Πέμπτη, 12 Ιουλίου 2018

Ένα έτος σχολικής φοίτησης συνδέεται με αύξηση των επιδόσεων IQ δείχνουν τα στοιχεία μετα-ανάλυσης

Ένας χρόνος σχολείου επιτρέπει τους σπουδαστές να αποκτήσουν νέα γνώση και ισοδυναμεί με μια μικρή αλλά αξιοσημείωτη αύξηση του IQ των σπουδαστών, σύμφωνα με μια συστηματική μετα-ανάλυση που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό της Association for Psychological Science, Psychological Science. Σύμφωνα με τον επιστήμονα του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου Stuart J. Ritchie, οι αναλύσεις παρείχαν τα ισχυρότερα από ποτέ στοιχεία ότι η εκπαίδευση αυξάνει τις αποδόσεις στα τεστ ευφυΐας. Αυτό που ανακάλυψαν οι επιστήμονες, εξετάζοντας 42 βάσεις δεδομένων με διάφορους τρόπους, είναι ότι προσθέτοντας ένα επιπλέον σχολικό έτος βελτιώθηκαν συνολικά οι βαθμοί IQ των ανθρώπων από 1 έως 5 μονάδες.

Η συσσώρευση πολλών μελετών που αφορούν τη συσχέτιση των χρόνων εκπαίδευσης και της ευφυΐας των ατόμων, προσέφερε στον Stuart J. Ritchie και στον δεύτερο συγγραφέα Elliot Tucker-Drob, του Πανεπιστημίου του Texas στο Austin, την ευκαιρία να συνδυάσουν τις μελέτες για να διευκρινίσουν τη φύσης της συσχέτισης αυτής: Διάρκεια εκπαίδευσης και ευφυΐα συσχετίζονται επειδή η εκπαίδευση δίνει ώθηση στην ευφυΐα ή επειδή άτομα που αρχίζουν με υψηλότερες αποδόσεις IQ είναι πιθανό να μένουν στο σχολείο για περισσότερο χρόνο;

Οι ερευνητές αναζήτησαν τις απαντήσεις σε τρείς ιδιαίτερους τύπους των οιονεί-πειραματικών μελετών από μια ποικιλία πηγών, στις οποίες περιλαμβάνονταν δημοσιευμένα άρθρα, βιβλία, προδημοσιευμένα άρθρα, φύλλα εργασίας, διπλωματικές εργασίες και διδακτορικά: Ο πρώτος τύπος μελέτης περιελάμβανε δεδομένα που συλλέχθηκαν από άτομα κατά τη διάρκεια του χρόνου, με μετρήσεις ευφυΐας που ελήφθησαν πριν και μετά από την περίοδο εκπαίδευσης των ατόμων. Αυτό επιτρέπει τους ερευνητές να προσαρμόσουν το προηγούμενο επίπεδο ευφυΐας των συμμετεχόντων όταν εξετάζονταν η σχέση μεταξύ χρόνου φοίτησης στο σχολείο και της μετέπειτα ευφυΐας.

Ο δεύτερος τύπος μελέτης εκμεταλλεύτηκε «φυσικά πειράματα» με τη μορφή των πολιτικών αλλαγών που είχαν αποτέλεσμα τα άτομα να μείνουν στο σχολείο για διαφορετικές χρονικές περιόδους. Σε μια μελέτη, για παράδειγμα, οι ερευνητές εξέτασαν δεδομένα από τη δεκαετία του 1960, όταν η Νορβηγία σταδιακά εφάρμοσε μια νέα πολιτική που αύξανε τη βασική εκπαίδευση κατά δυο χρόνια, ελέγχοντας αν οι επιδόσεις IQ ήταν υψηλότερες για τους σπουδαστές που συμμετείχαν στη μεγαλύτερη υποχρεωτική σχολική διάρκεια. Στον τρίτο τύπο, οι ερευνητές χρησιμοποιούν την ηλικία σχολικής εγγραφής για να συγκρίνουν παιδιά με ίδια ηλικία που όμως έχουν διαφορετικά επίπεδα σχολικής φοίτησης λόγω των ημερομηνιών γέννησής τους.

Για να συμπεριληφθεί στην μετα-ανάλυση, κάθε σύνολο δεδομένων έπρεπε να παρέχει γνωστικές επιδόσεις που ελήφθησαν από αντικειμενικές μετρήσεις των συμμετεχόντων ατόμων που ήταν 6 ή μεγαλύτερα και γνωστικά υγιή. Αυτό απέδωσε 42 σύνολα δεδομένων από 28 μελέτες που συλλέχθηκαν από ένα σύνολο 615812 ατόμων. Σε κάθε έναν από τους τρεις τύπους μελέτης, οι ερευνητές βρήκαν ότι ένα επιπλέον έτος εκπαίδευσης συνδέονταν με αύξηση του IQ που εκτείνεται από 1,197 μονάδες IQ μέχρι 5,229 μονάδες IQ. Συνδυαστικά, οι μελέτες έδειξαν ότι ένα επιπλέον έτος εκπαίδευσης σχετίζεται με μια μέση αύξηση 3,394 μονάδων IQ.

Ένα πολύ ενδιαφέρον εύρημα-έκπληξη, σύμφωνα με τον Ritchie, ήταν η μεγάλη διάρκεια που έμοιαζε να έχουν τα αποτελέσματα, τα οποία εμφανίζονται ακόμη και για ανθρώπους που συμπλήρωσαν τα τεστ ευφυΐας στα 70 και στα 80 τους. Στοιχείο που δείχνει ότι η εκπαιδευτική ώθηση φαίνεται να είναι ευεργετική σε όλη τη διάρκεια του βίου. Πέρα από αυτό, τα ευρήματα της εργασίας δημιουργούν μια νέα σειρά ερωτημάτων που πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενα μελλοντικών ερευνών. Για παράδειγμα: Ένα επιπλέον έτος κάνει τους σπουδαστές καλύτερους στη συμπλήρωση του τεστ ή παράγει μια υποκείμενη νευροβιολογική αλλαγή; Ποια είναι τα ιδιαίτερα μέρη της εκπαιδευτικής εμπειρίας που είναι περισσότερο υπεύθυνα για την αλλαγή αυτή; Αλλά και ποιά είναι τα όρια των αποτελεσμάτων της εκπαίδευσης;

«Ένα κρίσιμο επόμενο βήμα θα είναι να αποκαλυφθούν οι μηχανισμοί για αυτά τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα στη ευφυΐα ώστε να ενημερωθεί η εκπαιδευτική πολιτική και πρακτική», συμπεραίνουν οι συγγραφείς.