Τρίτη, 4 Αυγούστου 2015

Ο Σωκράτης για τη σωφρονιστική δύναμη της τιμωρίας

Πηγή«Είναι περισσότερο δυστυχής αν δεν καταδικαστεί ούτε τιμωρηθεί ενώ αδικεί, λιγότερο δυστυχής αν καταδικαστεί και γνωρίσει τιμωρία από θεούς και ανθρώπους»472e

Σε μία μάλλον σπάνια εκδήλωση προθυμίας, ο Σωκράτης απαντάει στις ερωτήσεις ενός συνομιλητή του, τον Πώλο*, ο οποίος τον ρωτάει τη δικιά του άποψη για το τι είναι η ρητορική τέχνη, μετά το αδιέξοδο όπου φτάσανε με τον Γοργία. Ο Σωκράτης, που έχει ήδη αμφισβητήσει τη χρησιμότητα της ρητορικής, του απαντάει πως δεν είναι καντέχνη, αλλά «εμπειρία δημιουργίας κάποιου είδους ευχαρίστησης και ηδονής»462c.

Η ρητορική είναι κάτι που «δεν συγκαταλέγεται στα ωραία», αλλά είναι μέρος της κολακείας. Ως κολακεία θεωρεί την απεικόνιση ενός πραγματικού αγαθού σε μια φαινομενική του παράσταση. Για παράδειγμα, η καλή σωματική κατάσταση μπορεί να είναι μόνο φαινομενική. Πολλοί δίνουν την εντύπωση πως έχουν σωματική υγεία, και είναι μόνο οι γιατροί που μπορούν να καταλάβουν ότι είναι ασθενείς. «Τη μορφή της ιατρικής λοιπόν υποδύθηκε η μαγειρική, και προσποιείται ότι γνωρίζει τις καλύτερες για το σώμα τροφές»464d και τις πιο βλαβερές. Έτσι, οι μάγειροι μπορούν να πείσουν όσους δεν γνωρίζουν, ότι αυτοί είναι κατάλληλοι για την υγεία του σώματος περισσότερο από τους γιατρούς. Τη μαγειρική λοιπόν ο Σωκράτης ονομάζει κολακεία, πράγμα βλαβερό, καθώς «κατατείνει στο ευχάριστο αποκομμένη από το άριστο. Υποστηρίζω πως δεν είναι τέχνη αλλά εμπειρία, επειδή δεν διαθέτει καμιά έλλογη ερμηνεία για την εκ φύσεως υπόσταση των πραγμάτων τα οποία προσφέρει, ώστε δεν μπορεί ν’ αναφέρει την αιτία καθενός»465a. «Τέχνη» για τον Σωκράτη είναι η συστηματική, ορθολογική μελέτη ενός αντικειμένου, η οποία ερμηνεύει τη φύση και βρίσκει τις αιτίες του, ταξινομώντας κάθε αίτιο με το αποτέλεσμά του˙ είναι, θα λέγαμε σήμερα, η επιστήμη.

 Αντίθετα, η μαγειρική, και γενικότερα η κολακεία, αναλογεί στην ψευδοεπιστήμη, που δεν βασίζεται στην έλλογη έρευνα, αλλά στην εμπειρία και τη μνήμη των μεμονωμένων περιστατικών, εξασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο απολαύσεις χωρίς να κατανοεί τη φύση του φαινομένου με το οποίο καταπιάνεται501a. Αν δεν κυριαρχεί λοιπόν η ψυχή στο σώμα αλλά το σώμα κρίνει από μόνο του, θα σταθμίζει βάσει των ευχαριστήσεων και των απολαύσεων, και θα ήταν αξεχώριστα τα σχετικά με την ιατρική και τη μαγειρική, την επιστήμη και την ψευδοεπιστήμη.

Παρομοίως, η κομμωτική υποδύεται την γυμναστική, «έτσι που να κάνει να έλκονται οι άνθρωποι από την αλλότρια ομορφιά και να παραμελούν το κάλλος που τους προσιδιάζει, αυτό που αποκτάται με τη γυμναστική»465b, και η ρητορική συγκαταλέγεται στην κολακεία ως απεικόνιση της δικαιοσύνης και άρα είναι κάτι βλαβερό.

Ο Πώλος ενίσταται λέγοντας πως αν έχει δίκιο ο Σωκράτης θα σήμαινε ότι οι καλοί ρήτορες θα έπρεπε να θεωρούνται φαύλοι, ενώ στην πραγματικότητα έχουν μεγάλη δύναμη στην πόλη, αφού, όπως και οι τύραννοι, μπορούν να σκοτώσουν και να εξορίσουν όποιον θέλουν, ή να αφαιρέσουν περιουσίες από όποιον νομίζουν. Ο Σωκράτης απαντάει ότι οι ρήτορες και οι τύραννοι έχουν πολύ μικρή δύναμη μέσα στις πόλεις, αφού στην πραγματικότητα, «δεν κάνουν τίποτα από όσα θέλουν, αλλά κάνουν ό,τι τους φανεί καλύτερο»466d.

Πώς γίνεται όμως να κάνουν αυτό που τους «φαίνεται καλύτερο» αλλά όχι αυτό που θέλουν; Τι διαφορά έχει «αυτό που μου φαίνεται καλό» και «αυτό που θέλω»; Ο Σωκράτης σημειώνει ότι οι άνθρωποι δεν θέλουν ό,τι επιλέγουν να κάνουν κάθε στιγμή, αλλά αυτό που θα κερδίσουν κάνοντάς το. Αυτοί που ασχολούνται με το θαλάσσιο εμπόριο, δεν το κάνουν επειδή θέλουν να ταξιδεύουν με κίνδυνους και δυσκολίες, αλλά για να αποκτήσουν πλούτη. Και ο άρρωστος που παίρνει ένα δύσοσμο φάρμακο δεν το κάνει επειδή θέλει να πιει το φάρμακο αλλά για να γίνει υγιής.

Ό,τι κάνουμε, θέλουμε να το κάνουμε επειδή είναι ωφέλιμο. Όταν λοιπόν κάνουμε κάτι που νομίζουμε ότι είναι καλό ενώ στην πραγματικότητα είναι βλαβερό, αυτό δεν μπορεί να ονομαστεί δύναμη, αλλά μόνο φαίνεται σαν τέτοια, ενώ στην πραγματικότητα είναι αδυναμία. Για να ξέρουμε τι είναι ωφέλιμο όμως χρειάζεται φρόνηση, και η φρόνηση δεν ταιριάζει με το να κάνουμε αυτό που «μας φαίνεται» καλύτερο. Από τη στιγμή που ο Πώλος θεωρεί τη δύναμη σαν κάτι καλό και ενάρετο, δεν μπορεί να τη συνδέει με τις αυθόρμητες εκφράσεις εκδίκησης και καπρίτσιου που αναφέρει.

Όταν λοιπόν κάποιος σκοτώνει, εξορίζει ή παίρνει περιουσίες, μπορεί κάλλιστα να το κάνει χωρίς να είναι ωφέλιμο γι’ αυτόν, ενώ νομίζει ότι είναι. Δεν μπορεί όμως να θέλει πραγματικά κάτι που δεν του είναι ωφέλιμο αλλά μόνο τού φαίνεται τέτοιο. Και για να ξέρει αν του είναι ωφέλιμο ή όχι, πρέπει να έχει τη φρόνηση για να κρίνει. Η κατοχή δύναμης δεν αρκεί για να εξαίρουμε κάποιον ως ενάρετο ή ζηλευτό πρόσωπο.

Βρισκόμαστε μπροστά σε ένα από τα σωκρατικά παράδοξα, ότι κανείς δεν κάνει το κακό εν γνώσει του (ουδείς εκών κακός). Ο Σωκράτης θεωρούσε ότι όλοι οι άνθρωποι επιδιώκουν την ευδαιμονία. Αρκεί λοιπόν ο καθένας να ξέρει πώς θα την κατακτήσει. Από τη στιγμή που θα γνωρίσει την αλήθεια για το ποια πράξη θα τον φέρει κοντύτερα στην ευτυχία, το μόνο που μένει είναι να την πράξει. Όλοι μας δηλαδή από τη στιγμή που ξέρουμε τι είναι καλό και τι είναι κακό, αναγκαστικά θα κάνουμε τις καλές πράξεις και θα αποφεύγουμε τις άδικες, αφού σίγουρα όλοι θέλουμε το καλό μας.

Οι επιθυμίες μας όμως εκβιάζονται από πρόσκαιρες απολαύσεις και πάθη, και μας ωθούν σε άδικες πράξεις που προσφέρουν πρόσκαιρη ικανοποίηση εις βάρος της επίτευξης του στόχου μας. Το να αδικήσει, ο Σωκράτης το θεωρεί απαράδεκτη ενέργεια γιατί θα του κοστίσει την ευτυχία. Η άδικη τιμωρία λοιπόν, που ο Πώλος παραδέχεται σαν ένδειξη δύναμης, είναι γι’ αυτόν άθλια.

Ο Πώλος αντιδράει υποστηρίζοντας ότι ακόμα και ο Σωκράτης θα ζήλευε κάποιον με δύναμη που φέρεται όπως περιέγραψε πριν, εξουσιάζοντας τον οποιονδήποτε, είτε δίκαια είτε άδικα˙ ο Σωκράτης όμως λέει ότι όχι μόνο δεν θα ζήλευε έναν τέτοιον, αλλά θα τον λυπόταν. Κι αυτό γιατί αυτός που σκοτώνει άδικα είναι άθλιος, ενώ αυτός που αδικείται ούτε άθλιος είναι ούτε του αξίζει η λύπηση.
«Δηλαδή εσύ θα ήθελες πιο πολύ ν’ αδικείσαι παρά ν’ αδικείς;»

«Προσωπικά δεν θα ήθελα ούτε το ένα ούτε το άλλο. Αν όμως ήταν αναπόφευκτο ν’ αδικώ ή ν’ αδικούμαι, θα προτιμούσα ν’ αδικηθώ παρά ν’ αδικήσω»469c.

Ο Σωκράτης δεν είναι ο πασιφιστής που αρνείται πλήρως τη θανάτωση, ούτε την εξορία ή την απόσπαση της περιουσίας κάποιου, παρά μόνο όταν γίνεται άδικα. Με άλλα λόγια, μιλάει για την τιμωρία και τη δικαιοσύνη. Αρνείται όμως απόλυτα την ανταποδοτικότητα, αφού πίστευε πως ό,τι και να του έχει κάνει κάποιος, έστω και άδικα, δεν επιτρέπεται αυτός να απαντήσει ανάλογα, καθώς κάνοντας μια άδικη πράξη θα έβλαπτε τον εαυτό του. Η άρνηση της ανταποδοτικότητας (ακόμα ένα σωκρατικό παράδοξο) έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την κοινή ηθική της εποχής, που επέτρεπε και επικροτούσε την εκδίκηση (ανταπόδοση) μιας βλαβερής πράξης. Ο Σωκράτης λοιπόν από τη μία επικροτεί τη δίκαιη τιμωρία αυτού που αδίκησε, από την άλλη όμως δεν δέχεται ότι η εκδίκηση από μόνη της είναι καλός λόγος για την τιμώρηση.

Η δίκαιη τιμωρία όμως είναι κάτι ωραίο, κάτι καλό. Αυτός που δέχεται δίκαιη τιμωρία, δέχεται κάτι ωραίο, άρα και ωφέλιμο, δηλαδή ωφελείται ο ίδιος. Ακόμα κι αν η τιμωρία προξενεί σωματικούς πόνους, βελτιώνεται η ψυχή του, «λυτρώνεται δηλαδή από την κακία της ψυχής όποιος τιμωρείται δίκαια»477a. Και η ιατρική πολλές φορές δεν είναι ευχάριστη, αφού η θεραπεία μπορεί να είναι επίπονη ή ψυχοφθόρα, είναι όμως προφανώς ωφέλιμη, προσφέροντας την υγεία. Η απόδοση δικαιοσύνης λοιπόν αν και φαίνεται ή και λαμβάνεται ως κάτι δυσάρεστο (φυλάκιση, εξορία, αφαίρεση περιουσίας), γιατρεύει την ψυχή από την φαυλότητα. Η φαυλότητα της ψυχής είναι το χειρότερο από όλα τα άσχημα, όπως η φτώχεια και η ασθένεια, αφού τα μέρη της φαυλότητας (αδικία, ακολασία, δειλία, αμάθεια) είναι περισσότερο βλαβερά από τη φτώχεια και την ασθένεια. Αυτοί που αποφεύγουν την τιμωρία βλέπουν μόνο το λυπηρό, δυσάρεστο, μέρος της και «αγνοούν πόσο περισσότερη δυστυχία είναι να συμβιώνει κάποιος με μη υγιή ψυχή παρά με μη υγιές σώμα»479b, και κάνουν τα πάντα για να μη λογοδοτήσουν.

Η αποφυγή της τιμωρίας λοιπόν αποδεικνύεται εμμονή στο κακό, ενώ η αποδοχή της προσπάθεια βελτίωσης της ψυχής και κατάκτησης της ευτυχίας.

Αν ο άδικος θέλει πραγματικά να ωφεληθεί, από μόνος του πρέπει να ζητήσει την τιμωρία, όπως ο ασθενής τον γιατρό. Άρα για την απολογία στο δικαστήριο η ρητορική, που ορίστηκε σαν η επιτυχημένη προσπάθεια αποφυγής της τιμωρίας και απόκτησης αγαθών (από τον Γοργία και τον Πώλο), δεν είναι καθόλου χρήσιμη, ούτε για τον ίδιο αυτόν που αδίκησε, ούτε αν υπερασπίζεται έναν φίλο ή συγγενή, αν φυσικά θέλει το καλό του. Είναι μάλιστα αντιπαραγωγική, αφού αποτρέπει από την ευκαιρία για περίθαλψη της ψυχής. Για τον Σωκράτη, η τιμωρία ήταν ένα μέσο σωφρονισμού, και ποτέ τρόπος εκδίκησης.

Αφού λοιπόν η τιμωρία είναι ωφέλιμη, πρέπει να φροντίζουμε για την τιμωρία του φίλου και όχι του εχθρού. Μάλιστα, η τιμωρία του εχθρού πρέπει να αποτραπεί αν είναι στις δυνάμεις μας. Ακόμα και στην περίπτωση που ένας δικός μας εχθρός αδικεί κάποιον άλλο, επίσης εχθρό μας (δηλαδή ακόμα και στην περίπτωση που η μοίρα του εχθρού δεν μας αφορά άμεσα), αν (και μόνο αν) χρειαστεί να τον βλάψουμε, τότε πρέπει με κάθε τρόπο να φροντίσουμε να μη λογοδοτήσει και να μην προσαχθεί στον δικαστή για να ωφεληθεί. Και αν προσαχθεί, λόγου χάρη για κλοπή, πρέπει να επινοήσουμε τρόπο να γλιτώσει και να διαφύγει με τα κλοπιμαία για να τα ξοδέψει και να τα χαραμίσει με τρόπο άδικο και ανόσιο. Έτσι, θα βλάψει μόνος του την ψυχή του και θα στερηθεί την ευτυχία. Μόνο σε αυτές τις περιπτώσεις είναι χρήσιμη η ρητορική.

Καλύτερο βέβαια από το να γιατρευτούμε είναι να μην χρειαστούμε καν τη γιατρειά, δηλαδή να μην παρουσιαστεί η ασθένεια. Όσον αφορά την ψυχή, είναι καλύτερο να μην αδικήσουμε, ώστε να μην χρειαστεί να τιμωρηθούμε για να ωφεληθούμε.

«Κατ’ εξοχήν ευτυχισμένος λοιπόν είναι όποιος δεν έχει κακία στην ψυχή»
«Δεύτερος στην ευτυχία είναι όποιος απαλλάσσεται από την κακία», δηλαδή αυτός που δέχεται νουθεσία, επίπληξη και τιμωρία.

«Χειρότερα συνεπώς ζει όποιος βρίσκεται μέσα στην αδικία και δεν απαλλάσσεται»478de.
Άρα η δικαιοσύνη, που απαλλάσσει από την αδικία, είναι ωραιότερη από την «χρηματιστική» τέχνη και την ιατρική που απαλλάσσουν από τη φτώχεια και την ασθένεια. Η ωφέλεια της δικαιοσύνης λοιπόν είναι μεγαλύτερη ακόμα και από της ιατρικής.
------------------
* Μαθητής του Γοργία, ενθουσιώδης οπαδός της διδασκαλίας του, δάσκαλος ρητορικής και ο ίδιος. Εμφανίζεται και στον διάλογο Φαίδρος.

Πλάτων – Γοργίας (ή περί ρητορικής)

H Αρετή

Η ΑρετήΑΡΕΤΗ είναι κάθε συνειδητή ενέργεια των όντων όταν αυτή γίνεται σύμφωνα με τις απαιτήσεις των νόμων της Φύσεώς τους και όταν τα όντα εναρμονίζονται προς τους νόμους της φύσεως του περιβάλλοντός τους.

Η λέξη αρετή προέρχεται από το ρήμα αρέσκω που σημαίνει αρμόζω και συνεκδοχικά σημαίνει την δύναμη να κάνει κανείς εκείνο που αρμόζει. Αυτό που αρμόζει να πράξουμε σε κάθε περίπτωση θα το βρούμε στην πραγματικότητα που υπάρχει στην φύση και η μόνη πραγματικότητα είναι οι Φυσικοί Νόμοι (στους οποίους υπακούουν όλοι οι κόσμοι) και όχι οι ανθρώπινοι νόμοι και γενικά ότι ισχύει στην ανθρώπινη υποκειμενικότητα.

Η αντικειμενική αυτή έννοια της αρετής σημαίνει την εναρμόνιση προς την Φύση και τους Νόμους της όπως την δίδαξε ο Στωικός φιλόσοφος Ζήνων ο Κιτιεύς (4ος π.Χ. αιώνας), ο οποίος έλεγε «το κατά Φύσιν ζην τουτ’ εστί το κατ’ αρετήν ζην». Επίσης ο Διογένης ο Λαέρτιος (3ος π.Χ. αιώνας) στο βιβλίο του «Βίοι Φιλοσόφων» έγραψε, εκφράζων την γενική άποψη των Στωικών, «το να ζει κανείς σύμφωνα με την Φύση, σημαίνει να ζει σύμφωνα με τους κανόνες της αρετής, και αυτό μας οδηγεί προς την ίδια την Φύση».

ΠΡΑΞΕΙΣ ΑΡΕΤΗΣ είναι όλες οι πράξεις των όντων οι οποίες υπαγορεύονται από τους φυσικούς νόμους. Εκείνες όμως οι πράξεις που γίνονται κατά συνειδητή εκτίμηση του ανθρώπου είναι πράξεις συνειδητής αρετής και όταν οι πράξεις αυτές αναφέρονται προς τους άλλους τότε τα όντα αυτά χαρακτηρίζονται ως πράγματι ηθικά όντα κατ’ αντίθεση προς τα άλλα τα μη ηθικά.

Πράξεις αρετής (έλεγε ο Σ. Νάγος) είναι οι γινόμενες κατ’ ελευθέρα βούληση, όταν δεν αντιτίθενται στην ελεύθερη βούληση των άλλων, όταν δεν παρεμποδίζουν την ελεύθερη διανόηση και αυτοδιάθεση των άλλων και δεν παραβιάζουν τους ηθικούς νόμους οι οποίοι διακανονίζουν τις κοινωνικές σχέσεις των εν γένει υπέρτερων του ανθρώπου πνευματικών όντων, ακόμα δε και εκείνων των κοινωνικών ανθρωπίνων όντων.

Πράξη αρετής είναι κάθε πράξη που τελείται  υπό του ανθρώπου υπαγορευόμενη από τις λειτουργίες της φύσεως των όντων και από τις λειτουργίες της φύσεως του περιβάλλοντος.

Πράξη αρετής είναι να αγαπά ο άνθρωπος τους ομοίους του και να ενδιαφέρεται υπέρ της προόδου αυτών, να αναγνωρίζει τα φυσικά δικαιώματα της ζωής των και της διανοητικής και ηθικής των προόδου».

«ΕΝΑΡΕΤΟΙ (έλεγε ο Σ. Νάγος) είναι οι μύστες όταν δεν ενδιαφέρονται μόνον για τους εαυτούς των, αλλά ενδιαφέρονται και για τους άλλους που ευρίσκονται στο περιβάλλον τους και αισθάνονται την υποχρέωση να παρέχουν προς τους άλλους ότι τους επιτρέπει η δυναμική τους ενέργεια, σε ίσον βαθμό προς ότι παρέχουν στον ίδιο τον εαυτό τους προς εξυπηρέτηση της ανθρωπίνης τους ζωής και της ψυχικής τους προόδου. Εάν ενεργήσουν αντίθετα, τότε θα χωρίσουν τα άτομά τους από τους άλλους ανθρώπους και στην περίπτωση αυτή θα αρνηθούν να αναγνωρίσουν τα δικαιώματα επί της ζωής και της προόδου των άλλων.

ΕΝΑΡΕΤΟΣ είναι ο μύστης ο έχων στις ενέργειές του την προαναφερθείσα κατεύθυνση. Αντίθετη κατεύθυνση του μύστη δεν θα του επιτρέψει να εκπληρώσει τον ανθρώπινο σκοπό του για να έλθει σε θειότερο πνευματικό κόσμο, αλλά θα επανέρχεται να ζει επί του αυτού ανθρώπινου κόσμου, όπου αντίθετοι ηθικοί νόμοι επικρατούν. Νόμοι αντίθετοι προς την αρετή είναι εκείνοι οι οποίοι χωρίζουν τα κοινωνικά άτομα και υπαγορεύουν στις σχέσεις τους να επικρατούν ταπεινές και εγωιστικές πράξεις ως επίσης και οι νόμοι που έχουν θεσπισθεί και εφαρμόζονται από την ανθρώπινη ανοησία και την περιφρόνηση προς τους νόμους της Θείας Φύσεως.

ΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΓΡΑΦΤΗΚΑΝ ΑΠΟ ΨΥΧΕΣ ΚΑΙ ΑΦΟΡΟΥΝ ΨΥΧΕΣ

Τα κείμενα των Ελλήνων είναι σημαντικά κείμενα με μυστηριακές λειτουργίες. Γράφτηκαν από ψυχές και αφορούν ψυχές, και όχι ανθρώπους που φέρουν σε κάποιον «χ» βίο της ψυχικής ζωής τους, κάποια χαρακτηριστικά.

 
Τα συγγράμματα που μας έχουν αφήσει οι Έλληνες, για παράδειγμα τα Ομηρικά Έπη, οι Πλατωνικοί διάλογοι, οι Τραγωδίες, δεν είναι απλά κάποια λογοτεχνικά κείμενα, που στην καλύτερη περίπτωση να τα εκλάβουμε ως μία μορφή ηθικολογίας. Είναι, όπως λέει ο Ιεροκλής, ο δρόμος της ζωής που πορεύθηκαν, εκείνοι οι Παλαιοί Έλληνες, για να φτάσουν στην ομοίωση με το Θείο, κατά την ρήση του Πλατωνικού Θεαίτητου (176.b). Είναι, δηλαδή, συγκεκριμένες προσπάθειες και νίκες που πέτυχαν συγκεκριμένα όντα/ψυχές, να προσεγγίσουν συγκεκριμένες βαθμίδες και «καταστάσεις» του Θείου Σύμπαντος Κόσμου.
 
«Παιδεία, μέν ἐστι δύναμις θεραπευτικὴ ψυχῆς, ὥς φησι Πλάτων·»
 
Δηλαδή: η παιδεία είναι δύναμη θεραπευτική της ψυχής, όπως λέγει ο Πλάτων.
Σε σχέση τώρα με τη φιλοσοφία και την παιδεία, η μεν παιδεία αντιστοιχεί στις λειτουργίες των Μικρών Μυστηρίων και η δε φιλοσοφία στις λειτουργίες των Μεγάλων Μυστηρίων, μιας και:
«Όπως πριν από τα Μεγάλα Μυστήρια παραδίδονται τα Μικρά, έτσι και πριν από τη Φιλοσοφία παραδίδεται η Παιδεία»
(Βλ., Ιάμβλιχος «Προτρεπτικός επί Φιλοσοφίαν»10.4 – 10.6)
 
Υπάρχουν τέσσερα (4) είδη Κειμένων, των Παλαιών Ελλήνων:
 
1. Κείμενα που δείχνουν τη πορεία του βίου τους, προς την κατάκτηση και νίκη της Αλήθειας και της Γνώσης των Θεών. Δηλαδή κείμενα συγκεκριμένης βιογραφίας, συγκεκριμένων όντων/ψυχών.
 
2. Κείμενα που λειτουργούν ως εισαγωγή στην Φιλοσοφία, των προηγουμένων όντων, δηλαδή κείμενα Παιδείας.
 
3. Κείμενα που δείχνουν την ολοκληρωτική λειτουργία της Φιλοσοφίας, που μας είχαν προετοιμάσει τα κείμενα Παιδείας.
 
4. Και αφού κατακτηθούν τα κείμενα αυτά, τότε έχουμε ήδη μυηθεί σε όλο τα φάσμα των Μυστηρίων, και ως εκ τούτου κατανοούμε τις όλες λειτουργίες των Μυστηρίων.
Αυτό λοιπόν το τετραδικό σύστημα κειμένων, θεωρώ ότι αντικατοπτρίζεται από τα έργα του Ιαμβλίχου και αφορούν κατά κύριο λόγο την Πυθαγόρεια Φιλοσοφία.
 
1. Περί του Πυθαγορικού Βίου
 
2. Λόγος Προτρεπτικός επί Φιλοσοφίαν
 
3. Περί της κοινής μαθηματικής επιστήμης, τα Θεολογούμε της Αριθμητικής, περί της Νικομάχου Αριθμητικής Εισαγωγής. Ως γνωστόν, η Πυθαγόρειος Φιλοσοφία, είναι η Ορφική, δηλαδή η σύμπασα Ελληνική Θεολογία, με την περιγραφή μαθηματικών
 
4. Περί (Αιγυπτίων) Μυστηρίων.
Εδώ να πούμε ότι τόσο ο Ορφεύς, όσο και ο Πυθαγόρας, είχαν μυήσει και μυηθεί αντίστοιχα στα Αιγυπτιακά και στα Ελληνικά Μυστήρια. Καθώς και στο έργο του Πλουτάρχου «Ίσις και Όσιρις» διαφαίνεται ξεκάθαρα πως η Αιγυπτιακή Θεολογία είναι ίδια με την Ορφική Θεολογία.

Είναι καλύτερος ο χωρισμός από την αναμονή

Μπορείτε να φανταστείς για λίγο τον εαυτό σου να περιμένει τα αποτελέσματα εξετάσεων , στη στάση του λεωφορείου, το πλοίο των διακοπών , την απάντηση της συνέντευξης για δουλειά, στην ουρά στην τράπεζα;
Υπάρχει πιο άσχημη κατάσταση από την αναμονή;

Τι λέμε τώρα, είναι χειρότερη η αναμονή από τον χωρισμό; Eίναι μεγέθη που δε συγκρίνονται καν.

Κι όμως για δες το λίγο αλλιώς.
Πόσο τσιτωμένη είσαι μέχρι να χτυπήσει το τηλέφωνο, να έρθει το μήνυμα μετά το πρώτο ραντεβού, η ετυμηγορία μετά την γνωριμία με φίλους και οικογένεια, η πολυπόθητη πρόταση;
Θα μου πεις, βέβαια, πως δεν είναι το ίδιο. Εδώ η αναμονή είναι γλυκιά.

Έχεις σκεφτεί ότι αν δεν περιμένεις σε αυτές τις περιπτώσεις όσο πρέπει, αν δεν δώσεις στον άνθρωπο σου τον χρόνο του, μπορεί πολύ εύκολα να χαθεί το παιχνίδι;

Έχεις σκεφτεί πόσες φορές είπες “βιάστηκα και τα χάλασα όλα”;

Έχεις σκεφτεί ότι μπορεί ο χωρισμός να είναι το αποτέλεσμα μιας κακής αναμονής;
Έβγαλες γρήγορα συμπεράσματα, κινήθηκες εξίσου γρήγορα, δεν μπόρεσες να δώσεις τον απαιτούμενο χώρο και χρόνο και ο χωρισμός ήρθε.

“Ξέρεις χρειάζομαι λίγο χρόνο”. Σου λέει κάτι αυτή η ατάκα;
Έχεις χωρίσει και δεν το παραδέχεσαι. Έχεις χωρίσει και είσαι σε αναμονή, έχεις χωρίσει και είναι σε αναμονή η ζωή σου.

Είναι λοιπόν χειρότερος ο χωρισμός από την αναμονή γλυκιά μου;
Όχι.
Ο χωρισμός είναι κάτι τελεσίδικο, που όπως κάθε τέλος θα φέρει μια καινούρια αρχή. Η αναμονή, όμως; Αυτή μπορεί να σε έχει δέσμια για πολύ καιρό, διαταράσσοντας την ψυχική σου ηρεμία και την κοινωνική σου δεξιότητα.

Μήπως, λοιπόν, άλλαξες γνώμη; Μήπως είναι χειρότερη η αναμονή από το χωρισμό;

Συνεπώς, την επόμενη φορά που θα τα βάψεις μαύρα για έναν χωρισμό, να θυμάσαι πως είναι κι αυτός ένα γεγονός. Ένα γεγονός που θα φέρει εξελίξεις στη ζωή σου. Θα τη θέσει σε κίνηση. Η αναμονή, όμως; Εκείνη μπορεί να σε αφήσει απλά εκεί να περιμένεις. Πλήρως αδρανής…

Μην βάζεις, λοιπόν, ποτέ τον εαυτό σου σε αναμονή εκτός και αν τον χρόνο τον χρειάζεσαι εσύ.

Και μην ξεχνάς πως όποιος ορίζει τον χρόνο σε μια σχέση , έχει και την δυναμική των κινήσεων σε αυτή. Νόμος!

Τα λάθη

Να μην κάνεις ηλίθια λάθη στη ζωή σου

Να μην κάνεις ηλίθια λάθη στη ζωή σου
κι έπειτα να κατηγορείς κι αυτήν και το χρόνο
στολίζοντάς τους με τα χειρότερα και νιώθοντας
πως είναι προκατειλλημένοι μαζί σου,
έτσι,για ελαφρυντικό της απερισκεψίας σου.

Δεν κατάλαβες…

Εγώ ”απερισκεψία” δεν ονομάζω το να ενεργείς χωρίς να έχεις προηγουμένως σκεφτεί τις συνέπειες της ενέργειάς σου.
”Απερισκεψία” όσον αφορά τα λάθη, ονομάζω την τάση
και τον ξεπεσμό μετ΄επιλογής στα μικρά λάθη φοβούμενος τα μεγάλα.

Να κάνεις βαρβάτα λάθη, φίλτατε…

Να σ΄αφήνουν σημάδι γερό
και να ΄χουν αντοχή στο χρόνο.

Να τα κουβαλάς μαζί σου σαν αποδείξεις γι΄αυτό που είσαι τώρα
και γι΄αυτό που θα ΄σαι αύριο.

Να ΄χουν διάρκεια στα χρόνια κι επιμονή για να σε διορθώνουν κάθε φορά που θα δρας με τρόπο που θα ΄ναι έστω και λίγο ξένος
μπρος στον αληθινό σου εαυτό…
…γιατί αυτά είναι που θα σε γαλουχήσουν σαν άνθρωπο κ΄ όχι εκείνα,
τα άλλα,τα αντιπαθητικά λαθάκια που στο επόμενο λεπτό
θα τα ΄χεις ξεχάσει και θα σχεδιάζεις τα επόμενα.

Μην τα φοβάσαι τα μεγάλα λάθη-αν υπάρχουν μεγάλα και μικρά.

Δώσε χώρο σ΄αυτό το τρόπον τινά αντικειμεινικό που υπάρχει εκεί έξω
να ενσωματωθεί μέσα σου,κι έπειτα κράτα αυτό που εκφράζει
και συμπληρώνει το υποκειμενικό σου,μα το υπόλοιπο μην το πετάξεις…

άσ΄το στην άκρη να βρίσκεται.

Μπορεί τα επόμενα χρόνια να γίνεις απ΄αυτούς που παύουν
να ονειρεύονται ξύπνιοι και να χρειαστείς μια μικρή δόση
“αντικειμενικής” πραγματικότητας για να ΄ρθεις στα καλά σου.

Ναι,”αντικειμενικής”…
…γιατί την πραγματικότητα μερικές φορές
πρέπει να την παλεύεις στην έδρα της με τους δικούς της όρους.

Και πάλι καλά να λες που για όπλο σου θα ΄χεις τον ίδιο της τον εαυτό
και μια ζωή θα μάχεται με τον εαυτό της χάνοντας κάθε φορά.

Γιατί και ο λογικός και ο ρεαλιστής,που και που κρυφά παραθερίζουν
στα απέραντα και παραδεισένια τοπία του παράλογου και του ονείρου.

Εσύ όμως θα το ΄χεις για μπαλονάκι σου να πιαστείς.

Αυτό που θα σε σώνει απ΄την πραγματικότητα και θα σε βολτάρει
στους πιο κρυφούς σου πόθους γιατί το υπηρετείς μια ζωή
και ξέρει πως το σέβεσαι και γι΄αυτό σε δασκαλεύει - το Όνειρο.

Ένα Όνειρο στα θεμέλιά του έχει πάντα κάποια μεγάλα μας λάθη
-είτε κρυφά,είτε φανερά-να το κρατάν γερό κι αγκρέμιστο.

Τα μεγάλα λάθη έχουν χαρακτήρα και πρέπει να σου μοιάζουν.

Αυτά θα σε συγκρατούν για να παραμένεις ο εαυτός που αγάπησες
-κρυφοπερήφανε σφαλματόφιλε- και να ΄χεις ένα μυαλό-μαστίγιο
που θα δαμάζει κάθε ‘ναι’, ‘όχι’ και ‘πρέπει’ σου.

Γι΄αυτό λοιπόν,άσε στην άκρη την αλάνθαστη ζωή
και τα "πρέπει" που σου επιβάλλουν,άλλα έχε τα κοντά σου,
για να μαθητεύουν τα δήθεν σωστά κοντά στα Λάθη,
μήπως κι επαναστατήσει κάποτε ο άνθρωπος κι αποφασίσει να ευτυχήσει.

Τα λάθη είναι το οξυγόνο της γνώσης.

Τα μόνα σωστά που παρέχουν οξυγόνο στη γνώση,
είναι η Αγάπη και τα Όνειρα.

Μόνο σ΄αυτά επιτρέπω να είναι οδηγοί
και να με κρατούν σ΄ ένα δρόμο σωστό γεμάτο Λάθη.

Ο δεκάλογος του Μορφέα

Μορφέας:
Ξύπνα Νίο,
ξύπνα από τον «ύπνο» …στο «όνειρο»!

1. Μη θεωρείς ποτέ την κοινωνία δεδομένη αιώνια και αναλλοίωτη.
Ότι βλέπεις γύρω σου έχει αλλάξει άπειρες φορές το παρελθόν.
Διατηρείται μόνο χάρη στην δική σου ενέργεια.

2. Να έχεις πάντα κριτικό νου, γνωρίζοντας ότι η γνώση και οι όποιες πληροφορίες δέχεσαι, είναι επίτηδες επιλεγμένες μέσα από απειρία δεδομένων.
Μόνο η διαρκής έρευνα και η εκμετάλλευση κάθε εναλλακτικής πληροφόρησης οδηγούν την ορθή και σφαιρική κατανόηση της πραγματικότητας.

3. Μη ακολουθείς δανεικά οράματα και πίστες διαθέτοντας την ενέργεια σου στους γητευτές της εξουσίας και σε θρησκευτικές εξουσιαστικές κοσμοθεωρήσεις.
Με έμπνευση και φαντασία να θέτεις τους δικούς σου στόχους στην ζωή και να επενδύεις σε αυτούς τον καλύτερο εαυτό σου.
Να είσαι σε επιφυλακή και ετοιμότητα ιδίως σε μελιστάλαχτα λόγια και υποσχέσεις,
τυλιγμένα σε ροζ κορδελίτσες,
που είναι πιο ύπουλα από την επίδειξη δύναμης και τρόμου.
Η ζωή δεν μια αφόρητη τρομακτική υπόθεση αλλά ούτε και ένα φθηνό σινερομάντζο
σαπουνόπερας ...
Η ζωή είναι μια πρόκληση και... ένα στοίχημα ίσως και η εξέλιξη της Συνείδησης!

4. Να οραματίζεσαι και να εύχεσαι με επίγνωση και υπευθυνότητα τις επιδιώξεις σου
λαμβάνοντας υπ'όψιν την αλληλεπίδραση και την αλληλοεξάρτηση της ζωής.
Να καθιερώνεις τα όνειρα σου στο ομαδικό υποσυνείδητο μέχρι να υλοποιηθούν στην εξωτερική πραγματικότητα.

5. Προσπάθησε να ξεπεράσεις κάθε μεταφυσικό φόβο θανάτου.
Από αυτόν ξεκινάει κάθε ψεύτικη ελπίδα. Κάθε εξάρτηση, κάθε προσκόλληση, τρελλή φιλοδοξία και εξουσιομανία.
Αυτός που έχει αποδεχθεί τον θάνατο του δεν μπορεί να ελεγχθεί από κανένα και για κανένα λόγο.
Μπροστά του όλοι φαίνονται φθαρτοί και πρόσκαιροι.

6. Ότι και να αποφασίσεις να κάνεις στην ζωή σου, μη το κάνει για να αποφύγεις κάτι δυσάρεστο , ούτε για να αποκομίσεις κάποιο υλικό όφελος αλλά για να ξεδιπλώσεις την δημιουργικότητα σου και να απολαύσεις την χαρά και την ικανοποίηση των πράξεων σου.
Τα υλικά αγαθά θάρθούν αναπόφευκτα.

7. Να αντιμετωπίζεις κάθε δυσάρεστο συμβάν σαν μυητική προσωπική δοκιμασία.
Ως την απαραίτητη κάθαρση , που θα ανασυνθέσεις τις ενέργειες σου σε ισχυρότερη , μέσα από μια διαυγέστερη γνωση του εαυτού σου και της πραγματικότητας .
χωρίς να εθελοτυφλείς και να το "ωραιοποιείς" ...για να το αντέξεις.
Μη το "ντύνεις" μη το "στολίζεις" με λέξεις και έννοιες που σε υπνωτίζουν και σε αφοπλίζουν
και σε παγιδεύουν σε μια ομίχλη.
Για να το δεις καθαρά κύταξε το.... αδυσσώπητα και αμείλικτα να το εξετάσεις.

8. Να πολεμάς την αδικία και το κοινωνικό κακό, πάντα και όποτε τα συναντάς, άσχετα από το αν πλήτεσαι εσύ προσωπικά.
Αλλιώς κάποτε θαρθεί και η σειρά σου…

9. Να θεωρείς το σεξ ως μια πολύ ισχυρή δύναμη και μη την χαρίζεις σε κανένα διαφημιστή ή εκπροσώπους της εξουσίας.

10. Μην αφήνεις κανένα να σου κλέβει την προσοχή και να καθορίζει τα ενδιαφέροντα σου , τις ασχολίες σου..."τα νέα και τα επίκαιρα".
Η τηλεόραση, τα σποτς, οι ομιλίες των «αρχηγών», οι εκφοβισμοί και οι υποσχέσεις πρέπει να αντιμετωπίζονται κυρίως με χιούμορ, αποστασιοποιημένα με νηφαλιότητα και σίγουρα χωρίς προσκολήσεις σε κανένα.

Οι βασικές αρχές ενός Αλχημιστή


Ανακεφαλαίωση:
Μια Πράξη αναμόρφωσης!

Είναι η διαδικασία της διεξοδικής ανασκόπησης της ζωής σου
από το πρώτο λεπτό μέχρι το τελευταίο.
Είναι δύσκολο έργο επίπονο ιδίως στην αρχή, καθόσον ένα κομμάτι του εαυτού,
θα αρνείται πεισματικά να μπει σε αυτή την διαδικασία της αναμόρφωσης του εαυτού.

Συμβαίνει οπωσδήποτε την στιγμή του θανάτου που θα δεις όλη την ζωή σου
σαν ταινία να περνά μπροστά από τα μάτια σου σε λίγα δευτερόλεπτα.
Είναι πιο έξυπνο να το κάνει κανείς εγκαίρως και όσο διαθέτει ακόμη την ζωτική δύναμη και μπορεί να αναβαθμίσει τον εαυτό του και να τον συνδέσει με τον Σκοπό.
Μπορεί και πρέπει να γίνει με διάφορους τρόπους χρησιμοποιώντας
και τα τέσσερα στοιχεία της φύσης, το νερό την γη, τον αέρα και την φωτιά.

Ξεκινάς από το πρώτο περιστατικό της ζωής
και το αναλύεις αντικειμενικά, σαν θεατής.
Μπορεί να πάρεις την ζωή σου με χρονολογική σειρά
είτε από την αρχή είτε από το τέλος ή ακόμη και ανακατωμένα.
Πρέπει να γίνεται καθημερινά κάποια ώρα με απόλυτη συγκέντρωση
και σε ‘ένα ‘ήσυχο μέρος, στο σπίτι σε μια σπηλιά ή σένα κλουβί
που θα κατασκευάσεις μόνος σου για να το σπάσεις, όταν τελειώσεις την διαδικασία.
Θα φοράς συγκεκριμένα ρούχα σε μια θήκη που θα τα χρησιμοιείς μόνο γι αυτό τον σκοπό και στο τέλος θα τα κάψεις.Αν υπάρχουν γνώσεις στις αναπνοές της γιόγκα μπορούν να χρησιμοποιηθούν
σε 4 χρόνους:
Εισπνοή, κράτημα, εκπνοή ,ανάπαυση με τον ρυθμό που σου ταιριάζει.
Το πιο σημαντικό όμως είναι η Πρόθεση και η απόφασή σου να τακτοποιήσεις
και να ξεκαθαρίσεις την ζωή σου και τον εσωτερικό χώρο.
Να δεις καθαρά τον εαυτό σου , τι πήρες τι έδωσες, να κατανοήσεις την σύνδεση των γεγονότων και τον αφηρημένο πυρήνα του Πνεύματος που κρύβεται πίσω από αυτά.
Οι πρώτες αναμνήσεις ίσως είναι οδυνηρές και μπορεί να κλάψεις..
Σκούπισε τα δάκρυα σου και συνέχισε θα νιώθεις σιγά απελευθερωμένος
και ανάλαφρος και μετά από τις πρώτες φορές θα δεις εμφανή τα σημάδια
πάνω στο ΄σώμα σου, που θα αρχίζει να αποκτά άλλο σφρίγος και νεανικότητα.
Ακόμη και κάποια από τα προβλήματα υγείας που μπορεί να υπάρχουν,
θα αρχίσουν να υποχωρούν αισθητά ενώ, κάτι άλλο θα αναδύεται
που θα σου χαρίζει ιδιαίτερη ευεξία και δύναμη.

Σε αυτό το ταξίδι πίσω στο παρελθόν,μη καταδεχτείς τον αυτοοίκτο
μη λυπηθείς τον εαυτό σου προσπάθησε να το δεις αντικειμενικά
και μη ξεχνάς ότι όλοι οι άνθρωποι ότι και να λένε ή αν πιστεύουν για τον εαυτό τους
ή πλασσάρουν, ότι ρούχα και αν φοράνε, ακόμη και πανάκριβα, όσους τίτλους και να διαθέτουν, όσα ακίνητα και κινητά να έχουν συσσωρεύσει, άπληστα,
είναι κάπως έτσι, γιατί είναι... φυλακισμένοι.

Εντόπισε το σημείο της ήττας σου, το σημείο του βολέματος.
Είναι το σημείο που έχεις παραιτηθεί, έχεις αποδεχτεί μια ήττα και έχεις απομείνει εκείξεχασμένος και από τον ίδιο τον εαυτό σου.
Είναι το σημείο που δέχτηκες να συμβιβαστείς.
Σχίσε την συνθήκη!
Είναι πλαστή και σε έχουν ξεγελάσει.
Υπόγραξε καινούργια!
Αυτή που θα φτάξεις εσύ!
Με Γνώση, με Δύναμη ,με Αρετή και Σοφία.

Αυτό μπορεί να είναι στην παιδική ακόμη ηλικία, έχει σχέση με μια μεγάλη αποτυχία
ή μια δέσμευση ή μια υπόσχεση και θα σε κυνηγάει πάντα.
Δεν μπορείς να προχωρήσεις ούτε βήμα, αν δεν ξεκαθαρίσεις με αυτό το θέμα.Σιγά σιγά θα βουλιάζεις στην μιζέρια, την ηττοπάθεια, την μεμψιμοιρία,
την γκρίνια την απάθεια, θα γεράζεις και θα μετατρέπεσαι σε ένα μικρό Τύραννοβασανίζοντας τον εαυτό σου και τους άλλους.

Στην ανασκόπηση της ζωής σου, μη καταλήξεις
σε απλές ονειροπολήσεις και δικαιολογίες,
Εξέτασε την ακριβοδίκαια.
¨Όπου χρωστάς γύρνα πίσω να επανορθώσεις.
Όπου σου χρωστούν διεκδίκησε το.
Κάπου σου έχουν κλέψει την ενέργεια σου και αυτό φαίνεται
στο φωτεινό ΄σώμα σαν μαύρες τρύπες και από κάπου έχεις κλέψει και εσύ
και είναι ξένες ίνες πάνω σου και σε βαραίνουν άσκοπα.
Αποτελούν δε, μέρος της υπεροψίας σου, της εθελοτυφλίας σου και δυσκαμψίας σου.

Εξέτασε προσεκτικά όλες τις αναμνήσεις που μαζεύονται κυρίως στους μηρούς
και στο πίσω μέρος τους, τον ΄χώρο της Αθηνάς και σε εμποδίζουν,
να ακούσεις την φωνή, της μεγάλης θεάς της Σοφίας.
Εμποδίζουν την Σύνδεση μαζί της, την επαφή.
Θα τις κάψεις με την βοήθεια του Ιόλαου γιατί αυτή η εξαγνιστική και καθαρκτική διαδικασίααντιστοιχεί στον Άθλο του Ηρακλή με την Λερναία Ύδρα
και συμπληρώνονται από τις Στυμφαλίδες Όρνιθες. Θα εξοντώσεις τις Στυμφαλίδες που σε κατατρώγουν και θα αποξηράνεις
τα έλη που έχουν συγκεντρωθεί εσωτερικά.Μετά θα ασχοληθείς και με τον εξωτερικό ΄χώροπου αντικατροπτίζει την εσωτερική κατάσταση ξεκαθαρίζοντας και κρατώντας τα αναγκαία και τα ουσιαστικά.
Ώστε τίποτα να μη λείπει και τίποτα να μη περισσεύει.

Η έξοδος του Οδυσσέα από την σπηλιά του Κύκλωπα,
συνδέεται έμμεσα με αυτήν την διαδικασία καθώς επίσης , με
ιερό μυστήριο της Εξομολόγησης ,που είναι πολύ σοβαρό μυστήριο και μαγικό ,
αλλά δεν γίνεται πια ουσιαστικά, έχει εκφυλιστεί, γιατί δεν υπάρχουν οι κατάλληλοι άνθρωποι να εμπιστευτείς πια για μια τόσο σοβαρή υπόθεση.
Γι'αυτό, θα το κάνεις μόνος σου και μη διαλέξεις την εύκολη λύση ‘ψυχολόγων’
να περιγράφεις απλώς τον εαυτό σου σε ένα καναπέ "κάποιου,"
ο οποίος έχει μια προσωπική ζωή περισσότερο χαώδη από την δική σου
που θέλει να φτιάξει, και,
που στο τέλος θα τον ερωτευθείς για να ξανακάνεις τα ίδια ακριβώς που έκανες
και πριν αλλά με αρκετά ευρώ λιγότερο στο λογαριασμό σου,
κατά το Αμερικάνικο επικερδές πρότυπο, της λύσης των προβλημάτων.

Να αναλάβεις την ευθύνη του Εαυτού σου και της ύπαρξης σου.
Να αναλάβεις την ευθύνη της Ζωής σου!
Γι ‘αυτό διάλεξε ένα σύννεφο, ένα δέντρο, ένα πουλί και στείλε την στον Αετό,
που θα δεχτεί το δώρο σου, γιατί, του αρέσουν οι καλές ταινίες και είναι πολύ ...'σινεφίλ'.Θα σου επιστρέψει την Δύναμη!
Την Δύναμη, να διεκδικήσεις την Ελευθερία σου και να την κατακτήσεις.Στείλε την ζωή σου να ταξιδέψει στο ‘Άπειρο, εκεί που ήταν πάντα και θα μείνει σαν μια ωραία ταινία που παίχτηκεκαι ο πρωταγωνιστής, που είσαι εσύ, ο ίδιος,
ήταν… τόσο υπέροχος στον τόσο δύσκολο 'ρόλο' του.

Ποιο Όσκαρ θα δώσεις σε αυτόν, τον Πρωταγωνιστή,
μετά το… Φινάλε;

Καλή λευτεριά!

-Γεννάω γιατρέ μου!

-Μην ανησυχείτε για τίποτα! Ο τελευταίος υπέρηχος που κάναμε, δείχνει μια πλήρως σχηματοποιημένη καινούρια αντίληψη για τη ζωή, η οποία σας θωρακίζει απόλυτα στις τελικές σας επιλογές. Έχετε εφαρμόσει τον έλεγχο στις εξωτερικές παρεμβάσεις και οι φράκτες των ορίων που θέτετε έχουν ισχυροποιήσει τον πλακούντα των στόχων σας.

Το αμνιακό υγρό βρίσκεται στην καλύτερή του σύνθεση από τότε που γυρίσατε την πλάτη στους μίζερους, και έτσι τροφοδοτείτε με μεγάλη χαρά τον καρπό του πόθου σας.

Το στηθοσκόπιο έδειξε νέους ανεβασμένους παλμούς από τον καιρό που εφαρμόσατε τα συμπληρώματα γέλιου στη διατροφή σας.

Και εκείνα τα βιταμινούχα με την ενθάρρυνση, την αυτοπεποίθηση και τον αυτοσεβασμό που παίρνατε όλον αυτόν τον καιρό, έχουν δυναμώσει πλήρως το ανοσοποιητικό σας σύστημα.

Η αντίληψή σας, είναι σε πολύ ώριμα επίπεδα, και οι εξετάσεις δείχνουν αποφασιστικότητα και θέληση για την καινούργια ζωή. Οι δείκτες της υπευθυνότητας των επιλογών, είναι πολύ πάνω από τα όρια, και αυτό μας εξασφαλίζει μια πολύ ομαλή γέννα της καινούριας δημιουργίας.

Όλα δείχνουν ότι το παλαιό δέρμα που υπέφερε είναι έτοιμο να εγκαταλειφτεί, γιατί η νέα ζωή αδημονεί να ευδοκιμήσει χωρίς να καθυστερεί μεμψιμοιρώντας για το παρελθόν.

Το βρέφος, έχει πάρει θέση.

Μόλις οι αναπνοές της αγάπης επισκιάσουν τα τελευταία ίχνη του εναπομείναντα φόβου, τότε, ο τοκετός θα ολοκληρωθεί.

Θα έχετε ξαναγεννηθεί, πληρέστερα ως προς το όραμά σας, και αυθεντικότερα ως προς την ευτυχία σας. Καλή λευτεριά!

Εκπληκτικό: Τρισδιάστατες προβολές από το κινητό σου τηλέφωνο!

Υπάρχει ένας εύκολος και φθηνός τρόπος για να κάνεις εντυπωσιακές προβολές με... ολόγραμμα. Το ακόμη πιο εντυπωσιακό είναι ότι αυτό μπορείς να το κάνεις με το κινητό σου τηλέφωνο και σχεδόν ανέξοδα!
 
Στο βίντεο που ακολουθεί, δείτε με ποιον τρόπο μπορείτε να κάνετε προβολή τρισδιάστατων εικόνων από το κινητό σας τηλέφωνο! Το μόνο που χρειάζεστε είναι χαρτί μιλιμετρέ, ένα στυλό, ψαλίδι, θήκη από cd, κοπίδι, σελοτέιπ, και... το κινητό σας τηλέφωνο.
 
Δείτε ένα - ένα τα βήματα στο βίντεο που ακολουθεί.


Η… συγκινητική ιστορία ενός ευγενικού ρομπότ: Ταξίδεψε για να ανακαλύψει τους ανθρώπους

Η… συγκινητική ιστορία ενός ευγενικού ρομπότ: Ταξίδεψε για να ανακαλύψει τους ανθρώπους (video)Οι περιπέτειες του μικρού, φιλικού ρομπότ που έκανε ώτο-στοπ για να μάθει αν το ανθρώπινο είδος είναι άξιο εμπιστοσύνης, έληξαν άδοξα σε έναν δρόμο της Φιλαδέλφειας, στις ΗΠΑ, όπου βρέθηκε διαμελισμένο από βάνδαλους.

Το ρομποτάκι HitchBot με το κυλινδρικό σώμα, τα μπλε πόδια και τα κίτρινα γάντια —με τον αντίχειρα πάντα σηκωμένο και έτοιμο να σταματήσει ένα οποιοδήποτε αυτοκίνητο για να το μεταφέρει— κατασκευάστηκε από Καναδούς ερευνητές. Ο στόχος τους ήταν να ανακαλύψουν αν οι άνθρωποι θα μπορούσαν να εμπιστευτούν την τεχνολογία. Πήρε την απάντησή του σχεδόν αμέσως μόλις έφτασε στις ΗΠΑ.
"Ωχ, το σώμα μου πληγώθηκε" είπε το ρομπότ στον ιστότοπό του το Σαββατοκύριακο. "Φαντάζομαι ότι, κάποιες φορές, άσχημα πράγματα συμβαίνουν στα ευγενικά ρομπότ. Το ταξίδι μου πρέπει να λάβει τέλος προς το παρόν αλλά η αγάπη μου για τους ανθρώπους δεν θα σβήσει ποτέ", πρόσθεσε χωρίς μνησικακία.
Αφού διέτρεξε περισσότερα από 6.000 χιλιόμετρα στον Καναδά χωρίς να συναντήσει προβλήματα και αφού επισκέφθηκε περιοχές της Γερμανίας και της Ολλανδίας, ο HitchBot πρόλαβε να καλύψει, σε διάστημα δύο εβδομάδων, μια απόσταση περίπου 480 χιλιομέτρων στις ανατολικές ΗΠΑ μέχρι να πέσει στα χέρια των βανδάλων.
Οι εφευρέτες του, ερευνητές των Πανεπιστημίων Ράιερσον και Μακμάστερ του Τορόντο οι οποίοι ήθελαν να ανακαλύψουν αν "τα ρομπότ μπορούν να εμπιστευτούν τους ανθρώπους", προσπάθησαν να παρηγορήσουν τους θαυμαστές του.
"Καταλαβαίνουμε ότι πολλοί υποστηρικτές του HitchBOT θα απογοητευτούν αλλά θέλουμε να τους διαβεβαιώσουμε ότι αυτή η υπέροχη εμπειρία δεν τελειώνει εδώ. Θα επικεντρωθούμε στο εξής στο ερώτημα 'τι μπορούμε να μάθουμε απ' όλα αυτά' και θα εξερευνήσουμε τις πιθανές μελλοντικές περιπέτειες των ρομπότ και των ανθρώπων", έγραψαν στον ιστότοπο www.hitchbot.me.
 

Ανυπολόγιστος ορυκτός πλούτος κρύβεται στους αστεροειδείς

Ο ανυπολόγιστος ορυκτός πλούτος που κρύβεται στους αστεροειδείς είναι ισχυρό κίνητρο για ένα νέο κεφάλαιο στη διαστημική εξερεύνηση. Οι πρώτες αποστολές ετοιμάζονται ήδη πυρετωδώς
Πολλές εταιρείες θέλουν να δημιουρ­γήσουν ορυχεία πάνω σε αστεροειδείς για να εξορύξουν τις γιγάντιες ποσότητες ορυκτού πλούτου που διαθέτουν

Πριν από δύο εβδομάδες πέρασε πολύ κοντά από τη Γη ο αστεροειδής 2011 UW-158. Ο αστεροειδής αυτός έχει διάμετρο 450 μέτρων αλλά το πιο ενδιαφέρον χαρακτηριστικό του είναι ότι, σύμφωνα με τους επιστήμονες, στο εσωτερικό του υπάρχουν 150 εκατ. τόνοι πλατίνας. Με απλά λόγια η αξία του 2011 UW-158 υπολογίζεται σε 5,4 τρισ. δολάρια!
H έλευση του 2011 UW-158 επανέφερε στο προσκήνιο τις προσπάθειες που έχουν ξεκινήσει για την προσέγγιση αστεροειδών που περιέχουν ανυπολόγιστης αξίας ορυκτό πλούτο και τη δημιουργία ορυχείων σε αυτούς.
Οι εκτιμήσεις των ειδικών για τον ορυκτό πλούτο που κρύβεται στους αστεροειδείς είναι τέτοιες ώστε δεν προκαλεί εντύπωση η άμεση δραστηριοποίηση του ιδιωτικού τομέα στην προσπάθεια απόκτησης και εκμετάλλευσής του. Φυσικά δεν πρόκειται για ένα απλό και εύκολο εγχείρημα, όμως τα ποσά που αναφέρουν οι ειδικοί κυριολεκτικά ζαλίζουν όποιον τα ακούει.
Στον αστεροειδή 241 Germania εκτιμάται ότι υπάρχει ορυκτός πλούτος αξίας 95,8 τρισ. δολαρίων! Εχει μάλιστα ήδη δημιουργηθεί και μια λίστα στην οποία κατατάσσονται οι πέντε καλύτεροι «στόχοι».

Πρόκειται για τους εξής αστεροειδείς:
  • 162385 (2000 ΒΜ19): εκτίμηση ορυκτού πλούτου 6,4 τρισ. δολάρια.
  • 4034 Vishnu: εκτίμηση ορυκτού πλούτου 5,28 τρισ. δολάρια.
  • 5143 Heracles (1991 VL): εκτίμηση ορυκτού πλούτου 2,33 τρισ. δολάρια.
  • 65679 (1989 UQ): εκτίμηση ορυκτού πλούτου 1,74 τρισ. δολάρια.
  • 7753 (1988 XB): εκτίμηση ορυκτού πλούτου 1,31 τρισ. δολάρια.
Έχουν ήδη δημιουργηθεί τρεις μεγάλες εταιρείες (Deep Space Industries, Planetary Resources, KESE) που οργανώνονται για να ξεκινήσουν όσο το δυνατόν συντομότερα τις προσπάθειες εξόρυξης διαστημικών ορυκτών. Ωστόσο δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμη το νομικό πλαίσιο, με κυρίαρχο ζήτημα την ιδιοκτησία των αστεροειδών, δηλαδή το αν και σε ποιον ανήκουν.
Η Παγκόσμια Συνθήκη Διαστήματος που είχε υπογραφεί το 1967 αναφέρει ότι οι αστεροειδείς αποτελούν «παγκόσμια περιουσία» και δεν έχει γίνει ακόμη σαφές τι τελικά θα ισχύσει.
Οποιος καταφέρνει να φτάσει πρώτος σε έναν αστεροειδή θα αποκτά αυτοδικαίως κυριαρχικά δικαιώματα σε αυτόν ή θα πρέπει να πάρει πρώτα άδεια από κάποια επίσημη Αρχή; Με βάση τις εξελίξεις το ερώτημα αυτό αναμένεται να απαντηθεί πολύ σύντομα.

Ο Ελληνας που θέλει να… σκάψει αστεροειδείς
Ο δρ Ιωάννης Μπαζιώτης είναι λέκτορας Ορυκτολογίας – Πετρολογίας στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Ενα από τα κύρια ερευνητικά του αντικείμενα αποτελεί η μελέτη μετεωριτών και αστεροειδών. Την τελευταία διετία έχει δώσει πλήθος ομιλιών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό για θέματα που αφορούν μετεωρίτες. Πρόσφατα ολοκλήρωσε το πρώτο στάδιο μελέτης τριών μετεωριτών, μεταξύ των οποίων είναι ο Chelyabinsk (μετεωρίτης που κατέπεσε στη Ρωσία τον Φεβρουάριο του 2013), και ο Seres (ο μόνος γνωστός μετεωρίτης που έχει πέσει στην Ελλάδα, στις Σέρρες το 1818). Πριν από λίγες εβδομάδες συμμετείχε σε εκδήλωση που διοργάνωσε η Γενική Γραμματεία Ερευνας και Τεχνολογίας για το Cluster Corallia και την Ενωση Ελληνικών Βιομηχανιών Διαστημικής Τεχνολογίας και Εφαρμογών (ΕΒΙΔΙΤΕ), δίνοντας ομιλία σχετικά με μετεωρίτες και την αναγκαιότητα να συνδέσουμε τη βασική έρευνα με την εφαρμοσμένη (δυνατότητα εξόρυξης μεταλλευμάτων από συγκεκριμένες κατηγορίες μετεωριτών). «Το Βήμα» μίλησε με τον κ. Μπαζιώτη για τις προσπάθειες εξόρυξης σε αστεροειδείς και τη δική του συμμετοχή σε αυτές.

Τι κρύβουν τελικά οι αστεροειδείς;
«Οι αστεροειδείς θεωρούνται εξαιρετικά υψηλής αξίας διαστημικά υλικά, καθώς περιέχουν πολλά χημικά στοιχεία σε συγκεντρώσεις πολλαπλάσιες των αντιστοίχων μετάλλων που υπάρχουν στον φλοιό της Γης. Ενδεικτικά αναφέρω ότι ο σίδηρος, το κοβάλτιο και το νικέλιο, χημικά στοιχεία που περιέχονται σε βιομηχανικά υλικά που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή και συντήρηση διαστημικών σταθμών, είναι αυξημένα κατά 4, 27 και 155 φορές σε σχέση με τις αντίστοιχες περιεκτικότητες στον στερεό φλοιό της Γης. Παρομοίως, τα πολύτιμα μέταλλα της ομάδας των πλατινοειδών, όπως το παλλάδιο, ο λευκόχρυσος, το όσμιο και το ιρίδιο, είναι αυξημένα κατά 44, 196, 440 και 540 φορές σε σχέση με τις αντίστοιχες συγκεντρώσεις στον φλοιό της Γης. Είναι χαρακτηριστικό ότι ένα στα τέσσερα κατασκευαστικά προϊόντα χρησιμοποιούν τα πλατινοειδή (π.χ. οθόνες LCD, θεραπείες για τον καρκίνο, καταλύτες αυτοκινήτων κ.τ.λ.). Ενας αστεροειδής διαμέτρου 500 μέτρων είναι πιθανό να περιέχει πολύ περισσότερη ποσότητα πλατινοειδών μετάλλων από όση έχει εξορυχθεί συνολικά στη διάρκεια της ανθρώπινης ιστορίας».

Ποια σώματα στοχεύει η διαστημική βιομηχανία εξόρυξης μετάλλων;
«Σε πρώτη φάση στόχος είναι η εξερεύνηση και η εξόρυξη πολύτιμων στοιχείων από αστεροειδείς που κινούνται όχι στη μεγάλη ζώνη αστεροειδών μεταξύ του Αρη και του Δία, αλλά σε εκείνους που βρίσκονται σε τροχιά κοντά στη Γη. Ενα βασικό πλεονέκτημα για τη μελέτη αυτών των αστεροειδών είναι το μικρό τους μέγεθος και οι συνθήκες έλλειψης βαρύτητας στην επιφάνειά τους. Αποτέλεσμα είναι ότι δεν απαιτείται η προσεδάφιση κάποιου διαστημοπλοίου σε αυτά τα σώματα, αλλά, αντίθετα, η «αγκίστρωση» ενός διαστημοπλοίου πάνω σε αυτά και η επακόλουθη μεταφορά του αστεροειδούς σε μια επιθυμητή θέση».

Σε ποιο στάδιο προετοιμασίας βρισκόμαστε;
«Ηδη στις 16 Ιουλίου 2015 ξεκίνησε μια αποστολή 90 ημερών για το διαστημικό όχημα Arkyd3Reflight (A3R). Στόχος είναι ο έλεγχος των πτητικών συστημάτων και του λειτουργικού του οχήματος, με σκοπό να χρησιμοποιηθούν μελλοντικά στο διαστημόπλοιο που θα αναχωρήσει για την εξερεύνηση πλούσιων σε πολύτιμα στοιχεία αστεροειδών κοντά στη Γη. Η επόμενη αποστολή, Arkyd-6 (A6), είναι προγραμματισμένη για το τέλος του 2015, και θα ελέγξει τα συστήματα τηλεπικοινωνίας, αεροπλοΐας και ενέργειας. Επίσης θα τοποθετηθούν αισθητήρες ανίχνευσης και χαρακτηρισμού των διαθέσιμων πόρων στους αστεροειδείς που είναι πλούσιοι σε νερό. Θα χρησιμοποιηθεί η τεχνολογία υπέρυθρης απεικόνισης ενδιάμεσου μήκους κύματος, με σκοπό την ακριβή μέτρηση των θερμοκρασιακών μεταβολών και δεδομένων που σχετίζονται με την παρουσία νερού (νερό σε υγρή-στερεή μορφή ή ενδομημένο σε ορυκτά)».

Πόσο εύκολη είναι η εξόρυξη σε έναν αστεροειδή;
«Σύμφωνα με τον Κρις Λεβίτσκι, πρόεδρο της Planetary Resources, η εξόρυξη μετάλλων από έναν αστεροειδή ενδεχομένως να είναι πιο εύκολη από την αντίστοιχη στη Γη. Τούτο στηρίζεται στο ότι το περιβάλλον ενός αστεροειδούς είναι αρκετά ομοιογενές και απλό σε σχέση με το γήινο (απουσία ποταμών, ηφαιστείων, λεκανών, ρηγμάτων)».

Ποιο θα είναι το πρώτο υλικό που θα γίνει προσπάθεια εξόρυξής του από διαστημικούς βράχους;
«Το νερό. Η μεταφορά νερού από τη Γη στο Διάστημα είναι εξαιρετικά κοστοβόρος διαδικασία για μια αποστολή. Για παράδειγμα, η εξόρυξη ενός τόνου νερού από έναν αστεροειδή ισοδυναμεί με όφελος στον προϋπολογισμό της αποστολής ίσο με 50 εκατ. δολάρια. Ηδη έχουν βρεθεί αστεροειδείς-στόχοι που περιέχουν μεγάλες ποσότητες νερού. Ενας από τους προτεινόμενους, χαμηλού κόστους, μηχανισμούς εξόρυξης του νερού βασίζεται στη συλλογή του ηλιακού φωτός και στην κατεύθυνσή του σε συγκεκριμένα τμήματα ενός αστεροειδούς, που θα προκαλέσουν την τήξη και την εξάτμιση του υπάρχοντος πάγου. Εν συνεχεία, χρησιμοποιώντας τις εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες που επικρατούν στο Διάστημα, το νερό συμπυκνώνεται μέσα σε μεγάλες δεξαμενές. Με αυτόν τον τρόπο μπορούν να φυλαχθούν και να μεταφερθούν οπουδήποτε καταστεί δυνατό αρκετοί τόνοι νερού υπό μορφή πάγου.
Η τεχνολογία εξαγωγής μετάλλων δεν είναι τόσο ανεπτυγμένη αν συγκριθεί με την αντίστοιχη για την εξαγωγή νερού. Ωστόσο έχουν προγραμματιστεί αποστολές, όπως αυτή στον αστεροειδή Bennu, τον Οκτώβριο του 2018, που έχουν ως κύριο σκοπό τη λεπτομερή μελέτη δειγμάτων που θα ληφθούν από την επιφάνεια του αστεροειδούς και θα επιστρέψουν στη Γη. Επιπλέον, στη διάρκεια της αποστολής θα αναπτυχθούν τεχνολογίες με σκοπό τη συμβολή στην εξερεύνηση των αστεροειδών και στην εξόρυξη σε αυτούς».

Ποια είναι τα επόμενα βήματά σας;
«Σκοπός μου είναι η οργάνωση μιας ερευνητικής ομάδας (σε συνεργασία με πανεπιστήμια του εξωτερικού – Caltech, UC San Diego, Natural History Museum of Vienna), ώστε να προταθεί αίτηση χρηματοδότησης προς την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Διαστήματος ή, γενικότερα, την Ευρωπαϊκή Ενωση».