Κοινωνική Συνήθεια # 1. Χαμογελάτε περισσότερο
Αφήστε το κατσούφικο ύφος, το δυσαρεστημένο ή μίζερο ύφος και μάθετε να χαμογελάτε, με τα χείλη και τα μάτια. Οι έρευνες δείχνουν ότι χαμογελώντας βελτιώνεται η διάθεσή μας αλλά και κινητοποιούνται οι νευρώνες-καθρέφτες στον εγκέφαλο του ατόμου που στέκεται απέναντι μας, με αποτέλεσμα να μας χαμογελάει και ο άλλος! Το χαμόγελο και η καλή διάθεση είναι μεταδοτικά!
Κοινωνική Συνήθεια # 2. Μάθετε να χαίρεστε με τα καλά νέα των άλλων
Χαρά μοιρασμένη, διπλή χαρά! Κάθε φορά που ακούτε κάποιον φίλο, γνωστό ή συνεργάτη να σας λέει καλά νέα, συγχαρείτε τους, ρωτήστε τους περισσότερα πράγματα, δείξτε τη χαρά και τον ενθουσιασμό σας! Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αφήσετε τον εγωισμό και την ανασφάλειά σας που συνήθως οδηγούν στο να υποβιβάσετε τα νέα, να τα ακούσετε αδιάφορα ή να αρχίσετε να προβάλετε τις δικές σας επιτυχίες.
Κοινωνική Συνήθεια # 3. Να επαινείτε τα προτερήματα των άλλων
Επαινώντας τα προτερήματα και τα δυνατά σημεία των φίλων και των συνεργατών σας δείχνετε αυτοπεποίθηση αλλά και τη δική σας προσωπική δύναμη, κάτι που μαγνητίζει τους άλλους. Επίσης, τονίζοντάς τους τα προτερήματά τους, τους ωθείτε να φερθούν ακριβώς έτσι όπως τα λέτε! Για φανταστείτε να έρχεται κάποιος σε εσάς και να σας λέει «Για να ξέρεις, η ικανότητά σου να …. (συμπληρώστε το κενό με όποιο προτέρημα επιθυμείτε) είναι καταπληκτική! Μακάρι να ήμουν κι εγώ έτσι»! Με αυτόν τον τρόπο, εκτός που το άλλο άτομο τονώνει την αυτοπεποίθησή σας, καθιστά πολύ πιθανότερο ότι θα επιδείξετε αυτό το θετικό στοιχείο αντί για κάποιο άλλο αρνητικό.
Κοινωνική Συνήθεια # 4. Να επαινείτε τα προτερήματα των άλλων και όταν δεν είναι παρόντες
Με άλλα λόγια να μην κουτσομπολεύετε, επειδή αυτό θα σας γυρίσει μπούμερανγκ! Μπορούμε να κρίνουμε τον χαρακτήρα ενός ανθρώπου από αυτά που λέει για τους άλλους όταν αυτοί δεν είναι παρόντες. Ξέρετε κάποιον που διαρκώς κακολογεί τους άλλους; Σίγουρα κακολογεί κι εσάς όταν γυρίσετε την πλάτη σας! Διαλέξτε να είστε ο τύπος του ανθρώπου που έχει να πει κάτι καλό για τους άλλους.
Κοινωνική Συνήθεια # 5. Μάθετε να εντοπίζετε τα θετικά στοιχεία των ανθρώπων
Οι περισσότεροι άνθρωποι είναι εκπαιδευμένοι να βλέπουν τα στραβά και τα ανάποδα των άλλων. Εσείς ξεχωρίστε! Μάθετε να βλέπετε τα προτερήματα και τα δυνατά σημεία των άλλων και να τους βοηθάτε να τα αξιοποιήσουν, όταν αυτό είναι εφικτό.
Κοινωνική Συνήθεια # 6. Δείξτε την προσοχή σας με βλεμματική επαφή
Πώς καταλαβαίνουμε ότι κάποιος μας προσέχει; Επειδή μας κοιτάει στα μάτια! (και δεν κοιτάει έξω από το παράθυρο, στο βάθος της αίθουσας ή στην οθόνη του κινητού του). Δώστε την προσοχή σας στον συνομιλητή σας κοιτάζοντάς τον/την στα μάτια. Εκτός από την προσοχή σας, κοιτάζοντας τον άλλον στα μάτια δείχνετε εμπιστοσύνη στον εαυτό σας και τις δυνάμεις σας.
Κοινωνική Συνήθεια # 7. Ανοιχτή στην επικοινωνία γλώσσα σώματος
Αν καμπουριάζετε, τρώτε τα νύχια σας και κοιτάζετε τις μύτες των παπουτσιών σας όταν σας μιλάει κάποιος, είτε είναι φίλος, είτε πιθανή ερωτική γνωριμία, είτε πελάτης ή ο προϊστάμενός σας, να ξέρετε ότι δίνετε την χειρότερη εντύπωση για τον εαυτό σας! Επενδύστε στη βλεμματική επαφή, στο χαμόγελο, στην όρθια στάση σώματος (όχι αλύγιστη!), στα χέρια σε ανοιχτή θέση και προσπαθήστε να μιμηθείτε τις κινήσεις του συνομιλητή σας (χωρίς βέβαια να τις αντιγράφετε σαν να παίζετε παιδικό παιχνίδια!).
Κοινωνική Συνήθεια # 8. Δώστε σημασία στις λεπτομέρειες
Δώσε σημασία στις λεπτομέρειες όταν παρουσιάζετε τον εαυτό σας: πχ δεν μπορείτε να λέτε ότι είστε εκλεπτυσμένο άτομο και να τρώτε χωρίς μαχαιροπίρουνο, κυριολεκτικά ρουφώντας ηχηρά το φαγητό από το πιάτο σας! Αντίστοιχα, παρατηρήστε λεπτομέρειες στους ανθρώπους δίπλα σας: στη συμπεριφορά τους, στην έκφραση του προσώπου τους, στη γλώσσα του σώματος, στο πώς διηγούνται την ιστορία της ζωής τους, στο τι κάνουν… Πολλοί άνθρωποι προκειμένου να δώσουν την εντύπωση ότι η ζωή τους είναι τέλεια κρύβουν πράγματα, με αποτέλεσμα να παραπλανούν τους γύρω τους.
Κοινωνική Συνήθεια # 9. Αφουγκραστείτε τον παλμό της ομάδας
Για πολλούς ανθρώπους το να βρεθούν σε μια ομάδα είναι ευκαιρία είτε να κρυφτούν στο πλήθος, είτε να χαλαρώσουν σκαλίζοντας το κινητό τους, είτε να περιαυτολογήσουν. Μάθετε να αξιοποιείτε τις ομαδικές συγκεντρώσεις για να συλλέξετε πολύτιμες πληροφορίες: πώς συνδέονται οι άνθρωποι μεταξύ τους, ποιοι είναι οι κοινοί κώδικες επικοινωνίας, τι λένε, τι δε λένε, πώς κινούνται, πώς φέρονται. Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να επωφεληθείτε και να βελτιώσετε το στάτους που έχετε στη συγκεκριμένη ομάδα, αλλά και να χρησιμοποιήσετε αυτές τις πληροφορίες για να μάθετε να επικοινωνείτε και να ελίσσεστε μέσα σε άλλα ομαδικά σχήματα, επαγγελματικά ή κοινωνικά.
Κοινωνική Συνήθεια # 10. Μάθετε να κάνετε ερωτήσεις αντί να αγορεύετε
«Έχουμε δυο αυτιά και ένα στόμα ώστε να ακούμε δυο φορές παραπάνω απ’ όσο μιλάμε» λέει ένα ρητό. Και είναι τόσο αληθινό και επίκαιρο! Οι άνθρωποι με καλές κοινωνικές δεξιότητες δεν είναι απαραιτήτως γεννημένοι ρήτορες, αλλά είναι αυτοί που ξέρουν να ρωτάνε ευγενικά, όχι ανακριτικά, διάφορες ερωτήσεις στον συνομιλητή τους και έτσι κάνουν συζήτηση, παίρνουν πληροφορίες και συνδέονται με το άλλο άτομο. Να θυμάστε ότι στους ανθρώπους αρέσει να μιλάνε για τον εαυτό τους, να ανακαλούν αναμνήσεις, να λένε τη γνώμη τους ή να δίνουν συμβουλές. Βάζοντας τον άλλον στο κέντρο της συζήτησης, καταλήγετε να βγείτε εσείς κερδισμένοι!
Κοινωνική Συνήθεια # 11. Να είστε ευγενικοί
Να θυμάστε να χρησιμοποιείτε τον πληθυντικό ευγενείας, το ευχαριστώ και το παρακαλώ, να έχετε κανονικό τόνο φωνής (να μην ουρλιάζετε ή να μη μιλάτε νευριασμένα), να χρησιμοποιείτε όμορφο λόγο και εκφράσεις. Με αυτόν τον τρόπο, εκτός που κερδίζετε τον συνομιλητή σας, κάνετε μια πολύ καλή εντύπωση, πάντα χρήσιμη κοινωνικά και επαγγελματικά.
Κοινωνική Συνήθεια # 12. Προσφέρετε κάτι που χρειάζονται οι άλλοι
Και δε μιλάω για υλικά αγαθά! Μάθετε να μοιράζεστε πληροφορίες, πηγές, κάτι που είναι χρήσιμο στον συνομιλητή σας, κάτι που θα ωφελήσει την ομάδα σας, χωρίς αντάλλαγμα. Αυτού του είδος το μοίρασμα και προσφορά είναι κάτι που εκτιμούν ιδιαίτερα οι άνθρωποι, εξυψώνει το δικό σας κοινωνικό προφίλ και κάνει τους άλλους διατεθιμένους να μοιραστούν κάτι ανάλογο μαζί σας σε επόμενη φάση.
Κοινωνική Συνήθεια # 13. Μάθετε πότε να κρατάτε το στόμα σας κλειστό
Μάθετε να μην κρίνετε, κατακρίνετε ή να δίνετε τη γνώμη σας όταν δεν σας έχει ζητηθεί κάτι τέτοιο. Σε περιπτώσεις διαφωνιών, ρωτήστε τον εαυτό σας «σήμερα θέλω να είμαι χαρούμενη ή να έχω δίκαιο;» και πράξτε αναλόγως. Μερικές φορές είναι καλύτερα να αφήσουμε κάτι ‘να πέσει χάμω’, από το να τσακωθούμε και να χαλάσουμε τις καρδιές μας.
Κοινωνική Συνήθεια # 14. Αισιόδοξη στάση ζωής
Αποβάλλετε τη γκρίνια, την ψυχική μιζέρια και την απαισιοδοξία. Μάθετε να βλέπετε τη θετική πλευρά των πραγμάτων, εξασκηθείτε να σκέφτεστε θετικά και να είστε αισιόδοξοι. Μάθετε να εστιάζετε σε αυτά που μπορείτε να ελέγξετε και δώστε και στους γύρω σας μια θετική ώθηση.
Διαλέξτε Αγάπη, Ηρεμία, Χαρά!
Αφήστε το κατσούφικο ύφος, το δυσαρεστημένο ή μίζερο ύφος και μάθετε να χαμογελάτε, με τα χείλη και τα μάτια. Οι έρευνες δείχνουν ότι χαμογελώντας βελτιώνεται η διάθεσή μας αλλά και κινητοποιούνται οι νευρώνες-καθρέφτες στον εγκέφαλο του ατόμου που στέκεται απέναντι μας, με αποτέλεσμα να μας χαμογελάει και ο άλλος! Το χαμόγελο και η καλή διάθεση είναι μεταδοτικά!
Κοινωνική Συνήθεια # 2. Μάθετε να χαίρεστε με τα καλά νέα των άλλων
Χαρά μοιρασμένη, διπλή χαρά! Κάθε φορά που ακούτε κάποιον φίλο, γνωστό ή συνεργάτη να σας λέει καλά νέα, συγχαρείτε τους, ρωτήστε τους περισσότερα πράγματα, δείξτε τη χαρά και τον ενθουσιασμό σας! Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αφήσετε τον εγωισμό και την ανασφάλειά σας που συνήθως οδηγούν στο να υποβιβάσετε τα νέα, να τα ακούσετε αδιάφορα ή να αρχίσετε να προβάλετε τις δικές σας επιτυχίες.
Κοινωνική Συνήθεια # 3. Να επαινείτε τα προτερήματα των άλλων
Επαινώντας τα προτερήματα και τα δυνατά σημεία των φίλων και των συνεργατών σας δείχνετε αυτοπεποίθηση αλλά και τη δική σας προσωπική δύναμη, κάτι που μαγνητίζει τους άλλους. Επίσης, τονίζοντάς τους τα προτερήματά τους, τους ωθείτε να φερθούν ακριβώς έτσι όπως τα λέτε! Για φανταστείτε να έρχεται κάποιος σε εσάς και να σας λέει «Για να ξέρεις, η ικανότητά σου να …. (συμπληρώστε το κενό με όποιο προτέρημα επιθυμείτε) είναι καταπληκτική! Μακάρι να ήμουν κι εγώ έτσι»! Με αυτόν τον τρόπο, εκτός που το άλλο άτομο τονώνει την αυτοπεποίθησή σας, καθιστά πολύ πιθανότερο ότι θα επιδείξετε αυτό το θετικό στοιχείο αντί για κάποιο άλλο αρνητικό.
Κοινωνική Συνήθεια # 4. Να επαινείτε τα προτερήματα των άλλων και όταν δεν είναι παρόντες
Με άλλα λόγια να μην κουτσομπολεύετε, επειδή αυτό θα σας γυρίσει μπούμερανγκ! Μπορούμε να κρίνουμε τον χαρακτήρα ενός ανθρώπου από αυτά που λέει για τους άλλους όταν αυτοί δεν είναι παρόντες. Ξέρετε κάποιον που διαρκώς κακολογεί τους άλλους; Σίγουρα κακολογεί κι εσάς όταν γυρίσετε την πλάτη σας! Διαλέξτε να είστε ο τύπος του ανθρώπου που έχει να πει κάτι καλό για τους άλλους.
Κοινωνική Συνήθεια # 5. Μάθετε να εντοπίζετε τα θετικά στοιχεία των ανθρώπων
Οι περισσότεροι άνθρωποι είναι εκπαιδευμένοι να βλέπουν τα στραβά και τα ανάποδα των άλλων. Εσείς ξεχωρίστε! Μάθετε να βλέπετε τα προτερήματα και τα δυνατά σημεία των άλλων και να τους βοηθάτε να τα αξιοποιήσουν, όταν αυτό είναι εφικτό.
Κοινωνική Συνήθεια # 6. Δείξτε την προσοχή σας με βλεμματική επαφή
Πώς καταλαβαίνουμε ότι κάποιος μας προσέχει; Επειδή μας κοιτάει στα μάτια! (και δεν κοιτάει έξω από το παράθυρο, στο βάθος της αίθουσας ή στην οθόνη του κινητού του). Δώστε την προσοχή σας στον συνομιλητή σας κοιτάζοντάς τον/την στα μάτια. Εκτός από την προσοχή σας, κοιτάζοντας τον άλλον στα μάτια δείχνετε εμπιστοσύνη στον εαυτό σας και τις δυνάμεις σας.
Κοινωνική Συνήθεια # 7. Ανοιχτή στην επικοινωνία γλώσσα σώματος
Αν καμπουριάζετε, τρώτε τα νύχια σας και κοιτάζετε τις μύτες των παπουτσιών σας όταν σας μιλάει κάποιος, είτε είναι φίλος, είτε πιθανή ερωτική γνωριμία, είτε πελάτης ή ο προϊστάμενός σας, να ξέρετε ότι δίνετε την χειρότερη εντύπωση για τον εαυτό σας! Επενδύστε στη βλεμματική επαφή, στο χαμόγελο, στην όρθια στάση σώματος (όχι αλύγιστη!), στα χέρια σε ανοιχτή θέση και προσπαθήστε να μιμηθείτε τις κινήσεις του συνομιλητή σας (χωρίς βέβαια να τις αντιγράφετε σαν να παίζετε παιδικό παιχνίδια!).
Κοινωνική Συνήθεια # 8. Δώστε σημασία στις λεπτομέρειες
Δώσε σημασία στις λεπτομέρειες όταν παρουσιάζετε τον εαυτό σας: πχ δεν μπορείτε να λέτε ότι είστε εκλεπτυσμένο άτομο και να τρώτε χωρίς μαχαιροπίρουνο, κυριολεκτικά ρουφώντας ηχηρά το φαγητό από το πιάτο σας! Αντίστοιχα, παρατηρήστε λεπτομέρειες στους ανθρώπους δίπλα σας: στη συμπεριφορά τους, στην έκφραση του προσώπου τους, στη γλώσσα του σώματος, στο πώς διηγούνται την ιστορία της ζωής τους, στο τι κάνουν… Πολλοί άνθρωποι προκειμένου να δώσουν την εντύπωση ότι η ζωή τους είναι τέλεια κρύβουν πράγματα, με αποτέλεσμα να παραπλανούν τους γύρω τους.
Κοινωνική Συνήθεια # 9. Αφουγκραστείτε τον παλμό της ομάδας
Για πολλούς ανθρώπους το να βρεθούν σε μια ομάδα είναι ευκαιρία είτε να κρυφτούν στο πλήθος, είτε να χαλαρώσουν σκαλίζοντας το κινητό τους, είτε να περιαυτολογήσουν. Μάθετε να αξιοποιείτε τις ομαδικές συγκεντρώσεις για να συλλέξετε πολύτιμες πληροφορίες: πώς συνδέονται οι άνθρωποι μεταξύ τους, ποιοι είναι οι κοινοί κώδικες επικοινωνίας, τι λένε, τι δε λένε, πώς κινούνται, πώς φέρονται. Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να επωφεληθείτε και να βελτιώσετε το στάτους που έχετε στη συγκεκριμένη ομάδα, αλλά και να χρησιμοποιήσετε αυτές τις πληροφορίες για να μάθετε να επικοινωνείτε και να ελίσσεστε μέσα σε άλλα ομαδικά σχήματα, επαγγελματικά ή κοινωνικά.
Κοινωνική Συνήθεια # 10. Μάθετε να κάνετε ερωτήσεις αντί να αγορεύετε
«Έχουμε δυο αυτιά και ένα στόμα ώστε να ακούμε δυο φορές παραπάνω απ’ όσο μιλάμε» λέει ένα ρητό. Και είναι τόσο αληθινό και επίκαιρο! Οι άνθρωποι με καλές κοινωνικές δεξιότητες δεν είναι απαραιτήτως γεννημένοι ρήτορες, αλλά είναι αυτοί που ξέρουν να ρωτάνε ευγενικά, όχι ανακριτικά, διάφορες ερωτήσεις στον συνομιλητή τους και έτσι κάνουν συζήτηση, παίρνουν πληροφορίες και συνδέονται με το άλλο άτομο. Να θυμάστε ότι στους ανθρώπους αρέσει να μιλάνε για τον εαυτό τους, να ανακαλούν αναμνήσεις, να λένε τη γνώμη τους ή να δίνουν συμβουλές. Βάζοντας τον άλλον στο κέντρο της συζήτησης, καταλήγετε να βγείτε εσείς κερδισμένοι!
Κοινωνική Συνήθεια # 11. Να είστε ευγενικοί
Να θυμάστε να χρησιμοποιείτε τον πληθυντικό ευγενείας, το ευχαριστώ και το παρακαλώ, να έχετε κανονικό τόνο φωνής (να μην ουρλιάζετε ή να μη μιλάτε νευριασμένα), να χρησιμοποιείτε όμορφο λόγο και εκφράσεις. Με αυτόν τον τρόπο, εκτός που κερδίζετε τον συνομιλητή σας, κάνετε μια πολύ καλή εντύπωση, πάντα χρήσιμη κοινωνικά και επαγγελματικά.
Κοινωνική Συνήθεια # 12. Προσφέρετε κάτι που χρειάζονται οι άλλοι
Και δε μιλάω για υλικά αγαθά! Μάθετε να μοιράζεστε πληροφορίες, πηγές, κάτι που είναι χρήσιμο στον συνομιλητή σας, κάτι που θα ωφελήσει την ομάδα σας, χωρίς αντάλλαγμα. Αυτού του είδος το μοίρασμα και προσφορά είναι κάτι που εκτιμούν ιδιαίτερα οι άνθρωποι, εξυψώνει το δικό σας κοινωνικό προφίλ και κάνει τους άλλους διατεθιμένους να μοιραστούν κάτι ανάλογο μαζί σας σε επόμενη φάση.
Κοινωνική Συνήθεια # 13. Μάθετε πότε να κρατάτε το στόμα σας κλειστό
Μάθετε να μην κρίνετε, κατακρίνετε ή να δίνετε τη γνώμη σας όταν δεν σας έχει ζητηθεί κάτι τέτοιο. Σε περιπτώσεις διαφωνιών, ρωτήστε τον εαυτό σας «σήμερα θέλω να είμαι χαρούμενη ή να έχω δίκαιο;» και πράξτε αναλόγως. Μερικές φορές είναι καλύτερα να αφήσουμε κάτι ‘να πέσει χάμω’, από το να τσακωθούμε και να χαλάσουμε τις καρδιές μας.
Κοινωνική Συνήθεια # 14. Αισιόδοξη στάση ζωής
Αποβάλλετε τη γκρίνια, την ψυχική μιζέρια και την απαισιοδοξία. Μάθετε να βλέπετε τη θετική πλευρά των πραγμάτων, εξασκηθείτε να σκέφτεστε θετικά και να είστε αισιόδοξοι. Μάθετε να εστιάζετε σε αυτά που μπορείτε να ελέγξετε και δώστε και στους γύρω σας μια θετική ώθηση.
Διαλέξτε Αγάπη, Ηρεμία, Χαρά!
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου