Η Εικονική Πραγματικότητα (αγγλ. Virtual Reality (VR) είναι η
προσομοίωση ενός περιβάλλοντος από έναν υπολογιστή.
Ορισμός: Επειδή
δεν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος και αυστηρός ορισμός για τον όρο Εικονική
Πραγματικότητα, δίνονται παρακάτω κάποιοι από τους επικρατέστερους. Ο ίδιος ο
όρος βέβαια είναι αντιφατικός και οδηγεί σε παρεξηγήσεις και σε πολύωρες
φιλοσοφικές συζητήσεις.
Ο πατέρας του όρου Jaron Lanier, έδωσε τον εξής ορισμό το
1989: «Ένα αλληλεπιδραστικό, τρισδιάστατο
περιβάλλον, φτιαγμένο από υπολογιστή, στο οποίο μπορεί κάποιος να
εμβυθιστεί.»
Από εκεί και έπειτα, δόθηκαν ποικίλοι ορισμοί, μερικοί από
τους οποίους δίνονται παρακάτω:
«Η Εικονική Πραγματικότητα, αποτελεί ένα όρο που έχει γίνει
πρόσφατα γνωστός αλλά και από τους πλέον διαδεδομένους στο χώρο των υπολογιστών,
ο οποίος μεταφέρει το χρήστη ή τους χρήστες, σε ένα συνθετικό, τεχνητό, εικονικό
και φτιαγμένο από υπολογιστή περιβάλλον.» M.Krueger (1991)
«Αλληλεπιδραστικά γραφικά πραγματικού χρόνου (real-time) με
τρισδιάστατα μοντέλα, συνδυασμένα με μια τεχνολογία απεικόνισης η οποία δίνει τη
δυνατότητα στο χρήστη για εμβύθιση στον μοντελοποιημένο κόσμο και τη δυνατότητα
για απευθείας χειρισμό.» Fuchs, H., Bishop, et al. (1992)
«Η ψευδαίσθηση της συμμετοχής σε ένα συνθετικό περιβάλλον
αντί για την εξωτερική παρατήρηση ενός τέτοιου περιβάλλοντος. Η Εικονική
Πραγματικότητα βασίζεται σε τρισδιάστατες, στερεοσκοπικές μονάδες απεικόνισης,
με ανιχνευτή της κίνησης του κεφαλιού, του χεριού ή του σώματος και
στερεοσκοπικό ήχο. Η Εικονική Πραγματικότητα είναι μια εμπειρία εμβύθισης που
χρησιμοποιεί όλες τις αισθήσεις.» Gigante, M. (1993)
«Η Εικονική Πραγματικότητα αναφέρεται σε αλληλεπιδραστικά,
πολυ-αισθητικά, βασισμένα στη όραση, τρισδιάστατα, περιβάλλοντα εμβύθισης,
δημιουργημένα από υπολογιστή, καθώς και ο συνδυασμός των τεχνολογιών που
απαιτούνται για την ανάπτυξη τέτοιων περιβαλλόντων.» Cruz-Neira, C. (1993)
«Μπορεί να οριστεί σαν ένας νέος τρόπος επικοινωνίας μεταξύ
ανθρώπου και μηχανής. Ένα από τα χαρακτηριστικά του είναι η υιοθέτηση συσκευών
απεικόνισης και αλληλεπίδρασης των ανθρώπινων αισθήσεων. Στερεοσκοπικά συστήματα
απεικόνισης, δίνουν τη εντύπωση πραγματικής χωρικής αντίληψης των τρισδιάστατων
εικόνων οι οποίες παράγονται από τον υπολογιστή. Επιπλέον, η αίσθηση του ότι
είσαι εμβυθισμένος σε ένα εικονικό περιβάλλον, δυναμώνει με τη χρήση συσκευών
όπως το γάντι (data glove), το οποίο επιτρέπει πιο φυσική και ενστικτώδη
απευθείας αλληλεπίδραση.» Ellis, S. R. (1994)
«Ένα υπολογιστικό σύστημα το οποίο χρησιμοποιείται για τη
δημιουργία εικονικών κόσμων, στους οποίους ο χρήστης έχει την εντύπωση της
ύπαρξης του σε αυτούς και επιπλέον έχει την ικανότητα να πλοηγηθεί και να
χειριστεί τα αντικείμενά τους.» C.Manetta, & Blade R. (1995)
«Η Εικονική Πραγματικότητα είναι τα από τον υπολογιστή
φτιαγμένα, τρισδιάστατα, εξομοιωμένα περιβάλλοντα τα οποία απαντώνται σε
πραγματικό χρόνο (real-time), καθώς τα διαχειρίζεται ο χρήστης.» Mills, S.,
Noyes, J. (1999)
«Βασικά είναι μία διεπαφή, η οποία συνδυάζει διαφορετικά
τεχνικά συστήματα με σκοπό να δώσει τη δυνατότητα στον χρήστη να αλληλεπιδράσει
σε πραγματικό χρόνο με μία εφαρμογή για την απεικόνιση (visualization), την
περιγραφή της κίνησης (animation), την παραγωγή (generation) και την μεταβολή
(modification) τρισδιάστατων δεδομένων, δημιουργημένων από υπολογιστή τα οποία
βλέπει στερεοσκοπικά. Ένας όρος που περικλείει τα πάντα και περιγράφει την
τεχνολογία και όλο το πεδίο γενικότερα.» VIEW of the future Project (2001)
«Η εξομοίωση ενός πραγματικού ή φανταστικού περιβάλλοντος, το
οποίο μπορεί να το βιώσει ο χρήστης οπτικά στις τρεις διαστάσεις του πλάτους,
ύψους και βάθους και το οποίο μπορεί επιπροσθέτως να παρέχει μια
αλληλεπιδραστική οπτική εμπειρία με κίνηση σε πραγματικό χρόνο (real-time) με
ήχο και πιθανώς και απτικές ή άλλες μορφές ανάδρασης.» Whatis.com full reference
(2003)
«Ένα μέσο το οποίο αποτελείται από αλληλεπιδραστικές
εξομοιώσεις με υπολογιστή, οι οποίες ‘αισθάνονται’ την θέση και τις ενέργειες
του χρήστη, και αντικαθιστούν ή επαυξάνουν την ανάδραση σε μία ή παραπάνω
αισθήσεις, δίνοντας το αίσθημα της πνευματικής εμβύθισης ή παρουσίας στην
εξομοίωση (ένας εικονικός κόσμος).» Sherman, W. R., Craig, A., B. (2003)
Τελευταία στην επιστημονική κοινότητα αποφεύγεται η χρήση του
όρου Εικονική Πραγματικότητα λόγω της αντιφατικότητάς του και χρησιμοποιείται ο
όρος Εικονικό Περιβάλλον, Virtual Environment στα αγγλικά, (αγγλική
συντομογραφία VE).
Ο όρος Εικονική
Πραγματικότητα χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τον Jaron Lanier
(Τζάρον Λέινιερ) το 1989. Ο Lanier είναι ένας από τους πρωτοπόρους της Εικονικής
Πραγματικότητας και ιδρυτής της εταιρείας VPL Research (από τη φράση Virtual
Programming Languages) η οποία ανέπτυξε μερικά από τα πρώτα συστήματα τη
δεκαετία του 1980.
Η Εικονική Πραγματικότητα χρησιμοποιεί ηλεκτρονικούς
υπολογιστές, για να δημιουργήσει και να προσομοιώσει υπαρκτά ή μη περιβάλλοντα,
από τα οποία ο χρήστης έχει την ψευδαίσθηση ότι περιβάλλεται και στα οποία
μπορεί να κινηθεί ελεύθερα, αλληλεπιδρώντας παράλληλα με τα αντικείμενα που
περιλαμβάνουν, όπως θα έκανε και στον πραγματικό κόσμο.
Για να είναι όσο πιο πετυχημένη γίνεται η εμβύθιση ενός
χρήστη σε ένα περιβάλλον Εικονικής Πραγματικότητας, είναι σημαντικό να
απομονωθεί ο χρήστης και οι αισθήσεις του από το πραγματικό κόσμο,
επικαλύπτοντας τα ερεθίσματα του πραγματικού κόσμου με αντίστοιχα εικονικά,
φτιαγμένα από το σύστημα της Εικονικής Πραγματικότητας. Από τις πέντε (ή μήπως
εφτά) αισθήσεις, οι πιο σημαντικές κατά φθίνουσα σειρά είναι η όραση, η ακοή και
η αφή.
Έτσι είναι πρωταρχικής σημασίας ένα σύστημα Εικονικής
Πραγματικότητας να παρέχει στερεοσκοπική εικόνα, δηλαδή δύο εικόνες από
διαφορετική οπτική γωνία, μία για κάθε μάτι του χρήστη, έτσι ώστε να
δημιουργηθεί η αίσθηση του βάθους στο χώρο. Παράλληλα η ύπαρξη στέρεοσκοπικού
ήχου βοηθάει το χρήστη να κατανοεί τι γίνεται γύρω του στον εικονικό χώρο που
τον περιβάλλει με πολύ φυσικό τρόπο, ενώ ταυτόχρονα αποκλείει τον χρήστη από
τους ήχους του πραγματικού κόσμου, οι οποίοι θα μπορούσαν να καταστρέψουν την
εικονική του εμπειρία.
Τέλος η αφή, μπορεί να χρησιμοποιηθεί με κατάλληλες συσκευές
είτε για να μπορεί ο χρήστης να νιώθει τον κόσμο, π.χ. να ακουμπά ένα
αντικείμενο και να νιώθει αντίσταση, είτε για να καθοδηγήσουμε το χρήστη
διευκολύνοντάς τον στην εκτέλεση κάποιων συγκεκριμένων ενεργειών, π.χ.
μοντελοποίηση τρισδιάστατων αντικειμένων. Αν όλα τα παραπάνω συνδυαστούν και με
την ανίχνευση των κινήσεων του χρήστη με κατάλληλες συσκευές ανίχνευσης, έτσι
ώστε το εικονικό περιβάλλον να συμπεριφέρεται όπως και το πραγματικό, τότε η όλη
εμπειρία που θα αποκτήσει ο χρήστης μπορεί να είναι άκρως ρεαλιστική.
Η ιστορία της Εικονικής
Πραγματικότητας, ξεκινά από τις πρώτες στιγμές που ο άνθρωπος θέλησε να
εκφραστεί, περίπου 15000 χρόνια π.κ.ε., με τις προϊστορικές ζωγραφιές σε
σπηλιές, όπως το σπήλαιο Λασκώ στη νότια Γαλλία αλλά και με τα διάφορα
θρησκευτικά τελετουργικά, που προσπαθούσαν να αγκαλιάσουν όλες τις ανθρώπινες
αισθήσεις και να προκαλέσουν δέος και θαυμασμό. Τέτοια παραδείγματα εμβύθισης
στην ιστορία της τέχνης υπάρχουν πάρα πολλά. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται το
αρχαίο ελληνικό δράμα και τα Διονύσια.
Επίσης κατά τον 5ο αιώνα π.κ.ε., όπου γίνονται οι πρώτες
ιστορικές αναφορές στην τέχνη από τον Πλάτωνα και τους σύγχρονούς του, δίνεται
ιδιαίτερη προσοχή στη δραματική χρήση της προοπτικής στα σκηνικά των έργων του
Αισχύλου και του Σοφοκλή. Μάλιστα ένας από τους πιο καινοτόμους σκηνογράφους, ο
Αγάθαρχος, έγραψε σημειώσεις για το πώς χρησιμοποιούσε ο ίδιος την προοπτική
σύγκλιση, οι οποίες ενέπνευσαν πολλούς Έλληνες γεωμέτρες εκείνης της εποχής να
αναλύσουν μαθηματικά το μετασχηματισμό προβολής.
Δυστυχώς δεν έχουν διασωθεί αρχαία ελληνικά σκίτσα ή
ζωγραφιές που χρησιμοποιούν την προοπτική, αλλά μπορούμε ίσως να πάρουμε μια
γεύση από τα Ρωμαϊκά αντίγραφα, φτιαγμένα μάλλον από Έλληνες ζωγράφους στην
Πομπηία του πρώτου αιώνα μ.Χ. Φαίνεται ότι οι Έλληνες και Ρωμαίοι ζωγράφοι
έφταναν σε ένα πολύ υψηλό επίπεδο τρισδιάστατου ρεαλισμού στα έργα τους
χρησιμοποιώντας τη διαίσθησή τους, παρά σχεδιάζοντας τα πάντα από την αρχή με
ακρίβεια.
Θα πρέπει να φτάσουμε στο 14ο αιώνα, στη Φλωρεντία, όπου ο
Giotto di Bondone ανακάλυψε εντελώς ξαφνικά ένα διαισθητικό τρόπο για την
προβολή 3Δ προοπτικής σε μια 2Δ επιφάνεια, όπως είναι ο καμβάς. Η μέθοδος αυτή
βασίζεται στην οργάνωση των αντικειμένων και των σχέσεων τους σαν να υπάρχει ένα
και μοναδικό σημείο θέασης, πράγμα που δημιουργεί μια αίσθηση βάθους. Δεν είναι
τυχαίο άλλωστε το γεγονός ότι θεωρείται ο ιδρυτικής της Δυτικής ζωγραφικής.
Η επόμενη εξέλιξη στον τομέα της Εικονικής Πραγματικότητας,
έρχεται το 1778, όταν ο Σκωτζέζος ζωγράφος Robert Barker ζωγράφισε μια άποψη της
πόλης του Εδιμβούργου 360 μοιρών. Ο καμβάς ύψους περίπου 3 μέτρων τοποθετήθηκε
σε ένα κυκλικό δωμάτιο με διάμετρο περίπου 18 μέτρα. Οι θεατές εισέρχονταν στο
κέντρο του δωματίου και βρίσκονταν περικυκλωμένοι από τη σκηνή. Ο Barker αρχικά
ονόμασε την εφεύρεσή του ‘la nature á coup d’ oeil’, αλλά σε διαφημίσεις του
1791 για μια αντίστοιχη ζωγραφιά για το Λονδίνο, χρησιμοποίησε τον όρο ‘Πανόραμα’ από τις ελληνικές λέξεις παν και
όραμα.
Στα μέσα του 18ου αιώνα, η νέα τεχνολογία της φωτογραφίας
γίνεται δημοφιλής, δίνοντας τη δυνατότητα στον άνθρωπο για πρώτη φορά στην
ιστορία του να παίρνει και να ξαναδημιουργεί πιστά αντίγραφα εικόνων,
γεωγραφικών τόπων, ανθρώπων ή γεγονότων. Το 1833 o Wheatstone, επινόησε τη
στερεοσκοπική οθόνη, η οποία επέτρεπε τη θέαση στερεοσκοπικών εικόνων, δίνοντας
έτσι στο θεατή μια αίσθηση του βάθους. Ο David Brewster επεξεργάστηκε ακόμα
περισσότερο την εφεύρεση αυτή το 1844, πράγμα που έκανε δυνατή την δημιουργία
ενός προϊόντος ευρείας κατανάλωσης με το όνομα Viewmaster στα μέσα του 19ου
αιώνα.
To 1929 o Edward Link κατασκευάζει τον πρώτο απλό μηχανικό
εξομοιωτή πτήσης, για την εκπαίδευση πιλότων σε εσωτερικούς χώρους και μακριά
από πραγματικά αεροπλάνα. Το 1946 κατασκευάζεται ο πρώτος ηλεκτρονικός
υπολογιστής, με την ονομασία ENIAC, από το Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια, για τον
αμερικάνικο στρατό. Στη δεκαετία του 1950 ο Αμερικανός κινηματογραφιστής Morton
Heilig προτείνει «το σινεμά του μέλλοντος», το οποίο θα περικυκλώνει το θεατή με
αισθήσεις φτιαγμένες από μηχανήματα και θα μεταφέρει τους θεατές σε μια άλλη
διάσταση.
Το Sensorama που κατασκευάζεται από τον ίδιο το 1956,
προσφέρει μια βόλτα με μοτοσυκλέτα στους δρόμους του Μανχάταν. Χρησιμοποιούνται
3Δ γραφικά, στερεοσκοπικός ήχος και δονητές. Ο χρήστης του μπορεί επίσης να
νοιώσει τον αέρα να τον χτυπάει στο πρόσωπο και να μυρίσει αρώματα της πόλης,
όπως γιασεμί και ιβίσκο. Τελικά όμως το Sensorama αποδεικνύεται πολύ
επαναστατικό για την εποχή του και αποτυγχάνει.
Το 1961 οι μηχανικοί της εταιρίας Philco Comeau και Bryan
δημιουργούν ένα HMD (Head Mounted Display) με την ονομασία Headsight TV
Surveillance System απομακρυσμένης παρακολούθησης, με ανίχνευση της κίνησης του
κεφαλιού. Για να το επιτύχουν αυτό χρησιμοποιούν ένα ειδικά κατασκευσμένο
ηλεκτρομαγνητικό σύστημα. Το HMD αυτό χρησιμοποιήθηκε για την απομακρυσμένη
παρακολούθηση επικίνδυνων καταστάσεων. To 1963 o διδακτορικός φοιτητής του MIT
Ivan Sutherland εισάγει τα αλληλεπιδραστικά γραφικά μέσω υπολογιστή με την
εφαρμογή του Sketchpad.
Η συγκεκριμένη εφαρμογή χρησιμοποιεί ένα ελαφρύ στυλό για την
επιλογή αντικειμένων, παράλληλα με τη χρήση του πληκτρολογίου. Ο ίδιος το 1965
κάνει τα πρώτα βήματα στο να συνδυάσει τους υπολογιστές και τη δημιουργία
Εικονικών Κόσμων με την εργασία του «The ultimate display». Στην εργασία αυτή
ουσιαστικά περιγράφει ένα δωμάτιο, όπου τα πάντα ελέγχονται από τον υπολογιστή
και όλες οι ενέργειες του χρήστη μέσα σε αυτό έχουν τον ίδιο αντίκτυπο που θα
είχαν και στον πραγματικό κόσμο. Όπως αναφέρει και ο ίδιος «It is a
looking glass into a mathematical wonderland».
Το 1967, o Fred Brooks επηρεασμένος από την εργασία του
Sutherland, ξεκινάει το project GROPE, που έχει σαν στόχο να εξερευνήσει τη
χρήση απτικής αλληλεπίδρασης για να βοηθήσει τους βιοχημικούς να «αισθανθούν»
τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ μορίων πρωτεΐνης. Το 1968, ο Sutherland κατασκευάζει
το Sword of Damocles (Σπαθί του Δαμοκλή), ένα HDM το οποίο πήρε το όνομα του από
το γεγονός ότι κρεμόταν από το ταβάνι. Χρησιμοποιούσε καθοδικές λυχνίες, είχε
μηχανική ανίχνευση της κίνησης του κεφαλιού και πρόβαλλε εικόνες πάνω στον
πραγματικό κόσμο.
Το εύρος πεδίου του ήταν 40 μοίρες και ο χρήστης μπορούσε να
δει σε πραγματικό χρόνο, αντικείμενα σε wireframe μορφή να προβάλλονται πάνω
στον πραγματικό κόσμο. Την ίδια χρονιά ο ίδιος και o David Evans ιδρύουν την
εταιρία Evans and Sutherland Computer Corp. (E&S), η οποία ασχολείται με
συστήματα οπτικοποίησης τα οποία χρησιμοποιούνται στο στρατό, σε εμπορικούς
εξομοιωτές καθώς και σε πλανητάρια και αλληλεπιδραστικά θέατρα. Η εταιρία αυτή
εξακολουθεί να υπάρχει! Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στην
ιστοσελίδα της http://www.es.com/.
Tο 1972, η εταιρία Atari προσφέρει στο ευρύ κοινό
αλληλεπιδραστικά γραφικά πραγματικού χρόνου, με το παιχνίδι Pong. Η ίδια εταιρία
στη συνέχεια θα συγκεντρώσει στους κόλπους της πολλούς μελλοντικούς πρωτοπόρους
της Εικονικής Πραγματικότητας, όπως είναι οι Alan Kay, Fisher, Bricken, Foster,
Laurel, Walser, Robinett και Zimmerman. Το 1974 ο Myron Krueger δημιουργεί τα
πρωτοποριακά του έργα, Metaplay και Videoplace, όπου εξερευνά τις δυνατότητες
της αλληλεπίδρασης με τη βοήθεια υπολογιστή. Δημιουργούνται έτσι
αλληλεπιδραστικά καλλιτεχνικά περιβάλλοντα, σχεδιασμένα με τέτοιο τρόπο ώστε να
δίνουν στους χρήστες τους τη δυνατότητα ελευθερίας επιλογής και προσωπικής
έκφρασης. Το 1976 κατασκευάζεται το GROPE II, από τους P. J. Kilpatrick και Fred
Brooks, το οποίο παρείχε force feedback (ανάδραση δύναμης) και χρησιμοποιούσε
μηχανικούς βραχίονες, για να μεταφερθούν οι κινήσεις των χεριών των χημικών που
χρησιμοποιούσαν το σύστημα, στα άτομα φαρμάκων και να μεταβάλλουν τη συμπεριφορά
τους.
Σε αντίθεση με το παρελθόν, το οποίο ήταν γεμάτο υποσχέσεις
οι οποίες τελικά ποτέ δεν πραγματοποιήθηκαν γιατί οι τεχνολογίες και οι συνθήκες
που επικρατούσαν δεν ήταν αρκετά ώριμες, το μέλλον της Εικονικής Πραγματικότητας
υπόσχεται μια συνεχή ανάπτυξη σε πιο στέρεες και λιγότερο ουτοπικές βάσεις.
Πλέον η βιομηχανία αρχίζει να βρίσκει πρακτικές εφαρμογές στη χρήση των
Εικονικών Περιβαλλόντων, όπως είναι η σχεδίαση αυτοκινήτων ή η εκπαίδευση
αστροναυτών, και μαζί με τα διάφορα κρατικά ερευνητικά προγράμματα προσφέρουν
μια σταθερή χρηματοδότηση για την έρευνα και την ανάπτυξη τέτοιων συστημάτων,
καθώς και την εύρεση νέων εφαρμογών τους.
Μάλιστα τελευταία γίνονται προσπάθειες να συγκεντρωθεί όλη η
γνώση που έχει συσσωρευτεί διάσπαρτη σε ερευνητικά ιδρύματα και εταιρείες που
ασχολούνται με την Εικονική Πραγματικότητα, με σκοπό την κατανόηση των αναγκών
τέτοιων περιβαλλόντων καθώς και την ανάπτυξη οδηγιών για τη σχεδίαση και
υλοποίησή τους. Τέλος δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η συνεχής ανάπτυξη της
τεχνολογίας, δίνει τη δυνατότητα για αναβάθμιση της ποιότητας της εμβύθινσης που
μπορεί να γίνει αντιληπτή από το χρήστη, μέσω της βελτίωσης των συσκευών εισόδου
και εξόδου, ενώ παράλληλα μειώνεται και το κόστος αυτών των συσκευών, που
τουλάχιστον μέχρι τώρα είναι απαγορευτικό για το μέσο χρήστη. Έτσι θα λέγαμε ότι
δεν θα αργήσει η μέρα που η Εικονική Πραγματικότητα θα βρεθεί σε κάθε σπίτι,
ιδιαίτερα αν υποστηριχθεί από τον τομέα της ψυχαγωγίας και των παιχνιδιών.
Η Εικονική Πραγματικότητα
στην Επιστημονική Φαντασία
Πολλά βιβλία και ταινίες επιστημονικής φαντασίας δημιούργησαν
χαρακτήρες «παγιδευμένους στην Εικονική Πραγματικότητα». Η πρώτη σύγχρονη
δουλειά που χρησιμοποίησε αυτή την ιδέα είναι η νουβέλα Simulacron-3 γραμμένη
από τον Daniel F. Galouye, η οποία χρησιμοποιήθηκε στη Γερμανία για το σενάριο
της τηλεοπτικής σειράς Welt am Draht (Ο κόσμος σε ένα Σύρμα). Η πρώτη ταινία
μαζικής αποδοχής του Χόλιγουντ που εξερευνούσε αυτή την ιδέα ήταν η ταινία Τρον
του Στίβεν Λίσμπεργκερ. Στη συνέχεια ακολούθησαν οι ταινίες Ολική Επαναφορά
(1990), Ο μνημονικός Τζόνι (1992), Επαφές μιας ξεχωριστής πραγματικότητας
(Lawnmower man, 1992), Το δέκατο τρίτο πάτωμα 1999 και eXistenZ 1999 του
Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ. Οι πιο γνωστές ταινίες όμως με αναφορά στην Εικονική
Πραγματικότητα είναι οι ταινίες των αδερφών Γουατσόφσκι, Μάτριξ (1999), The
Matrix Reloaded (2003) και The Matrix Revolutions (2003).
Η κωμωδία National Lampoon’s Last Resort ήταν σημαντική στο
ότι παρουσίαζε την Εικονική Πραγματικότητα και την πραγματικότητα να
αλληλοκαλύπτονται, και μερικές φορές να είναι δύσκολο να τις ξεχωρίσεις. Επίσης,
η βρετανική κωμωδία Red Dwarf για πολλά επεισόδια χρησιμοποιούσε την ιδέα ότι η
ζωή (ή τουλάχιστον η ζωή της σειράς αυτής) είναι ένα παιχνίδι Εικονικής
Πραγματικότητας. Αυτή η ιδέα χρησιμοποιήθηκε επίσης και στο Spy Kids 3-D: Game
Over. Το .Hack επικεντρώνεται γύρω από ένα παιχνίδι Εικονικής
Πραγματικότητας.
Ωστόσο, στην πραγματικότητα είναι εύκολο να διακρίνεις την
Εικονική Πραγματικότητα από την πραγματικότητα. Οι εικόνες δεν είναι ιδιαίτερα
ρεαλιστικές, υπάρχει χρονική καθυστέρηση στην ανταπόκριση του συστήματος στις
κινήσεις του χρήστη, και επιπλέον τις περισσότερες φορές αισθήσεις όπως η αφή, η
οσμή και η γεύση δεν δέχονται ερεθίσματα από τον εικονικό κόσμο.
Άλλα βιβλία επιστημονικής φαντασίας έχουν προάγει την
Εικονική Πραγματικότητα σαν μια μερική αντικατάσταση της δυστυχίας της
πραγματικότητας, με την έννοια ότι ένας άπορος στον πραγματικό κόσμο μπορεί να
είναι βασιλιάς σε ένα σύστημα Εικονικής Πραγματικότητας, ή σαν ένα τρόπο για την
δημιουργία φαντασμαγορικών εικονικών κόσμων στους οποίους οι άνθρωποι ζουν,
παίζουν και κοινωνικοποιούνται. Ένα από τα καλύτερα παραδείγματα και των δύο
ιδεών είναι η νουβέλα του Νιλ Στίβενσον με τον τίτλο Snow Crash. Ωστόσο, το
2003, ο Στίβενσον παραδέχτηκε στο περιοδικό Wired ότι το Snow Crash ήταν μια
«αποτυχημένη προφητεία».
Στο παιχνίδι ρόλων
Mage: The Ascension, υπάρχει μια μυστική μαγική κοινότητα με το όνομα
Virtual Adepts η οποία παρουσιάζεται ότι δημιούργησε την Εικονική
Πραγματικότητα. Ο απόλυτος στόχος αυτής της κοινότητας είναι η μετακίνηση τους
στην Εικονική Πραγματικότητα, αλλάζοντας το πραγματικό τους σώμα με ένα καλύτερο
εικονικό.
Υπάρχουν αρχέγονες
ερωτήσεις που δεν επιδέχονται μονάχα μια απάντηση, λες κι έχουν σκοπό
τους, να κάνουν την ζωή μας δύσκολη και
το μυαλό μας να δουλεύει ασταμάτητα. Μια απ αυτές είναι «Ποια είναι η αρχέγονη
πραγματικότητα;» και «Υπάρχει μια
πραγματικότητα;» και «αν δεν υπάρχει
μόνο μια πραγματικότητα πόσες υπάρχουν;» και «Είναι όλες πραγματικές ή
φανταστικές;» Κι «αν είναι φανταστικές πως έχουμε πρόσβαση σε αυτές;» Και «ποια
είναι η πραγματική η μία πραγματικότητα;» «Ποιος την έφτιαξε;» …. Βλέπετε… ξεκινάς με μια ερώτηση και …
καταλήγεις στο ΧΑΟΣ των ερωτήσεων.
Το διήγημα που θα διαβάσετε του Charles Leonard
Harness «Η ΝΕΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ» [1] δεν
απαιτεί ιδιαίτερες γνώσεις της σχετικής σχετικότητας ή της κβαντικής, γνώσεις
φυσικές ή μεταφυσικές, απαιτεί όμως να έχετε μυαλό που δουλεύει ρέοντας,
αναλύοντας και διαφοροποιώντας αφηρημένες έννοιες. Μόνο τότε μπορείτε να
απαντήσετε σε 1-2 από τις πιο πάνω ερωτήσεις, χωρίς αυτό να σημαίνει πως θα τις
απαντήσετε όλες ή πως δεν θα γεννηθούν νέες ! Ουτε σημαίνει πως η όποια απάντηση
δώσετε, θα είναι η σωστή ή η μοναδική … ΟΥΦ …ΝΑΙ ΧΑΟΣ
Θα (ξανά) ανακαλύψετε επίσης ό,τι αυτό που μπορεί να κάνει
την διαφορά –και το αναφέρουμε συνεχώς στο terrapapers- είναι το μικρό, το ασήμαντο,
αυτό που δεν το πιάνει το μάτι σου ή δεν το θεωρεί σημαντικό και άξιο λόγου ο
νους σου – όπως ένα ποντίκι ή ένα φωτόνιο- είναι αυτό ακριβώς που κάνει την
διαφορά, αυτό που υπό προϋποθέσεις, δημιουργεί ή καταστρέφει ξαναδημιουργεί και
ξανά-καταστρέφει στο διηνεκές. Είναι ο ΚΑΤΕΡΓΑΡΗΣ της θεωρίας του ΧΑΟΥΣ είναι ο
ΚΑΤΑΛΥΤΗΣ … αλήθεια ξέρεις ποιός είναι ο ΚΑΤΑΛΥΤΗΣ;
Σκέψου το γνωστό ανέκδοτο.
Ρητορική ερώτηση, ανάμεσα σε φίλους που πίνουν ξαπλωμένοι
στην αμουδιά, «Ποιος πρωτοέφτιαξε άραγε τον κόσμο; Ποιά είναι η Αρχέγονη
Αρχή»
Απαντά ο χειρούργος ΕΓΩ γιατί με γνώσεις χειρουργικής ο θεός έφτιαξε την Εύα και άρα … υπάρχουμε!
Απαντά ο αρχιτέκτονας ΕΓΩ γιατί ο θεός έφτιαξε πρώτα τον κόσμο και μετά τους ανθρώπους … !
Απαντά ο δικηγόρος στους άλλους δύο …ΕΓΩ ποιος νομίζετε πως έφτιαξε το ΑΡΧΕΓΟΝΟ ΧΑΟΣ;
Απαντά ο χειρούργος ΕΓΩ γιατί με γνώσεις χειρουργικής ο θεός έφτιαξε την Εύα και άρα … υπάρχουμε!
Απαντά ο αρχιτέκτονας ΕΓΩ γιατί ο θεός έφτιαξε πρώτα τον κόσμο και μετά τους ανθρώπους … !
Απαντά ο δικηγόρος στους άλλους δύο …ΕΓΩ ποιος νομίζετε πως έφτιαξε το ΑΡΧΕΓΟΝΟ ΧΑΟΣ;
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου