Δυσκολεύεστε να θέσετε ή να εμμείνετε στους στόχους σας; Πρέπει να ξέρετε ότι δεν είστε οι μόνοι. Υπολογίζεται ότι περίπου το 92% του πληθυσμού παλεύει να κρατήσει και να κυνηγήσει τους στόχους του. «Αν δεν βάλετε στον εαυτό σας κάποιους στόχους, κινδυνεύετε να παρασυρθείτε από τη ζωή, δρώντας παρορμητικά και απερίσκεπτα», υποστηρίζει σε συνέντευξή του ο Edwin Locke, από το Πανεπιστήμιο τους Maryland και ένας από τους σημαντικότερους ερευνητές πάνω στο ζήτημα του καθορισμού στόχων. «Με αυτό τον τρόπο, δεν πρόκειται να ευημερήσετε και να αναπτυχθείτε ως άνθρωποι».
Οι στόχοι είναι εκείνοι που σας επιτρέπουν να αναλάβετε και να ηγηθείτε της ζωής σας. Εκείνοι μπορούν να κατευθύνουν τις πράξεις και την προσοχή σας, να σας προσφέρουν την ευκαιρία να χρησιμοποιήσετε τις υπάρχουσες δεξιότητες και γνώσεις σας, σας κινητοποιούν να συνεχίζετε να μαθαίνετε και να προοδεύετε και σας βάζουν στο μονοπάτι της επίτευξης όσων έχουν αξία για εσάς. Επομένως, πώς μπορείτε να θέσετε πιο αποτελεσματικούς στόχους;
Ο Edwin και οι συνεργάτες του επανεξέτασαν τα αποτελέσματα σύγχρονων και παλαιότερων ερευνών (μέχρι και πριν από 35 χρόνια) πάνω στο ζήτημα του καθορισμού στόχων και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι πιο αποτελεσματικοί στόχοι είναι εκείνοι που καθορίζονται ξεκάθαρα και συγκεκριμένα- όπως μια προθεσμία, ένας αριθμός ή ένα ορισμένο αποτέλεσμα που μπορεί να μετρηθεί- παρά οι ασαφείς. Χρειάζεται να είναι προσωπικοί, ώστε να αντανακλούν τις αξίες, τις ικανότητες και πλαίσιο της ζωής σας. Επίσης, βρήκαν ότι είναι πιθανότερο να προσπαθήσετε περισσότερο, όταν οι στόχοι σας είναι σε λογικά πλαίσια δύσκολοι και όχι πολύ εύκολοι.
Ο Edwin και η ομάδα του υποστηρίζουν ότι είναι επίσης σημαντικό να καθορίζετε αν πρόκειται για στόχους απόδοσης/ επίδοσης ή μάθησης. Όταν έχετε στόχους επιδόσεων, εστιάζετε στα αποτελέσματα που θέλετε να καταφέρετε. Ωστόσο, αν επικεντρωθείτε υπερβολικά στο τελικό αποτέλεσμα, μπορεί να γίνετε υπερβολικά αγχώδεις και νευρικοί για την αξιολόγηση των άλλων και της δικής σας επιτυχίας. Και αυτό είναι που τελικά επιδεινώνει την απόδοσή σας, παρά την βελτιώνει.
Από την άλλη πλευρά, αν θέτετε εκπαιδευτικούς στόχους, απασχολείστε λιγότερο με το τελικό αποτέλεσμα και περισσότερο με τις στρατηγικές που χρειάζεται να αναπτύξετε και τι θα μάθετε κατά τη διαδικασία της προσπάθειας να γίνετε αυτό που επιθυμείτε. Όταν βάζετε συγκεκριμένους, δύσκολους στόχους μάθησης πάρα απόδοσης, είναι περισσότερο πιθανό να τα καταφέρετε μέσω προκλήσεων. «Οι εκπαιδευτικοί στόχοι αποτελούν το μέσο για μια καλύτερη επίδοση», εξηγεί ο Edwin. «Εστιάζοντας σε αυτά τα είδη στόχων, θα μάθετε τις δεξιότητες, τη γνώση και τις τεχνικές που θα σας κάνουν να φτάσετε τελικά εκεί που θέλετε».
Οι στόχοι είναι εκείνοι που σας επιτρέπουν να αναλάβετε και να ηγηθείτε της ζωής σας. Εκείνοι μπορούν να κατευθύνουν τις πράξεις και την προσοχή σας, να σας προσφέρουν την ευκαιρία να χρησιμοποιήσετε τις υπάρχουσες δεξιότητες και γνώσεις σας, σας κινητοποιούν να συνεχίζετε να μαθαίνετε και να προοδεύετε και σας βάζουν στο μονοπάτι της επίτευξης όσων έχουν αξία για εσάς. Επομένως, πώς μπορείτε να θέσετε πιο αποτελεσματικούς στόχους;
Ο Edwin και οι συνεργάτες του επανεξέτασαν τα αποτελέσματα σύγχρονων και παλαιότερων ερευνών (μέχρι και πριν από 35 χρόνια) πάνω στο ζήτημα του καθορισμού στόχων και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι πιο αποτελεσματικοί στόχοι είναι εκείνοι που καθορίζονται ξεκάθαρα και συγκεκριμένα- όπως μια προθεσμία, ένας αριθμός ή ένα ορισμένο αποτέλεσμα που μπορεί να μετρηθεί- παρά οι ασαφείς. Χρειάζεται να είναι προσωπικοί, ώστε να αντανακλούν τις αξίες, τις ικανότητες και πλαίσιο της ζωής σας. Επίσης, βρήκαν ότι είναι πιθανότερο να προσπαθήσετε περισσότερο, όταν οι στόχοι σας είναι σε λογικά πλαίσια δύσκολοι και όχι πολύ εύκολοι.
Ο Edwin και η ομάδα του υποστηρίζουν ότι είναι επίσης σημαντικό να καθορίζετε αν πρόκειται για στόχους απόδοσης/ επίδοσης ή μάθησης. Όταν έχετε στόχους επιδόσεων, εστιάζετε στα αποτελέσματα που θέλετε να καταφέρετε. Ωστόσο, αν επικεντρωθείτε υπερβολικά στο τελικό αποτέλεσμα, μπορεί να γίνετε υπερβολικά αγχώδεις και νευρικοί για την αξιολόγηση των άλλων και της δικής σας επιτυχίας. Και αυτό είναι που τελικά επιδεινώνει την απόδοσή σας, παρά την βελτιώνει.
Από την άλλη πλευρά, αν θέτετε εκπαιδευτικούς στόχους, απασχολείστε λιγότερο με το τελικό αποτέλεσμα και περισσότερο με τις στρατηγικές που χρειάζεται να αναπτύξετε και τι θα μάθετε κατά τη διαδικασία της προσπάθειας να γίνετε αυτό που επιθυμείτε. Όταν βάζετε συγκεκριμένους, δύσκολους στόχους μάθησης πάρα απόδοσης, είναι περισσότερο πιθανό να τα καταφέρετε μέσω προκλήσεων. «Οι εκπαιδευτικοί στόχοι αποτελούν το μέσο για μια καλύτερη επίδοση», εξηγεί ο Edwin. «Εστιάζοντας σε αυτά τα είδη στόχων, θα μάθετε τις δεξιότητες, τη γνώση και τις τεχνικές που θα σας κάνουν να φτάσετε τελικά εκεί που θέλετε».
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου