Δευτέρα 27 Ιουνίου 2016

Oι καθοριστικοί παράγοντες για την εκμάθηση μιας δεξιότητας

 Όταν θέλουμε πραγματικά να μάθουμε κάτι, έχουμε την δυνατότητα να το πετύχουμε, ακόμα και όταν τα πράγματα φαίνονται δύσκολα.

Φανταστείτε να σας έδινα ένα βιβλίο 150 τυχαίων σελίδων με διάφορα στοιχεία, γεμάτο λέξεις, αριθμούς και περίεργα σύμβολα. Μερικά από αυτά σχετίζονται με κάποια άλλα με προφανή τρόπο, ενώ κάποια άλλα όχι με τόσο. Τώρα, υποθέστε ότι θα σας θέσω μια δοκιμασία: αν σας κάνω 50 ερωτήσεις για το περιεχόμενο του βιβλίου που σας έδωσα, ποιο θα ήταν το αποτέλεσμα;

Λοιπόν, αν μπορείτε να οδηγήσετε αυτοκίνητο, οι πιθανότητες να έχετε ήδη απαντήσει στην ερώτησή μου είναι πολλές: εκείνοι, οι οποίοι έχουν περάσει πρόσφατα τις θεωρητικές εξετάσεις για το δίπλωμα οδήγησης, θα θυμούνται τουλάχιστον τις 43 από τις 50 ερωτήσεις. Αυτό είναι ένα απλό καθημερινό παράδειγμα της ικανότητας ενός μέσου ανθρώπου να μαθαίνει κάτι, το οποίο φαίνεται περίπλοκο στην αρχή. Παρά το γεγονός ότι αρχικά οι ερωτήσεις φαίνονται δύσκολες, το ποσοστό επιτυχίας είναι πάνω από 50%.

Τώρα, γιατί πιστεύετε ότι όλοι αυτοί οι άνθρωποι μαθαίνουν με τόση επιτυχία; Δεν υπάρχει κάποια επίσημη απάντηση σε αυτό το ερώτημα, αλλά μπορούμε ίσως να απορρίψουμε αμέσως την ιδέα ότι ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) είναι ένα ιδιαίτερα συναρπαστικό ανάγνωσμα. Είναι πολύ πιο πιθανό να σχετίζεται με τα άτομα που κάνουν το τεστ, κυρίως οι έφηβοι, οι οποίοι βλέπουν το δίπλωμα οδήγησης ως το εισιτήριο για την ελευθερία τους.

Όταν θέλουμε πραγματικά να μάθουμε κάτι, συνήθως τα καταφέρνουμε.

Η παραπάνω δήλωση ίσως φαίνεται στερεότυπη και απόλυτη, αλλά ισχύει. Σε κάθε χόμπι που επιλέγουμε να κάνουμε, παρουσιάζουμε μία καμπύλη μάθησης. Αν επιμείνουμε σε αυτό για αρκετό καιρό, θα αποκτήσουμε τις ανάλογες δεξιότητες διότι θα είναι κάτι που απολαμβάνουμε. Μάλιστα, μπορεί να μην το αισθανθούμε καν σαν μια διαδικασία μάθησης.

Αυτά τα ψυχικά κατορθώματα δεν τα αποδίδουμε μόνο στην τάση για ευχαρίστηση: σκεφτείτε πόσο σημαντικό ήταν στο σχολείο κάθε φορά που παίρνατε έναν καλό βαθμό.

Το κοινό στοιχείο σε όλα τα παραπάνω είναι το κίνητρο. Δεν θα τολμούσα να ισχυριστώ ότι το κίνητρο είναι το μοναδικό πράγμα που χρειάζεστε καθώς υπάρχουν πολλοί παράγοντες που διαδραματίζουν σπουδαίο ρόλο, αλλά χωρίς αυτό δεν θα μπορούσατε να πάτε μακριά.

Επιτρέψτε μου να χρησιμοποιήσω τον εαυτό μου για να σας δώσω ένα παράδειγμα. Είμαι ο G. και η εκμάθηση ξένων γλωσσών είναι το στοιχείο μου. Μαθαίνω ξένες γλώσσες όλη μου τη ζωή και έχω αρχίζει να χάνω το μέτρημα του πόσες γλώσσες μιλάω (δεν είναι θέμα μνήμης, αλλά σημασιολογικό – σε ποιο σημείο μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι γνωρίζει και μιλά μια γλώσσα). Ας πούμε ότι είναι περίπου γύρω στις 20, από τις οποίες κατέχω άπταιστα περίπου τις 10.

Τι με κάνει ξεχωριστό; Τίποτα! Απλά αγαπάω τις γλώσσες. Έμαθα καθεμιά από τις γλώσσες αυτές επειδή πραγματικά το ήθελα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι σκέφτηκα Τα ισπανικά είναι μια εξαιρετική γλώσσα, θα την μάθω και στη συνέχεια τα πράγματα προχωρήσαν. Ακόμα και εγώ δεν υπήρξα ποτέ ιδιαίτερα παθιασμένος με το να διυλίζω τη σημασιολογία και το συντακτικό. Έμαθα ισπανικά γιατί κάποτε που σχεδιάζαμε διακοπές, σκέφτηκα ότι θα ήταν διασκεδαστικό να μιλούσα στους ανθρώπους στην γλώσσα τους. Ήμουν εννέα ετών τότε. Κάθε γλώσσα που έμαθα στη συνέχεια είχε τους δικούς της λόγους, μερικούς προσωπικούς, μερικούς πολιτιστικούς και μερικούς χωρίς κανένα ιδιαίτερο νόημα. Καμία ωστόσο γλώσσα δεν είναι άριστα μαθημένη.

Έτσι, με βάση τα παραπάνω πώς θα μπορούσαμε να εφαρμόσουμε το κίνητρο και σε άλλα πράγματα;
1. Πάρτε το προσωπικά
Σκεφτείτε κάτι που μισούσατε στο σχολείο. Αν δεν είχατε κανένα ενδιαφέρον για αυτό, πιθανότατα σας φαινόταν δύσκολο. Αν κάτι έχει ελάχιστη ή καμία σημασία για εσάς, εξαρχής η μάχη της μάθησης είναι άνιση.

Αν είναι αργά να επιλέξετε ένα θέμα με σύνεση (ή δεν είχατε ποτέ μια πρωταρχική επιλογή), μπορείτε απλά να δουλέψετε με ό,τι έχετε. Χρειάζεται να μάθετε για τις επιχειρήσεις, αλλά είστε περισσότερο καλλιτεχνικός τύπος; Μπορείτε να μάθετε για την επιχείρηση της τέχνης ή να κρατήσετε στο μυαλό σας ότι η καλή επιχειρηματική λογική μπορεί να σας δώσει ένα μεγαλύτερο βαθμό καλλιτεχνικής ελευθερίας αργότερα.

2. Δώστε την απαραίτητη σημασία
Βεβαιωθείτε ότι ξέρετε γιατί μπαίνετε στην διαδικασία να μάθετε. Έχω περάσει πολύ καιρό σε αυτή την πορεία για να αποτύχω τώρα. Αυτός μαζί με πολλούς άλλους είναι ένας τρομερός λόγος για να κάνετε κάτι. Σκεφτείτε γιατί επιλέξατε να ξεκινήσετε αυτή την πορεία ή την εργασία εξ αρχής – ποιος ήταν ο τελικός στόχος; Θέλατε καριέρα; Θέλατε μια βαθύτερη σύνδεση με κάποιον σημαντικό για εσάς; Μια νέα ζωή στο εξωτερικό; Αυτά είναι καλύτερα σημεία εκκίνησης.

3. Χρησιμοποιήστε το
Αυτό το κομμάτι των συμβουλών μπορεί να εφαρμοστεί στην εκμάθηση γλωσσών πιο εύκολα από ό,τι σε άλλα κομμάτια, αλλά εξακολουθεί να λειτουργεί και αλλού. Το κόλπο είναι να βεβαιωθείτε ότι έχετε αναγνωρίσει τη δική σας επιτυχία, χρησιμοποιώντας ό,τι γνώσεις έχετε, με σκοπό την απόκτηση και την καλύτερη μάθηση. Στην δική μου περίπτωση, αυτό σημαίνει να παραγγείλω φαγητό σε μια νέα γλώσσα με σπασμένη γραμματική και κακή προφορά. Για κάποιον που θέλει να γίνει φωτογράφος, θα μπορούσε να σημαίνει τη λήψη φωτογραφιών γύρω από το σπίτι με σκοπό την εξάσκηση των βασικών αρχών που θα χρειαστεί αργότερα.

4. Κάντε το διασκεδαστικό
Αν μαθαίνετε μια γλώσσα, αυτό είναι εύκολο: απλά βγείτε έξω και μιλήστε με τους ανθρώπους. Πραγματικά, αν θέλετε να μάθετε μια γλώσσα για καθαρά πρακτικούς λόγους – και όχι για την ιατρική σχολή- η καλύτερη συμβουλή είναι να δώσετε μια ευκαιρία στον εαυτό σας.

Το θέμα της επιλογής σας δεν χρειάζεται απαραίτητα να είναι κάτι που προσφέρεται για διασκεδαστικές δραστηριότητες με προφανή τρόπο, αν και – μπορείτε να παίξετε χωρίς συγκεκριμένο λόγο. Προσπαθήστε να μάθετε κάτι μαζί με κάποιον άλλον και κάντε έναν διαγωνισμό ή απλά γράψτε σε κάρτες λέξεις και δοκιμάστε τον εαυτό σας.

5. Δεσμεύστε τον εαυτό σας
Ανεξάρτητα από το τί μαθαίνετε ή από το τί άλλο θα προτιμούσατε να κάνετε, απλά προσκολληθείτε σε αυτό. Έτσι και αλλιώς ποιος μετάνιωσε που έμαθε κάτι;

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου