Τρίτη, 11 Μαρτίου 2014

Η Θεωρία του Κικέρωνα για τις κοινωνικές τάξεις

Εξακολουθεί να ισχύει στην πράξη, η θεωρία αυτή του Κικέρωνα, για την κοινωνία και τον κόσμο;  Δεν άλλαξε  απολύτως τίποτε εδώ και 2.000 χρόνια εν μέσω της ιστορίας των ανθρωπίνων πράξεων; Μια θεωρία  που βασίζεται στο φτωχό και τον πλούσιο.  Μήπως είναι τελικά και κυρίως διαχρονικά και οι δυό τους, έρμαιο των ιδιοτήτων τους;

Ο πτωχός, εργάζεται.
Ο πλούσιος, τον εκμεταλλεύεται.
Ο στρατιώτης, προστατεύει και τους δυο.
Ο φορολογούμενος πληρώνει και για τους τρεις.
Ο απατεώνας, εκμεταλλεύεται και τους τέσσερις.
Ο μεθύστακας, πίνει στην υγεία και των πέντε.
Ο τραπεζίτης, εξαπατάει και τους έξι.
Ο δικηγόρος, αγορεύει ξεγελώντας και τους επτά.
Ο γιατρός, σκοτώνει και τους οκτώ.
Ο νεκροθάφτης, θάβει και τους εννέα.
Ο πολιτικός, ζει σε βάρος και των δέκα.
 
Κικέρων
 
Αυτά προφανώς τα έλεγε ο Κικέρων, αλλά εάν τα έλεγε, πως τα έλεγε άραγε;
Το έλεγε αλληγορικά σαν ρήτορας για να πείσει με λογοπαίγνιο ή τα έλεγε στοχαστικά σαν φιλόσοφος…
Αν  πάντως ισχύει το δεύτερο …τότε κλάφτα  Χαράλαμπε:
Ο κόσμος – η ανθρωπότητα, δεν έχει αλλάξει εδώ και δυο χιλιάδες χρόνια !

Ποιος ήταν ο Κικέρων:

Ο Marcus Tullius Cicero (Κικέρων)  γεννήθηκε το 106 π.Χ. και δολοφονήθηκε το 43 π.Χ. Η ζωή του συνέπεσε με την παρακμή και την πτώση της Ρωμαϊκής Δημοκρατίας. Μελέτησε τους Έλληνες φιλόσοφους και πέρασε δύο χρόνια στην Ελλάδα σπουδάζοντας φιλοσοφία και ρητορική κοντά στον Αντίοχο και τον Ποσειδώνιο.Υπήρξε ένας σημαντικός παράγοντας σε πολλά  σημαντικά πολιτικά γεγονότα της εποχής του και τα γραπτά του είναι πλέον μια πολύτιμη πηγή πληροφοριών σε μας για τα γεγονότα αυτά. Διετέλεσε μεταξύ άλλων, ρήτορας, δικηγόρος, πολιτικός και  ( Στωικός) φιλόσοφος. Η φιλοσοφικές του σκέψεις ήταν καθαρά ρεαλιστικές, προχώρησε μέσα από τη γραμματεία του σε πραγματισμό, πολύ πιο πέρα κι από τον μετριοπαθή ιδεαλιστή Αριστοτέλη: 
Ευνόησε τον εμπειρισμό, την πρακτικότητα αλλά και την σκοπιμότητα και ευαγγελίστηκε τα οφέλη από την πραγματική εμπειρία της ζωής στον πολιτικό κόσμο ως το υπέρτατο αγαθό.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου