Τα Χριστούγεννα ήρθαν, τα σπίτια είναι στολισμένα με όμορφα δέντρα και φωτάκια και τα παιδιά περιμένουν με αγωνία τα δώρα τους από τον Άγιο Βασίλη. Πολλοί γονείς επιλέγουν να μεταφέρουν στα παιδιά τους την ιστορία με τον Άγιο Βασίλη που φέρνει τα δώρα στα παιδιά την Πρωτοχρονιά, ενώ άλλοι πιστεύουν ότι το καλύτερο θα είναι να λένε από την αρχή στα παιδιά ότι Άγιος Βασίλης δεν υπάρχουν και τα δώρα τα φέρνουν οι γονείς. Τι όμως είναι πιο καλό να λέμε στα παιδιά;
Τα παραμύθια παίζουν πολύ καθοριστικό ρόλο στο μεγάλωμα και την ανατροφή των παιδιών μας. Σημαντικό επίσης ρόλο παίζουν στον ψυχισμό των παιδιών γιατί εμπεριέχουν στοιχεία και χαρακτήρες με τα οποία το παιδί ταυτίζεται και μέσα από τα οποία εκφράζει και διαχειρίζεται ασυνείδητα κομμάτια του ψυχισμού του. Το παραμύθι, επειδή είναι ένας κόσμος φανταστικός, δημιουργεί το περιθώριο στα παιδιά να αφεθούν σε κομμάτια του ψυχισμού τους που έξω από το παραμύθι μπορεί να φαντάζουν απειλητικά ή απίθανα. Τα παραμύθια λειτουργούν βάσει των προβολικών μηχανισμών του ανθρώπινου ψυχισμού, των διαδικασιών δηλαδή μέσα από τις οποίες κανείς προβάλλει σε μια ιστορία στοιχεία από τη δική του ζωή και τον εσωτερικό του κόσμο.
Τα παιδιά κατανοούν καλύτερα την πραγματικότητα μέσα από τον κόσμο του παραμυθιού. Δύσκολα γεγονότα ή καταστάσεις, όπως για παράδειγμα μια απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου, μπορεί να δοθεί πιο κατανοητά στα παιδιά μέσα από το παραμύθι. Επιπλέον, το παιδί καλείται να προσαρμοστεί σ’ έναν κόσμο ενηλίκων φτιαγμένο στα δικά μας μέτρα και σταθμά. Η προσαρμογή αυτή είναι δύσκολη και απαιτητική κυρίως στα πρώτα τρυφερά χρόνια της ζωής του. Συνεπώς το παραμύθι του προσφέρει ερεθίσματα που εμπλουτίζουν το παιδί ψυχικά, συναισθηματικά, νοητικά, γνωστικά.
Ζει ανάμεσα στη συναισθηματική ένταση, τη μαγεία και το θαύμα, μεταφέρεται σ’ ένα φανταστικό χώρο, ξεφεύγει από την πραγματικότητα, συμμετέχει, ταυτίζεται, διασκεδάζει, παραδειγματίζεται μέσα από τα παθήματα του εκάστοτε ήρωα, αφομοιώνει ηθικούς νόμους, κανόνες, κώδικες, αξίες, απαγορεύσεις, αλλά και αντιλαμβάνεται την δομή και λειτουργία της κοινωνίας στην οποία ζει. Παράλληλα καλλιεργείται η συγκέντρωση της προσοχής, η δημιουργική φαντασία, η κριτική ικανότητα, η μνήμη, η παρατηρητικότητα, ο αυτοσχεδιασμός.
Από τα παραπάνω διαπιστώνουμε πόσο καταλυτικό ρόλο διαδραματίζουν στην ψυχολογία του παιδιού τα παιδικά παραμύθια, στα οποία εντάσσεται και ο Άγιος Βασίλης. Τα παιδιά κάποια στιγμή θα μάθουν ποιός φέρνει τελικά τα δώρα και γενικά θα προσγειωθούν στην πραγματικότητα. Ας μην τους στερήσουμε από τόσο νωρίς το δικαίωμα στην φαντασία και στο όνειρο!
Και όταν μάθετε την αλήθεια για τον Άγιο Βασίλη, θυμηθείτε τι σας έχουν πει για τον Ιησού Χριστό!
Τα παραμύθια παίζουν πολύ καθοριστικό ρόλο στο μεγάλωμα και την ανατροφή των παιδιών μας. Σημαντικό επίσης ρόλο παίζουν στον ψυχισμό των παιδιών γιατί εμπεριέχουν στοιχεία και χαρακτήρες με τα οποία το παιδί ταυτίζεται και μέσα από τα οποία εκφράζει και διαχειρίζεται ασυνείδητα κομμάτια του ψυχισμού του. Το παραμύθι, επειδή είναι ένας κόσμος φανταστικός, δημιουργεί το περιθώριο στα παιδιά να αφεθούν σε κομμάτια του ψυχισμού τους που έξω από το παραμύθι μπορεί να φαντάζουν απειλητικά ή απίθανα. Τα παραμύθια λειτουργούν βάσει των προβολικών μηχανισμών του ανθρώπινου ψυχισμού, των διαδικασιών δηλαδή μέσα από τις οποίες κανείς προβάλλει σε μια ιστορία στοιχεία από τη δική του ζωή και τον εσωτερικό του κόσμο.
Τα παιδιά κατανοούν καλύτερα την πραγματικότητα μέσα από τον κόσμο του παραμυθιού. Δύσκολα γεγονότα ή καταστάσεις, όπως για παράδειγμα μια απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου, μπορεί να δοθεί πιο κατανοητά στα παιδιά μέσα από το παραμύθι. Επιπλέον, το παιδί καλείται να προσαρμοστεί σ’ έναν κόσμο ενηλίκων φτιαγμένο στα δικά μας μέτρα και σταθμά. Η προσαρμογή αυτή είναι δύσκολη και απαιτητική κυρίως στα πρώτα τρυφερά χρόνια της ζωής του. Συνεπώς το παραμύθι του προσφέρει ερεθίσματα που εμπλουτίζουν το παιδί ψυχικά, συναισθηματικά, νοητικά, γνωστικά.
Ζει ανάμεσα στη συναισθηματική ένταση, τη μαγεία και το θαύμα, μεταφέρεται σ’ ένα φανταστικό χώρο, ξεφεύγει από την πραγματικότητα, συμμετέχει, ταυτίζεται, διασκεδάζει, παραδειγματίζεται μέσα από τα παθήματα του εκάστοτε ήρωα, αφομοιώνει ηθικούς νόμους, κανόνες, κώδικες, αξίες, απαγορεύσεις, αλλά και αντιλαμβάνεται την δομή και λειτουργία της κοινωνίας στην οποία ζει. Παράλληλα καλλιεργείται η συγκέντρωση της προσοχής, η δημιουργική φαντασία, η κριτική ικανότητα, η μνήμη, η παρατηρητικότητα, ο αυτοσχεδιασμός.
Από τα παραπάνω διαπιστώνουμε πόσο καταλυτικό ρόλο διαδραματίζουν στην ψυχολογία του παιδιού τα παιδικά παραμύθια, στα οποία εντάσσεται και ο Άγιος Βασίλης. Τα παιδιά κάποια στιγμή θα μάθουν ποιός φέρνει τελικά τα δώρα και γενικά θα προσγειωθούν στην πραγματικότητα. Ας μην τους στερήσουμε από τόσο νωρίς το δικαίωμα στην φαντασία και στο όνειρο!
Και όταν μάθετε την αλήθεια για τον Άγιο Βασίλη, θυμηθείτε τι σας έχουν πει για τον Ιησού Χριστό!
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου