Η κυριότερη είναι η απροθυμία για παραδοχή και η σύγχυση σε όλα όσα αφορούν το καλό και το κακό· για άλλους ανθρώπους, όμως, υπάρχουν και άλλες αιτίες, και μπορούμε, να πούμε ότι όλα όσα θεωρούν αισχρά δεν τα ομολογούν καθόλου· φαντάζονται ότι η ντροπαλότητα είναι στοιχείο καλού χαρακτήρα, όπως και ο οίκτος, ενώ η ηλιθιότητα αρμόζει σε δούλους· τα κοινωνικά σφάλματα, επίσης, δεν ομολογούνται καθόλου.
Ο κύριος λόγος για τον οποίο οι άνθρωποι ομολογούν τα περισσότερα σφάλματα είναι ότι φαντάζονται πως γίνονται ακούσια, όπως η ντροπαλότητα και ο οίκτος. Αν, μάλιστα, κάποιος ομολογεί πως είναι γενικά ακρατής, προσθέτει ως αιτία τον έρωτα, για να συγχωρεθεί, επειδή το σφάλμα του είναι ακούσιο. Την αδικία, όμως, κανείς δεν την θεωρεί ακούσια. Στη ζήλια, όπως νομίζουν, υπάρχει ακούσιο στοιχείο. Γι’ αυτό και την ομολογούν.
Επίκτητος, Διατριβαί Β' (Περί ἀνομολογίας)
ΚΑΤΙ ΗΞΕΡΑΝ ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΗΜΩΝ ΠΡΟΓΟΝΟΙ, ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ . ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΖΗΛΕΙΑ ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟ ΠΟΥ Η ΔΟΣΗ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΣΤΑΛΕΣ , ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΔΥΝΑΜΗΤΗΣΕΙ ΤΑ ΠΑΝΤΑ .
ΑπάντησηΔιαγραφή