Στην ελληνική μυθολογία η Αρμονία ήταν κόρη δύο θεών, κατά τη Θεογονίατου Ησιόδου,του Άρεως και της Αφροδίτης και αδελφή του Φόβου και του Δείμου. Παντρεύτηκε τον βασιλιά των Θηβών Κάδμο .
Οι περισσότερες από τις θηβαϊκές γενεαλογίες σχετίζονται με αυτό το βασιλικό ζεύγος, και όλες οι μεγάλες οικογένειες των Θηβών ισχυρίζονταν ότι κατάγονταν από αυτούς.
Ακόμα και οι Αμαζόνες σύμφωνα με μία παράδοση ήταν κόρες της Αρμονίας. Ωστόσο, κατά μία άλλη εκδοχή, η Αρμονία ήταν κόρη του Δίακαι της Ηλέκτρας, και καταγόταν από τη Σαμοθράκη, από όπου είχε απαχθεί από τον Κάδμο. Αυτή την εκδοχή ασπάζεται ο Ευριπίδης στην τραγωδία του Φοίνισσαι και ο Απολλώνιος ο Ρόδιος (Α 916)...
Είναι κατά συνέπεια αδελφή του Δαρδάνου και του Ιασίονα. Ο Κάδμος, λένε, τη συνάντησε στο νησί, τότε που πέρασε από εκεί αναζητώντας την αδελφή του Ευρώπη, που την είχε απαγάγει ο Δίας.
Αφού ο Κάδμος υπηρέτησε οκτώ χρόνια δούλος τουΆρη για να εξιλεωθεί για το σκοτωμό του φιδιού της Κασταλίας, η Αθηνά του εξασφάλισε τη χώρα της Βοιωτίας. Με τη βοήθεια των Σπαρτών του ο Κάδμος έχτισε τη θηβαϊκή Ακρόπολη, πού προς τιμή του ονομάστηκε Καδμεία,και αφού μυήθηκε στα μυστήρια πού ο Ζευς είχε διδάξει στον Ιασίονα,παντρεύτηκε την Αρμονία, κόρη της Αφροδίτης και του Άρη ή μερικοί λένε ότι η Αθηνά του είχε δώσει την Αρμονία όταν ο Κάδμος επισκέφτηκε τη Σαμοθράκη.
Οι γάμοι της Αρμονίας και του Κάδμου έγιναν στη Σαμοθράκη με τις ίδιες συνθήκες με τις οποίες έγιναν και στη θηβαϊκή παράδοση. Διηγούνταν ακόμα πως ο Κάδμος είχε κλέψει την Αρμονία με τη βοήθεια της Αθηνάς.
Στους γάμους της Αρμονίας ήταν παρόντες όλοι οι θεοί και οι θεές, που κατέβηκαν από την κορυφή του Ολύμπου, με πλούσια και θαυμαστά δώρα, ενώ οι Μούσες τραγούδησαν τον ύμνο του Υμεναίου. Έφεραν δώρα, από τα οποία τα πιο φημισμένα ήταν ένας πέπλος και ένα περιδέραιο.
Ο πέπλος ήταν δώρο της Αθηνάς (ή της Αφροδίτης) —το είχαν υφάνει οι Χάριτες— και το περιδέραιο του Ήφαιστου.
Έλεγαν επίσης πως αυτό το περιδέραιο και αυτός ο πέπλος είχαν δοθεί στην Αρμονία από τον ίδιο τον Κάδμο, ο οποίος το είχε στην κυριότητά του έμμεσα από την Ευρώπη, στην οποία τα είχε χαρίσει άλλοτε ο Δίας, την εποχή των ερώτων τους. Μια άλλη τέλος παράδοση βεβαίωνε πως αυτός ο πέπλος ήταν έργο της Αθηνάς και τουΉφαιστου και πως οι δύο θεότητες τον είχαν εμποτίσει με ένα φίλτρο, που δηλητηρίασε τους απογόνους της Αρμονίας.
Ο λόγος αυτής της πράξης ήταν το μίσος που είχαν ο Ήφαιστος και η Αθηνά εναντίον τηςΑρμονίας, γιατί είχε γεννηθεί από τους έρωτες του Άρη και της Αφροδίτης. Αργότερα τα πρόσφεραν ως αφιέρωμα στους Δελφούς και τα έκλεψαν την εποχή του Φιλίππου της Μακεδονίας.
Αυτός ήταν ο πρώτος γάμος θνητού όπου παρακάθισαν οι Ολύμπιοι.
Δώδεκα χρυσοί θρόνοι στήθηκαν για αυτούς στο σπίτι του Κάδμου, πού βρισκόταν εκεί όπου είναι η σημερινή αγορά της Θήβας , οι θεοί έφεραν όλοι δώρα .
Η Αφροδίτη χάρισε στην Αρμονία το περίφημο χρυσό περιδέραιο πού είχε φτιάξει ο Ήφαιστος – αρχικά ήταν το ερωτικό Δώρο του Δία στην αδελφή του Κάδμου Ευρώπη – και πού προσπόριζε σ’ αυτήν πού το φορούσε κάλλος ακατανίκητο.
Η Αθηνά της χάρισε χρυσό φόρεμα πού κι αυτό εξασφάλιζε σε όποια το φορούσε θεϊκό μεγαλείο, και της χάρισε επίσης μια σειρά αυλούς και ο Ερμής μια λύρα,Το Δώρο του ίδιου του Κάδμου στην Αρμονία ήταν άλλο ένα φόρεμα και η Ηλέκτρα, η μητέρα του Ιασίονα, της δίδαξε τις τελετές της Μεγάλης Θεάς, ενώ η Δήμητρα της εξασφάλισε πλούσια συγκομιδή σε κριθάρι πλαγιάζοντας κατά τη διάρκεια των πανηγυρισμών με τον Ιασίονα σε χωράφι οργωμένο τρεις φορές
.Οι Θηβαίοι δείχνουν ακόμη το σημείο όπου οι Μούσες έπαιζαν αυλό και τραγουδούσαν στο γάμο και όπου ο Απόλλων έπαιζε λύρα Μεγάλη για μας σημασία τους Έλληνες έχει ο Γάμος της Αρμονίας και του Κάδμου, ως Γεγονός και ως Συμβολισμός.
Είναι ο Ελληνικός Γάμος που ως Πρότυπον ακολουθούμε ασυνείδητα αιώνες επί αιώνων εμείς οι απόγονοι, το Γένος των Ελλήνων.
Είναι εκπληκτική η ταύτισις με την σημερινήψυχοπνευματική και τελετουργική διάσταση που αποδίδουμε στον Γάμο, θεωρώντας τον μέγα Μυστήριο, αρχήν της Οικογενείας και αφετηρία της πλέον δημιουργικής περιόδου της ζωής μας.
Ο Κάδμος λοιπόν, μυείται στα της Πνευματικής Ζωής στα αρχαιότεραΕλληνικά Μυστήρια. Μυημένος πλέον νυμφεύεται την Αρμονία, που και μόνον το Όνομά της σημαίνει Νού, Ψυχή και Σώμα σε τέλειο ανθρώπινο συγκερασμό.«Τον δε γάμον τούτον πρώτον δαίσαι θεούς», για πρώτη φορά δηλαδή στον ευλογημένο αυτόν Γάμο παρευρέθησαν όλοι οι θεοί.
Δείπνησαν, παρετέθη γαμήλιο τραπέζι, και μάλιστα προσέφεραν στην Νύφη δώρα.«…Δωρήσασθαι, Ερμήν δε λύραν, Αθηνάν δε τον διαβεβοημένον όρμον και πέπλον και αυλούς … ».
Ο Πέπλος της Νύφης και το Περιδέραιο, μας παραπέμπουν στον τρόπο που ντύνεται η σημερινή νύφη.
Εδωρήθησαν Λύρα και Αυλοί (και κύμβαλα και τύμπανα από την Ηλέκτρα, μαζί με την γνώση των Μυστηρίων της Μεγάλης Μητρός), ώστε καταφαίνεται πόσο μεγάλη σημασία αποδίδεται στην Μουσική, και στην επίγνωση των τελετών των Μυστηρίων. «…Και Απόλλωνα μεν κιθαρίσαι, τας δε Μούσας αυλίσαι, τους δε άλλους θεούς ευφημούντας συναυξήσαι τον γάμον» (Διόδωρος Σικελιώτης Ε΄.49). Όλοι οι θεοί ευλόγησαν και λάμπρυναν τούτον τον Γάμο.
Έδωσαν ευχές, να ζήσει το ζεύγος, να ευτυχίσει (ευφημούντας), να αυξηθεί με καλούς απογόνους (συναυξήσαι), όπως και σήμερα συμβαίνει σε μας τους απογόνους.Ακολούθως το ζεύγος «κατά τον παραδεδομένον χρησμόν» φεύγει και ιδρύει τας Θήβας της Βοιωτίας. Θέεβαι είναι αι Θήβαι (το μακρόν -ε συμβολίστηκε αργότερα με ήτα), εκ του Θεός και βαίνω. Είναι δηλαδή η πόλις όπου μπαίνει, εισέρχεται το Θείον.
Τούτο καθίσταται φανερό και από τας Θήβας της Αιγύπτου, των οποίων το αρχικό όνομα είναιΔιόσπολις (Διός-Θεού πόλις).
Παιδιά του Κάδμου και της Αρμονίας ήταν η Σεμέλη (μητέρα του θεού Διονύσου), η Ινώ (μητέρα του Μελικέρτη), η Αυτονόη (μητέρα του Ακταίωνα), η Αγαύη ,μητέρα του Πενθέα και ο Πολύδωρος, πατέρας τουΛαβδάκου, που έγινε πρόγονος του Οιδίποδα Η Εκ Θεού (Ζηνός) η Σεμέλησυλλαμβάνει τέκνο, τον Διόνυσο (και μυστικόν Ίακχο).
Συνεχίζει την παράδοση του πρώτου Διονύσου, που διαμέλισαν οι Τιτάνες, πριν από τον Μεγάλο Κατακλυσμό του Δευκαλίωνος.
Στα γεράματα του, για να εξευμενίσει τον Άρη, ο οποίος δεν τον είχε συγχωρήσει εντελώς πού σκότωσε το φίδι ο Κάδμος παραιτήθηκε από το θρόνο της Θήβας υπέρ του εγγονού του Πάνθεα, γιου της κόρης του Αυαύης από τον ‘Εχίονα τον Σπαρτό, και έζησε ήσυχα στην πόλη.
Αλλά όταν ο Πενθεύς θανατώθηκε από τη μητέρα του, ο Διόνυσος προφήτεψε ότι ο Κάδμος και Αρμονία , σε αμάξι απάνω πού θα το έσερναν μοσχάρια, θα βασίλευαν σε βαρβαρικές ορδές , οι ίδιοι αυτοί βάρβαροι , είπε ο Διόνυσος, θα κατέστρεφαν πολλές ελληνικές πόλεις, ώσπου τελικά θα λεηλατούσαν ναό τουΑπόλλωνα, και απάνω εκεί θα γνώριζαν δίκαιη τιμωρία άλλα ο Άρης θα έσωζε , τον Κάδμο και την Αρμονία, αφού τους μεταμόρφωνε σε φίδια, και οι δυο τους θα ζούσαν ευτυχισμένοι αιώνια στα Νησιά των Μακάρων .
Οι περισσότερες από τις θηβαϊκές γενεαλογίες σχετίζονται με αυτό το βασιλικό ζεύγος, και όλες οι μεγάλες οικογένειες των Θηβών ισχυρίζονταν ότι κατάγονταν από αυτούς.
Ακόμα και οι Αμαζόνες σύμφωνα με μία παράδοση ήταν κόρες της Αρμονίας. Ωστόσο, κατά μία άλλη εκδοχή, η Αρμονία ήταν κόρη του Δίακαι της Ηλέκτρας, και καταγόταν από τη Σαμοθράκη, από όπου είχε απαχθεί από τον Κάδμο. Αυτή την εκδοχή ασπάζεται ο Ευριπίδης στην τραγωδία του Φοίνισσαι και ο Απολλώνιος ο Ρόδιος (Α 916)...
Είναι κατά συνέπεια αδελφή του Δαρδάνου και του Ιασίονα. Ο Κάδμος, λένε, τη συνάντησε στο νησί, τότε που πέρασε από εκεί αναζητώντας την αδελφή του Ευρώπη, που την είχε απαγάγει ο Δίας.
Αφού ο Κάδμος υπηρέτησε οκτώ χρόνια δούλος τουΆρη για να εξιλεωθεί για το σκοτωμό του φιδιού της Κασταλίας, η Αθηνά του εξασφάλισε τη χώρα της Βοιωτίας. Με τη βοήθεια των Σπαρτών του ο Κάδμος έχτισε τη θηβαϊκή Ακρόπολη, πού προς τιμή του ονομάστηκε Καδμεία,και αφού μυήθηκε στα μυστήρια πού ο Ζευς είχε διδάξει στον Ιασίονα,παντρεύτηκε την Αρμονία, κόρη της Αφροδίτης και του Άρη ή μερικοί λένε ότι η Αθηνά του είχε δώσει την Αρμονία όταν ο Κάδμος επισκέφτηκε τη Σαμοθράκη.
Οι γάμοι της Αρμονίας και του Κάδμου έγιναν στη Σαμοθράκη με τις ίδιες συνθήκες με τις οποίες έγιναν και στη θηβαϊκή παράδοση. Διηγούνταν ακόμα πως ο Κάδμος είχε κλέψει την Αρμονία με τη βοήθεια της Αθηνάς.
Στους γάμους της Αρμονίας ήταν παρόντες όλοι οι θεοί και οι θεές, που κατέβηκαν από την κορυφή του Ολύμπου, με πλούσια και θαυμαστά δώρα, ενώ οι Μούσες τραγούδησαν τον ύμνο του Υμεναίου. Έφεραν δώρα, από τα οποία τα πιο φημισμένα ήταν ένας πέπλος και ένα περιδέραιο.
Ο πέπλος ήταν δώρο της Αθηνάς (ή της Αφροδίτης) —το είχαν υφάνει οι Χάριτες— και το περιδέραιο του Ήφαιστου.
Έλεγαν επίσης πως αυτό το περιδέραιο και αυτός ο πέπλος είχαν δοθεί στην Αρμονία από τον ίδιο τον Κάδμο, ο οποίος το είχε στην κυριότητά του έμμεσα από την Ευρώπη, στην οποία τα είχε χαρίσει άλλοτε ο Δίας, την εποχή των ερώτων τους. Μια άλλη τέλος παράδοση βεβαίωνε πως αυτός ο πέπλος ήταν έργο της Αθηνάς και τουΉφαιστου και πως οι δύο θεότητες τον είχαν εμποτίσει με ένα φίλτρο, που δηλητηρίασε τους απογόνους της Αρμονίας.
Ο λόγος αυτής της πράξης ήταν το μίσος που είχαν ο Ήφαιστος και η Αθηνά εναντίον τηςΑρμονίας, γιατί είχε γεννηθεί από τους έρωτες του Άρη και της Αφροδίτης. Αργότερα τα πρόσφεραν ως αφιέρωμα στους Δελφούς και τα έκλεψαν την εποχή του Φιλίππου της Μακεδονίας.
Αυτός ήταν ο πρώτος γάμος θνητού όπου παρακάθισαν οι Ολύμπιοι.
Δώδεκα χρυσοί θρόνοι στήθηκαν για αυτούς στο σπίτι του Κάδμου, πού βρισκόταν εκεί όπου είναι η σημερινή αγορά της Θήβας , οι θεοί έφεραν όλοι δώρα .
Η Αφροδίτη χάρισε στην Αρμονία το περίφημο χρυσό περιδέραιο πού είχε φτιάξει ο Ήφαιστος – αρχικά ήταν το ερωτικό Δώρο του Δία στην αδελφή του Κάδμου Ευρώπη – και πού προσπόριζε σ’ αυτήν πού το φορούσε κάλλος ακατανίκητο.
Η Αθηνά της χάρισε χρυσό φόρεμα πού κι αυτό εξασφάλιζε σε όποια το φορούσε θεϊκό μεγαλείο, και της χάρισε επίσης μια σειρά αυλούς και ο Ερμής μια λύρα,Το Δώρο του ίδιου του Κάδμου στην Αρμονία ήταν άλλο ένα φόρεμα και η Ηλέκτρα, η μητέρα του Ιασίονα, της δίδαξε τις τελετές της Μεγάλης Θεάς, ενώ η Δήμητρα της εξασφάλισε πλούσια συγκομιδή σε κριθάρι πλαγιάζοντας κατά τη διάρκεια των πανηγυρισμών με τον Ιασίονα σε χωράφι οργωμένο τρεις φορές
.Οι Θηβαίοι δείχνουν ακόμη το σημείο όπου οι Μούσες έπαιζαν αυλό και τραγουδούσαν στο γάμο και όπου ο Απόλλων έπαιζε λύρα Μεγάλη για μας σημασία τους Έλληνες έχει ο Γάμος της Αρμονίας και του Κάδμου, ως Γεγονός και ως Συμβολισμός.
Είναι ο Ελληνικός Γάμος που ως Πρότυπον ακολουθούμε ασυνείδητα αιώνες επί αιώνων εμείς οι απόγονοι, το Γένος των Ελλήνων.
Είναι εκπληκτική η ταύτισις με την σημερινήψυχοπνευματική και τελετουργική διάσταση που αποδίδουμε στον Γάμο, θεωρώντας τον μέγα Μυστήριο, αρχήν της Οικογενείας και αφετηρία της πλέον δημιουργικής περιόδου της ζωής μας.
Ο Κάδμος λοιπόν, μυείται στα της Πνευματικής Ζωής στα αρχαιότεραΕλληνικά Μυστήρια. Μυημένος πλέον νυμφεύεται την Αρμονία, που και μόνον το Όνομά της σημαίνει Νού, Ψυχή και Σώμα σε τέλειο ανθρώπινο συγκερασμό.«Τον δε γάμον τούτον πρώτον δαίσαι θεούς», για πρώτη φορά δηλαδή στον ευλογημένο αυτόν Γάμο παρευρέθησαν όλοι οι θεοί.
Δείπνησαν, παρετέθη γαμήλιο τραπέζι, και μάλιστα προσέφεραν στην Νύφη δώρα.«…Δωρήσασθαι, Ερμήν δε λύραν, Αθηνάν δε τον διαβεβοημένον όρμον και πέπλον και αυλούς … ».
Ο Πέπλος της Νύφης και το Περιδέραιο, μας παραπέμπουν στον τρόπο που ντύνεται η σημερινή νύφη.
Εδωρήθησαν Λύρα και Αυλοί (και κύμβαλα και τύμπανα από την Ηλέκτρα, μαζί με την γνώση των Μυστηρίων της Μεγάλης Μητρός), ώστε καταφαίνεται πόσο μεγάλη σημασία αποδίδεται στην Μουσική, και στην επίγνωση των τελετών των Μυστηρίων. «…Και Απόλλωνα μεν κιθαρίσαι, τας δε Μούσας αυλίσαι, τους δε άλλους θεούς ευφημούντας συναυξήσαι τον γάμον» (Διόδωρος Σικελιώτης Ε΄.49). Όλοι οι θεοί ευλόγησαν και λάμπρυναν τούτον τον Γάμο.
Έδωσαν ευχές, να ζήσει το ζεύγος, να ευτυχίσει (ευφημούντας), να αυξηθεί με καλούς απογόνους (συναυξήσαι), όπως και σήμερα συμβαίνει σε μας τους απογόνους.Ακολούθως το ζεύγος «κατά τον παραδεδομένον χρησμόν» φεύγει και ιδρύει τας Θήβας της Βοιωτίας. Θέεβαι είναι αι Θήβαι (το μακρόν -ε συμβολίστηκε αργότερα με ήτα), εκ του Θεός και βαίνω. Είναι δηλαδή η πόλις όπου μπαίνει, εισέρχεται το Θείον.
Τούτο καθίσταται φανερό και από τας Θήβας της Αιγύπτου, των οποίων το αρχικό όνομα είναιΔιόσπολις (Διός-Θεού πόλις).
Παιδιά του Κάδμου και της Αρμονίας ήταν η Σεμέλη (μητέρα του θεού Διονύσου), η Ινώ (μητέρα του Μελικέρτη), η Αυτονόη (μητέρα του Ακταίωνα), η Αγαύη ,μητέρα του Πενθέα και ο Πολύδωρος, πατέρας τουΛαβδάκου, που έγινε πρόγονος του Οιδίποδα Η Εκ Θεού (Ζηνός) η Σεμέλησυλλαμβάνει τέκνο, τον Διόνυσο (και μυστικόν Ίακχο).
Συνεχίζει την παράδοση του πρώτου Διονύσου, που διαμέλισαν οι Τιτάνες, πριν από τον Μεγάλο Κατακλυσμό του Δευκαλίωνος.
Στα γεράματα του, για να εξευμενίσει τον Άρη, ο οποίος δεν τον είχε συγχωρήσει εντελώς πού σκότωσε το φίδι ο Κάδμος παραιτήθηκε από το θρόνο της Θήβας υπέρ του εγγονού του Πάνθεα, γιου της κόρης του Αυαύης από τον ‘Εχίονα τον Σπαρτό, και έζησε ήσυχα στην πόλη.
Αλλά όταν ο Πενθεύς θανατώθηκε από τη μητέρα του, ο Διόνυσος προφήτεψε ότι ο Κάδμος και Αρμονία , σε αμάξι απάνω πού θα το έσερναν μοσχάρια, θα βασίλευαν σε βαρβαρικές ορδές , οι ίδιοι αυτοί βάρβαροι , είπε ο Διόνυσος, θα κατέστρεφαν πολλές ελληνικές πόλεις, ώσπου τελικά θα λεηλατούσαν ναό τουΑπόλλωνα, και απάνω εκεί θα γνώριζαν δίκαιη τιμωρία άλλα ο Άρης θα έσωζε , τον Κάδμο και την Αρμονία, αφού τους μεταμόρφωνε σε φίδια, και οι δυο τους θα ζούσαν ευτυχισμένοι αιώνια στα Νησιά των Μακάρων .
Στα γεράματα τους, όταν η προφητεία είχε πλήρως επαληθευτεί, ο Κάδμος και η Αρμονία έγιναν πράγματι φίδια, μαύρα με γαλάζιες βούλες, και ο Ζευς τούς έστειλε στα Νησιά των Μακάρων. Μερικοί όμως λένε ότι ο Άρης τους μετέβαλε σε λιοντάρια. Όταν πέθαναν, ενταφιάσθηκαν στην Ιλλυρία, όπου ο Kάδμος είχε χτίσει την πόλη Βουθόη.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου