Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2019

Μορφές και Θέματα της Αρχαίας Ελληνικής Μυθολογίας: ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ - ΚΛΕΙΝΗΣ

ΚΛΕΙΝΗΣ
(πουλί, αετός)
 
Ο Κλείνης από τη Βαβυλώνα ήταν πλούσιος και ευσεβής, ειδικά προς την Άρτεμη και τον Απόλλωνα, τον οποίο συχνά συνόδευε στη χώρα των Υπερβορείων.
 
Το έθιμο που είδε εκεί -να θυσιάζουν γαϊδούρια- θέλησε να μεταφέρει και στην πατρίδα του, ετοιμάζοντας εκατόμβη όνων* πλάι στον βωμό, αλλά του το απαγόρευσε ο θεός που τον απείλησε με θάνατο αν θυσίαζε κάτι άλλο από τα συνηθισμένα ιερά σφάγια, πρόβατα, κατσίκες, βόδια.
 
Όμως δυο από τα παιδιά του, ο Λύκιος και ο Άρπασος, σε αντίθεση με τα άλλα δυο, τον Ορτύγιο και την Αρτεμίχη, θέλησαν να παραβιάσουν την εντολή του θεού. Και τότε εκείνος ενέβαλε λύσσα στα ζώα, τα οποία όρμησαν στους νέους για να τους κατασπαράξουν· ρίχτηκαν και στον ίδιο τον Κλείνη και την υπόλοιπη οικογένεια που έτρεξαν να βοηθήσουν.
 
Αλλά ο Απόλλωνας και οι άλλοι θεοί, ο Ποσειδώνας, η Λητώ και η Άρτεμη, από οίκτο και επειδή δεν ξεχνούσαν την παλιά θεοσέβεια του Κλείνη, τους μεταμόρφωσαν σε πουλιά.
 
Τον Κλείνη τον έκαναν γυπαετό· τη σύζυγό του Άρπη και τον γιο του Άρπασο γεράκια, πουλί ταιριαστό στα ονόματά τους που θυμίζουν αρπαγή· τον γιο του Ορτύγιο και την κόρη του Αρτεμίχη μελισσοφάγο και σπίνο ή ένα είδος κορυδαλλού αντίστοιχα· τέλος, τον γιο του Λύκιο τον έκανε ο Απόλλωνας κοράκι, πρώτα άσπρο και μετά μαύρο, γιατί πρώτος αυτός του ανήγγειλε τον γάμο της αγαπημένης του Κορωνίδας, κόρης του Φλεγύα, με τον Αλκυονέα· ή γιατί πρώτος αυτός του ανήγγειλε ότι ο Δίας είχε κατακεραυνώσει τον Ασκληπιό, τον γιο που είχε αποκτήσει από την Κορωνίδα ή την Αρσινόη, κόρη του Λεύκιππου.
----------------------------------
*Ονοσφαγίες Υπερβορείων
 
Τους τρεις μήνες του χειμώνα ο Απόλλωνας περνούσε τις μέρες του όχι στους Δελφούς αλλά στον Όλυμπο ή στους Υπερβόρειους. Εκεί υπήρχε συνήθεια να γίνονται εκατόμβες όνων προς τιμή του θεού. Και ο θεός χαιρόταν να τα βλέπει πεισματωμένα να τα σέρνουν στον βωμό, να αντιστέκονται στηριγμένα στα πίσω πόδια και σε ιθυφαλλική κατάσταση. (Καλλίμαχος απ. 186,8)
 
Ἀπολλόδωρός φησι καὶ Καλλίμαχος, Φοῖβος Ὑπερβορέοισιν ὄνων ἐπιτέλλεται ἱροῖς. Ὁ αὐτὸς δὲ ἀλλαχοῦ τέρπουσιν λιπαραὶ Φοῖβον ὀνοσφαγίαι. (Κλ. Αλ., Προτρ. 2.29.4)

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου