Ο Αινησίδημος ή Αινεσίδημος που αναφέρεται και ως Αινησίδημος της Κνωσού ή ο Κνώσιος (1ος αι.) ήταν Σκεπτικός φιλόσοφος από την Κνωσό που δίδαξε στην Αλεξάνδρεια στους χρόνους του Κικέρωνα. Ο Αινησίδημος επανέλαβε τις αρνήσεις του κατά των στωικών υιοθετώντας την «πυρρώνειον σκέψιν» (σκεπτικήν αγωγήν) στην Αλεξάνδρεια του 1ου αι.
Ο Αινηδίσημος έθεσε ως σκοπό του να επαναφέρει τον ακαδημαϊκό σκεπτικισμό, που τότε είχε μεταλλαχθει σε εκλεκτικισμό από τον Φίλωνα τον Λαρισαίο και τονΑντίοχο τον Ασκαλωνίτη, στην πιο αυθεντική διδασκαλία τού Πύρρωνα. Με τα έργα του «Πυρρωνείων λόγων βιβλία οκτώ», «Υποτύπωσις εις τα Πυρρώνεια»,«Περί ζητήσεως», «Κατά σοφίας» αμφισβήτησε και απέρριψε του «τρόπους» των στωικών φιλοσόφων στο πρόβλημα της δυνατότητας για γνώση και υιοθέτησε την Πυρρώνεια σκέψη. προβάλλοντας τους περίφημους «Δέκα Τρόπους» ή αντιρρήσεις σύμφωνα προς τις οποίες η γνώση είναι αδύνατη τους οποίους ο μαθητής του Αγρίππας περιόρισε σε πέντε.
Μερικοί από τους δέκα τρόπους
Ο Αινηδίσημος έθεσε ως σκοπό του να επαναφέρει τον ακαδημαϊκό σκεπτικισμό, που τότε είχε μεταλλαχθει σε εκλεκτικισμό από τον Φίλωνα τον Λαρισαίο και τονΑντίοχο τον Ασκαλωνίτη, στην πιο αυθεντική διδασκαλία τού Πύρρωνα. Με τα έργα του «Πυρρωνείων λόγων βιβλία οκτώ», «Υποτύπωσις εις τα Πυρρώνεια»,«Περί ζητήσεως», «Κατά σοφίας» αμφισβήτησε και απέρριψε του «τρόπους» των στωικών φιλοσόφων στο πρόβλημα της δυνατότητας για γνώση και υιοθέτησε την Πυρρώνεια σκέψη. προβάλλοντας τους περίφημους «Δέκα Τρόπους» ή αντιρρήσεις σύμφωνα προς τις οποίες η γνώση είναι αδύνατη τους οποίους ο μαθητής του Αγρίππας περιόρισε σε πέντε.
Μερικοί από τους δέκα τρόπους
- Τα όργανα των αισθήσεων (για παράδειγμα οι οφθαλμοί) διαφόρων ζώων, ακόμη και ανθρώπων, ποικίλλουν από άποψη μορφής και κατασκευής και προφανώς παρέχουν διαφορετικές εικόνες του κόσμου: Πως μπορούμε να γνωρίζουμε ποια εικόνα είναι αληθής;
- Οι αισθήσεις αποκαλύπτουν μόνο ένα μέρος του αντικειμένου π.χ. ένα περιορισμένο αριθμό χρωμάτων, ήχων και οσμών. Προφανές είναι ότι η αντίληψη που σχηματίζουμε για τα αντικείμενα είναι μερική και αβέβαιη.
- Η μια αίσθηση αντικρούει μερικές φορές την άλλη.
- Η φυσική και πνευματική μας κατάσταση χρωματίζει και ίσως αποχρωματίζει τις παραστάσεις μας (κοιμώμενοι ή εγρηγορούντες, σε περίοδο νεότητας ή γήρατος ευρισκόμενοι, σε κίνηση ή σε στάση, πεινώντες και διψώντες ή χορτασμένοι ευρισκόμενοι υπό την επήρειαν μίσους ή αγάπης.
- Η όψη ενός αντικειμένου ποικίλλει ποικίλλει ανάλογα με τις συνθήκες του περιβάλλοντος (φως, αέρας, ψύχος, καύσωνας, υγρασία κλπ.) Ποια όψη είναι η πραγματικότητα;
- Τίποτε αφεαυτού δεν είναι απόλυτα γνωστό, αλλά πάντοτε σε σχέση προς κάτι άλλο «Τα πρός τι».
- Οι πεποιθήσεις ενός ατόμου εξαρτώνται από τα έθιμα, τη θρησκειολογία, τους θεσμούς και τους νόμους μέσα στο περιβάλλον στο οποίο ανατράφηκε.Κανείς δεν μπορεί να σκεφτεί αντικειμενικά.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου