Κυριακή 26 Μαΐου 2024

Γιατί η Παλαιά Διαθήκης λέγεται Έσδραίος κανών;

Προφητική αναβάθμιση της Βίβλου το 457 π.Χ.!

Έσδραίος κανών και η αναβάθμιση των προφητειών της Παλαιάς Διαθήκης, κατά την ομολογία του καθηγητή της βιβλικής Ιστορίας πανεπ. Αθηνών, Παναγιώτης Μπρατσιώτη!

Επί Αρχιερέας Ιωσία, (639-608 π.Χ.) 639-18 βασιλιά του Ιούδα. Ήταν γιος του Σαλλούμ και πατέρας του Αζαρία (Α' Χρονικών 6:13 ή 5:38,39), ενώ στο Έσδρας 7:1 αναφέρεται ότι ήταν προπάππους του Έσδρα. Η δραστηριότητά του ως " μεγάλος" ιερέας περιγράφεται στις θρησκευτικές μεταρρυθμίσεις που επέβαλε ο Ιωσίας (Β' Βασιλέων 23:1-20, 21-25, Β' Χρονικών 34:9). Ήταν επίσης αυτός που βρήκε το "βιβλίο του Νόμου" (Β' Βασιλέων 22:8,) ή "βιβλίο της Διαθήκης" (Β' Βασιλέων 23:2, Β' Χρονικών 34:30) μέσα στο Ναό, το 639 π.Χ.

«Και ενώ εξέφερον το αργύριον το εισαχθέν εις τον οίκον του Κυρίου, εύρηκε Χελκίας ο ιερεύς το βιβλίον του νόμου του Κυρίου, του δοθέντος διά χειρός του Μωϋσέως. Και απεκρίθη ο Χελκίας και είπε προς Σαφάν τον γραμματέα, εύρηκα βιβλίον του νόμου εν τω οίκω του Κυρίου.» Β' Χρονικών 34:14

«Είπε δε Χελκίας ο ιερεύς ο μέγας προς Σαφάν τον γραμματέα, Εύρηκα το βιβλίον του νόμου εν τω οίκω του Κυρίου. Και έδωκεν ο Χελκίας το βιβλίον εις τον Σαφάν, και ανέγνωσεν αυτό.» Β' Βασιλέων 22:8

Αν θυμηθούμε ότι ο μέγας προφήτης Δανιήλ: Σε νεαρή ηλικία μεταφέρθηκε (το 605 π.Χ.), αιχμάλωτος στη Βαβυλώνα (Δανιήλ 1:4), καταλαβαίνουμε πως ο Έσδρας, επιστρέφοντας στην Ιερουσαλήμ (457 π.Χ.) πολλά χρόνια μετά, είχε κάθε δυνατότητα να αναβαθμίσει τις προφητείες του! Έτσι όταν διαβάζουμε την προφητική διάδοχη των παγκόσμιων δυνάμεων στον Δανιήλ... ουσιαστικά διαβάζουμε όσα πρόσθεσε ο Έσδρας 170 χρόνια μετά!

Να τι παραδέχεται ο Π. Μπρατσιώτης: «εις αυτόν δε (τον Έσδρα.... 457 π.Χ.) απεδόθη υπό της Ιουδαϊκής παραδόσεως όχι μόνο μέγιστο μέρος της συγκρότησης του κανόνος της Παλαιάς Διαθήκης που εξ αυτού ωνομάσθη εσδραίος κανών... αλλά και η αντικατάσταση της παλαιάς λεγομένης χαναανιτικής γραφής των Εβραίων και αντικατάσταση της δια της (εβραϊκής) λεγομένης τετραγωνικής... καθώς και η διοργάνωση των συναγωγών που συνέβαλε ουκ ολίγον εις την (τελική) συγκροτήσει του κανόνος της Παλαιάς Διαθήκης. Οι νεότεροι θεολόγοι αποδίδουν ακόμα σ’ αυτόν την οριστική σύνταξη της Πεντατεύχου». Παναγιώτης Μπρατσιώτης καθηγητής της βιβλικής Ιστορίας πανεπ. Αθηνών. Εγκυκλοπαίδεια Δρανδακη λήμμα Έσδρας.

164 χρόνια νωρίτερα, (το 621 π.Χ.) το Βιβλίο του Νόμου (Π. Δ.) βρέθηκε μέσα στο Ναό, απ’ τον Ιωσία τον προπάππου του Έσδρα. Ο Έσδρας λοιπόν απ’ το 457 π.Χ. ξεκινώντας την μετάφραση της Π.Δ. (από την χαναανιτική στην τετραγωνική γραφή) όχι μόνο κατάλαβε το βάθος των προπατορικών επιδιώξεων, αλλά είχε και κάθε ευκαιρία να επέμβει στην λογοτεχνική, αλλά κυρίως στην προφητική "αναβάθμισή" της!

Μέχρι της οριστική της μετάφραση στα ελληνικά, υπό του Πτολεμαίου του δεύτερου (μετά από 190 περίπου χρόνια περί το 270 π.Χ.) το "θεάρεστο" έργο της "ανασύνταξης" και της επιπλέον λογοτεχνικής και προφητικής "αναβάθμισης" της Π.Δ. συνέχισαν ανενόχλητοι διάφοροι λόγιοι ιερείς των κέντρων θρησκευτικής προετοιμασίας (συναγωγών) που και πάλι ο ίδιος ο Έσδρας είχε ιδρύσει!
----------------------
Σημ. Υπάρχει η άποψη, ότι ο προφήτης Ζαχαρίας ανήκε σε Ιερατικό γένος και ήταν ιερεύς και ο ίδιος. Κατά την Ιουδαϊκή παράδοση, ο Ζαχαρίας και ο Αγγαίος ήταν μέλη της Μεγάλης Συναγωγής, η οποία ώρισε τον Κανόνα των βιβλίων της Παλαιάς Διαθήκης. http://www.saint.gr/780/saint.aspx

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου