Τετάρτη 13 Ιανουαρίου 2021

Οι 12 θέσεις του John Shelby Spong στον σύγχρονο χριστιανικό κόσμο για έναν επαναπροσδιορισμό της χριστιανικής κοσμοθεώρησης

Διάβαζα τις προάλλες για τον συνταξιοδοτημένο Αγγλικανός Επίσκοπο του Newark, John Shelby Spong, που ως άλλος Μαρτίνος Λούθηρος, εδώ και χρόνια έχει "θυροκολλήσε" τις παρακάτω 12 θέσεις στο Ίντερνετ, ως πρόσκληση στον σύγχρονο χριστιανικό κόσμο για έναν επαναπροσδιορισμό της χριστιανικής κοσμοθεώρησης.

1. Ο Θεϊσμός, ως μέθοδος ορισμού του Θεού, είναι νεκρός. Συνεπώς οι περισσότερες θεολογικές συζητήσεις περί Θεού σήμερα στερούνται νοήματος. Πρέπει να βρεθεί ένας νέος τρόπος ομιλίας περί Θεού.

2. Δεδομένου ότι ο Θεός δεν μπορεί πλέον να συλληφθεί με θεϊστικούς όρους, δεν έχει νόημα να προσπαθούμε να κατανοήσουμε τον Ιησού ως ενσάρκωση μιας θεϊστικής θεότητας. Συνεπώς η παραδοσιακή Χριστολογία είναι ανούσια.

3. Η βιβλική ιστορία τελείων ανθρώπων και μιας τελείας Πλάσης από την οποία οι άνθρωποι εξέπεσαν λόγω αμαρτίας είναι προ-Δαρβίνια μυθολογία και μετα-Δαρβίνια ανοησία.

4. Η αειπαρθενία [της Παναγίας] αν [προσπαθηθεί] να γίνει κατανοητή ως βιολογική αλήθεια, κάνει τη θεϊκή φύση του Χριστού, όπως νοείται παραδοσιακά, αδύνατη.

5. Τα θαύματα της Καινής Διαθήκης δεν μπορούν πλέον να ερμηνευτούν σε ένα μετα-Νευτώνιο κόσμο ως υπερφυσικά γεγονότα που πραγματοποιήθηκαν από μια ενσαρκωμένη θεότητα.

6. Η αντίληψη της σταυρικής θυσίας για τις αμαρτίες του κόσμου είναι μια βαρβαρική ιδέα βασισμένη σε πρωτόγονες απόψεις για το Θεό και πρέπει να απορριφθεί.

7. Η Ανάσταση είναι μια θεϊκή ενέργεια. Ο Ιησούς αφού αναστήθηκε θεωρήθηκε Θεός. Άρα δεν μπορούμε να μιλάμε για μια φυσική επανεμφύσηση ζωής που συνέβη εντός της ανθρώπινης ιστορίας.

8. Η ιστορία της Ανάληψης υποθέτει ένα Σύμπαν τριών στρωμάτων και δεν μπορεί να μεταφραστεί στις αντιλήψεις μιας μετα-Κοπέρνιας διαστημικής εποχής.

9. Δεν υπάρχει εξωτερικό, αντικειμενικό, αποκεκαλυμμένο, σταθερό κείμενο στις Γραφές ή σε πέτρινες πλάκες που θα ρυθμίζει την ηθική μας συμπεριφορά αιωνίως.

10. Η προσευχή δεν μπορεί να νοηθεί ως μια παράκληση σε μία θεϊστική θεότητα για να δράσει με ένα συγκεκριμένο τρόπο στην ανθρώπινη ιστορία.

11. Η ελπίδα για ζωή μετά θάνατον πρέπει να χωριστεί δια παντώς από την ελεγκτική λογική της ανταμοιβής και της τιμωρίας. Η Εκκλησία πρέπει, λοιπόν, να σταματήσει να βασίζεται στις τύψεις ως υποκινητή [ηθικής] συμπεριφοράς.

12. Όλα τα ανθρώπινα όντα είναι [πλασμένα] κατ’ εικόνα του Θεού και ο καθένας πρέπει να γίνεται σεβαστός ως έχει. Συνεπώς καμία εξωτερική εικόνα βασισμένη σε φυλή, εθνότητα, φύλο ή σεξουαλικό προσανατολισμό δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ως βάση για αποδοχή ή απόρριψη.

Διαβάζοντας τη λίστα, είναι προφανής η διάθεση εκσυγχρονισμού, αλλά αναδύεται το ερώτημα: "Τελικά τι μένει απ’ το Χριστιανισμό;" Μόνο ο πυρήνας κάποιου νομοδιδασκάλου Ιησού που κύρηξε ηθική στην Παλαιστίνη πριν από 2000 χρόνια; Μένει καθόλου χώρος για υπερφυσικό στοιχείο; Πόσο μπορεί να αλλάξει μια θρησκεία πριν χάσει εντελώς την ταυτότητά της; Και πόσο πιθανό είναι οι οπαδοί της να δεχτούν μια τόσο ριζική αλλαγή; Πραγματικά απορώ αν ο εν λόγω επίσκοπος μπορεί να ελπίζει σε κάτι πέρα από τη δημιουργία μιας νέας αίρεσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου