Σήμερα θα δούμε μια νέα σειρά θαυμάτων που κυκλοφορεί τελευταία σε σχέση με τις εκκλησίες που “δεν καίγονται από την φωτιά”.
Έχω τονίσει αρκετές φορές ότι ο Χριστιανισμός και ειδικότερα η ακραία του έκφραση που είναι η Ορθοδοξία, θέλουν συνέχεια και απεγνωσμένα θαύματα, όπως περίπου η θρησκεία από την οποίαν ξεπήδησαν, αφού υποτίθεται ότι σύμφωνα με τα Ευαγγέλια οι εβραίοι ζητούσαν συνέχεια “σημεία και τέρατα”. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο είχαμε την γέννεση νέων θαυμάτων αυτές τις μέρες, με εκκλησάκια, μοναστήρια κ.λπ. που “δεν καίγονται” επειδή “το θέλησε ο Θεός”, καθώς και λιτανείες που ρίχνουν βροχή. Θα διερευνήσουμε λοιπόν αυτά τα φαινόμενα για να ξέρουμε τι συμβαίνει στην πραγματικότητα.
Είχαμε λοιπόν την ατυχία να έχουμε και φέτος μια σειρά πυρκαγιών, που λόγω του έντονα παρατεταμένου καύσωνα που προηγήθηκε και της μηδενικής σχεδόν υγρασίας, να δημιουργηθούν
, που τροφοδοτούμενες από την σωρεία καύσιμης ύλης που είχε συσσωρευτεί στα μη καθαρισμένα μας δάση, και την απροσεξία ή αμέλεια, ή την εσκεμμένη δράση κάποιων επικινδύνων ή μικρόνοων ή ακόμα και φυσικών φαινομένων, να κατακάψουν τεράστιες εκτάσεις σε Εύβοια – Αττική – Ηλεία και μικρότερες σε άλλα μέρη.
Φυσικά όπως πάντα ο κρατικός μηχανισμός ήταν πρακτικά ανέτοιμος στην μακροχρόνια πρόληψη -ποιός άλλωστε καθαρίζει πραγματικά τα δάση; Αλλά και στην άμεση απάντηση, με αποτέλεσμα οι φωτιές να επεκταθούν γρήγορα και να είναι αδύνατον πλέον να σβήσουν, αφού λόγω του τεράστιου θερμικού φορτίου, το νερό που πέφτει με σκοπό να την σβήσει, να εξαερώνεται πριν καν φθάσει στο χώμα. Μια παρόμοια φωτιά έκαψε πριν 3 χρόνια 102 ανθρώπους στο Μάτι, ενώ το 2007, 37 ανθρώπους στην Ηλεία. Σήμερα τουλάχιστον η Πολιτεία μας βελτιώθηκε στο θέμα της έγκαιρης ενημέρωσης και της γρήγορης εκκένωσης, κάτι που είναι θετικό στο να μην θρηνούμε νεκρούς, ίσως το μόνο θετικό μέχρι στιγμής.
Κάποτε οι οικισμοί ήταν κατά κανόνα, διαχωρισμένοι και σε σχετική απόσταση από τα δάση, τελευταία καλώς ή κακώς υπάρχει μια όσμωση του δάσους και των κατοικιών. Πάρα πολλές κατοικίες όλο και περισσότερες, είναι κτισμένες μέσα στο δάσος ή σε συνέχεια του δάσους, ή ακουμπούν σε αυτές κωνοφόρα ή ρητινοφόρα δένδρα και σε αυτό η ευθύνη των ιδιοκτητών είναι μεγάλη, αλλά στην ελπίδα και την χαρά του να ζεις μέσα ή δίπλα στην φύση, οι κανόνες αυτοί εύσχημα ξεχνιούνται, φυσικά μέχρι να συμβεί το κακό.
Πώς καίγεται σε μια δασική πυρκαγιά ένα σπίτι που βρίσκεται μέσα στο δάσος ή κοντά του;
Η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας έχει
συνοπτικές χρήσιμες οδηγίες για το τι πρέπει να γίνει για να μην πάρει ένα οίκημα φωτιά, ακόμα και αν αυτό είναι μέσα στο δάσος. Τι χρειάζεται για να έχουμε μετάδοση και διατήρηση μιας φλόγας; Τα βασικά είναι η καύσιμη ύλη και το οξυγόνο και φυσικά κάτι επιπλέον που δεν αναφέρθηκε εκεί, αλλά εδώ έχει σημασία, είναι η ίδια η θερμοκρασία, που είναι ο βασικός συντελεστής που αφαιρώντας τον, καταβρέχοντας δηλαδή το δάσος, μπορούμε να την περιορίσουμε εκ των υστέρων. Η καύσιμη ύλη μπορεί να περιοριστεί μόνο στην πρόληψη εφόσον έχουμε καθαρίσει το δάσος, και αραιώσουμε τα πυκνά του μέρη με επιλεκτική υλοτόμηση και με την διάνοιξη καθαρών ζωνών. Υπάρχει φυσικά και ένα θέμα με τα πεύκα που καίγονται πανεύκολα, αλλά δεν θα το δούμε τώρα.
Η καύσιμη ύλη είναι αρχικά τα φυλλώματα (στα πεύκα το πούσι) και τα ξερά κομμάτια κλαδιών που είναι στο έδαφος (μαζί με τα σκουπίδια που απλόχερα τα εφοδιάζει ο “πολιτισμός” μας), αλλά όταν οι φλόγες φθάσουν στα δένδρα, τότε γιγαντώνονται ειδικά στα πεύκα, που καίγονται άμεσα και έτσι η φλόγα δυναμώνει και επιταχύνεται η διάδοσή της. Ταυτόχρονα και όσο μεγαλώνει, δημιουργείται ένα μικροκλίμα που κάνει την προσπάθεια κατάσβεσης δυσκολότερη.
Ας έρθουμε τώρα στα κτίσματα. Κατά κανόνα η είσοδος της φωτιάς σε αυτά γίνεται από τα ξύλινα ή πλαστικά κουφώματα, ή από την ξύλινη στέγη. Ούτε η πέτρα, ούτε το τσιμέντο καίγεται εύκολα, τα δε αλουμίνια και περισσότερο τα σίδερα, έχουν μεγάλη αντοχή. Για τις ξύλινες κατοικίες, αυτές καίγονται πανεύκολα όπως έγινε και στο δασικό χωριό των Παπάδων, εκτός αν είναι κατατασκευασμένες από ειδικά εμποτισμένο ξύλο (πιο ακριβό από το σύνηθες) που αντέχει για 15-20 λεπτά χωρίς να καεί. Υπάρχουν επίσης εξειδικευμένα συνθετικά υλικά, αλλά αυτό είναι άλλο θέμα.
Για να συμβεί το κακό πρέπει επιπλέον κοντά στην επικίνδυνη πύλη εισόδου του κτίσματος, να υπάρχουν εύφλεκτα υλικά αλλά κυρίως ένα πεύκο ή άλλο δένδρο που θα καεί γρήγορα και με μεγάλη φλόγα, η οποία φλόγα θα φθάσει ίσως και με την βοήθεια του ανέμου στο πιθανό σημείο εισόδου. Αν δεν υπάρχουν αυτές οι προϋποθέσεις, αν το σπίτι είναι καθαρό γύρω, αν υπάρχει πλάτωμα που το προφυλάσσει από τον Βορρά που συνήθως έρχεται η φωτιά (ή από την κατεύθυνση που φυσάνε σε κάθε περιοχή συνήθως οι άνεμοι), αν δεν υπάρχουν δένδρα σε επαφή ή πολύ κοντά με αυτό, και αν στα κουφώματα ή στη στέγη δεν υπάρχουν προσβάσιμα για αυτήν εύφλεκτα υλικά τότε το σπίτι δεν καίγεται.
Όσοι έχετε την εμπειρία δασικών πυρκαγιών και με αυτά τα στοιχεία, θα έχετε ήδη βρει εύκολα γειτονικά σπίτια που το ένα κάηκε και το άλλο γλύτωσε και με λίγο μυαλό ίσως καταλάβατε γιατί συνέβη αυτό.
Μονή Οσίου Δαυίδ
Στιγμιότυπο από το
https://youtu.be/tGm1gfj0rR0 από Panagiotis Roubis 24 Φεβ 2018
Κατά την δεύτερη μέρα της τραγωδίας αυτής (4 Αυγούστου), το πύρινο μέτωπο πλησίασε απειλητικά την Μονή του Οσίου Δαυίδ στις Ροβιές στην Βόρεια Εύβοια. Ας δούμε κάποια στοιχεία από αυτά που κυκλοφόρησαν στον τύπο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Λίμνη Ευβοίας: Η πυρκαγιά πλησιάζει το μοναστήρι του Οσίου Δαυίδ.
και
Εύβοια – Φωτιά Λίμνη: Εκκενώθηκε το Μοναστήρι του Όσιου Δαυίδ – Τρεις μοναχοί δεν εγκαταλείπουν τη Μονή.
Η φωτιά τελικά έφθασε και το μοναστήρι την γλύτωσε.
Η πρώτη αναφορά στο τοπικό FB (“ Μαντούδι Εύβοιας ”)
αναφέρει:
“Καλά νέα για την Μονή Οσίου Δαυίδ Δρυμώνα η οποία χάρη στην επέμβαση εθελοντών που απομάκρυναν την ευφλεκτή βλάστηση γλύτωσε από την φωτιά που πέρασε.
Υπάρχουν όμως μικροεστίες γύρω από το μοναστηρι. Ευελπιστούμε να σβήσουν σύντομα.
Μεγάλη η χάρη σου Άγιε!!!”
Έρχεται και το πρώτο video:
ΦΩΤΙΑ ΤΩΡΑ ΕΥΒΟΙΑ: «Τη γλίτωσε το μοναστήρι μας. Δόξα τω Θεώ!» (ΒΙΝΤΕΟ)Εδώ αξίζει λίγο να σταθούμε Δέστε με προσοχή το video και ακολούθως αξίζει να δείτε τον χώρο της μονής σε κάτοψη
στον χάρτη, ή σε αυτή την
περιήγηση από αέρος, για να καταλάβετε τι περίπου συνέβαινε. Η μονή ήταν σχετικά καθαρή γύρω της, εκτός από κάποια σημεία, από τα οποία μπορούσε να εισέλθει η φωτιά. Επίσης το δάσος πλησιάζει μόνο από Βορρά και Δύση, από Ανατολή είναι χέρσο σε μεγάλη έκταση, ενώ το νότιο τμήμα είναι επίσης καθαρό εκτός από τα κυπαρίσσια που είδαμε.
Οι εθελοντές που αναφέρονται στο video έκοψαν κάποια δένδρα και αραίωσαν όπως φαίνεται τα κυπαρίσσια που γενικά δεν καίγονται, ειδικά αν είναι καθαρισμένα από κάτω. Γύρω από την μονή υπάρχουν αρκετοί δρόμοι και πλατώματα με πολύ χαμηλή βλάστηση που προφανώς και αυτή να αφαιρέθηκε, άρα στην πραγματικότητα με τις λίγες επεμβάσεις που αναφέρθηκαν ήδη δεν θα πάθαινε τίποτα. Το μόνο θαύμα λοιπόν που σώθηκε, είναι οι εθελοντές που πήγαν και βοήθησαν το μοναστήρι κόβοντας κάποια δένδρα, αντί να σώσουν κάποιο χωριό της περιοχής με αντίστοιχες κινήσεις.
Την επόμενη μέρα έχουμε και την βοήθεια των εθελοντών αλλά και θαύμα:
“Οι εθελοντές όντως βοήθησαν και είχαν μεγάλο ρόλο…αλλά κανείς εκτός απο τον Θεό δεν μπορούσε να σώσει το μοναστήρι, είπε.”
ΦΩΤΙΑ ΜΟΝΗ ΟΣΙΟΥ ΔΑΥΙΔ: Ο Γέροντας Γαβριήλ κάνει λόγο για τρανταχτό θαύμαΗ σελίδα “Υπεραγία Θεοτόκος” στο facebook
μας αναφέρει ξεκάθαρα τι έκαναν οι εθελοντές:
“Η Χάρη των Αγίων της Ι. Μονής Οσίου Δαυίδ Ευβοίας, μαζί με της προσευχές σας και τις πρεσβείες της Παναγίας προς τον Κύριο και την ηρωική βοήθεια εθελοντών που έκοψαν τα γύρω δέντρα , οι φωτιές πήραν άλλη κατεύθυνση και έσβησαν γύρω από το μοναστήρι.”
Μετά έμεινε μόνο το… θαύμα.
Υπάρχει όμως και μια άλλη αντίθετη μαρτυρία σχετικά με το μοναστήρι:
Κάτοικος της Βόρειας Εύβοιας: «
Έριχναν νερό μόνο στο μοναστήρι και άφησαν να καεί το υπόλοιπο δάσος…»
Ας δούμε όμως και κάποιες δηλώσεις του ηγούμενου της μονής που έχουν ενδιαφέρον. Λίγο πριν φθάσει η φωτιά,
έχουμε μία ανάρτηση που δημοσιεύθηκε στο eviatodaynews και αναμεταδόθηκε στην σελίδα “Μαντούδι Ευβοίας” στο Facebook 4/8 11.53, με
δηλώσεις του ηγούμενου της μονής Γαβριήλ, αυτού που όπως είδαμε μίλησε για θαύμα:
“«Κυριολεκτικά μας έχουν αφήσει στο έλεος του Θεού» λέει ο ηγούμενος της Μονής, Γαβριήλ. «Δεν υπάρχει ούτε ένα πυροσβεστικό όχημα στην μονή. Είμαστε στο έλεος του θεού, βέβαια είναι ωραίο πράγμα να είσαι στο έλεος του Θεού το καλύτερο θα έλεγα, αλλά είναι πολλά τα μέτωπα.
Έβαλα τόσους ανθρώπους από χθες, δημοσιογράφους και γνωστούς και παράγοντες που μιλάνε απευθείας με τους αρχηγούς, τους υπουργούς, αλλά ένα αεροπλάνο δεν ήρθε ακόμα στην γύρω περιοχή μας, 24 ώρες μετά την έναρξη της πυρκαγιάς
…μόνο κάποιοι εθελοντές ήρθαν το μεσημέρι να βοηθήσουν»“
Εδώ βλέπουμε την έπαρση και την άνεση που έχει ο ηγούμενος για να επηρεάσει παράγοντες της Πολιτείας για να σωθεί το μοναστήρι καθώς και την θέα που θα έχανε έστω και σε βάρος άλλων πιο σοβαρών κατασβέσεων και χωριών που κάηκαν, και την εντύπωση που του κάνει το ότι όλες αυτές οι γνωριμίες και η επιρροή που έχει δεν δούλεψαν όπως θα ήθελε. Βλέπετε την υποκρισία; “ καλό είναι το έλεος του θεού αλλά τα μέτωπα είναι πολλά ”.
Αφού ξεκαθαρίσαμε πως σώθηκε η μονή του Οσίου Δαυίδ, ας δούμε τι άλλο κυκλοφορεί με παρόμοιο θέμα.
Καίει ο Θεός τις εκκλησίες;
Η φύση, δηλαδή η φωτιά στην περίπτωσή μας δεν κάνει διακρίσεις. Όλα τα κτίρια μπορούν να καούν αν υπάρχουν οι προϋποθέσεις που αναφέρθηκαν. Έτσι θα διαπιστώσουμε ότι μια εκκλησία καίγεται αν και πράγματι δυσκολότερα για κάποιους λόγους:
Οι ναοί με εξαίρεση κάποια παλαιά ξωκλήσια, ειδικά στην επαρχία, είναι φτιαγμένοι από τούβλο ή τσιμέντο, η κεραμοσκεπή αν υπάρχει, είναι συνήθως μικρή, λόγω του τρούλου, δεν κάθεται σε ξύλα αλλά σε πέτρα ή τσιμέντο και χωρίς συχνά ξύλινη εσοχή, αλλά επιπλέον, τα λίγα παράθυρα στις περισσότερες εκκλησίες κυρίως στα ξωκλήσια, είναι συχνά μεταλλικά, ψηλά σε ύψος και οι πόρτες σιδερένιες για λόγους ασφαλείας. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι πάντα υπάρχει ένας δρόμος που πηγαίνει στην εκκλησία ή την μονή και πάντα υπάρχει μια πλατεία ή ένας καθαρισμένος χώρος γύρω από το κτίσμα, για να μαζεύονται οι πιστοί στις εορτές και τα πανηγύρια.
Ένα παράδειγμα είναι το
εκκλησάκι Παμμεγίστων Ταξιαρχών στην πρώτη εικόνα πάνω, που είναι παρεκκλήσι της Μονής Μακρυμάλλης στην Κεντρική Εύβοια, που το είδαμε πάλι να αναφέρεται σαν θαύμα, μόνο που είναι από την
παλαιότερη πυρκαγιά που είχε πιάσει το 2019, κοντά στο χωριό Κοντοδεσπότη, πολύ νοτιότερα στην Κεντρική Εύβοια. Η φωτογραφία πρωτοδημοσιεύθηκε στο newsit αλλά είναι αγαπημένη σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως σύγχρονη και ως “θαύμα” φυσικά που “αποδεικνύει” την ύπαρξη του θεού.
Μια ματιά
στον χάρτη δείχνει την θέση που έχει το εκκλησάκι και την απόστασή του από την μονή, επίσης η φωτογραφία που υπάρχει στο googlemaps δείχνει ότι τα παράθυρα έχουν μεταλλικό σκελετό. Η πόρτα δεν φαίνεται από τι είναι φτιαγμένη, αλλά δείχνει αρκετά προστατευμένη με άνοιγμα εμπρός της, ενώ τα κεραμίδια είναι κολλημένα στο μπετόν και δεν φαίνεται να υπάρχει κάτι το εύφλεκτο που μπορεί να γίνει πύλη εισόδου της φωτιάς. Τέλος η μονή όλη, έχει πολλούς δρόμους γύρω της, που σημαίνει ότι υπήρξαν εκεί πολλές δυνάμεις της Πυροσβεστικής. Στο πρώτο video
στην σελίδα αυτή ο γέροντας Ιάκωβος αναφέρει: ” το μοναστήρι το γλυτώσαμε ” και προφανώς δεν αναφέρεται στον εαυτό του ή στους άλλους 2 μοναχούς που έφυγαν για να αποφύγουν τους καπνούς στα Ψαχνά, αλλά μάλλον στις δυνάμεις της Πυροσβεστικής που είχαν εκεί εύκολη πρόσβαση, σε αντίθεση με το πυκνό δάσος που απλωνόταν δυτικά του μοναστηριού που η πρόσβαση ήταν δύσκολη και φυσικά κατακάηκε.
Κάτι άλλο σημαντικό λοιπόν είναι ότι πάντα η Πυροσβεστική προσπαθεί να σώσει τα μοναστήρια, είτε για θρησκευτικούς λόγους κάποιων πυροσβεστών, είτε επειδή πιέζουν οι καλόγεροι, είτε γιατί υπάρχει όπως είπαμε συχνά πλάτωμα και δρόμοι με εύκολη πρόσβαση και σε τέτοια μέρη μπορεί να γίνει ανακοπή ενός μεγάλου μετώπου. Από την άλλη όπως είδαμε ήδη οι μοναχοί χρησιμοποιούν συχνά τα μέσα που έχουν για να πιέσουν την Πολιτεία να τους προστατέψει, αντί να χρησιμοποιήσουν το υποτιθέμενο μέσο που έχουν προς τον θεό ή να αφήσουν όπως λένε να εξελιχθεί “το σχέδιο Του”, που μάλλον από ότι φάνηκε δεν φαίνεται να τους ευχαριστεί ιδιαίτερα.
Παρόλα αυτά έχουμε διαχρονικά και εκκλησίες και μοναστήρια καμμένα από ξεχασμένα κεριά αλλά και από δασικές πυρκαγιές και άλλες ανθρωπογενείς αιτίες, η παρακάτω λίστα δεν είναι φυσικά πλήρης, αλλά μία αρχή παρουσίασης σχετικών στοιχείων που οφείλει να εμπλουτισθεί από κάθε ενδιαφερόμενο.
27/2/2018
Κάηκε ο ναός του Αγίου Γεωργίου στο Αιγάλεω
https://orthodoxia.info/news/κάηκε-ο-ναός-του-αγίου-γεωργίου-στο-αιγ/15/6/2020
Κάηκε η ιστορική Μονή Βαρνάκοβας και η εικόνα της Παναγίας 1.000 ετών
https://www.ethnos.gr/ekklisia/110571_kaike-i-istoriki-moni-barnakobas-kai-i-eikona-tis-panagias-1000-eton10/7/2020
Κάηκε η εκκλησία του Αγ. Μάμα – Παράπονα για Πυροσβεστική (εικόνες+βίντεο)
https://www.philenews.com/koinonia/eidiseis/article/97558410/9/2020
Κάηκε ξωκλήσι κοντά στην Καλλιτεχνούπολη στην πρωινή φωτιά του Ν.Βουτζά
https://rpn.gr/kaike-xoklisi-konta-stin-kallitechnoypoli-stin-proini-fotia/9/5/2021
Λήμνος: Κάηκε το Ιερό τέμπλο στην εκκλησιά χωρίς σκέπη στη Παναγιά Κακαβιώτισσα…
https://www.limnosreport.gr/video/176463/limnos-kaike-to-iero-templo-stin-ekklisia-choris-skepi-sti-panagia-kakaviotissa-vinteo/24/6/2021
Φωτιά στο Σχίνο – Αυτοψία: Κάηκαν κειμήλια 500 ετών στη Μονή της Αγίας Παρασκευής στο Μάζι – Γεράνεια
https://www.ethnos.gr/ellada/158310_fotia-sto-shino-aytopsia-kaikan-keimilia-500-eton-sti-moni-tis-agias-paraskeyis-sto4/8/2021
Κάηκε η εκκλησία του Προφήτη Ηλία στην Αρχαία Ολυμπία
https://www.ekklisiaonline.gr/nea/kaike-i-ekklisia-tou-profiti-ilia-stin-archea-olympia/7/8/2021
Οι εκτάσεις του Ιερού Μετοχίου της Μεγίστης Λαύρας κατακάηκαν
https://www.ekklisiaonline.gr/nea/i-ektasis-tou-ierou-metochiou-tis-megistis-lavras-katakaikan/8/8/2021
Κάηκε το Μετόχι της Μεγίστης Λαύρας στην Βαρυπόμπη
https://www.ekklisiaonline.gr/nea/kaike-to-metochi-tis-megistis-lavras-stin-varypompi/8/8/2021
Φωτιά ΤΩΡΑ Εύβοια: Μάχη με τις φλόγες στη Γερακιού- Φωτιά στην εκκλησία του χωριού
https://www.ekklisiaonline.gr/nea/fotia-tora-evvia-machi-me-tis-floges-sti-gerakiou-fotia-stin-ekklisia-tou-choriou/Το θέμα είναι ότι αυτές οι περιπτώσεις δεν φθάνουν στο ποίμνιο ή αν φθάσουν, δεν έχουν οι περισσότεροι την στοιχειώδη νοημοσύνη να τις επεξεργαστούν σε σχέση με τα σχετικά “θαύματα” και έτσι πάντα θα βρίσκουν ένα δήθεν θαύμα για να μας πουν την αλήθεια της πίστης τους.
Η λιτανεία που “έσωσε” το Προκόπι.
Άλλο ένα “θαυμαστό” που αναφέρεται αυτές τις μέρες είναι
η περίφημη λιτανεία που έσωσε το Προκόπι.
Πράγματι μετά από έναν παρατεταμένο καύσωνα και την τεράστια αυτή πυρκαγιά, αργά το βράδυ της Παρασκευής, ξημερώματα Σαββάτου 7 Αυγούστου,
ξέσπασε μια σύντομη αλλά δυνατή βροχή στην περιοχή του Προκοπίου, στο οποίο δεν είχαν φθάσει ακόμα τα μέτωπα και νοτιότερα στην Κεντρική Εύβοια. Φυσικά αποδόθηκε σε θαύμα του Οσίου Ιωάννη του Ρώσου, του οποίου ο τάφος του αναφέρεται ότι βρίσκεται στο ομώνυμο μοναστήρι στην περιοχή, και που είναι ένα μεγάλο και προσοδοφόρο κέντρο θρησκευτικού τουρισμού.
Αν και υπήρξε μια σχετική πρόβλεψη για μια τέτοια ξαφνική εξέλιξη από τον μετεωρολόγο
Θεόδωρο Κολυδά στις 6 Αυγούστου στο Twiter από το πρωί της προηγούμενης, η εξήγηση είναι γνωστή σε όσους ασχολούνται με τα φαινόμενα αυτά, (ομοιάζουν με τις καταιγίδες που δημιουργούνται σε εκρήξεις ηφαιστείου), στην οποία βοήθησε και η συσσώρευση πραγματικών νεφών πάνω από την Μαγνησία που επίσης θα έφερνε ένα ψιλοβρόχι.
Η εξήγηση λοιπόν δίνεται από το meteorology.gr με ένα ενδιαφέρον και κατατοπιστικό διάγραμμα:
Η ΠΥΡΚΑΓΙΑ ΣΤΗΝ ΕΥΒΟΙΑ ΠΡΟΚΑΛΕΣΕ ΒΡΟΧΗ ΚΑΙ ΚΕΡΑΥΝΟΥΣ: ΕΞΗΓΗΣΗ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΥΑς δούμε όμως και την εξέλιξη της περίφημης λιτανείας…
Η πρώτη ανακοίνωση γίνεται στο
τοπικό Facebook στις 8.51 μμ, δηλαδή μόλις 9 λεπτά πριν από τις 9 μμ που θα γινόταν η λιτανεία!
Η επόμενη ανακοίνωση για αυτήν έγινε την άλλη μέρα το πρωί, μετά το συμβάν με την βροχή και αναφέρεται ότι σε αυτήν συμμετείχαν μόνο ιερείς:
“Μετά από εντολή του Σεβ. Μητροπολίτη Χαλκίδος κ. Χρυσοστόμου, το βράδυ της Παρασκευής 6 Αυγούστου 2021 πραγματοποιήθηκε στο Προκόπι Λιτανεία και δέηση από τους Ιερείς”
https://www.ekklisiaonline.gr/nea/fotia-tora-evvia-ektakto-o-agios-ioannis-o-rosos-ekane-to-thavma-tou-video/στην επόμενη στο ίδιο site, η λιτανεία εμπλουτίζεται και με “λίγους άνδρες” αλλά αλλάζει και ο διοργανωτής για αυτήν:
“Τότε, με θεία προφανώς φώτιση, δόθηκε σύσταση στον Πρωθιερέα του Ι. Προσκυνήματος, Πρωτοπρεσβύτερο π. Νικόλαο Βερνέζο και τον Προϊστάμενο του Ενοριακού Ι. Ναού, Οικονόμο π. Δημήτριο Πατεράκη, να φορέσουν πετραχήλι και να λιτανεύσουν στο χωριό τις ιερές Εικόνες του Οσίου Ιωάννου και των αγίων της Ενορίας Κωνσταντίνου και Ελένης, παρακαλούντες για την Άνωθεν βοήθεια!
Τους ακολούθησαν και οι ελάχιστοι άνδρες που είχαν απομείνει για να παλαίψουν με το πύρινο θηρίο…” ekklisiaonline. gr.
https://www.ekklisiaonline.gr/nea/o-osios-ioannis-o-rosos-agonizete-ke-legi-paron-elpida-ourania-mesa-stin-symfora/Σύντομα όμως η ελαχιστότητα γίνεται “πανδημία” και η ξαφνική λιτανεία “προγραμματισμένη”:
“ Όλοι οι κάτοικοι στο Προκόπι, συμμετείχαν προσευχόμενοι στην προγραμματισμένη λιτανεία των Ιερών Λειψάνων του Οσίου Ιωάννου του Ρώσσου, στην πλατεία του χωριού με σκοπό να εισακουστούν στον Άγιο και να σταματήσει η φωτιά που κατευθυνόταν προς την περιοχή. ” ieramonopatia.gr/
https://ieramonopatia.gr/diafora/thaumata/o-osios-ioannis-o-rosos-esose-to-prokopi-eyvoias-evrexe-meta-tin-litaneia/Πέρα από την σταδιακή σε κάθε νεώτερη ανακοίνωση αύξηση των λιτανευόντων, έχει ενδιαφέρον ότι η λιτανεία δεν ήταν προγραμματισμένη όπως λέει η τελευταία παραπομπή, αλλά αποφασίστηκε ξαφνικά και εκείνη την στιγμή, κάτι που μπορεί να μας βάλει σε υποψία ότι κάποιος από τους ταγούς έχε κάποια επίγνωση της πρόγνωσης του Κολυδά που ήταν αναρτημένη από τις 10.18 το μεσημέρι εκείνης της μέρας και βλέποντας τον καιρό την εκμεταλλεύθηκε. Μάλιστα στο ekklisiaonline που πάντα κάτι έχει να πει, δεν βρίσκεται πριν από αυτές τις δύο αναρτήσεις που έγιναν εκ των υστέρων κάτι, για καμία λιτανεία. Αντίθετα μετά από αυτό το “ πετυχημένο ” συμβάν, ξεκινάει ένα μπαράζ αναφορών σε προγραμματισμένες λιτανείες και δεήσεις σε όλη την χώρα, για να σταματήσουν οι πυρκαγιές όπως:
Φωτιά στην Εύβοια: Νέα λιτανεία στο Προκόπι- Προσευχή για βροχή“Ελπίζουν ότι για δεύτερη φορά θα γίνει το θαύμα για να σταματήσει ο εφιάλτης”
Μόνο που το θαύμα δεν έγινε. Οι πυρκαγιές σταμάτησαν εκεί που θα σταματούσαν, ή στην θάλασσα, ή σε μέρη κοντά σε οικισμούς που είχε γίνει καλύτερο καθάρισμα του χώρου και στην αλλαγή των ευρύτερων συνθηκών του καιρού, μετά από μέρες. Βροχή έπεσε σε όλη την περιοχή και έσβησε τις τελευταίες εστίες στις 11 Αυγούστου αργά το βράδυ, 9 μέρες μετά το ξεκίνημα της πυρκαγιάς, και μετά από πολλές άλλες λιτανείες.
Η ηθική του θαύματος
Πάμε τώρα στο τι μπορεί να σημαίνει τελικά αυτό ή κάθε παρόμοιο “θαύμα” για όλους αυτούς που το προβάλλουν σαν τέτοιο.
Ούτε λίγο ούτε πολύ, μας λένε ότι ο θεός απεφάσισε να κάψει τα δάση και τα χωριά, αλλά θέλησε να σώσει τους ναούς, επειδή είναι δικά του κτίσματα ή έστω αφιερωμένα σε αυτόν. Αυτό βάλλει κατάφωρα την “φιλευσπλαχνία” του θεού, και την “αγάπη” του για τους ανθρώπους ενώ ταυτόχρονα δείχνει και αλαζονεία. “ Να καούν τα πάντα, το σπίτι μου να είναι καλά”, και οι πιστοί το δέχονται αυτό ως φυσιολογικό.
Ακόμα περισσότερο όμως δείχνει μια υποκρισία για το περιβάλλον και τους υπόλοιπους και μία υπέρμετρη έπαρση και υπεροψία των ίδιων των πιστών, που το διαδίδουν ή το επικροτούν. Δεν έχει σημασία που κάηκε όλη η χώρα, αυτό που έχει σημασία για αυτούς, είναι ότι η θρησκεία τους είναι καλύτερη, αφού αυτό υποδεικνύει σε αυτούς όπως νομίζουν, την ύπαρξή του θεού τους και μόνο αυτό τους απασχολεί.
Από την άλλη γιατί μια λιτανεία είναι ανώτερη από τις προσευχές και την αγωνία των υπόλοιπων πιστών που δεν ήταν στο Προκόπι και κατακάηκε το βιος τους. Τι θεός είναι αυτός που κάνει τέτοιες διακρίσεις, ή θεωρούμε ότι οι υπόλοιποι πιστοί δεν προσεύχονταν και δεν έλπιζαν σε μια ανώτερη δύναμη, ή θεωρούνται όλοι άθεοι ή μήπως ανήθικοι ;
Μέσα σε αυτό υποκρύπτεται ασχέτως θαύματος και μία χαιρέκακη ίσως τάση τιμωρίας των ανθρώπων που δεν “ακολουθούν τις υποδείξεις”, κάποιοι ιεράρχες εκφράστηκαν ξεκάθαρα όπως ο
Μητροπολίτης Πειραιώς για τους πολιτικούς:
“ὅταν προβάλλουν τήν ἀνατροπή τῆς ἀνθρωπίνης ὀντολογίας καί φυσιολογίας καί τήν θεσμοθετοῦν ὡς δῆθεν ἀνθρώπινο δικαίωμα, παρ’ ὅλο πού καμμία σχέση δέν ἔχει μέ τήν ἀνθρώπινη φύση καί τήν θεωροῦν καί ὡς προσόν τοῦ βιογραφικοῦ σημειώματος γιά τήν ἀνέλιξη σέ ὑπουργικούς θώκους δέν ἀντιλαμβάνονται ὅτι αὐτό ἀποτελεῖ ὕβρι καί κάθε ὕβρις λαμβάνει κάθαρση καί «ἔνδικον μισθαποδοσίαν»”
Τιμωρεί λοιπόν την χώρα μας και τις συγκεκριμένες περιοχές για την προσήλωση μας λόγω Ευρώπης (φυσικά ειδάλλως πότε;) στα ανθρώπινα δικαιώματα, ειδικά ανθρώπων που έχουν λίγο διαφορετική σεξουαλική κατεύθυνση από το σύνηθες και μέχρι πριν λίγο ανήκαν στην λούμπεν υπόσταση, ενώ πλέον λογίζονται ως άνθρωποι με τα ίδια δικαιώματα. Τότε άλλες χώρες που έχουν ακόμα καλύτερη άνεση και αποδοχή των ομοφυλόφιλων, τι θα έπρεπε να τις κάνει; Και ποιος θεός είναι αυτός που θεωρεί ύβρη το τι κάνει κάποιος στο κρεβάτι του, ενώ καταπίνει αμάσητη την υποκρισία των ταγών του και την δεισιδαιμονία του ποιμνίου του;
Μόνο που όπως είδαμε τελικά ούτε όλες τις εκκλησίες μπορεί να σώσει, κάτι που βάλλει την “παντοδυναμία” του, ούτε για την ανθρωπότητα ενδιαφέρεται αφού την τιμωρεί κάθετα ανά περιοχή, που βάλλει την “αγάπη” του όπως ήδη είπαμε, ούτε μπορεί να έχει σχέση με την ανήθικη αυτή ηθική, άρα κάτι δεν πάει καλά με την θρησκεία, και αυτό που δεν πάει καλά είναι η προσήλωση τόσου μεγάλου μέρους της κοινωνίας μας σε ανήθικες προλήψεις και δεισιδαιμονίες που διακονεί ακόμα και υποθάλπει η Εκκλησία και οι ταγοί της.