Το πετυχημένο πείραμα της «νύχτας Φιλοσοφίας», την οποία παρακολούθησαν στο Γαλλικό Ινστιτούτο τον περσινό Μάη πάνω από 3500 Αθηναίοι, επαναλήφθηκε φέτος σε δύο χώρους, στο Γαλλικό Ινστιτούτο και το Ινστιτούτο Γκαίτε, με 35 προσκεκλημένους φιλοσόφους και θέμα τον βίο, το πώς σκεφτόμαστε τη ζωή και το μέλλον.
Συζητήσεις, διαλέξεις και προβολές ξανάφεραν τη Φιλοσοφία στην καρδιά της πόλης, δίνοντας τη δυνατότητα σε χιλιάδες πολίτες να έρθουν σε επαφή με τον ευρωπαϊκό φιλοσοφικό στοχασμό.
«Ο δαίμονας της ζήλιας με είχε καταλάβει εδώ και ένα χρόνο, όταν το Γαλλικό Ινστιτούτο αποφάσισε να διοργανώσει την πρώτη νύχτα φιλοσοφίας στην Αθήνα» είπε ο ο διευθυντής του Ινστιτούτου Γκαίτε Ματίας Μακόβσκι και πρόσθεσε: «Τότε ήρθε ένα δώρο από τον Ολιβιέ Ντεκότ που με λύτρωσε από τον δαίμονα, πρότεινε το 2015 να διοργανώσουμε από κοινού την νύχτα της Φιλοσοφίας».
Ο διευθυντής του Γαλλικού Ινστιτούτου Ολιβιέ Ντεκότ τόνισε ότι «οι καιροί είναι δύσκολοι και ο ατομικός ή ο συλλογικός στοχασμός ευνοεί την κατανόηση» και συμπλήρωσε: «Όταν θέλουμε να γνωρίσουμε την ψυχή μας πρέπει να τη δούμε σε μια άλλη ψυχή» λέει ο Αλκιβιάδης στον πλατωνικό διάλογο όπως αναφέρει ο μεγάλος Έλληνας ποιητής Γιώργος Σεφέρης, ο οποίος προσθέτει «τον εχθρό και τον ξένο τον είδαμε στον καθρέφτη».
Στο κατάμεστο αμφιθέατρο του Ινστιτούτου Γκαίτε διακεκριμένοι στοχαστές από τη Γαλλία και την Γερμανία κατέθεσαν τις απόψεις τους για το πώς φαντάζονται τον κόσμο σε 20 χρόνια από σήμερ και μίλησαν για τον άνθρωπο απέναντι στην τεχνολογία.
«Η τεχνολογία γίνεται αυτόνομη, δεν χρειάζεται πια τον άνθρωπο. Από τον αυτόματο πιλότο, τον αυτόματο χειρουργό, από την ηλεκτρική σκούπα ρομπότ μέχρι την αυτόνομη γραμμή παραγωγής τα αντικείμενα της τεχνολογίας θα κατευθύνονται στο μέλλον καθ” ολοκληρίαν από μόνα τους και θα παράγονται τελικά και μόνα τους.
Από την άποψη αυτή ο κόσμο μας σε 20 χρόνια δεν θα είναι αυτός που είναι σήμερα και όποιος θεωρεί ότι αυτά αποτελούν όνειρα για το μακρινό μέλλον θα πρέπει να το ξανασκεφτεί. Ήδη η Γερμανία έχει σχεδιάσει ένα πρόγραμμα που αφορά στην 4η Βιομηχανική Επανάσταση την οποία και προαναγγέλλει» είπε ο Γερμανός καθηγητής φιλοσοφίας και συντονιστής της συζήτησης Martin Gessmann.
Ο φιλόσοφος και επίκουρος καθηγητής στο πανεπιστήμιο Paris-Sorbonne, Pierre-Henri Tavoillot τόνισε ότι «μπροστά στο πνευματικό κενό στο οποίο βρισκόμαστε έχουμε μόνο το φόβο για να καθησυχάσουμε τον εαυτό μας. Προφανώς αυτό είναι παράδοξο, αλλά ουσιαστικά αυτό συμβαίνει.
Ο φόβος μάς καθησυχάζει, μάς επιτρέπει για παράδειγμα να οργανώσουμε την ζωή μας, να ξέρουμε τι είναι καλό τι είναι κακό. Αρα κατά κάποιον τρόπο η αύξηση των φοβιών απέναντι στην τεχνολογία και τον σύγχρονο κόσμο είναι ένα μέσο για να καθησυχάσουμε τον εαυτό μας».
Ο δημοσιογράφος και φιλόλογος Philippe Petit αναφερόμενος στην κοινωνικό κράτος και το μέλλον του είπε: «Ξέρουμε ότι οι συλλογικές συμβάσεις αποτυγχάνουν σε πολλές χώρες, η ΕΕ ζητά να τις αμφισβητήσουμε. Ξέρουμε ότι η κοινωνική Ευρώπη έχει ατονίσει, μιλάμε μόνο για ανάπτυξη και χρέη.
Η κοινωνική Ευρώπη ήταν ένα θέμα κυρίαρχο πριν από 10 χρόνια». Και κατέληξε: «Σήμερα μας λείπει το ιστορικό βάθος για να μπορέσουμε να φτιάξουμε κάτι που να μοιάζει με μέλλον«.
«Η τεχνολογία μας φέρνει πιο κοντά, ο κόσμος όλος είναι στη διάθεσή μας» σημείωσε ο καθηγητής Γενικής και Θεωρητικής Κοινωνιολογίας στο πανεπιστήμιο Φρίντριχ- Σίλερ της Ιένας Harmut Rosa και συμπλήρωσε: «Πιστεύω όμως ότι πρέπει να κάνουμε κάτι ώστε η τεχνολογία να εξανθρωπιστεί«.
Ο διευθυντής του Γαλλικού Ινστιτούτου Ολιβιέ Ντεκότ τόνισε ότι «οι καιροί είναι δύσκολοι και ο ατομικός ή ο συλλογικός στοχασμός ευνοεί την κατανόηση» και συμπλήρωσε: «Όταν θέλουμε να γνωρίσουμε την ψυχή μας πρέπει να τη δούμε σε μια άλλη ψυχή» λέει ο Αλκιβιάδης στον πλατωνικό διάλογο όπως αναφέρει ο μεγάλος Έλληνας ποιητής Γιώργος Σεφέρης, ο οποίος προσθέτει «τον εχθρό και τον ξένο τον είδαμε στον καθρέφτη».
Στο κατάμεστο αμφιθέατρο του Ινστιτούτου Γκαίτε διακεκριμένοι στοχαστές από τη Γαλλία και την Γερμανία κατέθεσαν τις απόψεις τους για το πώς φαντάζονται τον κόσμο σε 20 χρόνια από σήμερ και μίλησαν για τον άνθρωπο απέναντι στην τεχνολογία.
«Η τεχνολογία γίνεται αυτόνομη, δεν χρειάζεται πια τον άνθρωπο. Από τον αυτόματο πιλότο, τον αυτόματο χειρουργό, από την ηλεκτρική σκούπα ρομπότ μέχρι την αυτόνομη γραμμή παραγωγής τα αντικείμενα της τεχνολογίας θα κατευθύνονται στο μέλλον καθ” ολοκληρίαν από μόνα τους και θα παράγονται τελικά και μόνα τους.
Από την άποψη αυτή ο κόσμο μας σε 20 χρόνια δεν θα είναι αυτός που είναι σήμερα και όποιος θεωρεί ότι αυτά αποτελούν όνειρα για το μακρινό μέλλον θα πρέπει να το ξανασκεφτεί. Ήδη η Γερμανία έχει σχεδιάσει ένα πρόγραμμα που αφορά στην 4η Βιομηχανική Επανάσταση την οποία και προαναγγέλλει» είπε ο Γερμανός καθηγητής φιλοσοφίας και συντονιστής της συζήτησης Martin Gessmann.
Ο φιλόσοφος και επίκουρος καθηγητής στο πανεπιστήμιο Paris-Sorbonne, Pierre-Henri Tavoillot τόνισε ότι «μπροστά στο πνευματικό κενό στο οποίο βρισκόμαστε έχουμε μόνο το φόβο για να καθησυχάσουμε τον εαυτό μας. Προφανώς αυτό είναι παράδοξο, αλλά ουσιαστικά αυτό συμβαίνει.
Ο φόβος μάς καθησυχάζει, μάς επιτρέπει για παράδειγμα να οργανώσουμε την ζωή μας, να ξέρουμε τι είναι καλό τι είναι κακό. Αρα κατά κάποιον τρόπο η αύξηση των φοβιών απέναντι στην τεχνολογία και τον σύγχρονο κόσμο είναι ένα μέσο για να καθησυχάσουμε τον εαυτό μας».
Ο δημοσιογράφος και φιλόλογος Philippe Petit αναφερόμενος στην κοινωνικό κράτος και το μέλλον του είπε: «Ξέρουμε ότι οι συλλογικές συμβάσεις αποτυγχάνουν σε πολλές χώρες, η ΕΕ ζητά να τις αμφισβητήσουμε. Ξέρουμε ότι η κοινωνική Ευρώπη έχει ατονίσει, μιλάμε μόνο για ανάπτυξη και χρέη.
Η κοινωνική Ευρώπη ήταν ένα θέμα κυρίαρχο πριν από 10 χρόνια». Και κατέληξε: «Σήμερα μας λείπει το ιστορικό βάθος για να μπορέσουμε να φτιάξουμε κάτι που να μοιάζει με μέλλον«.
«Η τεχνολογία μας φέρνει πιο κοντά, ο κόσμος όλος είναι στη διάθεσή μας» σημείωσε ο καθηγητής Γενικής και Θεωρητικής Κοινωνιολογίας στο πανεπιστήμιο Φρίντριχ- Σίλερ της Ιένας Harmut Rosa και συμπλήρωσε: «Πιστεύω όμως ότι πρέπει να κάνουμε κάτι ώστε η τεχνολογία να εξανθρωπιστεί«.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου