Βασικά Στοιχεία της Θρησκείας
Τα βασικά στοιχεία της θρησκείας περιλαμβάνουν πεποιθήσεις, τελετουργίες, και κοινότητα. Οι πεποιθήσεις είναι οι θεμελιώδεις ιδέες και έννοιες που καθορίζουν μια θρησκεία. Μπορούν να περιλαμβάνουν μια πίστη σε μια ανώτερη δύναμη, ένα σύνολο ηθικών αρχών και ένα σύνολο τελετουργιών και πρακτικών. Οι τελετουργίες είναι οι σωματικές πράξεις που κάνουν οι άνθρωποι για να εκφράσουν τα πιστεύω τους. Μπορούν να περιλαμβάνουν προσευχή, διαλογισμό και άλλες μορφές λατρείας. Τέλος, η κοινότητα είναι σημαντικό μέρος της θρησκείας. Είναι η ομάδα των ανθρώπων που μοιράζονται τις ίδιες πεποιθήσεις και πρακτικές και που υποστηρίζουν ο ένας τον άλλον στο πνευματικό τους ταξίδι.
Ο ρόλος της θρησκείας στην κοινωνία
Η θρησκεία -μας έχουν μάθει να πιστεύουμε και ότι είναι συμαντικό- να παίζει σημαντικό ρόλο στην κοινωνία. Μπορεί να παρέχει μια αίσθηση σκοπού και νοήματος, καθώς και ένα ηθικό πλαίσιο για τη ζωή. Μπορεί επίσης να είναι πηγή άνεσης και υποστήριξης σε περιόδους δυσκολίας. Η θρησκεία μπορεί επίσης να είναι πηγή σύγκρουσης, καθώς διαφορετικές ομάδες ανθρώπων μπορεί να έχουν διαφορετικές πεποιθήσεις και αξίες.
Συμπέρασμα:
Η θρησκεία είναι ένα σύνθετο φαινόμενο που έχει μελετηθεί εδώ και αιώνες. Είναι ένα σύνολο πεποιθήσεων, πρακτικών και αξιών που μοιράζονται μια ομάδα ανθρώπων και που διαμορφώνουν τη ζωή τους. Τα βασικά στοιχεία της θρησκείας περιλαμβάνουν τις πεποιθήσεις, τις τελετουργίες και την κοινότητα. Η θρησκεία παίζει σημαντικό ρόλο στην κοινωνία, παρέχοντας μια αίσθηση σκοπού και νοήματος, καθώς και ένα ηθικό πλαίσιο για τη ζωή.
Οι ορισμοί της θρησκείας τείνουν να υποφέρουν από ένα από τα δύο προβλήματα: είτε είναι πολύ στενοί και αποκλείουν πολλά συστήματα πεποιθήσεων που οι περισσότεροι συμφωνούν ότι είναι θρησκείες ή είναι πολύ ασαφείς και διφορούμενες, υποδηλώνοντας ότι σχεδόν οτιδήποτε και τα πάντα είναι θρησκεία. Ένας καλύτερος τρόπος για να εξηγήσουμε τη φύση της θρησκείας είναι να προσδιορίσουμε βασικά χαρακτηριστικά κοινά στις θρησκείες. Αυτά τα χαρακτηριστικά μπορεί να είναι κοινά με άλλα συστήματα πεποιθήσεων, αλλά μαζί κάνουν τη θρησκεία ξεχωριστή.
Η πίστη στα υπερφυσικά όντα
Η πίστη στο υπερφυσικό, ιδιαίτερα στους θεούς, είναι ένα από τα πιο προφανή χαρακτηριστικά της θρησκείας. Είναι τόσο συνηθισμένο, στην πραγματικότητα, που μερικοί άνθρωποι κάνουν λάθος θεϊσμός για την ίδια τη θρησκεία; όμως αυτό είναι λάθος. Ο θεϊσμός μπορεί να συμβεί εκτός θρησκείας και ορισμένες θρησκείες είναι αθεϊστικές. Παρόλα αυτά, οι υπερφυσικές πεποιθήσεις είναι μια κοινή και θεμελιώδης πτυχή για τις περισσότερες θρησκείες, ενώ την ύπαρξη υπερφυσικών όντων σχεδόν ποτέ δεν ορίζεται σε μη θρησκευτικά συστήματα πεποιθήσεων.
Ιερά εναντίον Βέβηλων Αντικειμένων, Τόποι, Χρόνοι
Η διάκριση μεταξύ του ιερού και του βέβηλου είναι κοινή και αρκετά σημαντική στις θρησκείες, ώστε ορισμένοι μελετητές της θρησκείας, ιδίως ο Mircea Eliade, έχουν υποστηρίξει ότι αυτή η διάκριση πρέπει να ληφθεί υπόψηοκαθοριστικό χαρακτηριστικό της θρησκείας. Η δημιουργία μιας τέτοιας διάκρισης μπορεί να βοηθήσει τους πιστούς να επικεντρωθούν υπερφυσικός αξίες και υπερφυσικές, αλλά κρυφές, πτυχές του κόσμου γύρω μας. Οι ιεροί χρόνοι, οι τόποι και τα αντικείμενα μας υπενθυμίζουν ότι η ζωή έχει περισσότερα από αυτά που βλέπουμε.
Τελετουργικές Πράξεις εστιασμένες σε ιερά αντικείμενα, τόπους, χρόνους
Φυσικά, η απλή επισήμανση της ύπαρξης του ιερού συνήθως δεν αρκεί. Εάν μια θρησκεία δίνει έμφαση στο ιερό, τότε θα δώσει έμφαση και σε τελετουργικές πράξεις που περιλαμβάνουν το ιερό. Ειδικές ενέργειες πρέπει να γίνονται σε ιερούς χρόνους, σε ιερούς χώρους ή/και με ιερά αντικείμενα. Αυτά τα τελετουργικά χρησιμεύουν για να ενώσουν τα μέλη της τρέχουσας θρησκευτικής κοινότητας όχι μόνο μεταξύ τους, αλλά και με τους προγόνους και τους απογόνους τους. Τα τελετουργικά μπορεί να είναι σημαντικά συστατικά οποιασδήποτε κοινωνικής ομάδας, θρησκευτικής ή μη.
Ηθικός Κώδικας με Υπερφυσικές Καταβολές
Λίγες θρησκείες δεν περιλαμβάνουν κάποιο είδος βασικού ηθικού κώδικα στις διδασκαλίες τους. Επειδή οι θρησκείες είναι τυπικά κοινωνική και κοινοτική φύση, είναι αναμενόμενο ότι έχουν επίσης οδηγίες σχετικά με το πώς πρέπει να συμπεριφέρονται και να συμπεριφέρονται οι άνθρωποι ο ένας στον άλλον, για να μην αναφέρουμε τους ξένους. Η αιτιολόγηση για αυτόν τον συγκεκριμένο ηθικό κώδικα και όχι για οποιονδήποτε άλλο έρχεται συνήθως με τη μορφή της υπερφυσικής προέλευσης του κώδικα, για παράδειγμα από θεούς που δημιούργησαν τόσο τον κώδικα όσο και την ανθρωπότητα.
Χαρακτηριστικά Θρησκευτικά Αισθήματα
Το δέος, το αίσθημα μυστηρίου, το αίσθημα ενοχής και η λατρεία είναι «θρησκευτικά συναισθήματα» που τείνουν να προκαλούνται στους θρησκευόμενους όταν έρχονται παρουσία ιερών αντικειμένων, σε ιερούς χώρους και κατά την άσκηση ιερών τελετουργιών. Συνήθως, αυτά τα συναισθήματα συνδέονται με το υπερφυσικό, για παράδειγμα, μπορεί να θεωρηθεί ότι τα συναισθήματα είναι απόδειξη της άμεσης παρουσίας θεϊκών όντων. Όπως τα τελετουργικά, αυτό το χαρακτηριστικό εμφανίζεται συχνά εκτός θρησκείας.
Προσευχή και άλλες μορφές επικοινωνίας
Επειδή το υπερφυσικό είναι τόσο συχνά εξατομικευμένο στις θρησκείες, είναι λογικό οι πιστοί να αναζητούν αλληλεπίδραση και επικοινωνία. Πολλές τελετουργίες, όπως οι θυσίες, είναι ένας τύπος απόπειρας αλληλεπίδρασης. Η προσευχή είναι μια πολύ κοινή μορφή απόπειρας επικοινωνίας που μπορεί να συμβεί αθόρυβα με ένα μόνο άτομο, δυνατά και δημόσια, ή στο πλαίσιο μιας ομάδας πιστών. Δεν υπάρχει ένας μοναδικός τύπος προσευχής ή ένας μοναδικός τύπος προσπάθειας επικοινωνίας, απλώς μια κοινή επιθυμία να προσεγγίσουμε.
Μια κοσμοθεωρία και οργάνωση της ζωής ενός ατόμου με βάση την κοσμοθεωρία
Είναι φυσιολογικό για τις θρησκείες να παρουσιάζουν στους πιστούς μια γενική εικόνα του κόσμου στο σύνολό του και της θέσης του ατόμου σε αυτόν - για παράδειγμα, εάν ο κόσμος υπάρχει γι' αυτές, αν είναι λίγοι παίκτες στο δράμα κάποιου άλλου. Αυτή η εικόνα θα περιλαμβάνει συνήθως ορισμένες λεπτομέρειες ενός γενικού σκοπού ή σημείου του κόσμου και μια ένδειξη για το πώς ταιριάζει το άτομο σε αυτό επίσης - για παράδειγμα, υποτίθεται ότι υπηρετούν τους θεούς ή υπάρχουν οι θεοί για να τους βοηθήσουν;
Μια κοινωνική ομάδα που δεσμεύεται από τα παραπάνω
Οι θρησκείες είναι τόσο κοινά οργανωμένες κοινωνικά που οι θρησκευτικές πεποιθήσεις χωρίς κοινωνική δομή έχουν αποκτήσει τη δική τους ετικέτα, «πνευματικότητα». Οι θρησκευτικοί πιστοί συχνά ενώνονται με ομοϊδεάτες οπαδούς για να προσκυνήσουν ή ακόμα και να ζήσουν μαζί. Οι θρησκευτικές πεποιθήσεις συνήθως μεταδίδονται όχι μόνο από την οικογένεια, αλλά από μια ολόκληρη κοινότητα πιστών. Οι θρησκευτικοί πιστοί μερικές φορές συναναστρέφονται μεταξύ τους αποκλείοντας τους μη πιστούς και μπορεί να τοποθετούν αυτήν την κοινότητα στο επίκεντρο της ζωής τους.
Ποιός νοιάζεται; Το πρόβλημα του καθορισμού των χαρακτηριστικών της θρησκείας
Θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι θρησκεία είναι ένα τόσο περίπλοκο και ποικιλόμορφο πολιτισμικό φαινόμενο που η αναγωγή σε οποιονδήποτε μεμονωμένο ορισμό είτε θα αποτύχει να συλλάβει αυτό που πραγματικά είναι είτε απλώς θα το παραποιήσει. Πράγματι, έχει υποστηριχθεί από ορισμένους ότι δεν υπάρχει κάτι όπως «θρησκεία» καθεαυτή, απλώς «πολιτισμός» και οι διάφορες πολιτιστικές εκδηλώσεις που οι δυτικοί μελετητές τείνουν να χαρακτηρίζουν «θρησκεία» χωρίς αντικειμενικά καθορισμένους λόγους.
Υπάρχει κάποια αξία σε ένα τέτοιο επιχείρημα, αλλά νομίζω ότι η παραπάνω μορφή για τον ορισμό της θρησκείας καταφέρνει να αντιμετωπίσει τις πιο σοβαρές ανησυχίες. Αυτός ο ορισμός αναγνωρίζει την πολυπλοκότητα της θρησκείας τονίζοντας τη σημασία πολλαπλών βασικών χαρακτηριστικών αντί να απλοποιεί τη θρησκεία σε ένα ή δύο. Αυτός ο ορισμός αναγνωρίζει επίσης την ποικιλομορφία της θρησκείας με το να μην επιμένει να πληρούνται όλα τα χαρακτηριστικά προκειμένου να χαρακτηριστεί ως «θρησκεία». Όσο περισσότερα χαρακτηριστικά έχει ένα σύστημα πεποιθήσεων, τόσο περισσότερο μοιάζει με τη θρησκεία.
Οι πιο κοινά αναγνωρισμένες θρησκείες — όπως χριστιανισμός ή ινδουϊσμός — θα τα έχει όλα. Λίγες θρησκείες και λίγες εκδηλώσεις κοινών θρησκειών θα έχουν 5 ή 6 από αυτές. Τα συστήματα πεποιθήσεων και άλλες επιδιώξεις που περιγράφονται ως «θρησκευτικές» με μεταφορικό τρόπο, όπως για παράδειγμα η προσέγγιση ορισμένων ανθρώπων στον αθλητισμό, θα παρουσιάσουν 2 ή 3 από αυτά. Έτσι, ολόκληρη η γκάμα της θρησκείας ως έκφρασης του πολιτισμού μπορεί να καλυφθεί από αυτή την προσέγγιση.

Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου