Τι έχουν κοινό οι απουσίες από το σχολείο, η αποτυχία στα τεστ και η υιοθέτηση επικίνδυνων σεξουαλικών συμπεριφορών; Ερευνητές από το πανεπιστήμιο της Indianna που μελέτησαν περίπου 80.000 ημερολόγια που καταγράφηκαν από νεαρές έφηβες ηλικίας 14-17 ετών.
Αν και τα ευρήματα έχουν ένα διαισθητικό χαρακτήρα, αυτή είναι η πρώτη μελέτη που εξετάζει τη σχέση των αναφορών σχετικά με τα γεγονότα της καθημερινής σχολικής ζωής με τις σεξουαλικές συμπεριφορές των κοριτσιών καθώς και τον τρόπο που αισθάνονται γι αυτές. Τα ευρήματα, τα οποία δημοσιεύτηκαν πρόσφατα σε έγκυρο επιστημονικό περιοδικό βασίζονται σε μια μελέτη που είχε συνολικά διάρκεια 10 χρόνια και εξέτασε τις σεξουαλικές σχέσεις και συμπεριφορές 387 έφηβων κοριτσιών. Κατά τη διάρκεια της μελέτης οι έφηβες κατέθεταν ημερήσιες αναφορές των δραστηριοτήτων τους και της διάθεσης τους.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, οι σχολικές απουσίες και η αποτυχία στα σχολικά διαγωνίσματα βρέθηκε να συνδέεται σημαντικά με περισσότερο κολπικό σεξ, λιγότερο συχνή χρήση προφυλακτικού, και διαφορετικά σεξουαλικά συναισθήματα μέσα στην ίδια ημέρα.
Προηγούμενες μελέτες είχαν επίσης συνδέσει την ακαδημαϊκή επιτυχία με λιγότερο επικίνδυνη σεξουαλική συμπεριφορά, αλλά τα ευρήματα βασίστηκαν σε αναδρομικά δεδομένα. Η χρήση των καθημερινών αναφορών από την άλλη επιτρέπει περισσότερη οικολογική εγκυρότητα αφού εξετάζει την παραπάνω σχέση μέσα στα πλαίσια της καθημερινότητας των συμμετεχουσών. Αντί δηλαδή οι ερευνητές να στηρίζονται σε πληροφορίες σχετικά με το τι γινόταν στο παρελθόν, έχουν μια μοναδική εικόνα των γεγονότων, καθώς εξελίσσονται μέρα με την ημέρα.
Οι ρομαντικές σχέσεις συνιστούν πρωταρχικό κοινωνικό στόχο κατά τη διάρκεια της εφηβείας και το σχολείο φαίνεται να αποτελεί ιδανικό περιβάλλον, στο οποίο οι νεαρές γυναίκες συναντούν και αλληλεπιδρούν με τους συντρόφους τους. Πολλές από τις δεξιότητες μάλιστα που σχετίζονται με την ακαδημαϊκή επίδοση, όπως είναι η επικοινωνία, η συναισθηματική επίγνωση και η ρύθμιση της συμπεριφοράς συνδέονται επίσης με ότι συμβαίνει στις ερωτικές σχέσεις. Με τη χρήση της ιδέας αυτής η ερευνητική υπόθεση ήταν ότι τα συμβάντα της καθημερινής σχολικής ζωής θα μπορούσαν να επιδράσουν στο πως αισθανόταν η έφηβη σχετικά με το σύντροφό της και στις σεξουαλικές συμπεριφορές που υιοθέτησε.
Οι σχολικές συμπεριφορές που μελετήθηκαν συμπεριλάμβαναν τις απουσίες και την κακή επίδοση στα σχολικά τεστ, οι σεξουαλικές συμπεριφορές περιλάμβαναν το κολπικό σεξ και τη χρήση προφυλακτικού τη θετική ή αρνητική διάθεση, το σεξουαλικό ενδιαφέρον, την υποστήριξη ή την αρνητικότητα του συντρόφου, καθώς και το εάν η έφηβη δήλωνε ή όχι ερωτευμένη με το σύντροφό της.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η συχνότητα της συνουσίας και της μη χρήσης προφυλακτικού ήταν μεγαλύτερη τις ημέρες που οι έφηβες απουσίαζαν. Η αποτυχία σε ένα τεστ δε βρέθηκε να επηρεάζει τη συχνότητα της σεξουαλικής δραστηριότητας, βρέθηκε όμως να σχετίζεται με μειωμένη πιθανότητα χρήσης προφυλακτικού.
Σε επίπεδο συναισθήματος, οι νεαρές γυναίκες είχαν σημαντικά υψηλότερα επίπεδα αρνητικής διάθεσης, σεξουαλικού ενδιαφέροντος και ερωτικού συναισθήματος καθώς και χαμηλότερα επίπεδα θετικής διάθεσης τις ημέρες που απουσίαζαν από το σχολείο, ή αποτύγχαναν σε ένα διαγώνισμα. Παράλληλα, η απουσία από το σχολείο σχετιζόταν με σημαντικά υψηλότερα επίπεδα υποστήριξης από το σύντροφο.
Οι ερευνητές εξηγούν πως ενδεχομένως οι συναισθηματικές και συμπεριφορικές εμπειρίες αναφορικά με τις ρομαντικές και σεξουαλικές σχέσης των έφηβων γυναικών, επηρεάζουν την αντίδραση τους στα συμβάντα της σχολικής ζωής. Για παράδειγμα, η χρήση προφυλακτικού είναι λιγότερο πιθανή μετά από την αποτυχία σε ένα τεστ, εάν η νεαρή γυναίκα αισθάνεται υποστήριξη και αγάπη από το σύντροφό τους. Επίσης, εάν ο σύντροφος πιέζει τη νεαρή γυναίκα να απουσιάσει από το σχολείο, η ίδια αυτή πίεση μπορεί να οδηγήσει και στη μη χρήση του προφυλακτικού τη στιγμή της σεξουαλικής πράξης.
Πρόκειται για πολύ σημαντικά ευρήματα, τα οποία δείχνουν τους στενούς δεσμούς ανάμεσα στις διαφορετικές πτυχές της καθημερινότητας των έφηβων και τον τρόπο που επιδρούν πάνω στη γενική τους υγεία και ευεξία.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου