Πέμπτη 24 Νοεμβρίου 2016

Η ΑΡΣΕΝΙΚΗ ΜΑΤΑΙΟΔΟΞΙΑ

Αποτέλεσμα εικόνας για Η ΑΡΣΕΝΙΚΗ ΜΑΤΑΙΟΔΟΞΙΑΗ αρσενική επιθυμία για γόητρο ρίχνει κάποιο φως στην ειδική ποιότητα της αρσενικής ματαιοδοξίας. Λέγεται γενικά ότι οι γυναίκες είναι πιο ματαιόδοξες από τους άντρες. Μολονότι μπορεί να αληθεύει το αντίθετο, αυτό που έχει σημασία δεν είναι η διαφορά ποσότητας αλλά η φύση της ματαιοδοξίας. Ουσιαστικό γνώρισμα της ματαιοδοξίας του άντρα είναι η επίδειξη, το να μπορεί να δείχνει πόσο καλός «εκτελεστής» είναι. Είναι πρόθυμος να επιβεβαιώσει ότι δεν φοβάται την αποτυχία. Η ματαιοδοξία αυτή φαίνεται να χρωματίζει τη δραστηριότητα όλων των αντρών. Δεν υπάρχει καμιά αντρική επιτυχία, από τον έρωτα ως τις θαρραλέες πράξεις στη μάχη ή στη σκέψη, που να μην έχει κατά κάποιο βαθμό το χρώμα αυτής της χαρακτηριστικής αντρικής ματαιοδοξίας...

Μια άλλη άποψη του πόθου για γόητρο του άντρα είναι η ευαισθησία του σχετικά με τη γελοιοποίηση, ιδιαίτερα σχετικά με τη γελοιοποίηση από τις γυναίκες. Ακόμη κι ένας δειλός μπορεί να γίνει ένα είδος ήρωα κάτω από το φόβο γελοιοποίησης από γυναίκες, και ο φόβος του άντρα μήπως χάσει τη ζωή του μπορεί να είναι μικρότερος από το φόβο γελοιοποίησης. Στην πραγματικότητα, αυτό χαρακτηρίζει το σχήμα του αντρικού ηρωϊσμού, που δεν είναι καθόλου μεγαλύτερος από τον ηρωϊσμό που μπορεί να επιδείξει η γυναίκα, αλλά είναι διαφορετικός χάρη στην απόχρωση που του δίνει το αρσενικό είδος ματαιοδοξίας.

Ένα άλλο αποτέλεσμα της επισφαλούς θέσης του άντρα απέναντι στη γυναίκα και του φόβου γελοιοποίησης του από μέρους της είναι το μίσος που έχει «δυνάμει» γι’ αυτήν. Το μίσος αυτό οδηγεί σε μια επιθυμία, που έχει κι αυτή αμυντική αποστολή: να κυριαρχήσει πάνω στη γυναίκα, να την έχει κάτω από τον έλεγχό του, να την κάνει να νιώθει ανίσχυρη και κατώτερη. Αν το κατορθώσει αυτό, δε χρειάζεται να τη φοβάται. Αν η γυναίκα τον φοβάται – μήπως τη σκοτώσει, τη δείρει, την αφήσει νηστικιά – δεν μπορεί να τον γελοιοποιήσει. Η εξουσία που ασκούμε πάνω σ’ ένα πρόσωπο δεν εξαρτιέται ούτε από την ένταση του πάθους μας ούτε από τη λειτουργία της σεξουαλικής και συναισθηματικής μας παραγωγικότητας. Εξαρτιέται από παράγοντες που μπορούν να προστατευτούν τόσο σίγουρα, ώστε να μην προκύψει ποτέ κάποια αμφιβολία ανικανότητας. Με την ευκαιρία ας πούμε πως η υπόσχεση στον άντρα ότι θα έχει υποχείριά του τη γυναίκα αποτελεί την παρηγοριά που προσφέρει ο πατριαρχικής βάσης βιβλικός μύθος στον άντρα, μολονότι τον καταριέται ο Θεός.

Για να επιστρέψουμε τώρα στο πρόβλημα της ματαιότητας, τονίσαμε πιο πάνω ότι η ματαιοδοξία της γυναίκας διαφέρει ποιοτικά από τη ματαιοδοξία του άντρα. Η ματαιοδοξία του άντρα συνίσταται στο να δείχνει τι μπορεί να κάνει, να αποδείξει ότι ποτέ δεν αποτυχαίνει. Η ματαιοδοξία της γυναίκας συνίσταται ουσιαστικά στο να είναι ελκυστική, καθώς και στην ανάγκη να αποδείχνει στον εαυτό της ότι μπορεί να είναι ελκυστική. Βέβαια, ο άντρας χρειάζεται να ελκύει σεξουαλικά μια γυναίκα για να την κατακτήσει. Αυτό αληθεύει ιδιαίτερα σ’ έναν πολιτισμό, όπου στη σεξουαλική έλξη παίζουν ρόλο διαφοροποιημένα γούστα και αισθήματα. Υπάρχουν όμως κι άλλοι δρόμοι με τους οποίους ένας άντρας μπορεί να κερδίσει μια γυναίκα και να την κάνει σεξουαλικό σύντροφο του: η ωμή φυσική δύναμη ή, το πιο σπουδαίο, η κοινωνική ισχύ και ο πλούτος. Οι δυνατότητές του για σεξουαλική ικανοποίηση δεν εξαρτιόνται αποκλειστικά από τη σεξουαλική ελκυστικότητά του. Η σεξουαλική ικανοποίησή της εξαρτιέται ολοκληρωτικά από την ελκυστικότητά της. Ούτε η βία ούτε οι υποσχέσεις μπορούν να τον κάνουν σεξουαλικά ικανό. Η προσπάθεια της γυναίκας να είναι ελκυστική επιβάλλεται από το σεξουαλικό της ρόλο, και η ματαιοδοξία ή το ενδιαφέρον για την ελκυστικότητά της πηγάζει ακριβώς απ’ αυτό.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου