Κυριακή 16 Φεβρουαρίου 2025

O Μύθος του Σίσυφου και Πιθανές Ερμηνείες του

Πρώτα απ’ όλα ας δούμε το ίδιο το όνομα του Σισύφου και τα σημαντικότερα σημεία του μύθου του.

Το όνομα «Σίσυφος» προέρχεται πιθανότατα από το ουσιαστικό «σοφός» με αναδιπλασιασμό του αρχικού συμφώνου μαζί με ένα – ι – και μετατροπή στην συνέχεια του -ο- του σίσοφος στο αιολικό –υ- κι επομένως τελικά σε Σίσυφος. Με άλλα λόγια «Σίσυφος» είναι ο «πολύ σοφός» και κατ’ επέκταση ο πανούργος, ο «πανουργότατος» των ανθρώπων, ο «κέρδιστος ανδρών», όπως τον χαρακτηρίζει ο Όμηρος στην Ιλιάδα.

Δύο είναι τα σημαντικά σημεία του μύθου του: Ο φαύλος και αναπόδραστος κύκλος της αιώνιας επαναλαμβανόμενης τιμωρίας του και ο ουσιαστικός λόγος γι’ αυτήν.

Η τιμωρία του Σισύφου, όπως εξιστορείται από τον Όμηρο στην Νέκυια της Οδύσσειας, είναι ως γνωστόν να ανεβάζει συνεχώς καταϊδρωμένος («κατά δ’ ιδρώς έρρεεν εκ μελέων») έναν βράχο στην κορυφή ενός βουνού. Όταν όμως φτάνει στην κορυφή του βουνού, ο «αναιδής» βράχος του ξεφεύγει και κατρακυλά κάτω και μετά πάλι από την αρχή, ξανά και ξανά, σε μια ατέρμονη αδιέξοδη προσπάθεια, χωρίς δυνατότητα διαφυγής.

Ας δούμε όμως και τον λόγο της τιμωρίας του. Σε όλες τις εκδοχές του μύθου ο κύριος λόγος για την τιμωρία του είναι η προδοσία των Θεών ή η κατάλυση των νόμων τους και ειδικότερα η κατάλυση του θανάτου, όχι μόνον για τον εαυτό του, αλλά και για ολόκληρη την ανθρωπότητα. Ο Σίσυφος είναι έτσι μια εωσφορική, επαναστατική μορφή σαν τον Προμηθέα, που αψηφά και καταπατεί τους νόμους των Θεών. Ο Προμηθέας παραβίασε τον θείο νόμο και έδωσε το ουράνιο πυρ, την φωτιά του νου, στους προηγουμένως άνοες ζωανθρώπους και ο Σίσυφος, χρησιμοποιώντας με ιδιαίτερη εξυπνάδα αυτό το θείο δώρο, δένοντας με γερά δεσμά το Θάνατο (“δεσμοίς κρατεροίς”, όπως λέει ο Όμηρος), προσπαθεί να κάνει τον εαυτό του και όλους τους ανθρώπους αθάνατους σαν τους Θεούς. Καταλύεται έτσι πλήρως η διάκριση Θεών και ανθρώπων, κάτι που οι ζηλόφθονοι θεοί το απαγορεύουν ρητά, το θεωρούν «ύβρη» και το τιμωρούν με ιδιαίτερα επαχθείς ποινές και βασανισμούς των επαναστατών και παραβατών των νόμων τους.

Η «τάξη» που έχουν επιβάλλει οι θεοί στον κόσμο δεν είναι μια φυσική τάξη, αλλά μια επιβεβλημένη έξωθεν απ’ αυτούς τάξη, που εξυπηρετεί τα συμφέροντά τους, ένα βασικό των οποίων είναι η ύπαρξη ενός αγεφύρωτου χάσματος μεταξύ αυτών και των ανθρώπων, μεταξύ των δούλων και των αφεντικών. Μόνον άμα επιλέξουν οι ίδιοι κάποιον ευνοούμενό τους θνητό, μπορούν να του χαρίσουν το δώρο της αθανασίας, το οποίο όμως πρέπει είναι αδιανόητο και ανεπίτρεπτο για τον μέσο άνθρωπο. Οι περισσότεροι άνθρωποι δέχονται μοιρολατρικά τον θείο αυτόν νόμο και τον διαχωρισμό του «ανώτερου» από το «κατώτερο», της θεϊκής και ευδαίμονος κάστας από την βασανιζόμενη υπέρ της ευημερίας και δόξας της ανθρώπινης.

Μερικοί όμως άνθρωποι-δούλοι επαναστατούν, απορρίπτουν του εκλεκτικούς «θείους» νόμους, άνωθεν επιβεβλημένους με την πειθώ της δύναμης και αλαζονείας, και προσπαθούν με την ευφυΐα τους να γεφυρώσουν το χάσμα που δημιούργησαν οι θεοί μεταξύ αυτών και των ανθρώπων. Αυτοί είναι γνήσιες επαναστατικές, εωσφορικές και φιλάνθρωπες μορφές, όπως ο δαδούχος, πυρφόρος και φιλάνθρωπος κατά τον Αισχύλο Προμηθέας. Και όλων αυτών το επαναστατικό φιλάνθρωπο έργο βεβαίως υβρίζεται από τους θεούς («Προμηθεύ Δαδούχε οία σου το έργον υβρίζεται») και τιμωρούνται οι ίδιοι αυστηρά για τις πράξεις τους.

Η κατάλυση λοιπόν της διάκρισης θεών και ανθρώπων, η ευφυής γεφύρωση του μεταξύ των δύο βασιλείων χάσματος, η παρακμή εξ αυτού και η πτώση των θεών από το τεχνητό, επιβεβλημένο από τους ίδιους ύψος τους, η ανάμιξη «ανώτερου» και «κατώτερου» είναι το μεγάλο έγκλημα ή θρασυτάτη «ύβρις», τόσο του Προμηθέα, όσο και του Σισύφου. Είναι η αποκάλυψη των Μυστηρίων της Αιώνιας Ζωής και της Γνώσης του Καλού και του Κακού που έταξε ο μυθολογικός ευφυής Όφις στους Πρωτόπλαστους. «Και ως θεοί έσεσθε», είπε το φίδι και έλεγε την Αλήθεια, αλλά επειδή αποκάλυψε τα μυστήρια της Θειότητας στην κατώτερη τάξη των ανθρώπων, δέχτηκε και αυτός την κατάρα και την δαιμονοποίησή του από το Θεό. Ο Όφις του Παραδείσου όμως δεν είναι παρά μια άλλη μορφή του Φιλάνθρωπου Προμηθέα ή του Φιλάνθρωπου επίσης Σισύφου…

Πρώτο και σοβαρότατο συμπέρασμα από τον μύθο του Σισύφου είναι η δυνατότητα της αθανασίας του ανθρώπου, η δυνατότητα θέωσής του, που απαγορεύουν διά «Θείου Νόμου» οι Θεοί. Ο Θάνατος δεν είναι ανίκητος, αλλά μπορεί να δεθεί με κρατερά δεσμά και να εξουδετερωθεί Ο τρόπος και η μέθοδος υπέρβασής του, η πτώση των Θεών και η ανύψωση των επαναστατών εναντίων του εκλεκτικού και ελιτιστικού νόμου τους, είναι η ευφυΐα και η σοφία, ή ακόμα η πανουργία, και όχι η βία, όπως συνήθως νομίζουμε. Το «Κράτος» και η «Βία» είναι οι βοηθοί πάντα των Θεών. Μέσω αυτών αυτοί ηγεμονεύουν και βασιλεύουν επί των ανθρώπων. Αντίθετα από αυτούς, οι άνθρωποι πρέπει να χρησιμοποιήσουν την ευφυΐα και πανουργία τους για να αποκτήσουν τα δώρα της μακαριότητας, ευημερίας και αθανασίας που τους αρνούνται οι Θεοί και κρατούν ζηλόφθονα μόνον για τον εαυτό τους.

Αν επαναστατήσει όμως μόνον ένας άνθρωπος, οι θεοί θα τον τιμωρήσουν αυστηρά για παραδειγματισμό, για να φοβηθούν οι υπόλοιποι να μην ξανατολμήσουν κάτι ανάλογο. Τι θα γίνει όμως όταν επαναστατήσουν με ευφυΐα και πανουργία όλοι οι άνθρωποι, ή τουλάχιστον το μεγαλύτερο μέρος τους, εναντίον των θεών; Μπορούν και θέλουν οι θεοί να τους τιμωρήσουν όλους το ίδιο αυστηρά; Τότε επί ποίων θα βασιλεύσουν, ποιους θα εκμεταλλευτούν;

Ας ξαναγυρίσουμε όμως στην τιμωρία και το πάθος του Σισύφου.

Η επίδραση ενός ατέρμονα επαναλαμβανόμενου φαύλου κύκλου σε κάποιον που είναι εγκλωβισμένος σε αυτόν μπορεί να έχει τα εξής δυνατά αποτελέσματα:

1. Να συνεχίζει ο ίδιος μάταια την προσπάθεια, αναζητώντας σημείο διεξόδου. Να επαναλαμβάνει ξανά και ξανά το μαρτύριό του, ελπίζοντας ότι θα ανακαλύψει κάποια στιγμή το λάθος της αποτυχίας του, θα καταφέρει να ολοκληρώσει με επιτυχία το έργο του και θα απελευθερωθεί από αυτόν τον «Τροχό της Ανάγκης»… Ως πότε όμως; Κάποια στιγμή οφείλει να συνειδητοποιήσει το αδιέξοδό του και το πλήρες ατελέσφορο των προσπαθειών του, ότι το λάθος δεν οφείλεται σε αυτό τον ίδιο, αλλά στην αναπόδραστη φαυλότητα του κύκλου μέσα στον οποίον έχει εγκλωβιστεί. Μια τέτοια συνειδητοποίηση όμως στους περισσότερους μη νηφάλιους θα φέρει μια τάση αυτοκαταστροφής, διαφυγής τους μόνον με αυτό τον απονενοημένο τρόπο από το αφόρητο για την επίγνωσή τους αυτό βάρος και μαρτύριο.

Ελάχιστοι νηφάλιοι θα σκεφτούν και θα στοχαστούν βαθύτερα για έναν άλλο πιθανό τρόπο διεξόδου τους από την φαυλότητα.

2. Η ίδια η επαναλαμβανόμενη μάταιη δράση καταντά τελικά συνήθεια και μια μηχανική συμπεριφορά, χωρίς να συμβεί ποτέ συνειδητοποίηση της πραγματικής κατάστασης και θέσης και αδιέξοδης δράσης του Σισύφου. Με άλλα λόγια ο Σίσυφος τελικά αποκοιμιέται, ναρκώνεται από τον επαναλαμβανόμενο και μονότονο ρυθμό της εργασίας του, αποδέχεται σα φυσικό το μοιραίο και ξεχνά τόσο την αιτία των προσπαθειών του, όσο και την θέληση της ελευθερίας του από τον φαύλο κύκλο στον οποίο βρίσκεται εγκλωβισμένος.

Ο μηχανικά δρων πια Σίσυφος είναι υπνωτισμένος, μαγεμένος και ανίσχυρος να επιτελέσει οποιαδήποτε δολιοφθορά εναντίον των θεών, τους οποίους, αντιθέτως, μπορεί κάλλιστα να φτάσει να δοξάζει για τον «επιούσιον» που του δίνουν, παρότι είναι στην πραγματικότητα πεθαμένος ή ονειρεύεται υπνωτισμένος ότι ζει. Μπορεί ακόμα μέσα στον ύπνο του να νιώσει υπεράνθρωπος που μπορεί και επιτελεί καθημερινά την θαυμαστή αυτή πράξη της ανύψωσης του βράχου στην κορυφή του βουνού, μπορεί να δώσει νόημα και σκοπό στο βάσανό του… Ο μάγος βοσκός μαγεύει-υπνωτίζει τελικά τα πρόβατά του και ελέγχει πλήρως την συμπεριφορά τους. Κάθε μορφή μηχανικότητας (απουσία της συνείδησης) καταντά τελικά ύπνωση και γητιά και εξ’αυτής ελεγξιμότητα, εκμεταλλευσιμότητα και υποτακτικότητα των υπνωτιζομένων ή υποβαλλομένων …

Είναι σίγουρο πως ο Σίσυφος, αν είναι με την συνειδητοποίηση της κατάστασής του και του ρόλου του να τρελαθεί και από μανιακή απόγνωση να αυτοκαταστραφεί, θα προτιμήσει ασυνείδητα να αποκοιμηθεί-υπνωτιστεί, θα προτιμήσει την ασυνείδητη μηχανικότητα από την απεγνωσμένη αυτοεξόντωσή του. Η ύπνωση λοιπόν και ασυνειδησία από το επαναλαμβανόμενο συνεχώς αιωνίως φαύλο έργο του είναι η πλέον αναμενόμενη γι’ αυτόν ψυχολογική κατάσταση. Ο Σίσυφος εδώ αντιπροσωπεύει την Μείζονα Ανθρωπότητα, την βουτηγμένη πλήρως στην μηχανικότητα, ματαιότητα και φαυλότητα, την οποία αναγκάζεται να ερμηνεύσει σαν «ζωή» της, ενώ είναι το βαθύ της όνειρο και ο ύπνος της.

3. Η άλλη δυνατότητα του Σισύφου είναι να καταλάβει πως ονειρεύεται, ότι η τιμωρία των θεών συμβαίνει απλά στον ύπνο του, είναι αποτέλεσμα του ύπνου του – απλά ονειρεύεται – είναι εγκλωβισμένος σε ένα φαύλο, ένα επαναλαμβανόμενο όνειρο, χωρίς διέξοδο που του έχουν επιβάλλει οι θεοί…. Όποιος ξυπνήσει μέσα στο όνειρό του, έχει μεγάλες δυνατότητες δράσεις: Ή να μετασχηματίσει κατά το δοκούν το τρέχον όνειρό του, είναι να επιλέξει ο ίδιος ένα άλλο ολοκαίνουριο όνειρο, σύμφωνα με τις δικές του προδιαγραφές ή να αποφασίσει να ξυπνήσει πλήρως και να σηκωθεί από το κρεβάτι του, αντικρύζοντας για πρώτη φορά έναν πραγματικό κόσμο.

Πρέπει να γίνει κατανοητό πως μόνον μέσα σε όνειρα ανημποριάς μας και αδιεξόδου μας από «έξωθεν» επιβαλλόμενους πάνω μας φαύλους εγκλωβισμούς συμβαίνουν τα βάσανά μας και τα πάθη μας. Όταν ξυπνήσουμε από τον ύπνο μας, τότε ξέρουμε πώς ακριβώς να δράσουμε για να μετασχηματίσουμε την πραγματικότητά μας.

Το επόμενο σοβαρό ερώτημα που προβάλλει στον ορίζοντα είναι αν υπήρχε πράγματι μια έξωθεν τιμωρία των θεών, έστω με την μορφή της υποβολής ενός επαναλαμβανόμενου φαύλου και βασανιστικού ονείρου πάνω στο Σίσυφο, ή μήπως δεν υπάρχουν θεοί και ο Σίσυφος τους
δημιουργεί ανόητα μόνος του, αυτοτιμωρώντας συγχρόνως επίσης ανόητα τον εαυτό του, με απλά λόγια αυτοϋπνωτιζόμενος;

Εδώ πολλά μπορούν να ειπωθούν αρκετά υπέρ της μίας ή της άλλης άποψης, αλλά δε θα το κάνουμε για να μη μεγαλώσουμε περισσότερο την παρουσίασή μας. Συνοπτικά πάντως υποστηρίζουμε πως υπάρχουν δυνάμεις, όπως και να τις ονομάσουμε, *που θέλουν τον άνθρωπο υπνωτισμένο*, και ενεργούν μάλιστα προς τον σκοπό αυτόν: να τον υπνωτίσουν και να παραμείνει αυτός υπνωτισμένος. Εδώ, ας θυμηθούμε λίγο την ιστορία με τον μάγο-βοσκό που αναφέρει ο Ουσπένσκυ και την είχε ακούσει από τον Γκουρντζίεφ:

Υπήρχε κάποτε ένας πλούσιος μάγος που είχε πολλά πρόβατα. Ήταν όμως πολύ φιλάργυρος και δεν ήθελε να πληρώνει βοσκούς να τα προσέχουν, ούτε να βάλει φράκτη γύρω από το λιβάδι όπου αυτά έβοσκαν. Έτσι τα πρόβατα συχνά περιπλανιόνταν στο δάσος, έπεφταν στις χαράδρες και πάνω απ’ όλα, έφευγαν γιατί ήξεραν ότι ο μάγος ήθελε το κρέας και το τομάρι τους και αυτό δεν τους άρεσε καθόλου. Τελικά ο μάγος βρήκε μια λύση. Υπνώτισε τα πρόβατά του και πρώτα απ’ όλα τους υπέβαλε την ιδέα ότι ήταν αθάνατα και ότι δε θα πάθαιναν τίποτα αν τα έγδερναν, ότι, αντίθετα, αυτό θα ήταν για το καλό τους και μάλιστα πολύ ευχάριστο. Τούς υπέβαλε ύστερα την ιδέα ότι ο μάγος ήταν καλό αφεντικό, ότι αγαπούσε το κοπάδι του τόσο πολύ, ώστε ήταν έτοιμος να κάνει τα πάντα στον κόσμο για χατίρι του. Ύστερα τους είπε ότι ακόμα και αν τους συνέβαινε κάτι, δε θα συνέβαινε τότε, οπωσδήποτε όχι εκείνη την μέρα και γι’ αυτό δεν ήταν ανάγκη καν να το σκέπτονται. Μετά τους υπέβαλε την ιδέα ότι δεν ήταν καθόλου πρόβατα. Σε μερικά υπέβαλε την ιδέα ότι ήσαν λιοντάρια, σε άλλα ότι ήταν αετοί, σε άλλα ότι ήσαν άνθρωποι και σε άλλα ότι ήταν μάγοι…

Αυτή η ιστορία, σημειώνει ο Ουσπένσκυ, απεικονίζει πολύ καλά την κατάσταση του συνηθισμένου ανθρώπου, με άλλα λόγια εμείς είμαστε το υπνωτισμένο-μαγεμένο κοπάδι του…

Πρώτα απ’ όλα, πρέπει να αντιληφθείτε, λέει ο Ουσπένσκυ μεταφέροντας τα λόγια του διδασκάλου του Γκουρτζίεφ, ότι ύπνος, που μέσα σε αυτόν ζει και κινείται ο άνθρωπος δεν είναι φυσιολογικός, αλλά μια ύπνωση. Ο άνθρωπος είναι υπνωτισμένος και αυτή η κατάσταση διατηρείται και ενισχύεται αδιάκοπα μέσα του.

«Θα έλεγε κανείς ότι υπάρχουν δυνάμεις που έχουν συμφέρον να κρατήσουν τον άνθρωπο σε μια κατάσταση ύπνου και να τον εμποδίσουν να δει την αλήθεια και να κατανοήσει την θέση του»…

Μερικοί εσωτεριστές έχουν υποστηρίξει ότι η τιμωρία του Σισύφου οφειλόταν στην προδοσία των Μυστηρίων, στην αποκάλυψη δηλαδή των μυστηρίων της ζωής και του θανάτου στους αμύητους, πράγμα που συνοδεύεται πάντα από μια αυστηρή τιμωρία των παραβατών. Άλλοι θεωρούν ότι ο μύθος αντιπροσωπεύει την ματαιότητα των ανθρώπινων φιλοδοξιών (ματαιότης ματαιοτήτων τα πάντα ματαιότης….), οι οποίες ακμάζουν με ελπίδα μέχρι το σημείο της αναμενόμενης επίτευξής του, για να αντιμετωπίσουν τελικά μόνον την απογοήτευση. Άλλοι έχουν ταυτίσει το Σίσυφο με τον ηλιακό δίσκο που ανατέλλει κάθε μέρα στην Ανατολή και δύει στην Δύση ή σαν τη θάλασσα και τα κύματά της. που ανέρχονται και κατέρχονται χωρίς σταματημό…

Ο Λουκρήτιος υποστηρίζει ότι ο Σίσυφος αντιπροσωπεύει τους πολιτικούς που επιζητούν αξιώματα και συνεχώς ηττώνται, ενώ η επιδίωξη της δύναμης είναι η ίδια κενοδοξία, παρομοιαζόμενη με το ανέβασμα του βράχου πάνω στο βουνό. Άλλοι υποστηρίζουν ότι ο μύθος συμβολίζει την μάταιη προσπάθεια του ανθρώπου στην επιδίωξη της γνώσης. Από την μεριά του ο Αλμπέρ Καμύ ανυψώνει το Σίσυφο στην θέση του παράλογου ήρωα, συμβολίζοντας το παράλογο της ανθρώπινης ζωής, αν και μας λέει στο τέλος πως πρέπει να φανταστούμε το Σίσυφο «ευτυχισμένο» καθώς «ο ίδιος ο αγώνας προς τα ύψη είναι αρκετός για να γεμίσει την καρδιά του ανθρώπου.»

Τέλος μερικοί ταυτίζουν την σημερινή οικονομική κατάσταση του λαού μας με το μαρτύριο του Σισύφου…

Από την μεριά μας θεωρούμε τον Σίσυφο σαν σύμβολο της ανθρωπότητας και ιδιαίτερα σαν σύμβολο του νου του ανθρώπου, του οποίου πρέπει να γίνει κυρίαρχος ο αφυπνιζόμενος. Ας μην ξεχνάμε επίσης πως ο Σίσυφος ήταν γιος του Αιόλου, του Θεού του Ανέμου, και δυνατοί και ισχυροί άνεμοι πνέουν πάντα μέσα στον ωκεανό του νου…

Το βασικό πάντως σημείο, πέρα από όλα τα άλλα, σε αυτόν τον μύθο είναι ότι ο Σίσυφος-Ανθρωπότητα ευδαιμονεί όταν ο θάνατος είναι δεμένος με ισχυρά δεσμά και αντίθετα το μαρτύριο του Σισύφου-Ανθρωπότητας αρχίζει όταν ο Θάνατος απελευθερώνεται από τα δεσμά του. Αν τώρα λάβουμε υπ’ όψη μας το Ομηρικό απόφθεγμα «ύπνω και θανάτω διδυμάοσιν», ότι δηλαδή ο ύπνος και ο θάνατος είναι δίδυμα αδέλφια, τότε θα καταλάβουμε πιστεύω πολύ καλά την ερμηνεία που εμείς δώσαμε στο μύθο.

Ο Καμύ υποστηρίζει ότι ο Σίσυφος όταν έχει τελειώσει το σπρώξιμο του βράχου, πριν χρειαστεί να ξεκινήσει πάλι από την αρχή, γεύεται μια σύντομη στιγμή ελευθερίας. Ο Βουδισμός από την άλλη μεριά μας λέει πως ο Σίσυφος δεν ήταν ποτέ πραγματικά φυλακισμένος και υφιστάμενος μια αιώνια τιμωρία. Είναι πάντα ελεύθερος και η έλλειψη εγρήγορσης και ταύτισής του με τις αντανακλάσεις του νου του είναι που του προκαλούν όλα αυτά τα φαινομενικά προβλήματα, που δημιουργούν σύννεφα και συσκοτίζουν το υπέρλαμπρο φως της συνείδησής του που είναι πάντα εκεί και φωτίζει, ακόμα και όταν δε διακρίνεται από τα σύννεφα της προσκόλλησης και της ταύτισης ή αλλιώς της διάσπασης.

Η τιμωρία του Σισύφου μας φέρνει επίσης στο νου την θεωρία της «Αιώνιας Επιστροφής» του Νίτσε, όπου αυτός θέτει το εξής υποθετικό ερώτημα:

«Κι αν μια μέρα ή μια νύχτα, ερχόταν ένας δαίμονας και γλιστρούσε μέσα στην υπέρτατη μοναξιά σου και σούλεγε: «Αυτήν την ζωή, όπως την έζησες και την ζεις ως τα τώρα, πρέπει να την ξαναρχίσεις από την αρχή, και να την ξαναρχίζεις αδιάκοπα, χωρίς τίποτα το καινούργιο, αντίθετα, μάλιστα: Ο παραμικρός πόνος, η παραμικρή ευχαρίστηση, η παραμικρή σκέψη, ο παραμικρός στεναγμός, όλα όσα ένιωσες στην ζωή σου θα ξαναρθούν, κάθε τι το άρρητα μεγάλο και το άρρητα μικρό που έχει μέσα της, όλα θα ξαναρθούν, και θα ξαναρθούν με την ίδια σειρά, με την ίδια ανελέητη διαδοχή…. κι αυτή η αράχνη θα ξαναρθεί, κι αυτό το σεληνόφωτο ανάμεσα στα δέντρα, κι αυτή η στιγμή, κι εγώ ο ίδιος! Η αιώνια κλεψύδρα της ζωής θα ξαναγυρίζει ακατάπαυστα, κι εσύ μαζί της, απειροελάχιστη σκόνη των σκονών!»…

Δεν θάπεφτες κατάχαμα, δεν θάτριζες τα δόντια σου και δεν θα καταριώσουν αυτόν τον δαίμονα; Εκτός πια, αν έχεις ζήσει κάποια θαυμαστή στιγμή, οπότε θα του απαντούσες: «Είσαι θεός, ποτέ μου δεν άκουσα ένα τόσο θείο λόγο!»

Επηρεασμένος από αυτήν την θεωρία ο Καζαντζάκης γράφει στην «Αναφορά στον Γκρέκο»:

«Ο χρόνος, συλλογίστηκες είναι απεριόριστος, η ύλη είναι περιορισμένη. Αναγκαστικά λοιπόν θα ’ρθει πάλι στιγμή που όλοι ετούτοι οι συνδυασμοί της ύλης θα ξαναγεννηθούν οι ίδιοι, οι απαράλλαχτοι. Ύστερα από χιλιάδες αιώνες ένας άνθρωπος σαν και μένα, εγώ ο ίδιος, θα σταθώ πάλι στον βράχο τούτον τον ίδιο και θα ξανάβρω την ίδια ιδέα. Κι όχι μονάχα μια φορά, αναρίθμητες φορές. Καμιά λοιπόν ελπίδα το μελλούμενο να ’ναι καλύτερο, καμιά σωτηρία. Πάντα οι ίδιοι, απαράλλαχτοι, θα στριφογυρίζουμε στον τροχό του χρόνου. Και τα πιο εφήμερα καταντούν έτσι αιώνια, κι η πιο ασήμαντη πράξη παίρνει ανυπολόγιστη πια σημασία»….

Και ο Κούντερα στην «Αβάσταχτη Ελαφρότητα του Είναι» παρατηρεί:

«Στην θεωρία της «αιώνιας επιστροφής» ο Νίτσε αναδεικνύει την σημασία του «είναι του γίγνεσθαι» και της κυκλικής του αναγκαιότητας. Ο κόσμος του Νίτσε μπορεί να θεωρηθεί ένα ομοίωμα, ένα αντίγραφο που αναπαράγεται στο διηνεκές: «επειδή η κάθε στιγμή είναι επανάληψη, ομοίωμα πραγμάτων που συνέβησαν ήδη απεριόριστες φορές». Ή όπως αναφέρεται κάπου αλλού: ‘Εάν το σύμπαν είχε μια θέση ισορροπίας, εάν το γίγνεσθαι είχε κάποιο σκοπό ή μια τελική κατάσταση, θα τα είχε ήδη πετύχει…

Ό,τι αποκλείεται από την «αιώνια επιστροφή» ό,τι δεν ξαναγυρνά, είναι αυτό που προσπαθεί να τεθεί ως μοναδικό μοντέλο, ως πρωτότυπο «εκτός χρόνου», ως αυτό που διακρίνει το γνήσιο από το αντίγραφο.

Αξίζει να σημειώσουμε πως η «Θεωρία της Αιώνιας Επιστροφής» του Νίτσε έχει και επιστημονικές βάσεις πάνω στο «Θεώρημα της Επανάληψης» του Γάλλου μαθηματικού Henri Poincaré, σύμφωνα με το οποίο:

«Ένα σύστημα πεπερασμένης ενέργειας, περιορισμένο σε έναν πεπερασμένο όγκο, μετά από ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα, επιστρέφει στην αρχική του κατάσταση»…

Εφόσον έτσι ο αριθμός των συστατικών του σύμπαντος είναι πεπερασμένος, αυτό μπορεί να σχηματίσει πεπερασμένο μόνον πλήθος διαφορετικών συνδυασμών. Αφού σχηματιστούν έτσι όλοι οι δυνατοί συνδυασμοί, τα συστατικά του σύμπαντος επιστρέφουν «αναγκαστικά» κάποτε στην αρχική τους κατάσταση. Και αυτό συμβαίνει άπειρες φορές, εφόσον έχουμε στην διάθεσή μας άπειρο χρόνο…

Σύμφωνα με το θεώρημα Poincaré ένα σύστημα θα μπορούσε να επιστρέψει στην αρχική του κατάσταση, χωρίς να παραβιάζεται ο 2ος νόμος της θερμοδυναμικής, όπως ίσως θεωρήσουν λανθασμένα μερικοί ότι γίνεται.

Από την μεριά του ο γνωστός «πλατωνιστής» Βρετανός μαθηματικός και φυσικός Roger Penrose σύμφωνα με μια καινούρια θεωρία του με βάση μια λεπτομερέστερη ανάλυση της ακτινοβολίας υποβάθρου από την «Μεγάλη Έκρηξη» που δημιούργησε το σύμπαν, ο χώρος και ο χρόνος δεν δημιουργήθηκαν μαζί με το Big Bang, αλλά στην πραγματικότητα το σύμπαν μας ακολουθεί συνεχείς κύκλους «γέννησης» και «θανάτου», μέσα από μια αέναη διαδοχή φάσεων ή “Αιώνων”, υποστηρίζοντας έτσι την Ινδουιστική άποψη για τις «Μέρες» και «Νύχτες του Μπράχμα», κατά τις οποίες αντίστοιχα το σύμπαν είναι ενεργό και ανενεργό. Κάθε «Μέρα του Μπράχμα» ακολουθείται από μια «πραλάγια» ή διαδικασία διάλυσης και επαναπορρόφησης του σύμπαντος που οδηγεί στην λεγόμενη «Νύχτα του Μπράχμα» όπου το σύμπαν παραμένει ανεκδήλωτο και μόνον σα μια δυνατότητα. Από αυτήν, μετά από ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, το σύμπαν επαναδημιουργείται από το μηδέν και ακολουθεί μια νέα Ημέρα του Μπράχμα κ.ο.κ..

Σύμφωνα με τον Penrose το Big Bang δεν ήταν ένα και μοναδικό, όπως πιστεύει σήμερα η επιστήμη, αλλά υπήρξαν πολλά τέτοια Big Bang στην σειρά στην ιστορία του σύμπαντος και κάθε φορά ένας νέος «Aιώνας» ξεκινούσε. Ο Penrose πιστεύει ότι κάθε φορά, στο τέλος ενός
«Aιώνα», το σύμπαν, μετά την συνεχή επέκτασή του (διαστολή), γίνεται άπειρα μεγάλο και μετά μεταβαίνει στην επόμενη φάση (“Αιώνα”) της συστολής, οπότε γίνεται ξανά άπειρα μικρό, εκρήγνυται και πάλι με ένα νέο Big Bang, αρχίζει ξανά να επεκτείνεται κοκ, σε μια κυκλική διαδοχή συμπάντων.

Τελειώνουμε αναφερόμενοι στο βιβλίο του Πήτερ Ουσπένσκυ «Η Παράξενη Ζωή του Ιβάν Οοσοκίν», όπου δίνεται μια όμορφη μυθιστορηματική περιγραφή της Θεωρίας της Αιώνιας Επιστροφής του Νίτσε. Σε αυτό ο πρωταγωνιστής Ιβάν Οσοκίν κάνει απεγνωσμένες προσπάθειες να διορθώσει τα σφάλματά του, όταν του δίνεται, με την βοήθεια ενός μάγου, η ευκαιρία να ξαναζήσει το παρελθόν του. Ο τίτλος του βιβλίου παράγεται από την εμπειρία του Ιβάν Οσοκίν στην νέα ζωή του, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, αλλά με την γνώση τώρα των προηγούμενων λαθών του για να μην τα επαναλάβει. Ο τίτλος όμως αυτός είναι τελικά ειρωνικός, διότι παρόλη την γνώση και ανάμνηση των λαθών του, ο Οσοκίν στη νέα του ζωή επαναλαμβάνει τα ίδια ακριβώς λάθη όμοια και απαράλλακτα και η νέα του ζωή είναι τελικά ένα ακριβές αντίτυπο της προηγούμενης, χωρίς καμιά διαφορά απ’ αυτήν!

Διατηρώντας την μηχανική συμπεριφορά του, παρόλη την δυνατότητα της ανάμνησης των προηγούμενων λαθών του, ο Οσοκίν τα επαναλαμβάνει ταυτόσημα και ακέραια. Τελικά είναι πλήρως εγκλωβισμένος: όσες φορές και να του δινόταν η ευκαιρία να ξαναζήσει την ζωή του, θα τηνζούσε ακριβώς όπως την έζησε!

Η μηχανικότητα δημιουργεί ύπνωση και ένα φαύλο κύκλο που εγκλωβίζει την συνείδηση. Η μόνη διέξοδος από την μηχανικότητα, την ύπνωση και τον φαύλο κύκλο, είναι η Αφύπνιση, αλλιώς τα πράγματα θα επαναλαμβάνονται μάταια, ανούσια και φαύλα!

Όλα τα προηγούμενα καλό είναι να μας βάλουν σε μία εποικοδομητική περισυλλογή, ώστε να δούμε με μία ευρύτερη ματιά τα πράγματα για τα οποία έχουμε ήδη μία παγιωμένη και αποκρυσταλλωμένη άποψη, νομίζοντας ότι τα γνωρίζουμε πολύ καλά…

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου