Ειδικοί από το Queen Mary University εκπαίδευσαν εκπροσώπους αυτού του είδους άγριας μέλισσας να ανοίγουν ένα κουτί, κάτι που απαιτούσε επίλυση «γρίφου», μέσα στο οποίο υπήρχε ζάχαρη, ως επιβράβευση.
Μετά, αυτές οι μέλισσες μετέφεραν τη συγκεκριμένη γνώση σε άλλες στις αποικίες τους, παρατήρησαν οι επιστήμονες, διαπιστώνοντας πως η «κοινωνική μάθηση» μπορεί να επηρεάζει περισσότερο από ό,τι φαντάζονταν τη συμπεριφορά του είδους.
Για να διενεργήσουν τη μελέτη, οι επιστήμονες κατασκεύασαν ένα κουτί που για να το ανοίξουν οι μέλισσες έπρεπε να περιστρέψουν το καπάκι, ώστε να φτάσουν στο διάλυμα ζάχαρης που περιείχε.
Αν πίεζαν μια κόκκινη προεξοχή, μπορούσαν να περιστρέψουν το καπάκι δεξιόστροφα και αν πατούσαν μια μπλε, η περιστροφή γινόταν αριστερόστροφα.
Οι επιστήμονες εκπαίδευσαν άγριες μέλισσες να χρησιμοποιούν μία από αυτές τις μεθόδους για να ανοίξουν το καπάκι, ενώ άλλες παρατηρούσαν.
Μετά, όταν οι μέλισσες παρατηρητές έρχονταν αντιμέτωπες με τον γρίφο, στο 98% των περιπτώσεων χρησιμοποιούσαν τη μέθοδο που είχαν δει, ακόμη κι αν είχαν ανακαλύψει τον άλλο τρόπο.
Στην ίδια μελέτη, διαπιστώθηκε ότι οι βομβίνοι παρατηρητές άνοιγαν περισσότερα κουτιά σε σύγκριση με άλλες άγριες μέλισσες.
Αυτό δείχνει πως έμαθαν τη συμπεριφορά κοινωνικά, αντί να ανακαλύψουν οι ίδιες τη λύση, επεσήμαναν οι επιστήμονες.
Η δρ. Άλις Μπρίτζες, που ήταν επικεφαλής της έρευνας, σημείωσε ότι στη φύση δεν είχε διαπιστωθεί ότι αυτό το είδος επεδείκνυε «φαινόμενα που μοιάζουν με κουλτούρα».
«Όμως, στα πειράματά μας, είδαμε την εξάπλωση και διατήρηση μιας “τάσης” συμπεριφοράς σε ομάδες μελισσών, παρόμοια με αυτή που έχει παρατηρηθεί σε πρωτεύοντα και πτηνά», συμπλήρωσε.
Σε άλλα πειράματα, στα οποία οι μέλισσες επίδειξης της μπλε και της κόκκινης μεθόδου απελευθερώθηκαν στις ίδιες ομάδες, διαπιστώθηκε πως οι βομβίνοι παρατηρητές αρχικά έμαθαν να χρησιμοποιούν και τις δύο μεθόδους, αλλά τελικά ανέπτυξαν προτίμηση σε μία από αυτές, η οποία στη συνέχεια κυριάρχησε στην αποικία.
Μετά, αυτές οι μέλισσες μετέφεραν τη συγκεκριμένη γνώση σε άλλες στις αποικίες τους, παρατήρησαν οι επιστήμονες, διαπιστώνοντας πως η «κοινωνική μάθηση» μπορεί να επηρεάζει περισσότερο από ό,τι φαντάζονταν τη συμπεριφορά του είδους.
Για να διενεργήσουν τη μελέτη, οι επιστήμονες κατασκεύασαν ένα κουτί που για να το ανοίξουν οι μέλισσες έπρεπε να περιστρέψουν το καπάκι, ώστε να φτάσουν στο διάλυμα ζάχαρης που περιείχε.
Αν πίεζαν μια κόκκινη προεξοχή, μπορούσαν να περιστρέψουν το καπάκι δεξιόστροφα και αν πατούσαν μια μπλε, η περιστροφή γινόταν αριστερόστροφα.
Οι επιστήμονες εκπαίδευσαν άγριες μέλισσες να χρησιμοποιούν μία από αυτές τις μεθόδους για να ανοίξουν το καπάκι, ενώ άλλες παρατηρούσαν.
Μετά, όταν οι μέλισσες παρατηρητές έρχονταν αντιμέτωπες με τον γρίφο, στο 98% των περιπτώσεων χρησιμοποιούσαν τη μέθοδο που είχαν δει, ακόμη κι αν είχαν ανακαλύψει τον άλλο τρόπο.
Στην ίδια μελέτη, διαπιστώθηκε ότι οι βομβίνοι παρατηρητές άνοιγαν περισσότερα κουτιά σε σύγκριση με άλλες άγριες μέλισσες.
Αυτό δείχνει πως έμαθαν τη συμπεριφορά κοινωνικά, αντί να ανακαλύψουν οι ίδιες τη λύση, επεσήμαναν οι επιστήμονες.
Η δρ. Άλις Μπρίτζες, που ήταν επικεφαλής της έρευνας, σημείωσε ότι στη φύση δεν είχε διαπιστωθεί ότι αυτό το είδος επεδείκνυε «φαινόμενα που μοιάζουν με κουλτούρα».
«Όμως, στα πειράματά μας, είδαμε την εξάπλωση και διατήρηση μιας “τάσης” συμπεριφοράς σε ομάδες μελισσών, παρόμοια με αυτή που έχει παρατηρηθεί σε πρωτεύοντα και πτηνά», συμπλήρωσε.
Σε άλλα πειράματα, στα οποία οι μέλισσες επίδειξης της μπλε και της κόκκινης μεθόδου απελευθερώθηκαν στις ίδιες ομάδες, διαπιστώθηκε πως οι βομβίνοι παρατηρητές αρχικά έμαθαν να χρησιμοποιούν και τις δύο μεθόδους, αλλά τελικά ανέπτυξαν προτίμηση σε μία από αυτές, η οποία στη συνέχεια κυριάρχησε στην αποικία.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου