Είτε προσβάλλεστε εύκολα είτε όχι, είναι χρήσιμο να μάθετε πώς να μην παίρνετε προσωπικά τα πράγματα. Απλά να αφήνετε κάποια πράγματα να περάσουν, χωρίς να τα υπεραναλύετε.
Η ενασχόληση με την αρνητική κριτική δεν είναι εύκολη υπόθεση για μερικούς ανθρώπους. Ενώ ένα άτομο μπορεί να μην ασχολείται ιδιαίτερα με διάφορα σχόλια που ακούει κατά καιρούς και τον αφορούν, κάποιος άλλος ενδέχεται να ασχοληθεί υπερβολικά με κάποια συγκεκριμένα λόγια και να επηρεαστεί υπέρμετρα. Γιατί, άραγε, οι λέξεις έχουν αυτή τη δύναμη; Μπορούν οι λέξεις να εξισωθούν με τα συναισθήματα των ανθρώπων;
Δεν νομίζω και δεν θα έπρεπε να συμβαίνει κάτι τέτοιο. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Εμείς οι άνθρωποι δημιουργήσαμε τις λέξεις, καλές ή κακές, και διαμορφώσαμε τη χρήση τους ανάλογα με την εκάστοτε περίσταση. Από χώρα σε χώρα, δημιουργήσαμε μια γλώσσα για να μεταφέρουμε ένα μήνυμα. Ακούγεται απλό, έτσι δεν είναι; Λοιπόν, αυτές οι λέξεις δεν εξηγούν μόνο τα πράγματα.
Αποτελούν, επιπλέον, το μέσο των ανθρώπων να επικοινωνούν ευχάριστα γεγονότα και να εκφράζουν θετικά συναισθήματα στους άλλους, όπως η αγάπη κι η ευτυχία. Μερικές φορές όμως, τα λόγια βλάπτουν, και όταν κάτι τέτοιο συμβεί, τότε ο αποδέκτης αυτών των μηνυμάτων πρέπει να αναλύσει αυτό που ειπώθηκε, ενώ οι «ευαίσθητοι» αποδέκτες χρειάζεται να μπορούν να μην παίρνουν προσωπικά ό, τι ακούνε.
Τι μπορούμε να κάνουμε όταν παίρνουμε τα πράγματα πολύ προσωπικά;
Καταλάβετε γιατί
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να καταλάβετε εάν αυτό που νιώθετε είναι φυσιολογικό ή αν εσείς το βιώνετε πιο έντονα. Για να το μάθετε αυτό, χρειάζεται αρχικά να ρωτήσετε τους άλλους πώς θα ερμήνευαν την κατάσταση, αν ήταν στη δική σας θέση. Αν παρατηρήσετε ότι αρκετές φορές παίρνετε τα πράγματα πιο προσωπικά απ’ ό,τι οι άλλοι, τότε αυτό μπορεί να οφείλεται σε κάποια δυσκολία που αντιμετωπίζετε σε ψυχοσυναισθηματικό επίπεδο, η οποία ενδέχεται να μην σας βοηθά να δείτε τα πράγματα όπως είναι, αντιθέτως τα αντιλαμβάνεστε υπερβολικά. Το πρώτο βήμα, λοιπόν, είναι να εξηγήσετε γιατί σας συμβαίνει αυτό.
Αξιολογήστε τη σημασία των σχολίων
Ενώ μερικά σχόλια μπορεί να είναι σκληρά και επιζήμια για κάποιους, ωστόσο δεν χρειάζεται να τα αφήσουμε να μας κατακλύζουν για καιρό. Εάν τείνετε να παίρνετε τα πάντα προσωπικά, μπορείτε να αναλογιστείτε ποια σχόλια έχουν πραγματικά αξία ώστε να τα κρατήσετε και ποια θα ήταν καλό να προσπεράσετε.
Ενδέχεται για κάποιους να είναι δύσκολο να αντιληφθούν απευθείας τη διαφορά μεταξύ αυτών των δύο γι’ αυτό μπορείτε να αναζητήσετε τη βοήθεια και την άποψη ενός τρίτου εξωτερικού παρατηρητή, ο οποίος θα σας βοηθήσει να δείτε τα πράγματα από μια άλλη οπτική γωνία. Ένας εύκολος τρόπος για να ξεχωρίσετε ποια σχόλια έχουν αξία και ποια όχι είναι να αναρωτηθείτε με τον εαυτό σας αν το συγκεκριμένο σχόλιο θα σας προκαλεί τα ίδια αρνητικά συναισθήματα ή αν θα το θυμάστε σε ένα χρόνο από τώρα. Αν όχι, είναι πολύ πιθανό ότι χρειάζεται να το προσπεράσετε.
Ρίξτε μια προσεκτική ματιά στην πηγή
Για να μην πάρουμε τα πράγματα τόσο προσωπικά, πρέπει επίσης να εξετάσουμε την πηγή από την οποία προέρχεται το σχόλιο. Είναι ευχαριστημένος αυτός ο άνθρωπος από τη ζωή του; Σας δίνει το χώρο-δικαίωμα να κάνετε κι εσείς ένα παρόμοιο σχόλιο για τον ίδιο ή μπορεί αυτό να επηρεάσει τις σχέσεις σας στη συνέχεια; Κάντε αυτές τις ερωτήσεις στον εαυτό σας πριν προσβληθείτε.
Μερικοί άνθρωποι μπορεί να είναι τόσο δυστυχισμένοι από τη δική τους ζωή, γεγονός που κάνει τα αρνητικά σχόλια σε άλλους να είναι το μόνο πράγμα που τους προκαλεί ενδιαφέρον κι ενθουσιασμό. Εάν μπορείτε να δείτε την πηγή όπως είναι πραγματικά, μπορείτε αυτό να απαλύνει το συναίσθημά σας.
Εάν τα σχόλια είναι τοξικά, μείνετε μακριά
Αν έχετε λάβει πολλά αρνητικά σχόλια από την ίδια πηγή, σκεφτείτε ότι μπορεί να είναι τοξικά ή να υποδηλώνουν κάποια εμπάθεια. Εάν αυτό ισχύει, καλύτερα για εσάς να μείνετε μακριά. Το να πλαισιώνεται κάποιος από τοξικούς ανθρώπους, σίγουρα δεν είναι βοηθητικό για την ψυχολογία του. Ναι, είναι καλό να μην παίρνουμε τα πράγματα προσωπικά, αλλά είναι εξίσου σημαντικό να προστατεύουμε τον εαυτό μας από άτομα που δεν μας κάνουν να νιώθουμε καλά.
Μερικοί άνθρωποι δεν προσέχουν τι λένε
Λάβετε υπόψη σας ότι μερικοί άνθρωποι δεν λένε πράγματα για να σας βλάψουν σκόπιμα. Δεν έχουν επίγνωση των αρνητικών συνεπειών γι’ αυτά που θα λένε, δρουν πιο παρορμητικά και απερίσκεπτα, με αποτέλεσμα να πουν πράγματα που μπορεί να ενοχλήσουν, χωρίς ωστόσο να ήταν αυτός ο σκοπός τους. Σε αυτή την περίπτωση, θα πρέπει να θυμάστε ότι κανένας από εμάς δεν είναι τέλειος και ότι όλοι μας κάποια στιγμή μπορεί να συμπεριφερθούμε αναλόγως. Ρωτήστε τον εαυτό σας εάν πιστεύετε ότι όντως το άτομο που κάνει ένα σχόλιο είναι βέβαιο ότι έχει σκοπό να σας πληγώσει. Αυτό θα σας βοηθήσει να διαχειριστείτε την ευθιξία σας.
Ξεκαθαρίστε τυχόν παρεξηγήσεις
Μερικές φορές κατά τη διάρκεια μιας συνομιλίας, μπορεί να φανεί σε κάποιον ότι δέχεται κάποιο ενοχλητικό σχόλιο. Σε πολλές περιπτώσεις, είτε ξεκινά ένας τσακωμός, είτε το άτομο σταματά να μιλά και αγνοεί τον άλλον. Δεν πρέπει ποτέ να πάρετε προσωπικά τα πράγματα μέχρι να σιγουρευτείτε ότι η δήλωση που έγινε έχει στόχο όντως να σας βλάψει. Ίσως η δήλωση είχε σκοπό να σας βοηθήσει, αντί να σας προσβάλει.
Όλοι μας μερικές φορές λέμε πράγματα σε άλλους και στη συνέχεια συνειδητοποιούμε πόσο άσχημα ακούγονται. Όσοι είστε ευαίσθητοι, προσπαθήστε να μην μεταβαίνετε σε γρήγορα συμπεράσματα για μια δήλωση. Το καλύτερο που πρέπει να κάνετε είναι να απευθυνθείτε στο άτομο και να ζητήσετε διευκρινίσεις για όσα ειπώθηκαν.
Η ενασχόληση με την αρνητική κριτική δεν είναι εύκολη υπόθεση για μερικούς ανθρώπους. Ενώ ένα άτομο μπορεί να μην ασχολείται ιδιαίτερα με διάφορα σχόλια που ακούει κατά καιρούς και τον αφορούν, κάποιος άλλος ενδέχεται να ασχοληθεί υπερβολικά με κάποια συγκεκριμένα λόγια και να επηρεαστεί υπέρμετρα. Γιατί, άραγε, οι λέξεις έχουν αυτή τη δύναμη; Μπορούν οι λέξεις να εξισωθούν με τα συναισθήματα των ανθρώπων;
Δεν νομίζω και δεν θα έπρεπε να συμβαίνει κάτι τέτοιο. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Εμείς οι άνθρωποι δημιουργήσαμε τις λέξεις, καλές ή κακές, και διαμορφώσαμε τη χρήση τους ανάλογα με την εκάστοτε περίσταση. Από χώρα σε χώρα, δημιουργήσαμε μια γλώσσα για να μεταφέρουμε ένα μήνυμα. Ακούγεται απλό, έτσι δεν είναι; Λοιπόν, αυτές οι λέξεις δεν εξηγούν μόνο τα πράγματα.
Αποτελούν, επιπλέον, το μέσο των ανθρώπων να επικοινωνούν ευχάριστα γεγονότα και να εκφράζουν θετικά συναισθήματα στους άλλους, όπως η αγάπη κι η ευτυχία. Μερικές φορές όμως, τα λόγια βλάπτουν, και όταν κάτι τέτοιο συμβεί, τότε ο αποδέκτης αυτών των μηνυμάτων πρέπει να αναλύσει αυτό που ειπώθηκε, ενώ οι «ευαίσθητοι» αποδέκτες χρειάζεται να μπορούν να μην παίρνουν προσωπικά ό, τι ακούνε.
Τι μπορούμε να κάνουμε όταν παίρνουμε τα πράγματα πολύ προσωπικά;
Καταλάβετε γιατί
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να καταλάβετε εάν αυτό που νιώθετε είναι φυσιολογικό ή αν εσείς το βιώνετε πιο έντονα. Για να το μάθετε αυτό, χρειάζεται αρχικά να ρωτήσετε τους άλλους πώς θα ερμήνευαν την κατάσταση, αν ήταν στη δική σας θέση. Αν παρατηρήσετε ότι αρκετές φορές παίρνετε τα πράγματα πιο προσωπικά απ’ ό,τι οι άλλοι, τότε αυτό μπορεί να οφείλεται σε κάποια δυσκολία που αντιμετωπίζετε σε ψυχοσυναισθηματικό επίπεδο, η οποία ενδέχεται να μην σας βοηθά να δείτε τα πράγματα όπως είναι, αντιθέτως τα αντιλαμβάνεστε υπερβολικά. Το πρώτο βήμα, λοιπόν, είναι να εξηγήσετε γιατί σας συμβαίνει αυτό.
Αξιολογήστε τη σημασία των σχολίων
Ενώ μερικά σχόλια μπορεί να είναι σκληρά και επιζήμια για κάποιους, ωστόσο δεν χρειάζεται να τα αφήσουμε να μας κατακλύζουν για καιρό. Εάν τείνετε να παίρνετε τα πάντα προσωπικά, μπορείτε να αναλογιστείτε ποια σχόλια έχουν πραγματικά αξία ώστε να τα κρατήσετε και ποια θα ήταν καλό να προσπεράσετε.
Ενδέχεται για κάποιους να είναι δύσκολο να αντιληφθούν απευθείας τη διαφορά μεταξύ αυτών των δύο γι’ αυτό μπορείτε να αναζητήσετε τη βοήθεια και την άποψη ενός τρίτου εξωτερικού παρατηρητή, ο οποίος θα σας βοηθήσει να δείτε τα πράγματα από μια άλλη οπτική γωνία. Ένας εύκολος τρόπος για να ξεχωρίσετε ποια σχόλια έχουν αξία και ποια όχι είναι να αναρωτηθείτε με τον εαυτό σας αν το συγκεκριμένο σχόλιο θα σας προκαλεί τα ίδια αρνητικά συναισθήματα ή αν θα το θυμάστε σε ένα χρόνο από τώρα. Αν όχι, είναι πολύ πιθανό ότι χρειάζεται να το προσπεράσετε.
Ρίξτε μια προσεκτική ματιά στην πηγή
Για να μην πάρουμε τα πράγματα τόσο προσωπικά, πρέπει επίσης να εξετάσουμε την πηγή από την οποία προέρχεται το σχόλιο. Είναι ευχαριστημένος αυτός ο άνθρωπος από τη ζωή του; Σας δίνει το χώρο-δικαίωμα να κάνετε κι εσείς ένα παρόμοιο σχόλιο για τον ίδιο ή μπορεί αυτό να επηρεάσει τις σχέσεις σας στη συνέχεια; Κάντε αυτές τις ερωτήσεις στον εαυτό σας πριν προσβληθείτε.
Μερικοί άνθρωποι μπορεί να είναι τόσο δυστυχισμένοι από τη δική τους ζωή, γεγονός που κάνει τα αρνητικά σχόλια σε άλλους να είναι το μόνο πράγμα που τους προκαλεί ενδιαφέρον κι ενθουσιασμό. Εάν μπορείτε να δείτε την πηγή όπως είναι πραγματικά, μπορείτε αυτό να απαλύνει το συναίσθημά σας.
Εάν τα σχόλια είναι τοξικά, μείνετε μακριά
Αν έχετε λάβει πολλά αρνητικά σχόλια από την ίδια πηγή, σκεφτείτε ότι μπορεί να είναι τοξικά ή να υποδηλώνουν κάποια εμπάθεια. Εάν αυτό ισχύει, καλύτερα για εσάς να μείνετε μακριά. Το να πλαισιώνεται κάποιος από τοξικούς ανθρώπους, σίγουρα δεν είναι βοηθητικό για την ψυχολογία του. Ναι, είναι καλό να μην παίρνουμε τα πράγματα προσωπικά, αλλά είναι εξίσου σημαντικό να προστατεύουμε τον εαυτό μας από άτομα που δεν μας κάνουν να νιώθουμε καλά.
Μερικοί άνθρωποι δεν προσέχουν τι λένε
Λάβετε υπόψη σας ότι μερικοί άνθρωποι δεν λένε πράγματα για να σας βλάψουν σκόπιμα. Δεν έχουν επίγνωση των αρνητικών συνεπειών γι’ αυτά που θα λένε, δρουν πιο παρορμητικά και απερίσκεπτα, με αποτέλεσμα να πουν πράγματα που μπορεί να ενοχλήσουν, χωρίς ωστόσο να ήταν αυτός ο σκοπός τους. Σε αυτή την περίπτωση, θα πρέπει να θυμάστε ότι κανένας από εμάς δεν είναι τέλειος και ότι όλοι μας κάποια στιγμή μπορεί να συμπεριφερθούμε αναλόγως. Ρωτήστε τον εαυτό σας εάν πιστεύετε ότι όντως το άτομο που κάνει ένα σχόλιο είναι βέβαιο ότι έχει σκοπό να σας πληγώσει. Αυτό θα σας βοηθήσει να διαχειριστείτε την ευθιξία σας.
Ξεκαθαρίστε τυχόν παρεξηγήσεις
Μερικές φορές κατά τη διάρκεια μιας συνομιλίας, μπορεί να φανεί σε κάποιον ότι δέχεται κάποιο ενοχλητικό σχόλιο. Σε πολλές περιπτώσεις, είτε ξεκινά ένας τσακωμός, είτε το άτομο σταματά να μιλά και αγνοεί τον άλλον. Δεν πρέπει ποτέ να πάρετε προσωπικά τα πράγματα μέχρι να σιγουρευτείτε ότι η δήλωση που έγινε έχει στόχο όντως να σας βλάψει. Ίσως η δήλωση είχε σκοπό να σας βοηθήσει, αντί να σας προσβάλει.
Όλοι μας μερικές φορές λέμε πράγματα σε άλλους και στη συνέχεια συνειδητοποιούμε πόσο άσχημα ακούγονται. Όσοι είστε ευαίσθητοι, προσπαθήστε να μην μεταβαίνετε σε γρήγορα συμπεράσματα για μια δήλωση. Το καλύτερο που πρέπει να κάνετε είναι να απευθυνθείτε στο άτομο και να ζητήσετε διευκρινίσεις για όσα ειπώθηκαν.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου