Κρίση βιώνουν Μονάχα οι Απροετοίμαστοι κι οι Ανεκπαίδευτοι.
Μέχρι να καταλάβουν και να αντιμετωπίσουν την κρίση οι απροετοίμαστες επιχειρήσεις θα συνεχίζουν να κλείνουν με ή χωρίς συγκεκριμένο λόγο και οι ανεκπαίδευτοι επιχειρηματίες θα εξακολουθούν να αισθάνονται την συναισθηματική και οικονομική επίπτωση της επιχειρηματικής τους αποτυχίας. Γιατί όμως τόσες επιχειρήσεις στεγνώνουν προτού ακόμα νοιώσουν την αίσθηση της επιτυχίας; Αυτό δεν έχει σχέση ούτε με την έλλειψη πελατείας, ούτε με την οικονομική κατάσταση γενικότερα, ούτε με τον ανταγωνισμό, ούτε ότι η επιχειρηματική ιδέα δεν ήταν καλή. Με λίγη αποφασιστικότητα και πρόθεση όλοι αυτοί οι λόγοι μπορούν εύκολα να ξεπεραστούν.
Η πραγματική πρόκληση είναι αυτή η αόρατη αίσθηση, η οποία διακατέχει τους επιχειρηματίες από την απαρχή της ύπαρξης τους.
Η κρίση κι ο ανταγωνισής είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι της επιχειρηματικής ζωής.
Ίσως γι’ αυτό λίγοι επιχειρηματίες ασχολούνται με την αυτοεκπαίδευση τους.
Η κρίση και τα εμπόδια, (ανταγωνιστής) μετατρέπουν τα όνειρα του επιχειρηματία ή σε εφιάλτη ή σε επιτυχία.
Σαν επιχειρηματίας γνωρίζεις τι κόποι και προσπάθειες απαιτούνται για να λειτουργήσει μια επιχείρηση στον κόσμο των μπίζνες. Κάθε εβδομάδα πρέπει να παράγεις, να πουλάς προϊόντα και υπηρεσίες, να πληρώνεις λογαριασμούς, να διοικείς το προσωπικό, να αντιμετωπίζεις θυμωμένους αλλά και καλούς πελάτες, να ανανεώνεις την αποθήκη, να κάνεις δημόσιες σχέσεις, να βλέπεις πελάτες, να επικοινωνείς με τις τράπεζες και τους άλλους φορείς, να προωθείς την επιχείρηση, να μαζεύεις λεφτά από οφειλές, να επικοινωνείς με τον έξω κόσμο, να απαντάς στα γράμματα, τα μηνύματα κ.α. Με λίγα λόγια κάπως πρέπει να οργανωθείς, για να διεκπεραιώσεις όλα όσα απαιτούνται για την ευημερία και την ανάπτυξη σου.
Κατά την διάρκεια μιας μόνο ημέρας ο επιχειρηματίας πρέπει να είναι από πωλητής, ειδικός στα computer, στα υδραυλικά, στα ηλεκτρικά, στα νομικά, στα φορολογικά και όχι μόνο. Η βάση της επιχειρηματικότητας είναι η ελευθερία, η πρόκληση και η περιπέτεια μέσα από την λειτουργία της επιχείρησης. Οι επιχειρηματίες ονειρεύονται και ηδονίζονται στην ιδέα ότι είναι αφεντικά, ότι μπορούν να διευθύνουν, ότι μπορούν να πουλήσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους σε όλους εμάς. Αλλά πολύ λίγοι είναι εκείνοι που πραγματικά λένε την αλήθεια για την δική τους ιστορία δηλ. τις ατέλειωτες ώρες δουλειάς, τα ξενύχτια, τις ανησυχίες, τα άγχη, την πνευματική και σωματική κόπωση, πίεση, την ένταση στην οικογένεια, την έλλειψη κοινωνικής ζωής.
Πραγματικά είναι τιτάνιος άθλος η δημιουργία και η συνέχεια των σαιτ μας: από την θρυλική miastala.com, μέχρι τα orgonodrome, terrapapers, businesslife …ο χρόνος, ο κόπος, τα ξενύχτια, η κούραση σχεδόν έφτασαν να υπονομεύσουν την υγεία μας. Αν δεν διαθέταμε την απαιτούμενη ΓΝΩΣΗ θα είμαστε τελειωμένοι. Μαζί με την ΓΝΩΣΗ απαιτείται ΠΑΘΙΑΣΜΕΝΗ ΘΕΛΗΣΗ και φυσικά καθάρια ΔΥΝΑΜΗ. Το να πραγματοποιηθεί ένα όνειρο, απαιτείται ΦΑΝΤΑΣΙΑ και ΠΑΘΙΑΣΜΕΝΗ ΘΕΛΗΣΗ, γι αυτό λίγοι τα καταφέρνουν.
Οι επιχειρηματίες αγοράζουν ένα όνειρο που λίγοι όμως θα κάνουν πραγματικότητα.
Πιστεύοντας (αφού σπάνια γνωρίζουν) ότι θα κερδίσουν περισσότερα σε χρήμα, χρόνο, ελευθερία και κοινωνική αναγνώριση αγνοούν -το σωστότερο είναι εθελοτυφλούν– στις στατιστικές αποτυχίας. Ετσι όταν η κρίση και το χάος έρχονται τότε τι; Αντί να βρουν περισσότερο χώρο, χρόνο, χρήμα κι ελευθερία όπως πίστευαν όταν ξεκίνησαν, οι επιχειρηματίες καταλήγουν να αφιερώνουν ότι έχουν και δεν έχουν σ’ αυτή την επιχείρηση. Γίνονται έτσι δέσμιοι της. Με αλλά λόγια δημιούργησαν μια ζωή με ατέλειωτες εκκρεμότητες και συνεχώς νέες απαιτήσεις.
Σταδιακά όλες εκείνες οι θεωρίες και τα σχέδια που υπήρχαν στο ξεκίνημα καταλήγουν νεκρά στην πεζή πραγματικότητα της καθημερινής δουλειάς. Η επιχείρηση δεν είναι δουλειά-δουλεία, είναι η ανώτατη μορφή ανεξαρτησίας, θέλησης, πάθους κι ελέγχου του παιχνιδιού. Μόνο ένας πολυεκπαιδευμένος παίχτης έχει δυνατότητες επιτυχίας.
Διαφορετικά, για τον επιχειρηματία – δούλο όταν η κρίση κτυπά την πόρτα είναι θέμα χρόνου να παραδοθεί, σχεδόν αμαχητί. Ανεξάρτητα από την εμπειρία, την εκπαίδευση, τις πηγές και τις συνεργασίες που διαθέτει ο επιχειρηματίας δεν πρόκειται να αποφύγει μια τέτοια κατάσταση.
Η επιβίωση στην κρίση απαιτεί εξωστρέφεια κι επιθετικότητα.
Δηλ. ΔΥΝΑΤΟ ΣΘΕΝΟΣ.
Οι επιχειρηματίες κάνουν τα πάντα για να κρατήσουν το «όνειρο» τους ζωντανό. (Βέβαια η ερώτηση είναι, αν, είναι στ’ αλήθεια «όνειρο» ή απλά μια εγωπαθής φαντασίωση αυτό που κυνηγούν) Στην πορεία θα κερδίσουν μερικές μάχες· μεγάλες πωλήσεις, νέους πελάτες, νέους συνεργάτες. Αλλά όσο ο επιχειρηματίας «τρέχει» για να προλάβει καταστάσεις αυτές οι νίκες λίγα πράγματα θα προσθέσουν μέσα στο συνολικό χρόνο της λειτουργίας τους. Έτσι ο επιχειρηματίας καταλήγει να αμύνεται συνεχώς.
Όμως εάν ο επιχειρηματίας θέλει να επιβιώσει πρέπει να μάθει να ενεργεί ΚΑΙ επιθετικά.
Ο Πόλεμος (και οι επιχειρήσεις είναι καθαρά πολεμικό παιχνίδι) εκτός από ΑΜΥΝΑ έχουν στο οπλοστάσιο τους και ΕΠΙΘΕΣΗ.
ΑΜΥΝΑ κι ΕΠΙΘΕΣΗ σε ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ κρίνει τον παίκτη.
Οι περισσότεροι είναι πολύ απασχολημένοι με την καθημερινότητα, τις στρεβλές πεποιθήσεις τους, το άρρωστα εγωπαθές «εγώ τα ξέρω όλα» και δεν έχουν χώρο, χρόνο, ούτε τον νου, για να δημιουργήσουν στρατηγικές, προγράμματα, να βελτιώσουν διαδικασίες, να βελτιώσουν τον εαυτό τους, ώστε πραγματικά να αναπτύξουν και να βελτιώσουν την επιχείρηση τους.
Έτσι η ανάπτυξη και η πρόοδος της επιχείρησης περιορίζεται και εξαρτάται αποκλειστικά από αυτά που κάνει ή δεν κάνει ο ίδιος ο επιχειρηματίας. Όταν δεν υπάρχει άλλος χώρος, χρόνος (η μέρα ΔΕΝ έχει μόνο 24 ώρες) ή χρήματα, η επιχείρηση αναπόφευκτα φτάνει σε αδιέξοδο και εκεί πρέπει να παρθεί η απόφαση: συνεχίζουμε ή διακόπτουμε;
Στον κόσμο των επιχειρήσεων επιβίωση σημαίνει: συνεχίζω να βελτιώνομαι και να αναπτύσσομαι. Δεν υπάρχει επιλογή. Ο κόσμος κινείται με ασύλληπτη ταχύτητα. Η επιχείρηση και ο επιχειρηματίας πρέπει να βγει από το καβούκι του. Να απαλλαγεί από την εσωστρέφεια. Να γίνει επιθετικός. Επιβίωση σημαίνει διαρκής ΚΙΝΗΣΗ. Το αυτό σημαίνει και Ζωή.
Κίνηση όχι άτακτη αλλά με στόχους και σκοπούς.
Φτιάξε μια ζωντανή, ελκυστική, αισθητικής ποιότητας, ανταγωνιστική ιστοσελίδα μέσα από την οποία θα προωθείς τα προϊόντα και τις υπηρεσίες και θα επικοινωνείς με τους ανθρώπους.
Συνάντησε και επικοινώνησε με τους ανθρώπους. Ενημέρωσε τους για το τι κάνεις, τι πουλάς και τα οφέλη των προϊόντων σου.
Επικοινώνησε το ΠΡΟΙΟΝ ΣΟΥ.
Μα πως να το κάνεις αυτό, όταν ελάχιστοι γνωρίζουν ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΡΟΙΟΝ ΤΟΥΣ.
Αυτά βέβαια «κουτσά στραβά» τα ξέρεις και σε κάποιο βαθμό τα κάνεις. Αλλά το ίδιο κάνουν και οι ανταγωνιστές σου κι αυτό θα είναι πάντα ένα σημαντικότατο πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπίσεις. Αλλά με τόσα στο κεφάλι σου είναι ευκολάκι να ξεχάσεις τον στόχο σου. Και αν χάσεις την συγκέντρωση στον στόχο η πτώση είναι κοντά. Αυτό για το οποίο τελικά ο επιχειρηματίας καταλήγει να νοιάζεται περισσότερο είναι το πως θα βγάλει την μέρα. Ακόμα και τότε υπάρχουν στιγμές που ο επιχειρηματίας αναπολεί γιατί έγινε επιχειρηματίας.
Όταν αυτές οι στιγμές αναπόλησης του ονείρου είναι πολλές τότε ο επιχειρηματίας βρίσκει την Δύναμη να κάνει τις αλλαγές που χρειάζεται η επιχείρηση του. Το θέμα είναι άλλο και είναι το κυρίαρχο: Δεν ξέρει από πού ν’ αρχίσει. Ο μόνος τρόπος να συνεχίσει να έχει τον έλεγχο είναι να έχει ή να δημιουργήσει μια συγκεκριμένη πολιτική ανάπτυξης σε συνδυασμό με μερικές δυνατές στρατηγικές υλοποίησης. Μπορεί να μην είναι τόσο εύκολο, αλλά επίσης δεν είναι εύκολο να αποδέχεσαι την ήττα.
Ο επιχειρηματίας είναι ένας πολεμιστής.
Ο επιτυχημένος επιχειρηματίας γνωρίζει ότι χρειάζεται την σκληρή εκπαίδευση ενός πολεμιστή.
Ας δούμε τρία βήματα (υπάρχουν κι άλλα) αντιμετώπισης της κρίσης.
1. Προετοιμάσου Νοητικά κι άλλαξε τις παθογένειες
Οι αλλαγές ποτέ δεν είναι εύκολες. Ειδικά αν πρόκειται για όνειρα για περισσότερο χρήμα, χρόνο, ελευθερία. Ακόμη και μια δίαιτα να κάνεις θέλει ΚΟΠΟ. Η μάχη με την καθημερινότητα είναι σκληρή και θέλει πολύ κόπο. Όταν η επιχείρηση στεγνώνει από ενέργεια, η σκέψη και μόνο για αλλαγές φαντάζει σαν ανέκδοτο. Γι’ αυτό και το πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση της κρίσης είναι η νοητική πειθαρχία. Εάν θέλεις πρόοδο κι ανάπτυξη στην επιχείρηση σου πρέπει να Θέλεις και να επιδιώκεις παραγωγικές διαδικασίες κι ενέργειες. Αυτό είναι ίσως δύσκολο… και φυσικά είναι. Είναι όμως αναγκαίο και σημαίνει περισσότερη κούραση, περισσότερο κόπο. περισσότερο χώρο-χρόνο.
Εδώ μιλάμε για αλλαγή σε όλα. Στον τρόπο ζωής, δουλειάς, σκέψης , φιλοσοφίας, διαδικασίας. Αν δεν θέλεις να αλλάξεις τότε δεν πρόκειται να βγεις από την κρίση και την ήττα, αντίθετα θα βυθιστείς στο τέλμα της. Μην ξεχνάς τον Νομοτελειακό Κανόνα, «οτιδήποτε δεν αυξάνεται … μειώνεται» έτσι, αν δεν αυξηθούν τα έσοδα σου Νομοτελειακά θα μειωθούν. Αν δεν επέμβεις επάνω σε αυτήν την διαδικασία θα εξελιχθεί μονή της με φυσικό τρόπο. Τίποτε δεν μένει στάσιμο, κάτι ή αυξάνεται ή μειώνεται
Και πως θα γίνει αυτό; Ακολούθησε άπλες τεχνικές και τα αποτελέσματα θα έρθουν.
Γιατί έγινες επιχειρηματίας; Σ’ ένα φύλλο χαρτί γράψε όλους τους λόγους για τους οποίους έγινες επιχειρηματίας. Μεταξύ άλλων βάλε και την επιθυμία σου για περισσότερο χρόνο, χρήμα, ελευθερία, να είσαι με την οικογένεια, να είσαι το αφεντικό, να μην εξάρτιεσαι από τους άλλους. Τι πέτυχες απ’ όλα αυτά μέχρι τώρα; Αφού φτιάξεις αυτή την λίστα, τώρα φτιάξε μια άλλη. Σ’ αυτήν γράψε τους σκοπούς και στόχους που πέτυχες ήδη σαν επιχειρηματίας. Μια σύγκριση μεταξύ των δυο αυτών καταλόγων δείχνει Ολοφάνερα το χάσμα που υπάρχει μεταξύ του που είσαι και του που θέλεις να πας. Αυτό το χάσμα είναι και η κινητήριος Δύναμη που θα σε βοηθήσει να επιλέξεις μιά νέα στρατηγική για τις τεχνικές και δημιουργικές καταστάσεις που θα ακλουθήσεις.
2. Βελτίωση της τεχνικής διαδικασίας- οργανώσου
Ήδη έχεις σε λειτουργία κάποιες τεχνικές διαδικασίες. π.χ. Το πως ανοίγεις και διαβάζεις την αλληλογραφία σου (είναι μια τεχνική διαδικασία). Το πώς κάθεσαι και δουλεύεις στον Η/Υ σου είναι επίσης μια τεχνική διαδικασία. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι είσαι κι τεχνικά οργανωμένος. Είναι γεγονός ό,τι χάνεις ατελείωτες ώρες, χρόνο και χώρο (άρα και χρήμα) κάνοντας λάθος πράγματα σε λάθος χρόνο (λάθος χρονισμός), πράγματα που κάθε άλλο παρά συμβάλουν στην πρόοδο, ανάπτυξη κι επιτυχία της επιχείρησης σου.
Παράδειγμα: Η αντίδραση σε παράπονα ή ερωτήσεις πελατών είναι αργή. Με αποτέλεσμα την ακόμα πιο αμυντική εικόνα που παρουσιάζει η επιχείρηση. Γιατί γίνεται αυτό; Γιατί η επιχείρηση δεν ασχολείται με την αιτία των παραπόνων. Αν βρει την αιτία αυτόματα προλαβαίνει και νέα παράπονα. Αλλά αυτό απαιτεί χώρο, χρόνο κι αποφασιστικότητα. Αν όμως υπάρχει η σχετική τεχνική οργάνωση, οι διαδικασίες δουλεύουν. Αξίζει τον κόπο. Προγραμμάτισε και αφιέρωσε χώρο και χρόνο κάθε εβδομάδα για την βελτίωση των τεχνικών διαδικασιών. Κατέγραψε όλες τις διαδικασίες που υπάρχουν στην επιχείρηση. Αποφάσισε ποιές απ’ αυτές είναι βιώσιμες και δουλεύουν και ποιές όχι. Σταμάτησε να κάνεις πράγματα που δεν συμβάλουν στην ανάπτυξη. Το να βρίσκεσαι ολημερίς στο facebook δικαιολογώντας το, πως «προωθείς την δουλειά σου» ενώ απλώς χαζολογάς, είναι κάτι που πρέπει να το δεις κατάματα και να το σταματήσεις αυτοστιγμή.
3. Σωστή Χρήση Τεχνολογίας
Η τεχνολογία συμβάλει στο να τρέχει η επιχείρηση πιο αυτοματοποιημένα με ακόμα πιο γρήγορους ρυθμούς. Παλιότερα η επικοινωνία γίνονταν με τηλέφωνα και επιστολές. Τότε ο επιχειρηματίας είχε τον χρόνο να επικοινωνεί και να ανταποκρίνεται στα οποία ενδιαφέροντα των πελατών. Τώρα με την ευρεία χρήση των Η/Υ , του διαδικτύου κλπ ο επιχειρηματίας έχει λιγότερο διαθέσιμο χρόνο να ανταποκριθεί στα διάφορα θέματα. Τα έγγραφα μπορούν να στέλνονται (με fax, e-mail,) σε ελάχιστα λεπτά. Τα blog μπορούν να γίνονται τόπος ανταλλαγής απόψεων σε χρόνο μηδέν. Χρήματα και άλλες επιχειρηματικές πράξεις μπορούν να μεταφέρονται ηλεκτρονικά χωρίς καμιά ανθρωπινή παρέμβαση σε ελάχιστο χρόνο. Ο επιχειρηματίας πρέπει να είναι ενήμερος για όλα αυτά τα θέματα και να τα παρακολουθεί. Η τεχνολογία ενώ αποτελεί μέρος της κρίσης μπορεί επίσης να αποτελέσει και την λύση για την έξοδο από αυτή. Με τα σωστά εργαλεία ο επιχειρηματίας μπορεί εύκολα και άμεσα να:
> Διατηρεί την επαφή του με τους ήδη ευχαριστημένους πελάτες και πιθανούς πελάτες. (πρέπει να γνωρίζει πως δημιουργούνται οι ευτυχισμένοι πελάτες για να μπορεί να δημιουργήσει νέους)
> Αποθηκεύει και να βρίσκει χρήσιμα στοιχεία. (πρέπει να ξεχωρίζει -ΔΙΑΚΡΙΣΗ- τα χρήσιμα από τα άχρηστα)
> Προωθεί τα προϊόντα και τις υπηρεσίες. (να γνωρίζει ποιά είναι τα ΠΡΟΙΟΝΤΑ ΤΟΥ, ελάχιστοι τα γνωρίζουν)
> Ελέγχει τους συνεργάτες και το προσωπικό. (έλεγχος σημαίνει και μη έλεγχος)
> Καταγράφει τα σχόλια για την επιχείρηση, στο διαδίκτυο. (και διορθώνει άμεσα ότι επιδέχεται διόρθωση)
Μια νέα εποχή για τον Επιχειρηματία
Οι μεγάλες επιχειρήσεις προσλαμβάνουν εκατοντάδες στελέχη για να κάνουν ότι ακριβώς κάνει και ένας επιχειρηματίας μόνος του, προκειμένου να επιτύχει στις μπίζνες του και να επιβιώσει στην ανταγωνιστική αγορά. Αυτό είναι το νέο πρόσωπο του επιχειρηματία. Το ότι ο επιχειρηματίας είναι μόνος του, δεν σημαίνει ότι θα αποτύχει, σημαίνει ό,τι έχει τον έλεγχο να είναι ικανός να αναλανβάνει την ευθύνη των πράξεων του. Αλλά σίγουρα είναι άτεγκτα σκληρό. Η Επιτυχία είναι ο Σκοπός και αποτελεί τον γενικό κανόνα κι όχι την εξαίρεση. Το όνειρο για ελευθερία, χώρο, χρόνο και πλούτο, πρέπει να αποτελεί έναν αντικειμενικό ΑΚΑΜΠΤΟ ΣΚΟΠΟ.
Η εποχή των αποτυχημένων επιχειρηματικών προσπαθειών, έχει κάνει τον κύκλο της και μπορεί να κλείσει. Οι επιχειρηματίες να αναγνωρίσουν και να αποδεχτούν την κρίση που έρχεται πάντοτε σαν αναγκαία πρόκληση και όχι σαν απαραίτητο κακό. Πρέπει και επιβάλεται να αλλάξεις, να οργανωθείς, να εκπαιδευτείς για να επιβιώσεις. Κάθε πόρτα που κλείνει δεν είναι ένα ακόμα χτύπημα στον κόσμο των επιχειρήσεων, είναι ξεσκαρτάρισμα στον κόσμο των μπίζνες και πάντα κερδίζουν οι κατάλληλα εκπαιδευμένοι, προετοιμασμένοι και πειθαρχημένοι στις μπίζνες όπως και στην ζωή.