Ο Κομφούκιος κάθισε να ξεκουραστεί κι ευθύς οι μαθητές του άρχισαν να του θέτουν ερωτήσεις. Εκείνη τη μέρα ο δάσκαλος ήταν σε καλή διάθεση και αποφάσισε να απαντήσει.
-Μπορείτε και εξηγείτε ό,τι νιώθετε. Γιατί δεν πάτε να δείτε τον αυτοκράτορα και να συνομιλήσετε μαζί του;
-Κι ο αυτοκράτορας βγάζει ωραίους λόγους, είπε ο Κομφούκιος. Και οι ωραίοι λόγοι είναι απλά ζήτημα τεχνικής, δεν περιέχουν μέσα τους την αρετή.
-Στείλτε του λοιπόν το βιβλίο σας με τα Ποιήματα.
-Τα τριακόσια ποιήματα που βρίσκονται σ΄αυτό μπορούν να συνοψιστούν σε μια μόνη φράση: να σκέφτεσαι σωστά. Αυτό είναι το μυστικό.
-Τι σημαίνει «να σκέφτεσαι σωστά»;
-Σημαίνει να ξέρεις να χρησιμοποιήσεις το πνεύμα της καρδιάς, της ακρίβειας και του συναισθήματος. Όταν επιθυμούμε κάτι, η ζωή μπορεί να μας οδηγήσει μέχρι εκεί, αλλά από δρόμους που δεν τους περιμένουμε και οι οποίοι μας εκπλήσσουν.
Συχνά, αφηνόμαστε να προβληματιστούμε και νομίζουμε ότι παραπλανηθήκαμε. Γι΄αυτό λέω: αφεθείτε να οδηγηθείτε από το συναίσθημα, αλλά να έχετε το κουράγιο να προχωρήσετε πιο πέρα.
-Εσείς αυτό κάνετε;
-Στα δεκαπέντε μου άρχισα να μαθαίνω. Στα τριάντα ήμουν βέβαιος γι΄αυτά που επιθυμούσα. Στα σαράντα οι αμφιβολίες επέστρεψαν. Στα πενήντα ανακάλυψα πως ο ουρανός είχε ένα σχέδιο για μένα, όπως και για κάθε άνθρωπο πάνω στη γη. Στα εξήντα κατάλαβα το σχέδιο αυτό και βρήκα την ηρεμία για να το ακολουθήσω. Τώρα, στα εβδομήντα, μπορώ να ακούσω την καρδιά μου χωρίς να βγω από την Οδό.
-Τότε, τι διαφορετικό κάνετε εσείς από τους ανθρώπους που δέχονται κι αυτοί τη θέληση του ουρανού;
-Αναζητώ να τη μοιραστώ μαζί σας. Κι αυτός που καταφέρνει να συζητήσει μια αρχαία αλήθεια με μια νέα γενιά χρησιμοποιεί την ικανότητά του για να διδάξει. Αυτή είναι η μόνη αρετή μου: να είμαι ένας καλός δάσκαλος.
-Τι είναι «καλός δάσκαλος»;
-Είναι αυτός που εξετάζει ό,τι διδάσκει. Οι αρχαίες ιδέες δεν μπορούν να σκλαβώσουν τον άνθρωπο, γιατί προσαρμόζονται και αποκτούν νέες μορφές. Τότε παίρνουμε το φιλοσοφικό πλούτο του παρελθόντος χωρίς να ξεχνάμε τις προκλήσεις που μας παρουσιάζει το παρόν.
-Τι είναι ένας «καλός μαθητής»;
-Είναι αυτός που ακούει τα λόγια μου αλλά προσαρμόζει τις διδαχές μου στη ζωή του και δεν τις ακολουθεί κατά γράμμα. Αυτός που δεν αναζητεί μια δουλειά αλλά μια εργασία που θα τον κάνει άξιο. Αυτός που δεν προσπαθεί να ξεχωρίσει, αλλά να εκπληρώσει κάτι ξεχωριστό.
-Μπορείτε και εξηγείτε ό,τι νιώθετε. Γιατί δεν πάτε να δείτε τον αυτοκράτορα και να συνομιλήσετε μαζί του;
-Κι ο αυτοκράτορας βγάζει ωραίους λόγους, είπε ο Κομφούκιος. Και οι ωραίοι λόγοι είναι απλά ζήτημα τεχνικής, δεν περιέχουν μέσα τους την αρετή.
-Στείλτε του λοιπόν το βιβλίο σας με τα Ποιήματα.
-Τα τριακόσια ποιήματα που βρίσκονται σ΄αυτό μπορούν να συνοψιστούν σε μια μόνη φράση: να σκέφτεσαι σωστά. Αυτό είναι το μυστικό.
-Τι σημαίνει «να σκέφτεσαι σωστά»;
-Σημαίνει να ξέρεις να χρησιμοποιήσεις το πνεύμα της καρδιάς, της ακρίβειας και του συναισθήματος. Όταν επιθυμούμε κάτι, η ζωή μπορεί να μας οδηγήσει μέχρι εκεί, αλλά από δρόμους που δεν τους περιμένουμε και οι οποίοι μας εκπλήσσουν.
Συχνά, αφηνόμαστε να προβληματιστούμε και νομίζουμε ότι παραπλανηθήκαμε. Γι΄αυτό λέω: αφεθείτε να οδηγηθείτε από το συναίσθημα, αλλά να έχετε το κουράγιο να προχωρήσετε πιο πέρα.
-Εσείς αυτό κάνετε;
-Στα δεκαπέντε μου άρχισα να μαθαίνω. Στα τριάντα ήμουν βέβαιος γι΄αυτά που επιθυμούσα. Στα σαράντα οι αμφιβολίες επέστρεψαν. Στα πενήντα ανακάλυψα πως ο ουρανός είχε ένα σχέδιο για μένα, όπως και για κάθε άνθρωπο πάνω στη γη. Στα εξήντα κατάλαβα το σχέδιο αυτό και βρήκα την ηρεμία για να το ακολουθήσω. Τώρα, στα εβδομήντα, μπορώ να ακούσω την καρδιά μου χωρίς να βγω από την Οδό.
-Τότε, τι διαφορετικό κάνετε εσείς από τους ανθρώπους που δέχονται κι αυτοί τη θέληση του ουρανού;
-Αναζητώ να τη μοιραστώ μαζί σας. Κι αυτός που καταφέρνει να συζητήσει μια αρχαία αλήθεια με μια νέα γενιά χρησιμοποιεί την ικανότητά του για να διδάξει. Αυτή είναι η μόνη αρετή μου: να είμαι ένας καλός δάσκαλος.
-Τι είναι «καλός δάσκαλος»;
-Είναι αυτός που εξετάζει ό,τι διδάσκει. Οι αρχαίες ιδέες δεν μπορούν να σκλαβώσουν τον άνθρωπο, γιατί προσαρμόζονται και αποκτούν νέες μορφές. Τότε παίρνουμε το φιλοσοφικό πλούτο του παρελθόντος χωρίς να ξεχνάμε τις προκλήσεις που μας παρουσιάζει το παρόν.
-Τι είναι ένας «καλός μαθητής»;
-Είναι αυτός που ακούει τα λόγια μου αλλά προσαρμόζει τις διδαχές μου στη ζωή του και δεν τις ακολουθεί κατά γράμμα. Αυτός που δεν αναζητεί μια δουλειά αλλά μια εργασία που θα τον κάνει άξιο. Αυτός που δεν προσπαθεί να ξεχωρίσει, αλλά να εκπληρώσει κάτι ξεχωριστό.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου