Οι περισσότεροι από εμάς υπερεκτιμούμε την άποψη των άλλων. Κυνηγάμε την επιδοκιμασία, φοβόμαστε την κριτική και την σύγκρουση, και -συχνά χωρίς να το παραδεχόμαστε- ευθυγραμμίζουμε τις επιλογές ζωής μας με τις προσδοκίες τρίτων. Το αποτέλεσμα είναι ένας βίος δανεικός, γεμάτος αναβολές και «μικρούς θανάτους» των επιθυμιών μας. Η κλασική φιλοσοφία (Στωικοί, Επίκουρος), αλλά και οι σύγχρονες ψυχολογικές προσεγγίσεις, προσφέρουν ένα πρακτικό μονοπάτι απεξάρτησης από την εξωτερική επικύρωση. Την επαναξιολόγηση των “κριτών” μας, την αποδόμηση της ισχύος του πλήθους, την εκπαίδευση στην απάθεια απέναντι στον χλευασμό, και εν τέλη το χτίσιμο της εσωτερικής μαρτυρίας.
«Γιατί απολαμβάνεις τον έπαινο όσων εσύ ο ίδιος δεν θα επαινούσες;» —Σενέκας, Επιστολές
Ποιον Προσπαθείς να Εντυπωσιάσεις;
Πριν αγχωθείς για το «τι θα πούνε», ρώτησε “ποιοι είναι αυτοί;”. Είναι άνθρωποι που θαυμάζεις για την ακεραιότητα, την περιέργεια, την αυτονομία σκέψης; Ή αναπαράγουν αβίαστα ό,τι παρήγγειλε η επικαιρότητα; Αν δεν σε πείθουν ως πρότυπα, γιατί να σε νοιάζει η κρίση τους; Η μετατόπιση αυτή δεν είναι κυνισμός· είναι υγιής ιεράρχηση επιρροών.Το Πλήθος δεν είναι Πρόσωπο. Είναι Σύνολο Ατόμων
Το άγχος μεγεθύνεται μπροστά σε ακροατήρια. Ομιλίες, παρουσιάσεις, κοινωνικές συγκεντρώσεις. Συχνά βιώνουμε το «πλήθος» σαν ενιαία, απρόσωπη δύναμη. Στην πράξη, είναι μια διασπορά ατόμων με διαφορετικά κίνητρα, προσοχές και διαθέσεις. Εκπαίδευσε το βλέμμα σου να «σπάει» το σύνολο σε μερικά πρόσωπα• να απευθύνεσαι σε έναν ή δύο ακροατές την φορά. Η ψυχική κλίμακα συρρικνώνεται, η αυθορμησία ανακτάται, και ο φόβος απομυθοποιείται.
«Τι πιο παράλογο από το να θεωρείς τους αδαείς, που περιφρονείς έναν-έναν, σημαντικότερους όταν τους πάρεις όλους μαζί;» —Κικέρων, Tusculanae Disputationes
Πριν αγχωθείς για το «τι θα πούνε», ρώτησε “ποιοι είναι αυτοί;”. Είναι άνθρωποι που θαυμάζεις για την ακεραιότητα, την περιέργεια, την αυτονομία σκέψης; Ή αναπαράγουν αβίαστα ό,τι παρήγγειλε η επικαιρότητα; Αν δεν σε πείθουν ως πρότυπα, γιατί να σε νοιάζει η κρίση τους; Η μετατόπιση αυτή δεν είναι κυνισμός· είναι υγιής ιεράρχηση επιρροών.Το Πλήθος δεν είναι Πρόσωπο. Είναι Σύνολο Ατόμων
Το άγχος μεγεθύνεται μπροστά σε ακροατήρια. Ομιλίες, παρουσιάσεις, κοινωνικές συγκεντρώσεις. Συχνά βιώνουμε το «πλήθος» σαν ενιαία, απρόσωπη δύναμη. Στην πράξη, είναι μια διασπορά ατόμων με διαφορετικά κίνητρα, προσοχές και διαθέσεις. Εκπαίδευσε το βλέμμα σου να «σπάει» το σύνολο σε μερικά πρόσωπα• να απευθύνεσαι σε έναν ή δύο ακροατές την φορά. Η ψυχική κλίμακα συρρικνώνεται, η αυθορμησία ανακτάται, και ο φόβος απομυθοποιείται.
«Τι πιο παράλογο από το να θεωρείς τους αδαείς, που περιφρονείς έναν-έναν, σημαντικότερους όταν τους πάρεις όλους μαζί;» —Κικέρων, Tusculanae Disputationes
Ό,τι Δεν Ελέγχεις, Δεν Πρέπει να σε Κυβερνά
Ακόμη κι αν το ακροατήριο είναι ευφυές και καλοπροαίρετο, η τελική τους γνώμη δεν σου ανήκει. Αυτό που σου ανήκει είναι η στάση. Η σαφήνεια, η ευγένεια, η εγκράτεια και η αξιοπρέπεια είναι επιτακτικα όταν σφάλεις. Η εμμονή με την αποδοχή των άλλων είναι στην ουσία μεταμφιεσμένος έλεγχος. Ζητάς να ελέγξεις τον «εσωτερικό τους διάλογο». Άφησέ τον. Εστίασε στον δικό σου.
Αντοχή στην Απόρριψη. Από την Παύση και την «Λίθινη Ακρόαση», Μέχρι το Χιούμορ.
Η αδιαφορία για την επιδοκιμασία είναι το ένα σκέλος· το άλλο είναι η ανθεκτικότητα στην αποδοκιμασία. Ειρωνείες, «καρφιά», διαδικτυακές αιχμές. Εδώ χρειάζονται τα εξής:
1) Η Iερή Pαύση
Ακόμη κι αν το ακροατήριο είναι ευφυές και καλοπροαίρετο, η τελική τους γνώμη δεν σου ανήκει. Αυτό που σου ανήκει είναι η στάση. Η σαφήνεια, η ευγένεια, η εγκράτεια και η αξιοπρέπεια είναι επιτακτικα όταν σφάλεις. Η εμμονή με την αποδοχή των άλλων είναι στην ουσία μεταμφιεσμένος έλεγχος. Ζητάς να ελέγξεις τον «εσωτερικό τους διάλογο». Άφησέ τον. Εστίασε στον δικό σου.
Αντοχή στην Απόρριψη. Από την Παύση και την «Λίθινη Ακρόαση», Μέχρι το Χιούμορ.
Η αδιαφορία για την επιδοκιμασία είναι το ένα σκέλος· το άλλο είναι η ανθεκτικότητα στην αποδοκιμασία. Ειρωνείες, «καρφιά», διαδικτυακές αιχμές. Εδώ χρειάζονται τα εξής:
1) Η Iερή Pαύση
Μεταξύ ερεθίσματος και αντίδρασης, περίμενε κάποια δευτερόλεπτα. Πάρε μια αναπνοή, άλλαξε εστίαση (κοίτα μακριά, σήκω, πιες νερό). Η ακαριαία απάντηση τρέφει την κλιμάκωση και συχνά σε εκθέτει. Η παύση επιστρέφει την επιλογή σε εσένα. Θα αγνοήσεις; Θα απαντήσεις σύντομα; Θα τοποθετηθείς αργότερα;
2) «Άκου σαν Πέτρα»
Μερικές επιθέσεις δεν αξίζουν καμία δαπάνη προσοχής. Η μη-αντίδραση είναι τακτική ισχύος. Δεν δίνεις «τροφή» στον άλλον, δεν επιβεβαιώνεις ότι σε χειρίζεται. Όπως ένα βότσαλο που δεν «ακούει» τον κυματισμό, έτσι και εσύ δεν κινείσαι από ασήμαντες προκλήσεις. Με επανάληψη, η εξωτερική απάθεια γίνεται εσωτερική ηρεμία.
«Πήγαινε και βρίζε μια πέτρα, τι αποτέλεσμα θα έχεις; Αν ακούς σαν πέτρα, τι μπορεί να σου κάνει αυτός που σε βρίζει;» —Επίκτητος
3) Το Αποσυμπιεστικό Χιούμορ
Το χιούμορ διαλύει την ένταση, αρνείται την κάθοδο στο επίπεδο της χολής και, όταν είναι ευφυές, μετατρέπει αντίπαλους σε θεατές που χαμογελούν. Οι βασικοί δύο κανόνες συμπεριλαμβάνουν το χιούμορ χωρίς την προσβολή της αξιοπρέπειας, καθώς και την προθυμία για αυτοσαρκασμό. Όποιος μπορεί να γελάσει με τον εαυτό του, παίρνει οξυγόνο από κάθε πιθανή επίθεση.
«Κανείς δεν είναι γελοίος αν μπορεί να γελά με τον εαυτό του.» —Σενέκας
4) Γνωσιακή Μεταστροφή
Δεν σε προσβάλλει το γεγονός, αλλά η ερμηνεία του. Αντί για «με ξεφτίλισε», δοκίμασε «έκανε μια άκομψη παρατήρηση, εγώ αποφασίζω την αξία της». Αυτή η τεχνική (κλασική στωική και σύγχρονη γνωσιακή) σε επαναφέρει στην ζώνη επιρροής σου.
Η απεξάρτηση από την εξωτερική έγκριση ξεκινά με μικρές πράξεις που εκπαιδεύουν το νευρικό σύστημα. Τόλμησε μια σύντομη, ευγενική δημόσια διαφωνία («βλέπω αλλιώς το θέμα, γιατί…») για να μάθεις να μιλάς χωρίς να απολογείσαι· επίλεξε καθημερινά μια δημιουργική ιδιορρυθμία (στο στιλ, στην άποψη, στην επιλογή σου) ώστε να συνηθίζει ο νους την έκθεση χωρίς μάσκες· και περιόρισε τα «άσκοπα likes» και τις αντανακλαστικές συγγνώμες, κάθε «κλικ» και κάθε «συγγνώμη από συνήθεια» εκπαιδεύουν την εξάρτηση.
Παράλληλα, εξασκήσου στην παρουσία του «πλήθους» και στην ανθεκτικότητα στον χλευασμό. Πριν μιλήσεις, «σπάσε» το ακροατήριο σε 2–3 πρόσωπα για να μικρύνει το ψυχικό μέγεθος της σκηνής, κάνε μερικούς κύκλους αναπνοής, και φέρε στο μυαλό σου το «χειρότερο σενάριο» (βοηθάει να το γράψεις,γιατί όταν το κοιτάς με χιούμορ, χάνει την ισχύ του). Σε αιχμές και επιθέσεις εφάρμοσε τον Κανόνα των 10 λεπτών (καμία άμεση απάντηση), επίλεξε συνειδητά μία από τις τρεις στρατηγικές. Αγνόηση (ισχύς μέσω σιωπής), σύντομη κομψή απάντηση (στήνει όρια χωρίς δράμα), ή χιούμορ/αυτοσαρκασμό (αποσυμπιέζει και σε τοποθετεί πάνω από το παιχνίδι ισχύος) και μέτρα τον χρόνο προσοχής σου σαν πολύτιμο καύσιμο.
Στην βάση όλων, η δομήείναι η συνειδητή επιλογή ανθρώπων που τιμούν την αλήθεια περισσότερο από την αποδοχή, γιατί οι παρέες είναι είτε επιταχυντές της ελευθερίας σου είτε βαρίδια της.
Η Σιωπή ως Ισχύς
Το ζητούμενο δεν είναι να γίνουμε αναίσθητοι, αλλά ελεύθεροι. Να δίνουμε αξία στην ευγενική κρίση, χωρίς να πουλάμε το τιμόνι της ζωής μας. Να αντέχουμε την απόρριψη χωρίς να αυτοκαταστρεφόμαστε. Και ίσως το δυσκολότερο είναι να μαθαίνουμε να σιωπούμε εκεί που άλλοτε παρακαλούσαμε για αποδοχή. Η σιωπή, όταν είναι συνειδητή, δεν είναι έλλειψη επιχειρημάτων· είναι δήλωση αυτοκυριαρχίας.
«Αν ποτέ μπεις στον πειρασμό να ζητήσεις εξωτερική επιδοκιμασία, κατάλαβε ότι παραχώρησες την ακεραιότητά σου. Αν χρειάζεσαι μάρτυρα, να είσαι ο ίδιος.» —Επίκτητος, Εγχειρίδιον
Από σήμερα κιόλας επίλεξε μία κατάσταση όπου συνήθως ψάχνεις βλέμματα και γύρνα το βλέμμα προς τα μέσα. Εκεί κατοικεί το πρόσωπο που έχει την πιο απαιτητική, αλλά και την πιο τίμια, κρίση και είσαι εσύ.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου