Δευτέρα 10 Απριλίου 2017

Παιχνίδια δύναμης παίζουν μόνο οι αδύναμοι

Αν με αγαπάς ή νομίζεις ότι με αγαπάς, αν έχεις ανάγκη την προσοχή, επιβεβαίωση και στήριξή μου κι αν γενικά από μένα εξαρτάται η ευημερία σου, τότε έχω τη δυνατότητα να σε επηρεάσω προς την κατεύθυνση που θέλω απλώς παρέχοντας ή παρακρατώντας αυτό που περισσότερο χρειάζεσαι, δηλαδή την προσοχή, επιβεβαίωση και στήριξή μου.

 [1]. Με άλλα λόγια, αν έχω έλεγχο πάνω σε κάτι που θεωρείς πολύτιμο και το οποίο επιθυμείς να κατέχεις ή φοβάσαι μήπως χάσεις (το ενδιαφέρον μου, ας πούμε) αυτό αυτομάτως μου δίνει δύναμη επάνω σου.

[2]. Σχετίζομαι με κάποιον, εκτός όλων των άλλων, θα πει ότι έχω κάποια δύναμη επάνω του κι εκείνος έχει κάποια δύναμη επάνω μου κι αυτό δεν δημιουργεί προβλήματα συνήθως. Επίσης, δεν δημιουργεί προβλήματα η φυσιολογική επιθυμία για έλεγχο.

[3] Και το διαπιστωμένο γεγονός ότι η αίσθηση της δύναμης ικανοποιεί αυτή την επιθυμία.

[4]. Εκείνο που δημιουργεί προβλήματα είναι η ψευδαίσθηση ότι μπορούμε να ελέγξουμε πράγματα που δεν μπορούν να ελεγχθούν.

 [5] Και συνακόλουθα τα παιχνίδια δύναμης που παίζουμε στην προσπάθειά μας να ελέγξουμε αυτό που κατεξοχήν βρίσκεται εκτός ελέγχου: την συνάντηση με έναν άλλο άνθρωπο.

19 + 1 ΤΡΟΠΟΙ ΝΑ ΣΟΥ ΔΕΙΞΩ ΤΗ ΔΥΝΑΜΗ ΜΟΥ

Ακολουθούν συνηθισμένα είδη παιχνιδιών δύναμης, δηλαδή ελεγκτικών συμπεριφορών που στόχο έχουν να κάμψουν τις αντιστάσεις του άλλου και να τον οδηγήσουν να κάνει αυτά που θέλουμε να κάνει (ή, αντίστροφα, να μην κάνει αυτά που δεν θέλουμε να κάνει). Η έννοια – κλειδί εδώ είναι η έννοια της «αντίστασης», που σημαίνει ότι ο άλλος φαίνεται να αντιστέκεται, να μην μου δίνει ελεύθερα αυτό που θέλω, οπότε προκειμένου να τον φέρω με τα νερά μου καταφεύγω σε παιχνίδια δύναμης

1. Τοποθετούμαι ως ανώτερος και φέρομαι στους άλλους σαν να είναι κατώτεροι, δίνοντας συμβουλές, πατρονάροντας, υπογραμμίζοντας «λάθη» και αναδεικνύοντας «ελαττώματα».

2. Επιδεικνύω μια αντι-εξαρτητική στάση που δηλώνει ότι δεν έχω ανάγκη κανέναν και επομένως δεν καταδέχομαι να προσεγγίσω τους άλλους για να ζητήσω βοήθεια, υποστήριξη ή αγάπη.

3. Έχω υπερβολικές απαιτήσεις, έχω συνηθίσει να γίνεται το δικό μου, θεωρώ ότι κάθε μέσο είναι θεμιτό προκειμένου να ικανοποιήσω τις ανάγκες μου, ενώ δεν έχω καμία απολύτως διάθεση να ανταποδώσω.

4. Γίνομαι αυτόκλητος τιμωρός, εντοπίζοντας κι επισημαίνοντας τις τρύπες στις επιτυχίες και ικανότητες των άλλων, κατά κύριο λόγο για να μην παίρνουν τα μυαλά τους αέρα και να μην κακομαθαίνουν.

5. Κάνω τα πάντα για να τερματίσω πρώτος και να βγω από πάνω ανεξάρτητα από το πόσο σημαντικό ή ασήμαντο είναι το θέμα που διακυβεύεται.

6. Αντιστέκομαι στην οικειότητα και ποτέ δεν δίνω στους άλλους αυτό που ζητάνε ή χρειάζονται είτε αυτό είναι η εκτίμηση, η προσοχή και το σεξ ή απλά η παρουσία μου.

7. Δίνω υποσχέσεις και μετά τις αθετώ, κάνω σχέδια και μετά τα παίρνω πίσω, ζητάω από τους ανθρώπους να με εμπιστευτούν και μετά προδίδω την εμπιστοσύνη τους. Επίσης κάνω ότι δεν καταλαβαίνω, παριστάνω ότι δεν θυμάμαι, αγνοώ ενδεχόμενες αρνήσεις και αδιαφορώ για τις όποιες αιτήσεις.

8. Πνίγω τους άλλους με την «αγάπη» μου, ικανοποιώ όλες τις επιθυμίες τους και παίρνω όρκο να τους θαυμάζω και προστατεύω μέχρι το τέλος του κόσμου. Επίσης, αισθάνομαι ότι δικαιούμαι να λύσω τα προβλήματα που έχω εντοπίσει ότι έχουν, γιατί κανείς δεν τους νοιάζεται και δεν τους καταλαβαίνει καλύτερα από ότι εγώ.

9. Ποτέ δεν ικανοποιούμαι και πουθενά δεν πιάνομαι. Αν μου δείξουν ενδιαφέρον θα αισθανθώ πίεση και αν κρατηθούν μακριά θα το εκλάβω ως αδιαφορία. Δηλαδή «κορώνα κερδίζω και γράμματα χάνεις».

10. Δεν παραδέχομαι τα λάθη μου, ποτέ δεν ζητάω συγνώμη και σε κάθε περίπτωση θέλω πάντα να έχω την τελευταία λέξη.

11. Αν με πειράξεις έχεις τελειώσει για μένα. Θα στο χρεώσω, θα στο κρατήσω, θα στο χτυπήσω και θα περιμένω όσο χρειαστεί μέχρι να καταφέρω να σε τιμωρήσω. Δεν ξεχνώ και δεν συγχωρώ.

12. Σε ό,τι αφορά τις πεποιθήσεις μου και την κοσμοθεωρία μου είμαι αδιάλλακτος και αμετακίνητος. Με άλλα λόγια, μουλαρώνω για να μην κάνω το δικό σου, γιατί το να κάνω το δικό σου (ακόμα κι αν είναι προς το συμφέρον μου) το αντιλαμβάνομαι σαν προσωπική ήττα και συνθηκολόγηση.

13. Δεν είναι ότι μου αρέσουν τα τελεσίγραφα απλώς δεν αντέχω τα μεσοβέζικα πράγματα: «ή μένουμε μαζί ή χωρίζουμε», «αν φύγεις τώρα να μην ξανάρθεις ποτέ», «αν το κάνεις αυτό εμένα ξέχασέ με», «αυτή είναι η κατάσταση κι αν σου αρέσει».

14. Είναι αδύνατον να μείνω σε σταθερή θερμοκρασία: αν ο άλλος είναι «καλός» είμαι ζεστός, αν είναι «κακός» παγώνω. Διευκρινίζω ότι «καλός» σημαίνει ότι ο άλλος πηγαίνει με τα νερά μου και «κακός» ότι ζητάει πράγματα από μένα, μου ρίχνει ευθύνες ή με στριμώχνει.

15. Μένω δίπλα σου, φαινομενικά χωρίς να ζητάω τίποτα, ενώ υπογείως περιμένω να φτιάξεις τα οικονομικά σου, να πάρεις διαζύγιο, να ξεπεράσεις την προηγούμενη σχέση σου, να μεγαλώσουν τα παιδιά σου, να λύσεις τα ψυχολογικά σου και να μου δώσεις επιτέλους τη σχέση που στην πραγματικότητα «μαγειρεύω» και ονειρεύομαι.

16. Παίζω με τις ενοχές σου και την αίσθηση καθήκοντος που νιώθεις, για παράδειγμα, όταν απειλώ ότι θα σκοτωθώ αν με αφήσεις κι εσύ μένεις από αίσθηση ευθύνης ή όταν σε στηρίζω σε μια δύσκολη φάση κι εσύ με παντρεύεσαι και με φροντίζεις μια ζωή για να ξεχρεώσεις.

17. Δεν χαρίζω εύκολα την εμπιστοσύνη μου. Δοκιμάζω τους άλλους, τεστάρω μέχρι που μπορούν να φτάσουν για μένα και κυρίως τσεκάρω μέχρι που με παίρνει.

18. Όταν μου απευθύνουν ερωτήματα δίνω έμμεσες και διφορούμενες απαντήσεις. Σε επίπεδο αρχής είναι καλές οι ξεκάθαρες εξηγήσεις, αλλά όχι και να δείξω στο αντίπαλο το φύλλο μου.

19. Εγώ μόνο αποφασίζω για την έναρξη, το ρυθμό και το τέλος της σχέσης, ενώ συνήθως δεν κλείνω τη σχέση και δεν αποδεσμεύω τον άλλο, ώστε να τον αφήσω ξεκρέμαστο να με κυνηγάει και να με παρακαλάει για κλείσιμο και επιπλέον για να μπορώ να επιστρέψω αν θελήσω και να το πιάσω από εκεί όπου το άφησα.

Τελευταίο και καλύτερο κόλπο μου: Υπερασπίζομαι όλες τις παραπάνω συμπεριφορές.

Αυτό που υποτίθεται πετυχαίνουν αυτά και άλλα παρόμοια παιχνίδια είναι η απόκτηση μιας αίσθησης παντοδυναμίας, ο έλεγχος του άλλου και της σχέσης και, κυρίως, η εξασφάλιση ότι κανένας δεν θα πλησιάσει επικίνδυνα κοντά ώστε να δει γυμνό το βασιλιά.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου