Ο έπαινος και ο στέφανος είναι οι συνηθέστερες τιμές τις οποίες απένεμαν οι ελληνικές πόλεις σε ευεργέτες τους. Η διατύπωση του επαίνου και της στεφάνωσης είναι αναπόσπαστο μέρος του τυπικού όλων των τιμητικών ψηφισμάτων.Ένα στεφάνι θεωρείται στην αρχαία Ελλάδα η ύψιστη τιμή σεβασμού και εκτίμησης. Υπήρχε η επαναλαμβανόμενη στεφάνωση και η άπαξ. Σε τακτά χρονικά διαστήματα σε αυτή την ενότητα, θα μνημονεύονται ευεργέτες οι οποίοι στεφανώθηκαν και τιμήθηκαν για το ευ-έργο τους και το όφελος που επέφεραν οι ανιδιοτελείς πράξεις τους στην Πόλη και στον αρχαίο κόσμο.
Όλες οι πληροφορίες προέρχονται από ανάλογες επιγραφές που βρέθηκαν.
Ας πάμε να τους γνωρίσουμε.
Αθήνα. Τιμητικό ψήφισμα των Οργεώνων για την ιέρεια Γλαύκον (213/12 π. Χ.)
Στ. 13-17:
Ας πάμε να τους γνωρίσουμε.
Αθήνα. Τιμητικό ψήφισμα των Οργεώνων για την ιέρεια Γλαύκον (213/12 π. Χ.)
Στ. 13-17:
«δεδόχθαι τοῖς ὀργεῶσιν, ἐπαινέσαι τὴν ἱέρειαν Γλαύκον καὶ στεφανῶσαι θαλλοῡ στεφάνωι εὐσεβείας ἕνεκεν τῆς εἰς τὴν θεὸν καὶ φιλοτιμίας τῆς εἰς ἑαυτούς».
Στ. 17-21:
«ἀναθεῖναι δὲ αὐτῆς καὶ εἰκόνα ἐν τῶι ναῶι· στεφανοῦν δὲ καὶ εἰς τὸν ἒπειτα χρόνον κατ΄ἐνιαυτὸν καθ’ ἑκάστην θυσίαν καὶ ἀναγορεύειν τὸν στέφανον αὐτῆς τοὺς ἐπιμελητάς».
(Η ιέρεια Γλαύκον κληρώθηκε το έτος 213/12 π. Χ., άσκησε την ιερωσύνη «καλῶς και εὐσεβῶς», δηλαδή σωστά και με ευσεβή τρόπο καιανταποκρίθηκε με προθυμία και έπραξε τα δέοντα σε σχέση με την θεά.
Γι’ αυτό οι Οργεώνες εκτός από τον έπαινο προς την ιέρεια την στεφάνωσαν με στεφάνι ελιάς.
Εκτός από την άπαξ στεφάνωση για την ευσέβειά της στην θεά η ιέρεια τιμήθηκε και με επαναλαμβανόμενη στεφάνωση σε κάθε τελούμενη θυσία. Ακόμη προβλέπεται αναγόρευση του στεφάνου από τους επιμελητές).
ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΤΟΙΧΕΊΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΓΡΑΦΗ:
Το αξίωμα αυτό ήταν το μόνο το οποίο προοριζόταν για μία γυναίκα. Ορισμένες φορές υπήρχε ένας ιερέας δίπλα στην ιέρεια. Καθήκοντά της ήταν να φροντίζει για όλες τις θρησκευτικές δραστηριότητες, να διατηρεί τον ναό σε καλή κατάσταση και να είναι προσιτός ο ναός στα μέλη των ενώσεων.
Η πλειοψηφία των μαρτυριών για τους Οργεώνες προέρχεται από την Αττική. Οι μόνες σχετικές αναφορές εκτός Αττικής προέρχονται από τα Μέγαρα, την Τέω και την Λήμνο.
Οι Οργεώνες στην Αθήνα συνδέονται με τις κοινωνικές, θρησκευτικές, πολιτικές και ιστορικές συνθήκες της Αττικής.
Υπήρχαν δύο είδη ενώσεων Οργεώνων, οι Οργεώνες των ηρώων και οι Οργεώνες των θεών.
Οι Οργεώνες των θεών δεν μαρτυρούνται πριν από τις τελευταίες δεκαετίες του 5ου αι., ενώ οι Οργεώνες των ηρώων με βάση αρχαιολογικές μαρτυρίες, εμφανίστηκαν τον 6ο ή τον 5ο αι.
Επιπλέον, οι Οργεώνες είχαν πλήρη αυτονομία και μπορούσαν να επιλέξουν τα μέλη τους και τους βωμούς τους. Οι θέσεις των μελών στην ένωση είχαν κληρονομικό χαρακτήρα, όπως ακριβώς στα γένη και στις φρατρίες.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου