Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου 2025

Συγκρίνοντας τις Δέκα Εντολές

Οι Δέκα εντολές είναι ένα σύνολο ηθικών και πνευματικών νόμων που βρίσκονται στη Βίβλο. Είναι ένα σύνολο κανόνων που δόθηκαν στους Ισραηλίτες από τον Θεό, και εξακολουθούν να είναι επίκαιροι σήμερα. Σε αυτήν την ανασκόπηση, θα συγκρίνουμε τις Δέκα Εντολές με άλλους θρησκευτικούς και ηθικούς κώδικες.



Η πρώτη Εντολή είναι να μην υπάρχουν άλλοι θεοί μπροστά στον Κύριο. Αυτό είναι ένα κοινό θέμα σε πολλές θρησκείες και ηθικούς κώδικες. Στον Βουδισμό, για παράδειγμα, η πρώτη αρχή είναι να μην αφαιρείτε τη ζωή κανενός ζωντανού όντος. Στον Ινδουισμό, η πρώτη αρχή είναι να μην διαπράττουμε καμία πράξη βίας.

Η δεύτερη Εντολή είναι να μην κάνετε σκαλιστές εικόνες. Αυτό συναντάται και σε άλλες θρησκείες και ηθικούς κώδικες. Στον Βουδισμό, η δεύτερη αρχή είναι να μην παίρνουμε αυτό που δεν δίνεται. Στον Ινδουισμό, η δεύτερη αρχή είναι να μην κλέβεις.

Η τρίτη Εντολή είναι να μην παίρνετε το όνομα του Κυρίου μάταια. Αυτό είναι παρόμοιο με τη βουδιστική αρχή να μην μιλάμε ψεύτικα και με την ινδουιστική αρχή του να μην μιλάμε άσχημα για τους άλλους.

Η τέταρτη εντολή είναι να θυμόμαστε την ημέρα του Σαββάτου. Αυτό συναντάται και σε άλλες θρησκείες και ηθικούς κώδικες. Στον Βουδισμό, η τέταρτη αρχή είναι η αποχή από σεξουαλική κακή συμπεριφορά. Στον Ινδουισμό, η τέταρτη αρχή είναι να μην επιδίδεται στην αισθησιακή απόλαυση.

Η πέμπτη εντολή είναι να τιμάς τον πατέρα σου και τη μητέρα σου. Αυτό συναντάται και σε άλλες θρησκείες και ηθικούς κώδικες. Στον Βουδισμό, η πέμπτη αρχή είναι η αποχή από τα μεθυστικά. Στον Ινδουισμό, η πέμπτη αρχή είναι να μην επιθυμείς.

Οι Δέκα Εντολές είναι ένα σύνολο ηθικών και πνευματικών νόμων που υπάρχουν εδώ και χιλιάδες χρόνια. Εξακολουθούν να είναι επίκαιρα σήμερα, και μπορούν να βρεθούν σε πολλές άλλες θρησκείες και ηθικούς κώδικες. Κατανοώντας και ακολουθώντας τις Δέκα Εντολές, μπορούμε να ζήσουμε μια ζωή ειρήνης, αγάπης και αρμονίας.

Οι προτεστάντες (που εδώ αναφέρεται σε μέλη της ελληνικής, αγγλικανικής και μεταρρυθμιστικής παράδοσης — οι Λουθηρανοί ακολουθούν τις «Καθολικές» Δέκα Εντολές) συνήθως χρησιμοποιούν τη μορφή που εμφανίζεται στην πρώτη Εξοδος έκδοση από το κεφάλαιο 20. Οι μελετητές έχουν εντοπίσει και τις δύο εκδοχές της Εξόδου ως πιθανώς γραμμένες τον δέκατο αιώνα π.Χ.

Εδώ είναι πώς διαβάζονται οι στίχοι

Τότε ο Θεός είπε όλα αυτά τα λόγια: Εγώ είμαι ο Κύριος ο Θεός σου, που σε έβγαλα από τη γη της Αιγύπτου, από τον οίκο της σκλαβιάς. δεν θα έχετε άλλους θεούς πριν από εμένα.

Δεν θα φτιάξεις για τον εαυτό σου ένα είδωλο, είτε με τη μορφή οτιδήποτε είναι στον ουρανό πάνω, είτε στη γη κάτω, είτε στο νερό κάτω από τη γη. Δεν θα τους προσκυνήσεις ούτε θα τους προσκυνήσεις. γιατί εγώ ο Κύριος ο Θεός σου είμαι ζηλιάρης Θεός, που τιμωρώ τα παιδιά για την ανομία των γονέων, στην τρίτη και την τέταρτη γενιά όσων με απορρίπτουν, αλλά δείχνω ακλόνητη αγάπη στη χιλιοστή γενιά εκείνων που με αγαπούν και τηρούν τις εντολές μου.

Δεν θα χρησιμοποιείς άδικα το όνομα του Κυρίου του Θεού σου, γιατί ο Κύριος δεν θα αθωώσει κανέναν που κάνει κακή χρήση του ονόματός του.

Θυμηθείτε την ημέρα του Σαββάτου και τηρήστε την άγια. Έξι μέρες θα κοπιάσεις και θα κάνεις όλη σου τη δουλειά. Αλλά η έβδομη ημέρα είναι Σάββατο για τον Κύριο τον Θεό σου. δεν θα κάνεις καμία δουλειά – εσύ, ο γιος ή η κόρη σου, η σκλάβα σου ή η σκλάβα σου, τα ζώα σου ή ο αλλοδαπός που μένει στις πόλεις σου. Διότι σε έξι ημέρες ο Κύριος έφτιαξε τον ουρανό και τη γη, τη θάλασσα και όλα όσα είναι μέσα τους, αλλά την έβδομη ημέρα αναπαύθηκε. άρα ο Κύριος ευλογημένος το Σάββατο και το καθαγίασε.

Τίμα τον πατέρα σου και τη μητέρα σου, για να είναι μεγάλες οι μέρες σου στη γη που σου δίνει ο Κύριος ο Θεός σου. Δεν θα σκοτώσεις. Δεν πρέπει να διαπράξεις μοιχεία . Δεν θα κλέψεις. Δεν θα δώσεις ψευδή μαρτυρία εναντίον του γείτονά σου.

Δεν θα επιθυμείς το σπίτι του πλησίον σου. δεν θα επιθυμείς τη γυναίκα του πλησίον σου, ούτε δούλη ούτε βόδι, ούτε γάιδαρο, ούτε οτιδήποτε ανήκει στον πλησίον σου. Έξοδος. 20:1-17

Φυσικά, όταν οι Προτεστάντες δημοσιεύουν τις Δέκα Εντολές στο σπίτι ή την εκκλησία τους, συνήθως δεν τα γράφουν όλα αυτά. Δεν είναι καν σαφές σε αυτούς τους στίχους ποια εντολή είναι ποια. Έτσι, δημιουργήθηκε μια συντομευμένη και συνοπτική έκδοση για να διευκολύνει την ανάρτηση, την ανάγνωση και την απομνημόνευση.

Συντομευμένες Προτεσταντικές Δέκα Εντολές
  1. Δεν θα έχετε άλλους θεούς εκτός από εμένα.
  2. Δεν θα φτιάξετε τίποτα για εσάς χειροποίητες εικόνες
  3. Δεν θα πάρεις μάταια το όνομα του Κυρίου του Θεού σου
  4. Θα θυμάστε το Σάββατο και θα το τηρήσετε άγιο
  5. Τίμα τη μητέρα και τον πατέρα σου
  6. Δεν θα σκοτώσεις
  7. Δεν πρέπει να διαπράξεις μοιχεία
  8. Δεν θα κλέψεις
  9. Δεν θα δώσεις ψευδή μαρτυρία
  10. Δεν θα επιθυμείς τίποτα που ανήκει στον πλησίον σου
Κάθε φορά που κάποιος προσπαθεί να δημοσιεύσει τις Δέκα Εντολές από την κυβέρνηση σε δημόσια περιουσία, είναι σχεδόν αναπόφευκτο να επιλέγεται αυτή η προτεσταντική εκδοχή έναντι της καθολικής και της εβραϊκής εκδοχής. Ο λόγος είναι πιθανότατα η μακροχρόνια προτεσταντική κυριαρχία στην αμερικανική δημόσια και πολιτική ζωή.

Υπήρχαν πάντα περισσότεροι Προτεστάντες στην Αμερική από οποιοδήποτε άλλο θρησκευτικό δόγμα, και έτσι όποτε η θρησκεία παρείσφρησε σε κρατικές δραστηριότητες, συνήθως το έκανε από προτεσταντική προοπτική. Όταν οι μαθητές αναμενόταν να διαβάσουν τοΒίβλος στα δημόσια σχολεία, για παράδειγμα, αναγκάστηκαν να διαβάσουν τη μετάφραση του King James που προτιμούσαν οι Προτεστάντες. η μετάφραση του καθολικού Douay ήταν απαγορευμένη.

Καθολική Έκδοση

Η χρήση του όρου «Καθολικός» Δέκα Εντολές εννοείται χαλαρά επειδή τόσο οι Καθολικοί όσο και οι Λουθηρανοί ακολουθούν αυτή τη συγκεκριμένη λίστα που βασίζεται στην έκδοση που βρίσκεται στο Δευτερονόμιο. Αυτό το κείμενο πιθανότατα γράφτηκε τον έβδομο αιώνα π.Χ., περίπου 300 χρόνια αργότερα από το κείμενο της Εξόδου που αποτελεί τη βάση για την «προτεσταντική» εκδοχή των Δέκα Εντολών. Ορισμένοι μελετητές πιστεύουν, ωστόσο, ότι αυτή η διατύπωση θα μπορούσε να χρονολογείται σε παλαιότερη εκδοχή από αυτήν στην Έξοδο.

Δείτε πώς διαβάζονται οι αρχικοί στίχοι

Εγώ είμαι ο Κύριος ο Θεός σου, που σε έβγαλα από τη γη της Αιγύπτου, από τον οίκο της σκλαβιάς. δεν θα έχετε άλλους θεούς πριν από εμένα. Δεν θα φτιάξεις για τον εαυτό σου ένα είδωλο, είτε με τη μορφή οτιδήποτε είναι στον ουρανό πάνω, είτε στη γη κάτω, είτε στο νερό κάτω από τη γη. Δεν θα τους προσκυνήσεις ούτε θα τους προσκυνήσεις. γιατί εγώ ο Κύριος ο Θεός σου είμαι Θεός ζηλιάρης, που τιμωρώ τα παιδιά για την ανομία των γονέων, στην τρίτη και τέταρτη γενιά όσων με απορρίπτουν, αλλά δείχνουνακλόνητη αγάπηστη χιλιοστή γενιά εκείνων που με αγαπούν και τηρούν τις εντολές μου. Δεν θα χρησιμοποιείς άδικα το όνομα του Κυρίου του Θεού σου, γιατί ο Κύριος δεν θα αθωώσει κανέναν που κάνει κακή χρήση του ονόματός του.

Τηρήστε την ημέρα του Σαββάτου και τηρήστε την άγια, όπως σας πρόσταξε ο Κύριος ο Θεός σας. Έξι μέρες θα κοπιάσεις και θα κάνεις όλη σου τη δουλειά. Αλλά η έβδομη ημέρα είναι Σάββατο για τον Κύριο τον Θεό σου. δεν θα κάνεις καμία εργασία – εσύ, ούτε ο γιος σου, ούτε η κόρη σου, ούτε η σκλάβα σου, ούτε το βόδι σου ή ο γάιδαρος σου, ούτε κανένα από τα ζώα σου, ούτε ο ξένος κάτοικος στις πόλεις σου, ώστε το αρσενικό και το θηλυκό σου ο σκλάβος μπορεί να αναπαυθεί όπως και εσύ. Θυμήσου ότι ήσουν σκλάβος στη γη της Αιγύπτου, και ο Κύριος ο Θεός σου σε έβγαλε από εκεί με ένα δυνατό χέρι και ένα απλωμένο χέρι. γι' αυτό σε πρόσταξε ο Κύριος ο Θεός σου κρατήστε την ημέρα του Σαββάτου.

Τίμα τον πατέρα σου και τη μητέρα σου, όπως σε πρόσταξε ο Κύριος ο Θεός σου, για να είναι μεγάλες οι μέρες σου και να είναι καλά μαζί σου στη γη που σου δίνει ο Κύριος ο Θεός σου. Δεν θα σκοτώσεις. Ούτε να διαπράξεις μοιχεία. Ούτε να κλέψεις. Ούτε θα δώσεις ψευδή μαρτυρία εναντίον του πλησίον σου. Ούτε να λαχταράς τη γυναίκα του γείτονά σου. Ούτε το σπίτι του γείτονα σου, ούτε το χωράφι, ούτε σκλάβα, ούτε βόδι, ούτε γάιδαρο, ούτε οτιδήποτε ανήκει στον γείτονά σου. (Δευτερονόμιο 5:6-17)

Φυσικά, όταν οι Καθολικοί δημοσιεύουν τις Δέκα Εντολές στο σπίτι ή την εκκλησία τους, συνήθως δεν τα γράφουν όλα αυτά. Δεν είναι καν σαφές σε αυτούς τους στίχους ποια εντολή είναι ποια. Έτσι, δημιουργήθηκε μια συντομευμένη και συνοπτική έκδοση για να διευκολύνει την ανάρτηση, την ανάγνωση και την απομνημόνευση.

Συντομευμένη Καθολική Δέκα Εντολές
  1. Εγώ, ο Κύριος, είμαι ο Θεός σου. Δεν θα έχετε άλλους θεούς εκτός από εμένα.
  2. Δεν θα παίρνετε το όνομα του Κυρίου του Θεού μάταια
  3. Θυμηθείτε να κρατάτε άγια το Ημέρα του Κυρίου
  4. Τίμα τον πατέρα σου και τη μητέρα σου
  5. Δεν θα σκοτώσεις
  6. Δεν πρέπει να διαπράξεις μοιχεία
  7. Δεν θα κλέψεις
  8. Δεν θα δώσεις ψευδή μαρτυρία
  9. Δεν θα επιθυμείς τη γυναίκα του πλησίον σου
  10. Δεν θα επιθυμείς τα αγαθά του πλησίον σου
Κάθε φορά που κάποιος προσπαθεί να δημοσιεύσει τις Δέκα Εντολές από την κυβέρνηση σε δημόσια περιουσία, είναι σχεδόν αναπόφευκτο αυτή η καθολική εκδοχή να είναιδενμεταχειρισμένος. Αντίθετα, οι άνθρωποι επέλεξαν τη λίστα των Προτεσταντών. Ο λόγος είναι πιθανότατα η μακροχρόνια προτεσταντική κυριαρχία στην αμερικανική δημόσια και πολιτική ζωή.

Υπήρχαν πάντα περισσότεροι Προτεστάντες στην Αμερική από οποιοδήποτε άλλο θρησκευτικό δόγμα, και έτσι όποτε η θρησκεία παρείσφρησε σε κρατικές δραστηριότητες, συνήθως το έκανε από προτεσταντική προοπτική. Όταν οι μαθητές αναμενόταν να διαβάσουν τη Βίβλο στα δημόσια σχολεία, για παράδειγμα, αναγκάζονταν να διαβάσουν τη Βίβλο Μετάφραση King James ευνοείται από τους Προτεστάντες· η μετάφραση του καθολικού Douay ήταν απαγορευμένη.

Καθολικές εναντίον Προτεσταντικών Εντολών

Διαφορετικές θρησκείες και αιρέσεις έχουν διαιρέσει τις Εντολές με διαφορετικούς τρόπους — και αυτό σίγουρα περιλαμβάνει Προτεστάντες και Καθολικούς. Αν και οι δύο εκδοχές που χρησιμοποιούν είναι αρκετά παρόμοιες, υπάρχουν επίσης ορισμένες σημαντικές διαφορές που έχουν σημαντικές επιπτώσεις στις διαφορετικές θεολογικές θέσεις των δύο ομάδων.

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να παρατηρήσετε είναι ότι μετά το πρώτη εντολή, η αρίθμηση αρχίζει να αλλάζει. Για παράδειγμα, στον κατάλογο των Καθολικών η επιταγή κατά της μοιχείας είναι ηέκτη εντολή; για τους Εβραίους και τους περισσότερους Προτεστάντες είναι το έβδομο.

Μια άλλη ενδιαφέρουσα διαφορά εμφανίζεται στο πώς οι Καθολικοί μεταφράζουν τους στίχους του Δευτερονόμου σε πραγματικές εντολές. Στην Κατήχηση του Μπάτλερ, οι στίχοι οκτώ έως δέκα απλώς παραλείπονται. Η καθολική εκδοχή επομένως παραλείπει την απαγόρευση κατά χειροποίητες εικόνες - ένα προφανές πρόβλημα για τη Ρωμαιοκαθολική εκκλησία που είναι γεμάτη από ιερά και αγάλματα. Για να αντισταθμίσουν αυτό, οι Καθολικοί χωρίζουν το εδάφιο 21 σε δύο εντολές, διαχωρίζοντας έτσι την επιθυμία της συζύγου από την επιθυμία των ζώων φάρμας. Οι προτεσταντικές εκδοχές των εντολών διατηρούν την απαγόρευση των χειροποίητων εικόνων, αλλά φαίνεται να αγνοείται αφού αγάλματα και άλλες εικόνες έχουν πολλαπλασιαστεί και στις εκκλησίες τους.

Δεν πρέπει να αγνοηθεί ότι οι Δέκα Εντολές ήταν αρχικά μέρος ενός εβραϊκού εγγράφου και έχουν επίσης τον δικό τους τρόπο να το δομούν. Οι Εβραίοι αρχίζουν τις Εντολές με τη δήλωση, «Εγώ είμαι ο Κύριος ο Θεός σου που σε έβγαλα από τη γη της Αιγύπτου, από τον οίκο της δουλείας». Ο μεσαιωνικός Εβραίος φιλόσοφος Μαϊμωνίδης υποστήριξε ότι αυτή ήταν η μεγαλύτερη Εντολή από όλες, παρόλο που δεν προστάζει κανέναν να κάνει τίποτα απολύτως επειδή αποτελεί τη βάση για τον μονοθεϊσμό και για όλα όσα ακολουθούν.

Οι Χριστιανοί, ωστόσο, το θεωρούν απλώς ως προοίμιο παρά ως πραγματική εντολή και αρχίζουν τους καταλόγους τους με τη δήλωση, «Δεν θα έχετε άλλους θεούς πριν από εμένα». Έτσι, εάν η κυβέρνηση εμφανίζει τις Δέκα Εντολές χωρίς αυτό το «προοίμιο», επιλέγει μια χριστιανική προοπτική μιας εβραϊκής προοπτικής. Είναι αυτό μια νόμιμη λειτουργία της κυβέρνησης;

Φυσικά, καμία δήλωση δεν είναι ενδεικτική του γνήσιου μονοθεϊσμού. Μονοθεϊσμός σημαίνει πίστη στην ύπαρξη μόνο ενός θεού, και οι δύο αναφερόμενες δηλώσεις αντανακλούν την αληθινή κατάσταση των αρχαίων Εβραίων: μονολατρεία, που είναι η πίστη στην ύπαρξη πολλών θεών αλλά λατρεύει μόνο έναν από αυτούς.

Μια άλλη σημαντική διαφορά, που δεν είναι ορατή στις παραπάνω συντομευμένες λίστες, είναι στην εντολή σχετικά με το Σάββατο: στην έκδοση Exodus, λένε στους ανθρώπους να τηρούν το Σάββατο άγιο επειδή ο Θεός εργάστηκε για έξι ημέρες και ξεκουράστηκε την έβδομη. αλλά στην εκδοχή του Δευτερονόμου που χρησιμοποιούν οι Καθολικοί, το Σάββατο διατάσσεται επειδή «ήσουν σκλάβος στη γη της Αιγύπτου, και ο Κύριος ο Θεός σου σε έβγαλε από εκεί με ένα δυνατό χέρι και ένα απλωμένο χέρι». Προσωπικά, δεν βλέπω τη σύνδεση — τουλάχιστον το σκεπτικό στην έκδοση Exodus έχει κάποια λογική βάση. Αλλά ανεξάρτητα, το γεγονός είναι ότι το σκεπτικό είναι ριζικά διαφορετικό από τη μια εκδοχή στην άλλη.

Έτσι, τελικά, δεν υπάρχει τρόπος να «επιλέξουμε» ποιες υποτίθεται ότι είναι οι «πραγματικές» Δέκα Εντολές. Οι άνθρωποι φυσικά θα προσβληθούν εάν η εκδοχή των Δέκα Εντολών κάποιου άλλου εμφανίζεται σε δημόσια κτίρια — και μια κυβέρνηση που το κάνει αυτό δεν μπορεί να θεωρηθεί τίποτα άλλο παρά παραβίαση των θρησκευτικών ελευθεριών. Οι άνθρωποι μπορεί να μην έχουν το δικαίωμα να μην προσβάλλονται, αλλά έχουν το δικαίωμα να μην τους υπαγορεύουν οι θρησκευτικοί κανόνες κάποιου άλλου αστικές αρχές , και έχουν το δικαίωμα να διασφαλίσουν ότι η κυβέρνησή τους δεν παίρνει θέση σε θεολογικά ζητήματα. Σίγουρα θα πρέπει να μπορούν να περιμένουν ότι η κυβέρνησή τους δεν θα διαστρεβλώσει τη θρησκεία τους στο όνομα της δημόσιας ηθικής ή της αρπαγής ψήφων.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου