Τετάρτη 25 Αυγούστου 2021

Τι πρέπει να κάνετε όταν μια συνομιλία πάει να γίνει αρνητική

Οι λεκτικές και μη λεκτικές μας ενέργειες περιορίζουν ή διευρύνουν τις επιλογές των άλλων. Για παράδειγμα, αν κάποιος σε ρωτήσει: “Πώς είσαι;” καθώς περνάει μπροστά σου, ξέρεις καλύτερα ότι αν δεν σταματήσει και συνεχίζει να περπατάει, το άτομο δείχνει ότι αναμένει μόνο ένα νεύμα ή μια σύντομη απάντηση. Ωστόσο, εάν αυτό το άτομο σταματούσε και σας κοιτούσε στα μάτια όταν κάνετε την ίδια ερώτηση, οι επιλογές σας αλλάζουν καθώς η συμπεριφορά τους έχει αλλάξει.

Είμαστε τουλάχιστον 75% υπεύθυνοι για το πώς μας αντιμετωπίζουν οι άλλοι.

Είμαστε όλοι πλάσματα συνήθειας και εάν είστε γνωστοί στον κόσμο ότι αποφεύγεται τις συγκρούσεις, για παράδειγμα, οι άλλοι μπορούν να δημιουργήσουν συνθήκες που θα σας κάνουν να τραβηχτείτε πίσω, να ζητήσετε συγγνώμη ή να φύγετε. Αυτό δεν είναι καλό!

Αλλά αν έχουμε ένα ρεπερτόριο απαντήσεων στα χέρια μας, μπορούμε να ξεφύγουμε από τα προβλέψιμα μοτίβα. Για παράδειγμα, είναι δυνατόν να μάθουμε να αντιμετωπίζουμε κάποιες αγενείς ερωτήσεις ως αντικειμενικά ερωτήματα, να βρίσκουμε κάποιο στοιχείο λογικής σε ένα φαινομενικά γελοίο σχόλιο ή να απαντάμε σε μια προσβολή σαν να ήταν τυχαίο. Με αυτόν τον τρόπο, αντί να πέσουμε θύματα συνηθισμένων προτύπων, γινόμαστε διαιτητές αυτού που μας συμβαίνει.

Μια τέτοια ικανότητα είναι ιδιαίτερα σημαντική σε σκληρά πολιτικά κλίματα όπου αυτό που λέγεται συχνά δεν είναι αυτό που εννοείται. Οι πολιτικοί χώροι ή οι χώροι εργασίας γίνονται πολλές φορές αρένες συγκρούσεων και απαιτούν ως ένα βαθμό έξυπνους τρόπους για να επιβιώσουν και να ευδοκιμήσουν οι άνθρωποι. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε αποτελεσματικούς τρόπους αντιμετώπισης σε δύσκολες καταστάσεις.

Τι γίνεται αν ένα άτομο σας πει ένα πράγμα, αλλά μετά ακούτε ότι είπε κάτι εντελώς διαφορετικό στους άλλους; Αυτό δεν είναι ασυνήθιστο σε πολύ πολιτικοποιημένους οργανισμούς. Πρέπει να το αφήσεις να περάσει; Κρατάς κακία; Δεν θα εμπιστευτείς ποτέ ξανά αυτό το άτομο; Αντιμετώπιση της κατάστασης άμεσα; Με ένα ρεπερτόριο απαντήσεων, έχετε επιλογές. Ίσως να μπορέσετε να αποτρέψετε τέτοιες καταστάσεις να σας συμβούν στο μέλλον, επιλέγοντας μια αποτελεσματική απάντηση λίγο μετά το αρχικό αδίκημα – μια απάντηση που κάνει το παραβάτη να σκεφτεί δύο φορές την επόμενη φορά. Είτε είστε καινούργιοι στην αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων είτε είστε έμπειρος, είναι χρήσιμο να έχετε άμεσα διαθέσιμες διάφορες απαντήσεις.

Η ακόλουθη λίστα κατηγοριοποιημένων τακτικών μπορεί να σας βοηθήσει να το κάνετε αυτό. Όταν ανταποκρίνεστε σε μια δυνητικά αρνητική κατάσταση, η γνώση τι να κάνετε μαζί τους μπορεί να σας βοηθήσει στην αποφυγή άσχημης τροπής σε μια σημαντική σχέση ή να αφοπλιστεί μια απειλή για την αξιοπιστία σας:

-Θέστε ένα άλλο πλαίσιο συζήτησης – Μεταδώστε το ζήτημα με διαφορετικό πρίσμα. Περιγράψτε τα λόγια ή τις πράξεις του άλλου ατόμου με τρόπο που να ταιριάζει με τις μελλοντικές αλληλεπιδράσεις. Εάν κάποιος πει: «Δεν θέλω να τσακωθώ γι’ αυτό », ένα χρήσιμο πλαίσιο αυτού του σχολίου είναι:« Αυτή είναι μια συζήτηση, σίγουρα όχι μια μάχη. Και είσαι καλός συζητητής, όπως θυμάμαι».

-Αναδιατύπωση – Πείτε τις λέξεις με διαφορετικό, λιγότερο αρνητικό τρόπο. Εάν κάποιος σας κατηγορήσει ότι ήρθατε πολύ νευριασμένοι σε μια συνάντηση, μπορείτε να απαντήσετε: «Ήμουν παθιασμένος». Αν σας χαρακτηρίζουν πεισματάρη, θα μπορούσατε να πείτε: «Είμαι πολύ αποφασισμένος όταν κάτι είναι σημαντικό για μια επιτυχημένη προσπάθεια». Αντί να αφήσετε ανακριβείς ή προσβλητικές λέξεις, προτείνετε λέξεις αντικαταστάσεις.

-Επανεξέταση – Χρησιμοποιήστε μια προηγούμενη επιτυχία για να επαναπροσδιορίσετε μια τρέχουσα αποτυχία. Εάν τα άτομα που συμμετέχουν σε μια συνομιλία έχουν προηγούμενο ιστορικό θετικών αλληλεπιδράσεων, μπορεί να τους υπενθυμίσουμε την προηγούμενη επιτυχία και την ικανότητά τους να βρίσκουν κοινό έδαφος με εσάς: «Έχουμε ένα καλό ιστορικό συνεργασίας. Δεν υπάρχει λόγος να το αλλάξουμε τώρα ».

-Επαναφορά – Διευκρίνιση ή ανακατεύθυνση αρνητικής διατύπωσης. Οποιοσδήποτε μπορεί ακούσια να προσβάλει ή να προκαλέσει διαφωνία. Σε τέτοιες στιγμές, είναι χρήσιμο να χρησιμοποιήσουμε μία καλή στρατηγική: Δώστε τους την ευκαιρία να κάνουν το σωστό. «Σίγουρα υπάρχει άλλος τρόπος να το πω» ή «Εννοούσατε αυτό που νομίζω ότι άκουσα;» είναι χρήσιμοι τρόποι για να ενθαρρύνετε ένα άτομο να επανεξετάσει και να αλλάξει αυτό που ειπώθηκε.

-Αίτημα – Κάντε μια ερώτηση. Όταν αμφιβάλλετε για την πρόθεση ενός ατόμου, μια λογική προσέγγιση είναι να ελέγξετε τις αντιλήψεις σας ρωτώντας τους άλλους προτού αντιδράσετε αρνητικά: «Θα μου διευκρινίσετε τι εννοούσα ακριβώς τότε;»

-Εξισορρόπηση – Προσαρμόστε τη δύναμη του άλλου ατόμου. Οι άνθρωποι παραχωρούν άσκοπα την εξουσία όταν επιτρέπουν σε ένα άλλο άτομο να τους κάνει δυστυχισμένους ή να υπονομεύσει το έργο τους. Συχνά, μια τέτοια ανισορροπία ισχύος μπορεί να αλλάξει. Ένας τρόπος είναι να μειώσετε τον αντίκτυπο σε εσάς με τη στάση σας- αρνούμενοι να στενοχωρηθείτε -ή λέγοντας: «Ευτυχώς, δεν προσβάλλομαι εύκολα, ειδικά από καταστάσεις όπως αυτή».

-Αναδιοργάνωση – Αλλάξτε την προτεραιότητα των θεμάτων. Κατευθύνετε τη συζήτηση μακριά από προσωπικές ανησυχίες εστιάζοντας στη διαδικασία. Για παράδειγμα, μια αλλαγή μπορεί να είναι: «Φαίνεται ότι συμφωνούμε για το τι αλλά δυσκολευόμαστε με το πώς». Με αυτόν τον τρόπο, κόβετε το πρόβλημα στη μέση. Το επίκεντρο είναι τώρα μόνο σε μια πτυχή αυτού που διαφορετικά θα μπορούσε να φαίνεται ότι είναι ένα δυσεπίλυτο αδιέξοδο.

Επίσης, τα στάδια της αντίδρασης μας σε ένα μη λογικό συζητητή πρέπει να είναι τα ακόλουθα:
* αποφεύγουμε οποιαδήποτε λογική συζήτηση με τους οπαδούς του αρνητισμού.
* “εξουδετερώνουμε” τον οιονδήποτε μεταφέρει τέτοιες απόψεις χτυπώντας τον στην αξιοπιστία των πηγών του.
* αν δεν μπορούμε να αποφύγουμε τη συζήτηση περιορίζουμε τον αντίκτυπο των απόψεων του εξορθολογίζοντας το περιεχόμενο της συζήτησης.

Η ευελιξία διαχωρίζει τους αποτελεσματικούς στην επικοινωνία από εκείνους που δεν μπορούν να τα βρουν μέσα από συνομιλίες – και τη ζωή. Την επόμενη φορά λοιπόν που θα αντιμετωπίσετε αυτό που φαίνεται να αποτελεί εμπόδιο, είτε λόγω προσβολής είτε λόγω σύγχυσης, λάβετε υπόψη τις τακτικές της επάνω λίστας. Ο πειραματισμός είναι ο μόνος τρόπος για να γίνουμε τουλάχιστον 75% υπεύθυνοι για το πώς μας αντιμετωπίζουν οι άλλοι. Διαφορετικά, περνάμε μεγάλο μέρος της ζωής μας που είμαστε προβλέψιμοι και να μην φτάνουμε πουθενά. Δεν υπάρχει διασκέδαση ή όφελος σε αυτό.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου