Έχετε ακούσει ποτέ τον όρο «skeuomorph»; Πρόκειται για ένα χαρακτηριστικό που προστίθεται στη νέα εκδοχή ενός προϊόντος, το οποίο ενώ δεν είναι λειτουργικά αναγκαίο, διευκολύνει τους καταναλωτές με τη νέα τεχνολογία.
Σε ό,τι αφορά τους ήχους, τα «skeuomorphs» είναι πολύ σημαντικά: αν ένα προϊόν δεν ακούγεται όπως έχουμε φανταστεί ή συνηθίσει, μπορεί να είναι δύσκολο να προσελκύσει καταναλωτές για να το αγοράσουν.
Οι εταιρίες προσλαμβάνουν ειδικούς sound designers, προκειμένου να διασφαλίσουν ότι κάθε θόρυβος που κάνει ένα προϊόν θα είναι ευχάριστος στο αυτί. Αυτό συμβαίνει άλλες φορές για λόγους νοσταλγίας, άλλες για λόγους ασφάλειας και μερικές φορές για πιο… φαύλες αιτίες!
Ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές: Για πάνω από έναν αιώνα, οι φωτογραφικές μηχανές είχαν μηχανικά εξαρτήματα που έκαναν ένα συγκεκριμένο θόρυβο κάθε φορά που ο χρήστης πατούσε το ειδικό κουμπί.
Οι ψηφιακές SLR cameras έχουν έναν παρόμοιο μηχανισμό, που κάνει επίσης «κλικ», όμως όχι τόσο δυνατά.
Σε ό,τι αφορά τις κάμερες που υπάρχουν στα κινητά τηλέφωνα, αυτές είναι τόσο μικρές, που ο ήχος που κάνουν κανονικά… ούτε που ακούγεται.
Για το λόγο αυτό, οι κατασκευαστές πρόσθεσαν «ψεύτικο» ήχο, προκειμένου ο χρήστης να γνωρίζει πότε έχει τραβήξει μια φωτογραφία. Σε πολλούς δεν αρέσει αυτό το χαρακτηριστικό, γι’ αυτό υπάρχει η δυνατότητα είτε να μειωθεί η ένταση του ήχου, ή να απενεργοποιηθεί εντελώς.
Πόρτες αυτοκινήτων: Τα τελευταία χρόνια, για λόγους ασφάλειας και εκπομπών ρύπων, οι αυτοκινητοβιομηχανίες χρησιμοποιούν πιο ελαφριά υλικά, με αποτέλεσμα οι νέες πόρτες των αυτοκινήτων να ακούγονται σαν… αυτές των παιδικών παιχνιδιών.
Οι άνθρωποι θεωρούν καλύτερα τα αυτοκίνητα που δεν κάνουν τόσο θόρυβο, με αποτέλεσμα οι κατασκευαστές αυτοκινήτων να χρησιμοποιούν στις πόρτες τέτοια υλικά, προκειμένου όταν κλείνουν να είναι όσο πιο… αθόρυβες γίνεται.
Φλας αυτοκινήτων: Το «τικ-τακ» που ακούει κανείς στο εσωτερικό των αυτοκινήτων, όταν ενεργοποιεί το φλας, δεν ανταποκρίνεται στο πραγματικό σήμα που δίνει ο μηχανισμός. Ο ήχος υπάρχει για να ειδοποιεί τον οδηγό ότι έχει ανάψει το φλας. Έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι αισθητός, αλλά όχι πολύ δυνατός.
Ηλεκτρικοί κινητήρες αυτοκινήτων: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διαθέτουν ηχεία κάτω από το καπό που «παίζουν» ένα ηχογραφημένο ήχο μηχανής, προκειμένου να γίνονται αντιληπτά από τους πεζούς και τους ποδηλάτες.
Δεν επιλέγουν όμως τυχαίους ήχους μηχανών: οι σχεδιαστές του ηλεκτροκίνητου Nissan Leaf, προσέλαβαν δεκάδες ομάδες ανθρώπων στους οποίους έβαλαν να ακούσουν πολλούς ήχους μηχανών και στη συνέχεια να ψηφίσουν ποιος τους άρεσε περισσότερο.
Ποντίκι υπολογιστή: Το Apple Mighty Mouse κάνει ένα «κλικ» όταν ο χρήστης το χρησιμοποιεί για scroll, όμως δεν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος μηχανισμός από τον οποίο παράγεται ο ήχος αυτός. Αντίθετα, υπάρχει ένα μικρό ηχείο μέσα στο ποντίκι, που παίζει τον αντίστοιχο ήχο.
Τηλέφωνα: Σήμερα, μπορεί κανείς να ρυθμίσει το τηλέφωνό του με όποιο ring tone θέλει, όμως όταν κάνει μια κλήση –είτε σε κινητό, είτε σε σταθερό- πάντα ακούει τον ίδιο ήχο. Όσοι έπαιρναν τηλέφωνο κάποιον δεν άκουγαν κανέναν ήχο στην «άλλη γραμμή» μέχρι τη δεκαετία του 1950. Από τότε ο ήχος αυτός δεν έχει αλλάξει.
Ολυμπιακοί Αγώνες: Κατά τη διάρκεια της μετάδοσης των αγώνων κωπηλασίας στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2012 στο Λονδίνο, το NBC παραδέχτηκε ότι παραπλάνησε, κατά κάποιο τρόπο τους τηλεθεατές.
Επειδή ο ήχος των σκαφών που ακολουθούσαν τους κωπηλάτες και των ελικοπτέρων των τηλεοπτικών συνεργείων ήταν πολύ δυνατός, ήταν σχεδόν αδύνατο να «πιάσουν» τα μικρόφωνα τον πραγματικό ήχο που έβγαζαν οι αθλητές. Έτσι, ο υπεύθυνος ηχοληψίας των Αγώνων, Dan Baxter, δε χρησιμοποίησε καν τον «πραγματικό ήχο». Αντίθετα, αυτό που άκουγαν οι τηλεθεατές ήταν ηχογραφημένοι ήχοι. «Κάποιοι μπορεί να το χαρακτηρίσουν ως ζαβολιά, όμως εγώ δεν πιστεύω ότι εξαπάτησα κανέναν. Ο ήχος υπάρχει. Μπορεί να μην είναι σε πραγματικό χρόνο, όμως αυτός ήταν ο ήχος που κάνει ένας αθλητής της κωπηλασίας» είπε ο ίδιος
Σε ό,τι αφορά τους ήχους, τα «skeuomorphs» είναι πολύ σημαντικά: αν ένα προϊόν δεν ακούγεται όπως έχουμε φανταστεί ή συνηθίσει, μπορεί να είναι δύσκολο να προσελκύσει καταναλωτές για να το αγοράσουν.
Οι εταιρίες προσλαμβάνουν ειδικούς sound designers, προκειμένου να διασφαλίσουν ότι κάθε θόρυβος που κάνει ένα προϊόν θα είναι ευχάριστος στο αυτί. Αυτό συμβαίνει άλλες φορές για λόγους νοσταλγίας, άλλες για λόγους ασφάλειας και μερικές φορές για πιο… φαύλες αιτίες!
Ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές: Για πάνω από έναν αιώνα, οι φωτογραφικές μηχανές είχαν μηχανικά εξαρτήματα που έκαναν ένα συγκεκριμένο θόρυβο κάθε φορά που ο χρήστης πατούσε το ειδικό κουμπί.
Οι ψηφιακές SLR cameras έχουν έναν παρόμοιο μηχανισμό, που κάνει επίσης «κλικ», όμως όχι τόσο δυνατά.
Σε ό,τι αφορά τις κάμερες που υπάρχουν στα κινητά τηλέφωνα, αυτές είναι τόσο μικρές, που ο ήχος που κάνουν κανονικά… ούτε που ακούγεται.
Για το λόγο αυτό, οι κατασκευαστές πρόσθεσαν «ψεύτικο» ήχο, προκειμένου ο χρήστης να γνωρίζει πότε έχει τραβήξει μια φωτογραφία. Σε πολλούς δεν αρέσει αυτό το χαρακτηριστικό, γι’ αυτό υπάρχει η δυνατότητα είτε να μειωθεί η ένταση του ήχου, ή να απενεργοποιηθεί εντελώς.
Πόρτες αυτοκινήτων: Τα τελευταία χρόνια, για λόγους ασφάλειας και εκπομπών ρύπων, οι αυτοκινητοβιομηχανίες χρησιμοποιούν πιο ελαφριά υλικά, με αποτέλεσμα οι νέες πόρτες των αυτοκινήτων να ακούγονται σαν… αυτές των παιδικών παιχνιδιών.
Οι άνθρωποι θεωρούν καλύτερα τα αυτοκίνητα που δεν κάνουν τόσο θόρυβο, με αποτέλεσμα οι κατασκευαστές αυτοκινήτων να χρησιμοποιούν στις πόρτες τέτοια υλικά, προκειμένου όταν κλείνουν να είναι όσο πιο… αθόρυβες γίνεται.
Φλας αυτοκινήτων: Το «τικ-τακ» που ακούει κανείς στο εσωτερικό των αυτοκινήτων, όταν ενεργοποιεί το φλας, δεν ανταποκρίνεται στο πραγματικό σήμα που δίνει ο μηχανισμός. Ο ήχος υπάρχει για να ειδοποιεί τον οδηγό ότι έχει ανάψει το φλας. Έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι αισθητός, αλλά όχι πολύ δυνατός.
Ηλεκτρικοί κινητήρες αυτοκινήτων: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διαθέτουν ηχεία κάτω από το καπό που «παίζουν» ένα ηχογραφημένο ήχο μηχανής, προκειμένου να γίνονται αντιληπτά από τους πεζούς και τους ποδηλάτες.
Δεν επιλέγουν όμως τυχαίους ήχους μηχανών: οι σχεδιαστές του ηλεκτροκίνητου Nissan Leaf, προσέλαβαν δεκάδες ομάδες ανθρώπων στους οποίους έβαλαν να ακούσουν πολλούς ήχους μηχανών και στη συνέχεια να ψηφίσουν ποιος τους άρεσε περισσότερο.
Ποντίκι υπολογιστή: Το Apple Mighty Mouse κάνει ένα «κλικ» όταν ο χρήστης το χρησιμοποιεί για scroll, όμως δεν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος μηχανισμός από τον οποίο παράγεται ο ήχος αυτός. Αντίθετα, υπάρχει ένα μικρό ηχείο μέσα στο ποντίκι, που παίζει τον αντίστοιχο ήχο.
Τηλέφωνα: Σήμερα, μπορεί κανείς να ρυθμίσει το τηλέφωνό του με όποιο ring tone θέλει, όμως όταν κάνει μια κλήση –είτε σε κινητό, είτε σε σταθερό- πάντα ακούει τον ίδιο ήχο. Όσοι έπαιρναν τηλέφωνο κάποιον δεν άκουγαν κανέναν ήχο στην «άλλη γραμμή» μέχρι τη δεκαετία του 1950. Από τότε ο ήχος αυτός δεν έχει αλλάξει.
Ολυμπιακοί Αγώνες: Κατά τη διάρκεια της μετάδοσης των αγώνων κωπηλασίας στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2012 στο Λονδίνο, το NBC παραδέχτηκε ότι παραπλάνησε, κατά κάποιο τρόπο τους τηλεθεατές.
Επειδή ο ήχος των σκαφών που ακολουθούσαν τους κωπηλάτες και των ελικοπτέρων των τηλεοπτικών συνεργείων ήταν πολύ δυνατός, ήταν σχεδόν αδύνατο να «πιάσουν» τα μικρόφωνα τον πραγματικό ήχο που έβγαζαν οι αθλητές. Έτσι, ο υπεύθυνος ηχοληψίας των Αγώνων, Dan Baxter, δε χρησιμοποίησε καν τον «πραγματικό ήχο». Αντίθετα, αυτό που άκουγαν οι τηλεθεατές ήταν ηχογραφημένοι ήχοι. «Κάποιοι μπορεί να το χαρακτηρίσουν ως ζαβολιά, όμως εγώ δεν πιστεύω ότι εξαπάτησα κανέναν. Ο ήχος υπάρχει. Μπορεί να μην είναι σε πραγματικό χρόνο, όμως αυτός ήταν ο ήχος που κάνει ένας αθλητής της κωπηλασίας» είπε ο ίδιος
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου