Η επιστροφή στην αρχαία σκέψη είναι για να ξανακερδίσουμε χάρη σ αυτήν, την ελευθερία της σκέψης μας …
(Ε.Schrodiger,βραβείο Νόμπελ )
Η J.K. ROWLING ,η συγγραφέας του διασημότερου παιδικού λογοτεχνήματος των τελευταίων χρόνων ζήτησε να μεταφραστεί στα αρχαία ελληνικά διότι η ελληνική γλώσσα είναι μια πραγματική πολεμική μηχανή απέναντι στο μοντέλο του κέρδους της καταναλωτικής κοινωνίας !
Γιατί η ελληνική γλώσσα; Γιατί η ελληνική παιδεία ; ΓΙΑΤΙ Η ΕΛΛΑΔΑ;
Απλή γλώσσα , απλή σκέψη γράφει ο Οργουελ .
Σήμερα είναι γνωστό ότι κάθε λέξη που έρχεται σε συγκεκριμένα σημεία του εγκεφάλου δημιουργεί μια ηλεκτρική και κατόπιν μια βιοχημική αντίδραση. Αυτή η βιοχημική αντίδραση επικολλάται σε μια πρωτεϊνη (μεταφορικό μέσο), πηγαίνει στο νευρονικό κέντρο του λόγου, στο κέντρο της μνήμης κάνει τις διακλαδώσεις της με το οπτικό ακουστικό σύστημα και την χρησιμοποιούμε ανάλογα και την βελτιώνουμε.
Όσο πιο πολλές λέξεις τόσο πιο πολλές διακλαδώσεις (νευροσυνάψεις)
Άρα γ λ ω σ σ ι κ ή συρρίκνωση σημαίνει ν ο η τι κ ή συρρίκνωση !
Είναι η πλουσιότερη γλώσσα σε αφηρημένες έννοιες , η πρώτη σε λογοτεχνική και ιστορική επιρροή, είναι η πιο ζωντανή γλώσσα του κόσμου , είναι η ταυτότητα μας .
Αναξαγόρας , Πλάτων , Σωκράτης , Ιππίας , Γοργίας , Αισχύλος , Σοφοκλής , Ευριπίδης, Αριστοφάνης, Πρωταγόρας , Εμπεδοκλής , Θαλής , Δημοσθένης, Αριστοτέλης δεν ήταν σοφοί αλλά φίλοι της γνώσης , φ ι λ ό σ ο φ οι !
Η απουσία δογμάτων, το άνοιγμα σε νέες ιδέες , ο θαυμασμός και η αμφιβολία αποτέλεσαν την βάση για την γένεση της φιλοσοφίας. Η φιλοσοφία δεν είναι γνώση που έρχεται άνωθεν αλλά συγκροτείται μέσα από τον προβληματισμό και τον διάλογο. Οι φιλόσοφοι διδάχτηκαν και δίδαξαν την αμφισβήτηση, αναθεώρησαν κάθε κατεστημένο χωρίς να φοβούνται να εκτεθούν στο κενό.
Ενάντια σ’ εκείνους που πίστευαν ότι κατείχαν την θεόπνευστη αλήθεια και είχαν την φιλοδοξία να την επιβάλλουν με το ζόρι , η ελληνική φιλοσοφία πρόταξε μια ταπεινόφρονα στάση , την αναζήτηση της γνώσης μέσα από την ελευθερία ( Αν είχε επικρατήσει η ελληνική σκέψη ο μεσαίωνας δεν θα είχε υπάρξει ποτέ . Κάηκαν 6.000.000 γυναίκες ως μάγισσες διότι διέφεραν από την εικόνα που είχε το ιερατείο γι αυτές !! Η χαρά , η ομορφιά ,η γνώση καταδικάστηκαν σε θάνατο .Η παράνοια και το μίσος κυριάρχησε , ο τρόμος ξεχείλισε … βασανιστήρια , γενοκτονίες, θηριωδίες , ο άνθρωπος εκμηδενίστηκε και εξευτελίστηκε εν ονόματι του θεού και της σωτηρίας του !!)
Και ενώ σ’ όλο τον γνωστό τότε κόσμο υπάρχουν μόνο απολυταρχικά καθεστώτα στη Ελλάδα γεννήθηκε η πρώτη κοινωνία πολιτών , όπου ο άνθρωπος δεν είναι υπήκοος (σκλάβος ), αλλά... π ο λ ί τ η ς :
Ελευθερία λόγου
Ελευθερία συμμετοχής στην πολιτική
Ελευθερία να ζει κανείς σύμφωνα με τα πιστεύω του
Ισονομία , ισότητα απέναντι στο νόμο
Ισοπολιτεία , ίσα πολιτικά δικαιώματα
Ισηγορία , ισότητα στη χρήση του λόγο
Παρρησία , η αρετή να συμμετέχεις και να χρησιμοποιείς τον λόγο για να υπερασπίζεσαι την αλήθεια
Η σύγχρονη ιστοριογραφία αναφέρει ότι η ευφορία από τις αθηναϊκές νίκες εναντίων των Περσών και η μετέπειτα οικονομική άνθηση συντέλεσαν στην δημιουργία της δημοκρατίας Όμως όλοι γνωρίζουμε πως στην παγκόσμια ιστορία υπήρξαν πολλές νίκες που προσκόμισαν υλικό πλούτο και αισθήματα υπεροχής αλλά δεν δημιούργησαν κάτι ανάλογο.
Η δημοκρατία αναδύθηκε από την ψυχή των Ελλήνων που από τον Όμηρο είχαν συνειδητοποιήσει πως η ζωή κάθε ανθρώπου < ανδρός ψυχή > είναι μοναδική και πολυτιμότερη από οποιονδήποτε θησαυρό ή φιλοδοξία .Ότι η θεώρηση του Ομήρου είναι ανθρωποκεντρική ,φαίνεται στην κατασκευή της δεύτερης ασπίδας του Αχιλλέα όπου κέντρο είναι ο άνθρωπος .Αργότερα ο Πρωταγόρας διδάσκει ¨ πάντων χρημάτων μέτρον άνθρωπος ¨ Η ιστορία της Ελλάδος όπως και όλων των λαών βρίθει από γεγονότα βαρβαρότητας και αλαζονείας ,όμως μόνο σ αυτό τον τόπο γεννήθηκε το ανθρωπιστικό πνεύμα δηλ. η έγνοια για τον άνθρωπο στον κόσμο ,η προσπάθεια υπεράσπισης της αξιοπρέπειας κάθε ατόμου .
Στα ηθικά Νικομάχεια ο Αριστοτέλης γράφει ότι ο βίος του θεωρητικού ανθρώπου είναι ο πολιτικός βίος δηλ να προσφέρεις στο σύνολο ( όχι για να πας στον παράδεισο ), γίνεσαι καλύτερος για να κάνεις τον κόσμο σου καλύτερο. Αυτό είναι το χρέος κάθε Όντος .
ΑΙΕΙΝ ΑΡΙΣΤΕΥΕΙΣ (Να προσπαθείς πάντα να κάνεις το άριστον ) φωνάζει ο ΟΜΗΡΟΣ
Η αρχαία ελληνική γραμματεία αναφέρεται πολύ στην έννοια της αρετής. Ιδιότητες της είναι η ανδρεία ,η δικαιοσύνη ,η φρόνησις και η σωφροσύνη . Ενάρετος για τον Έλληνα δεν σημαίνει το καλό και υπάκουο παιδί ( όπως στις μονοθεϊστικες θρησκείες ),αλλά έχει τις ιδιότητες του θεού ΑΡΗ , ενάρετος είναι αυτός που καθημερινά μάχεται για το αγαθόν και δίκαιον .
Εμείς σήμερα μεγαλώνουμε τα παιδιά μας με την πεποίθηση ¨ μην αντιδράς και ένας κούκος δεν φέρνει την άνοιξη¨, τα μεγαλώνουμε με την νοοτροπία των δούλων Η ελληνική παιδεία δημιουργεί ανθρώπους που έχουν συνείδηση και αξιοπρέπεια .Γράφει ο μεγάλος μας λογοτέχνης Καζαντζάκης στην Ασκητική του ¨ χρέος έχεις και μπορείς στο δικό σου τομέα να γίνεις ήρωας .Αγάπα τον κίντυνο .Τι είναι το πιο δύσκολο ; αυτό θέλω Ποιόν δρόμο να πάρεις ;τον πιο κακοτράχαλο ανήφορο.
Να αγαπάς την ευθύνη ,να λες : Εγώ μονάχος μου έχω χρέος να σώσω τη γης .Αν δεν σωθεί εγώ φταίω .Να αγαπάς τον καθένα ανάλογα με την συνεισφορά του στον αγώνα .Μην ζητάς φίλους ,να ζητάς συντρόφους …¨
Δίκαιος για τον Αριστοτέλη δεν είναι αυτός που δεν αδικεί αλλά αυτός που μπορεί να αδικήσει και δεν το κάνει!
Κάποτε ρώτησαν τον Σόλων ποια πόλη κυβερνιέται άριστα και εκείνος απάντησε ¨η πόλη όπου αυτοί που δεν αδικούνται καταγγέλλουν και καταδιώκουν τους ενόχους σαν να έχουν αδικήσει αυτούς τους ίδιους ¨
Η απομάκρυνση από την ελληνική παιδεία είχε ως αποτέλεσμα σήμερα να ζούμε σ΄ένα τόσο άνισο κόσμο που τα κέρδη 50 εταιρειών υπερβαίνουν το σύνολο του ΑΕΠ 160 χωρών , σ ένα τόσο άνισο κόσμο που έχει κάνει την ανισότητα κινητήρα ανάπτυξης .Ζούμε στον αιώνα της παγκοσμιοποίησης αλλά το μόνο που έχει παγκοσμιοποιηθεί είναι η ανισότητα και η ένδεια Οι σημερινές δημοκρατίες στηρίζονται στη ρωμαϊκή res publica δεν είναι παρά Ολιγαρχίες που αναζητούν την νομιμότητα . Ο άνθρωπος σταθερά μετατρέπεται σε δούλος .Ξαναγυρίζουμε σ ’ ένα Φεουδαρχικό Μεσαίωνα .
Υπάρχει ελπίδα;; φυσικά, αρκεί να ξαναέρθουμε σε επαφή με την γνώση των προγόνων μας. Ο παππούς μας ο Πλάτων μας διδάσκει ότι Η ΠΟΛΙΣ ΕΙΝΑΙ Η ΜΕΓΕΘΥΝΣΗ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΕΝΟΣ ΕΚΑΣΤΟΥ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ
Τι σημαίνει αυτό ;; Ότι τίποτα δεν θα αλλάξει εκεί έξω αν δεν αλλάξουμε εμείς εσωτερικά διότι ο κόσμος δεν μπορεί να είναι καλύτερος από τους ανθρώπους του !
-------------
Πηγές :
Νόμοι Πλάτων
Ηθικά Νικομάχεια
Ελλάς ελάσσων ιστορία
(Ε.Schrodiger,βραβείο Νόμπελ )
Η J.K. ROWLING ,η συγγραφέας του διασημότερου παιδικού λογοτεχνήματος των τελευταίων χρόνων ζήτησε να μεταφραστεί στα αρχαία ελληνικά διότι η ελληνική γλώσσα είναι μια πραγματική πολεμική μηχανή απέναντι στο μοντέλο του κέρδους της καταναλωτικής κοινωνίας !
Γιατί η ελληνική γλώσσα; Γιατί η ελληνική παιδεία ; ΓΙΑΤΙ Η ΕΛΛΑΔΑ;
Απλή γλώσσα , απλή σκέψη γράφει ο Οργουελ .
Σήμερα είναι γνωστό ότι κάθε λέξη που έρχεται σε συγκεκριμένα σημεία του εγκεφάλου δημιουργεί μια ηλεκτρική και κατόπιν μια βιοχημική αντίδραση. Αυτή η βιοχημική αντίδραση επικολλάται σε μια πρωτεϊνη (μεταφορικό μέσο), πηγαίνει στο νευρονικό κέντρο του λόγου, στο κέντρο της μνήμης κάνει τις διακλαδώσεις της με το οπτικό ακουστικό σύστημα και την χρησιμοποιούμε ανάλογα και την βελτιώνουμε.
Όσο πιο πολλές λέξεις τόσο πιο πολλές διακλαδώσεις (νευροσυνάψεις)
Άρα γ λ ω σ σ ι κ ή συρρίκνωση σημαίνει ν ο η τι κ ή συρρίκνωση !
Είναι η πλουσιότερη γλώσσα σε αφηρημένες έννοιες , η πρώτη σε λογοτεχνική και ιστορική επιρροή, είναι η πιο ζωντανή γλώσσα του κόσμου , είναι η ταυτότητα μας .
Αναξαγόρας , Πλάτων , Σωκράτης , Ιππίας , Γοργίας , Αισχύλος , Σοφοκλής , Ευριπίδης, Αριστοφάνης, Πρωταγόρας , Εμπεδοκλής , Θαλής , Δημοσθένης, Αριστοτέλης δεν ήταν σοφοί αλλά φίλοι της γνώσης , φ ι λ ό σ ο φ οι !
Η απουσία δογμάτων, το άνοιγμα σε νέες ιδέες , ο θαυμασμός και η αμφιβολία αποτέλεσαν την βάση για την γένεση της φιλοσοφίας. Η φιλοσοφία δεν είναι γνώση που έρχεται άνωθεν αλλά συγκροτείται μέσα από τον προβληματισμό και τον διάλογο. Οι φιλόσοφοι διδάχτηκαν και δίδαξαν την αμφισβήτηση, αναθεώρησαν κάθε κατεστημένο χωρίς να φοβούνται να εκτεθούν στο κενό.
Ενάντια σ’ εκείνους που πίστευαν ότι κατείχαν την θεόπνευστη αλήθεια και είχαν την φιλοδοξία να την επιβάλλουν με το ζόρι , η ελληνική φιλοσοφία πρόταξε μια ταπεινόφρονα στάση , την αναζήτηση της γνώσης μέσα από την ελευθερία ( Αν είχε επικρατήσει η ελληνική σκέψη ο μεσαίωνας δεν θα είχε υπάρξει ποτέ . Κάηκαν 6.000.000 γυναίκες ως μάγισσες διότι διέφεραν από την εικόνα που είχε το ιερατείο γι αυτές !! Η χαρά , η ομορφιά ,η γνώση καταδικάστηκαν σε θάνατο .Η παράνοια και το μίσος κυριάρχησε , ο τρόμος ξεχείλισε … βασανιστήρια , γενοκτονίες, θηριωδίες , ο άνθρωπος εκμηδενίστηκε και εξευτελίστηκε εν ονόματι του θεού και της σωτηρίας του !!)
Και ενώ σ’ όλο τον γνωστό τότε κόσμο υπάρχουν μόνο απολυταρχικά καθεστώτα στη Ελλάδα γεννήθηκε η πρώτη κοινωνία πολιτών , όπου ο άνθρωπος δεν είναι υπήκοος (σκλάβος ), αλλά... π ο λ ί τ η ς :
Ελευθερία λόγου
Ελευθερία συμμετοχής στην πολιτική
Ελευθερία να ζει κανείς σύμφωνα με τα πιστεύω του
Ισονομία , ισότητα απέναντι στο νόμο
Ισοπολιτεία , ίσα πολιτικά δικαιώματα
Ισηγορία , ισότητα στη χρήση του λόγο
Παρρησία , η αρετή να συμμετέχεις και να χρησιμοποιείς τον λόγο για να υπερασπίζεσαι την αλήθεια
Η σύγχρονη ιστοριογραφία αναφέρει ότι η ευφορία από τις αθηναϊκές νίκες εναντίων των Περσών και η μετέπειτα οικονομική άνθηση συντέλεσαν στην δημιουργία της δημοκρατίας Όμως όλοι γνωρίζουμε πως στην παγκόσμια ιστορία υπήρξαν πολλές νίκες που προσκόμισαν υλικό πλούτο και αισθήματα υπεροχής αλλά δεν δημιούργησαν κάτι ανάλογο.
Η δημοκρατία αναδύθηκε από την ψυχή των Ελλήνων που από τον Όμηρο είχαν συνειδητοποιήσει πως η ζωή κάθε ανθρώπου < ανδρός ψυχή > είναι μοναδική και πολυτιμότερη από οποιονδήποτε θησαυρό ή φιλοδοξία .Ότι η θεώρηση του Ομήρου είναι ανθρωποκεντρική ,φαίνεται στην κατασκευή της δεύτερης ασπίδας του Αχιλλέα όπου κέντρο είναι ο άνθρωπος .Αργότερα ο Πρωταγόρας διδάσκει ¨ πάντων χρημάτων μέτρον άνθρωπος ¨ Η ιστορία της Ελλάδος όπως και όλων των λαών βρίθει από γεγονότα βαρβαρότητας και αλαζονείας ,όμως μόνο σ αυτό τον τόπο γεννήθηκε το ανθρωπιστικό πνεύμα δηλ. η έγνοια για τον άνθρωπο στον κόσμο ,η προσπάθεια υπεράσπισης της αξιοπρέπειας κάθε ατόμου .
Στα ηθικά Νικομάχεια ο Αριστοτέλης γράφει ότι ο βίος του θεωρητικού ανθρώπου είναι ο πολιτικός βίος δηλ να προσφέρεις στο σύνολο ( όχι για να πας στον παράδεισο ), γίνεσαι καλύτερος για να κάνεις τον κόσμο σου καλύτερο. Αυτό είναι το χρέος κάθε Όντος .
ΑΙΕΙΝ ΑΡΙΣΤΕΥΕΙΣ (Να προσπαθείς πάντα να κάνεις το άριστον ) φωνάζει ο ΟΜΗΡΟΣ
Η αρχαία ελληνική γραμματεία αναφέρεται πολύ στην έννοια της αρετής. Ιδιότητες της είναι η ανδρεία ,η δικαιοσύνη ,η φρόνησις και η σωφροσύνη . Ενάρετος για τον Έλληνα δεν σημαίνει το καλό και υπάκουο παιδί ( όπως στις μονοθεϊστικες θρησκείες ),αλλά έχει τις ιδιότητες του θεού ΑΡΗ , ενάρετος είναι αυτός που καθημερινά μάχεται για το αγαθόν και δίκαιον .
Εμείς σήμερα μεγαλώνουμε τα παιδιά μας με την πεποίθηση ¨ μην αντιδράς και ένας κούκος δεν φέρνει την άνοιξη¨, τα μεγαλώνουμε με την νοοτροπία των δούλων Η ελληνική παιδεία δημιουργεί ανθρώπους που έχουν συνείδηση και αξιοπρέπεια .Γράφει ο μεγάλος μας λογοτέχνης Καζαντζάκης στην Ασκητική του ¨ χρέος έχεις και μπορείς στο δικό σου τομέα να γίνεις ήρωας .Αγάπα τον κίντυνο .Τι είναι το πιο δύσκολο ; αυτό θέλω Ποιόν δρόμο να πάρεις ;τον πιο κακοτράχαλο ανήφορο.
Να αγαπάς την ευθύνη ,να λες : Εγώ μονάχος μου έχω χρέος να σώσω τη γης .Αν δεν σωθεί εγώ φταίω .Να αγαπάς τον καθένα ανάλογα με την συνεισφορά του στον αγώνα .Μην ζητάς φίλους ,να ζητάς συντρόφους …¨
Δίκαιος για τον Αριστοτέλη δεν είναι αυτός που δεν αδικεί αλλά αυτός που μπορεί να αδικήσει και δεν το κάνει!
Κάποτε ρώτησαν τον Σόλων ποια πόλη κυβερνιέται άριστα και εκείνος απάντησε ¨η πόλη όπου αυτοί που δεν αδικούνται καταγγέλλουν και καταδιώκουν τους ενόχους σαν να έχουν αδικήσει αυτούς τους ίδιους ¨
Η απομάκρυνση από την ελληνική παιδεία είχε ως αποτέλεσμα σήμερα να ζούμε σ΄ένα τόσο άνισο κόσμο που τα κέρδη 50 εταιρειών υπερβαίνουν το σύνολο του ΑΕΠ 160 χωρών , σ ένα τόσο άνισο κόσμο που έχει κάνει την ανισότητα κινητήρα ανάπτυξης .Ζούμε στον αιώνα της παγκοσμιοποίησης αλλά το μόνο που έχει παγκοσμιοποιηθεί είναι η ανισότητα και η ένδεια Οι σημερινές δημοκρατίες στηρίζονται στη ρωμαϊκή res publica δεν είναι παρά Ολιγαρχίες που αναζητούν την νομιμότητα . Ο άνθρωπος σταθερά μετατρέπεται σε δούλος .Ξαναγυρίζουμε σ ’ ένα Φεουδαρχικό Μεσαίωνα .
Υπάρχει ελπίδα;; φυσικά, αρκεί να ξαναέρθουμε σε επαφή με την γνώση των προγόνων μας. Ο παππούς μας ο Πλάτων μας διδάσκει ότι Η ΠΟΛΙΣ ΕΙΝΑΙ Η ΜΕΓΕΘΥΝΣΗ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΕΝΟΣ ΕΚΑΣΤΟΥ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ
Τι σημαίνει αυτό ;; Ότι τίποτα δεν θα αλλάξει εκεί έξω αν δεν αλλάξουμε εμείς εσωτερικά διότι ο κόσμος δεν μπορεί να είναι καλύτερος από τους ανθρώπους του !
-------------
Πηγές :
Νόμοι Πλάτων
Ηθικά Νικομάχεια
Ελλάς ελάσσων ιστορία
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου