Το μυθιστόρημα είναι γραμμένο σε α πιάνοντας και ελκυστικός στυλ, με έντονη εστίαση στα συναισθήματα των χαρακτήρων. Ο Γκρίσαμ κάνει εξαιρετική δουλειά εξερευνώντας την πολυπλοκότητα του γάμου και τις συνέπειες της μοιχείας. Οι χαρακτήρες είναι καλά ανεπτυγμένοι και η ιστορία είναι γεμάτη ανατροπές.
Το μυθιστόρημα είναι α πρέπει να διαβαστεί για όποιον ενδιαφέρεται να εξερευνήσει τα θέματα του γάμου, της μοιχείας και των συνεπειών της απιστίας. Η γραφή του Γκρίσαμ είναι συναρπαστικό και οι χαρακτήρες του είναι πιστευτός . Δεν πρέπει να διαπράξεις μοιχεία είναι α καθηλωτικό και ισχυρός μυθιστόρημα που θα αφήσει τους αναγνώστες με πολλά να σκεφτούν.
Η Έβδομη Εντολή λέει:
Μην διαπράττεις μοιχεία. (Εξοδος 20:14)
Αυτή είναι μια από τις συντομότερες εντολές που φέρεται να δόθηκαν από τους Εβραίους και πιθανότατα έχει τη μορφή που είχε αρχικά όταν γράφτηκε για πρώτη φορά, σε αντίθεση με τις πολύ μεγαλύτερες εντολές που πιθανώς προστέθηκαν κατά τη διάρκεια των αιώνων. Είναι επίσης ένα από αυτά που θεωρούνται από τα πιο προφανή, πιο εύκολα κατανοητά και πιο λογικά να περιμένουμε από όλους να υπακούσουν. Αυτό, ωστόσο, δεν είναι απολύτως αληθές.
Το πρόβλημα, φυσικά, έγκειται στη σημασία της λέξης «μοιχεία*» Οι άνθρωποι σήμερα τείνουν να την ορίζουν ως οποιαδήποτε πράξη σεξουαλικής επαφής εκτός γάμου ή, ίσως λίγο πιο στενά, οποιαδήποτε πράξη σεξουαλικής επαφής μεταξύ ενός παντρεμένου ατόμου και κάποιου που δεν είναι σύζυγός τους. Αυτός είναι πιθανώς ο κατάλληλος ορισμός για μια σύγχρονη κοινωνία, αλλά δεν είναιδενπώς προσδιοριζόταν πάντα η λέξη.
Τι είναι η μοιχεία;
Οι αρχαίοι Εβραίοι, ειδικότερα, είχαν μια πολύ περιορισμένη κατανόηση της έννοιας, περιορίζοντάς την μόνο σε σεξουαλική επαφή μεταξύ ενός άνδρα και μιας γυναίκας που είτε ήταν ήδη παντρεμένοι είτε τουλάχιστον αρραβωνιασμένοι. Η οικογενειακή κατάσταση του άνδρα ήταν άσχετη. Έτσι, ένας παντρεμένος άνδρας δεν ήταν ένοχος για «μοιχεία» επειδή έκανε σεξ με μια ανύπαντρη, ανύπαντρη γυναίκα.
Αυτός ο στενός ορισμός έχει νόημα αν θυμηθούμε ότι εκείνη την εποχή οι γυναίκες αντιμετωπίζονταν συχνά ως κάτι περισσότερο από περιουσία - κάτι ελαφρώς υψηλότερο από τους σκλάβους, αλλά όχι τόσο υψηλό όσο αυτό των ανδρών. Επειδή οι γυναίκες ήταν σαν ιδιοκτησία, η σεξουαλική επαφή με μια παντρεμένη ή αρραβωνιασμένη γυναίκα θεωρήθηκε ως κατάχρηση της περιουσίας κάποιου άλλου (με πιθανή συνέπεια τα παιδιά των οποίων η πραγματική καταγωγή ήταν αβέβαιη - ο κύριος λόγος για τη μεταχείριση των γυναικών με αυτόν τον τρόπο ήταν ο έλεγχος της αναπαραγωγικής τους ικανότητας και εξασφαλίζει την ταυτότητα του πατέρα των παιδιών της). Ένας παντρεμένος άνδρας που έκανε σεξ με μια ανύπαντρη γυναίκα δεν ήταν ένοχος για τέτοιο έγκλημα και επομένως δεν διέπραττε μοιχεία. Αν επίσης δεν ήταν παρθένα, τότε ο άντρας δεν ήταν ένοχος για κανένα απολύτως έγκλημα.
Αυτή η αποκλειστική εστίαση σε παντρεμένες ή αρραβωνιασμένες γυναίκες οδηγεί σε ένα ενδιαφέρον συμπέρασμα. Επειδή δεν χαρακτηρίζονται όλες οι εξωσυζυγικές σεξουαλικές πράξεις ως μοιχεία, ακόμη και η σεξουαλική επαφή μεταξύ μελών του ίδιου φύλου δεν θα υπολογίζεται ως παραβίαση της Έβδομης Εντολής. Μπορεί να θεωρηθούν ως παραβιάσεις τουάλλανόμους, αλλά δεν θα ήταν παραβίαση του Δέκα εντολές — τουλάχιστον, όχι σύμφωνα με την κατανόηση των αρχαίων Εβραίων.
Η μοιχεία σήμερα
Οι σύγχρονοι Χριστιανοί ορίζουν τη μοιχεία πολύ ευρύτερα, και κατά συνέπεια, σχεδόν όλες οι εξωσυζυγικές σεξουαλικές πράξεις αντιμετωπίζονται ως παραβιάσεις της Έβδομης Εντολής. Το αν αυτό είναι δικαιολογημένο ή όχι είναι συζητήσιμο - τελικά, οι Χριστιανοί που υιοθετούν αυτή τη θέση δεν προσπαθούν συνήθως να εξηγήσουν πώς ή γιατί είναι δικαιολογημένο να επεκτείνουν τον ορισμό της μοιχείας πέρα από τον τρόπο που χρησιμοποιήθηκε αρχικά όταν δημιουργήθηκε η εντολή. Αν περιμένουν από τους ανθρώπους να ακολουθήσουν έναν αρχαίο νόμο, γιατί να μην τον ορίσουν και να τον εφαρμόσουν όπως ήταν αρχικά; Εάν οι βασικοί όροι μπορούν να επαναπροσδιοριστούν τόσο πολύ, γιατί είναι αρκετά σημαντικό να ασχοληθούμε;
Ακόμη λιγότερο συζητήσιμες είναι οι προσπάθειες να διευρυνθεί η κατανόηση της «μοιχείας» πέρα από τις ίδιες τις σεξουαλικές πράξεις. Πολλοί έχουν υποστηρίξει ότι η μοιχεία πρέπει να περιλαμβάνει λάγνες σκέψεις, λάγνα λόγια, πολυγαμία κ.λπ.
Οι σύγχρονοι Χριστιανοί ορίζουν τη μοιχεία πολύ ευρύτερα, και κατά συνέπεια, σχεδόν όλες οι εξωσυζυγικές σεξουαλικές πράξεις αντιμετωπίζονται ως παραβιάσεις της Έβδομης Εντολής. Το αν αυτό είναι δικαιολογημένο ή όχι είναι συζητήσιμο - τελικά, οι Χριστιανοί που υιοθετούν αυτή τη θέση δεν προσπαθούν συνήθως να εξηγήσουν πώς ή γιατί είναι δικαιολογημένο να επεκτείνουν τον ορισμό της μοιχείας πέρα από τον τρόπο που χρησιμοποιήθηκε αρχικά όταν δημιουργήθηκε η εντολή. Αν περιμένουν από τους ανθρώπους να ακολουθήσουν έναν αρχαίο νόμο, γιατί να μην τον ορίσουν και να τον εφαρμόσουν όπως ήταν αρχικά; Εάν οι βασικοί όροι μπορούν να επαναπροσδιοριστούν τόσο πολύ, γιατί είναι αρκετά σημαντικό να ασχοληθούμε;
Ακόμη λιγότερο συζητήσιμες είναι οι προσπάθειες να διευρυνθεί η κατανόηση της «μοιχείας» πέρα από τις ίδιες τις σεξουαλικές πράξεις. Πολλοί έχουν υποστηρίξει ότι η μοιχεία πρέπει να περιλαμβάνει λάγνες σκέψεις, λάγνα λόγια, πολυγαμία κ.λπ.
«Έχετε ακούσει ότι ειπώθηκε από τους παλιούς καιρούς: «Μη μοιχεύσετε· αλλά σας λέω, ότι όποιος κοιτάζει μια γυναίκα για να την ποθήσει, έχει ήδη μοιχεύσει μαζί της στην καρδιά του». Ματθαίος 5:27-28)
Είναι λογικό να υποστηρίζουμε ότι ορισμένες μη σεξουαλικές πράξεις μπορεί να είναι λανθασμένες και ακόμη πιο λογικό να υποστηρίζουμε ότι οι αμαρτωλές πράξεις ξεκινούν πάντα με ακάθαρτες σκέψεις, και επομένως για να σταματήσουμε τις αμαρτωλές πράξεις πρέπει να δώσουμε μεγαλύτερη προσοχή στις ακάθαρτες σκέψεις. Δεν είναι λογικό, ωστόσο, να ταυτίζουμε τις σκέψεις ή τα λόγια με την ίδια τη μοιχεία. Κάτι τέτοιο υπονομεύει τόσο την έννοια της μοιχείας όσο και τις προσπάθειες αντιμετώπισής της. Το να σκέφτεστε να κάνετε σεξ με ένα άτομο με το οποίο δεν θα έπρεπε να κάνετε σεξ μπορεί να μην είναι σοφό, αλλά δεν είναι σχεδόν το ίδιο πράγμα με την ίδια την πράξη - όπως και η σκέψη για φόνο δεν είναι το ίδιο με τον φόνο.
-------------------------------
*Βιβλικοί στίχοι για τη μοιχεία και την πορνεία
Η Βίβλος είναι γεμάτη από στίχους για τη μοιχεία και την πορνεία, που είναι δύο από τις πιο σοβαρές αμαρτίες στα μάτια του Θεού. Η μοιχεία ορίζεται ως η σεξουαλική επαφή μεταξύ ενός παντρεμένου και κάποιου άλλου εκτός της συζύγου του, ενώ η πορνεία ορίζεται ως η σεξουαλική επαφή μεταξύ δύο ατόμων που δεν είναι παντρεμένοι. Και τα δύο θεωρούνται σοβαρά αμαρτήματα στα μάτια του Θεού, και η Βίβλος έχει πολλά να πει γι' αυτά.
Η Βίβλος είναι γεμάτη από στίχους για τη μοιχεία και την πορνεία, που είναι δύο από τις πιο σοβαρές αμαρτίες στα μάτια του Θεού. Η μοιχεία ορίζεται ως η σεξουαλική επαφή μεταξύ ενός παντρεμένου και κάποιου άλλου εκτός της συζύγου του, ενώ η πορνεία ορίζεται ως η σεξουαλική επαφή μεταξύ δύο ατόμων που δεν είναι παντρεμένοι. Και τα δύο θεωρούνται σοβαρά αμαρτήματα στα μάτια του Θεού, και η Βίβλος έχει πολλά να πει γι' αυτά.
Μοιχεία
Η Βίβλος είναι ξεκάθαρη ότι η μοιχεία είναι αμαρτία. Στο βιβλίο της Εξόδου, ο Θεός λέει, «Μη μοιχεύσεις». (Έξοδος 20:14). Στο βιβλίο του Λευιτικού, ο Θεός λέει: «Αν κάποιος μοιχεύει με τη γυναίκα ενός άλλου άντρα —με τη γυναίκα του πλησίον του— και ο μοιχός και η μοιχίδα θα θανατωθούν». (Λευιτικό 20:10).
Πορνεία
Η Βίβλος έχει επίσης πολλά να πει για την πορνεία. Στο βιβλίο των Κορινθίων, ο Παύλος λέει: «Φύγε από τη σεξουαλική ανηθικότητα. Όλες οι άλλες αμαρτίες που διαπράττει ένα άτομο είναι έξω από το σώμα, αλλά όποιος αμαρτάνει σεξουαλικά, αμαρτάνει ενάντια στο σώμα του». (1 Κορινθίους 6:18). Στο βιβλίο των Γαλάτας, ο Παύλος λέει, «Οι πράξεις της σάρκας είναι προφανείς: σεξουαλική ανηθικότητα, ακαθαρσία και ασέβεια. ειδωλολατρία και μαγεία. μίσος, διχόνοια, ζήλια, κρίσεις οργής, εγωιστικές φιλοδοξίες, διχόνοιες, φατρίες και φθόνος. μέθη, όργια και άλλα παρόμοια». (Γαλάτες 5:19-21).
Η Βίβλος είναι ξεκάθαρη ότι τόσο η μοιχεία όσο και η πορνεία είναι σοβαρές αμαρτίες στα μάτια του Θεού. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι ο Θεός είναι ένας στοργικός και συγχωρητικός Θεός και ότι είναι πρόθυμος να μας συγχωρήσει εάν μετανοήσουμε για τις αμαρτίες μας. Πρέπει να αγωνιζόμαστε να ζούμε μια ζωή που είναι ευάρεστη στον Θεό και να αποφεύγουμε αυτές τις αμαρτίες.
Αυτή η συλλογή Γραφών παρέχεται ως βοήθημα για όσους επιθυμούν να μελετήσουν τι λέει η Αγία Γραφή για τη μοιχεία και την πορνεία.
Τι είναι η μοιχεία και η πορνεία;
Η μοιχεία είναι η πράξη της σεξουαλικής επαφής μεταξύ ενός παντρεμένου άνδρα και κάποιου άλλου εκτός της συζύγου του ή η σεξουαλική επαφή μεταξύ μιας παντρεμένης γυναίκας και κάποιου άλλου εκτός του συζύγου της. Η μοιχεία παραβιάζει τον δεσμό του γαμήλια ένωση. Η πορνεία είναι ένας γενικότερος όρος που συνήθως αναφέρεται σε οποιοδήποτε είδος σεξουαλικής κακής συμπεριφοράς ή σεξουαλικής ακαθαρσίας εκτός των ορίων του γάμου. Συχνά χρησιμοποιείται συμβολικά στη Γραφή για να σημαίνει ότι ακολουθεί κανείς τα είδωλα ή την εγκατάλειψη του Θεού.
Βιβλικοί στίχοι για τη μοιχεία και την πορνεία
Εξοδος πλήθους 20:14
«Δεν πρέπει να διαπράττεις μοιχεία». (NLT)
Λευιτικόν 18:20
«Μην μολύνεις τον εαυτό σου κάνοντας σεξουαλική επαφή με τη γυναίκα του γείτονά σου». (NLT)
Δευτερονόμιο 5:18
«Δεν πρέπει να διαπράττεις μοιχεία». (NLT)
Δευτερονόμιο 22:22-24
«Αν ανακαλυφθεί ότι ένας άντρας διαπράττει μοιχεία, τόσο αυτός όσο και η γυναίκα πρέπει να πεθάνουν. Με αυτόν τον τρόπο, θα καθαρίσετε το Ισραήλ από τέτοιο κακό. Ας υποθέσουμε ότι ένας άντρας συναντά μια νεαρή γυναίκα, μια παρθένα που είναι αρραβωνιασμένη, και έχει σεξουαλική επαφή μαζί της. Εάν αυτό συμβεί μέσα σε μια πόλη, πρέπει να τους πάρετε και τους δύο στις πύλες αυτής της πόλης και να τους λιθοβολήσετε μέχρι θανάτου. Η γυναίκα είναι ένοχη γιατί δεν ούρλιαξε για βοήθεια. Ο άντρας πρέπει να πεθάνει επειδή παραβίασε τη γυναίκα ενός άλλου άντρα. Με αυτόν τον τρόπο, θα εξαλείψετε αυτό το κακό από ανάμεσά σας ». (NLT)
Ησάιας 23:17
Και θα συμβεί μετά το τέλος των εβδομήντα ετών, ότι ο Κύριος θα επισκεφθεί την Τύρο, και θα στραφεί στο μισθό της, και θα διαπράξει πορνεία με όλα τα βασίλεια του κόσμου επάνω στο πρόσωπο της γης. (KJV)
Ιερεμίας 3:8
Και είδα, πότε για όλες τις αιτίες που οπισθοδρόμησα Ο Ισραήλ διέπραξε μοιχεία, την είχα αφήσει μακριά και της έδωσα διαζύγιο. Ωστόσο, η δόλια αδελφή της Ιούδας δεν φοβήθηκε, αλλά πήγε και έπαιξε την πόρνη επίσης. (KJV)
Ιεζεκιήλ 16:26
Πόρνευσες και με τους Αιγύπτιους, τους γείτονές σου, μεγάλους από σάρκα. και αύξησε τις πόρνες σου, για να με εξοργίσεις. (NKJV)
Ματθαίος 5:27–28
«Ακούσατε την εντολή που λέει: «Μη μοιχεύσεις». Αλλά λέω, όποιος ακόμη και κοιτάζει μια γυναίκα με πόθο, έχει ήδη μοιχεύσει μαζί της στην καρδιά του ». (NLT)
Ματθαίος 15:19
Διότι από την καρδιά βγαίνουν πονηροί λογισμοί, φόνοι, μοιχεύσεις, πορνείες, κλοπές, ψευδομαρτυρίες, βλασφημίες… (KJV)
Ματθαίος 19:9
Και σας λέω, όποιος αποχωριστεί τη γυναίκα του, εκτός αν είναι για πορνεία, και παντρευτεί άλλη, μοιχεύει· και όποιος παντρευτεί την αποχωρισμένη, μοιχεύει. (KJV)
Ματθαίος 5:31–32
«Έχετε ακούσει το νόμο που λέει: «Ένας άνθρωπος μπορεί διαζύγιο η γυναίκα του δίνοντάς της απλώς γραπτή ειδοποίηση διαζυγίου». Αλλά λέω ότι ένας άντρας που χωρίζει τη γυναίκα του, εκτός αν έχει απιστήσει, την κάνει να διαπράξει μοιχεία. Και όποιος παντρεύεται διαζευγμένη γυναίκα επίσης μοιχεύει ». (NLT)
1 Κορινθίους 5:1
Αναφέρεται κοινώς ότι υπάρχει πορνεία ανάμεσά σας, και τέτοια πορνεία που δεν λέγεται μεταξύ των Εθνών, ώστε να έχει κανείς τη γυναίκα του πατέρα του. (KJV)
1 Κορινθίους 6:9–10
Δεν ξέρετε ότι οι άδικοι δεν θα κληρονομήσουν τη βασιλεία του Θεού; Μην ξεγελιέστε: ούτε πόρνοι, ούτε ειδωλολάτρες, ούτε μοιχοί, ούτε θηλυκοί, ούτε κακοποιοί του εαυτού τους με τους ανθρώπους, ούτε κλέφτες, ούτε φιλάργυροι, ούτε μέθυσοι, ούτε λοιδορροί, ούτε εκβιαστές, δεν θα κληρονομήσουν τη βασιλεία του Θεού. (KJV)
1 Κορινθίους 7:2
Αλλά λόγω του πειρασμός στη σεξουαλική ανηθικότητα, κάθε άντρας πρέπει να έχει τη δική του γυναίκα και κάθε γυναίκα τον άντρα της. (ESV)
2 Κορινθίους 12:21
Και μήπως, όταν επιστρέψω, ο Θεός μου θα με ταπεινώσει ανάμεσά σας, και θα κλάψω πολλούς που έχουν ήδη αμαρτήσει, και δεν έχουν μετανοήσει για την ακαθαρσία και την πορνεία και την ασέβεια που διέπραξαν. (KJV)
Γαλάτες 5:19
Τώρα τα έργα της σάρκας είναι φανερά, που είναι αυτά. Μοιχεία, πορνεία, ακαθαρσία, ασέβεια ... (KJV)
Εφεσίους 5:3–5
Αλλά η πορνεία, και κάθε ακαθαρσία, ή πλεονεξία, ας μην ονομαστεί μια φορά ανάμεσά σας, όπως γίνεται με τους αγίους. Ούτε ακαθαρσίες, ούτε ανόητα λόγια, ούτε αστεία, που δεν είναι βολικά, αλλά μάλλον ευχαριστίες. Διότι αυτό ξέρετε, ότι κανένας πόρνης, ούτε ακάθαρτος, ούτε φιλάνθρωπος, που είναι ειδωλολάτρης, δεν έχει κληρονομιά στη βασιλεία του Χριστού και του Θεού. (KJV)
Κολοσσαείς 3:5
Σκοτώστε, λοιπόν, τα μέλη σας που είναι στη γη: την πορνεία, την ακαθαρσία, το πάθος, την κακή επιθυμία και την πλεονεξία, που είναι ειδωλολατρία. (NKJV)
Α΄ Θεσσαλονικείς 4:3–4
Διότι αυτό είναι το θέλημα του Θεού, ακόμη και ο αγιασμός σας, να απέχετε από την πορνεία: Να ξέρει ο καθένας από εσάς πώς να κατέχει το σκεύος του σε αγιασμό και τιμή... (KJV)
Εβραίους 13:4
Δώστε τιμή στο γάμο και μείνετε πιστοί ο ένας στον άλλον στο γάμο. Ο Θεός σίγουρα θα κρίνει τους ανήθικους και αυτούς που διαπράττουν μοιχεία. (NLT)
Ιούδας 7
Ακόμη και ως Σόδομα και Γόμορρα, και οι πόλεις γύρω τους, με παρόμοιο τρόπο παραδίδονται στην πορνεία και κυνηγούν την παράξενη σάρκα, παρουσιάζονται για παράδειγμα, υποφέροντας την εκδίκηση της αιώνιας φωτιάς. (KJV)
Αποκάλυψη 17:2
Με τους οποίους οι βασιλιάδες της γης έχουν πορνεύσει, και οι κάτοικοι της γης έχουν μεθύσει από το κρασί της πορνείας της. (KJV)
Ο χριστιανισμός δεν έπαψε ποτέ να θεωρεί τον σαρκικό έρωτα ακόμα και την οικογενειακή ζωή ανάρμοστη για τον πραγματικό χριστιανό. Με πολύ μεγάλο δισταγμό κάνει την υποχώρηση -κατ’ οικονομίαν (= με την ανοχή του θεού)- στην αναγκαιότητα για να διαιωνιστεί το ανθρώπινο γένος (ποίμνιο) των πιστών της.
Η εντολή της μοιχείας είναι η ποιο χείριστη απαίτηση της θρησκείας προς τον άνθρωπο, την ζωή του, την ευτυχία του, τα πάθη του και τα ένστικτά του, αντιφυσική, αντιεξελικτική, αντιερωτική, αντισυναισθηματική και απάνθρωπη.
Ο Σωκράτης δηλώνει ότι ο έρως είναι: "ο τόκος εν τω καλώ"!

Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου