«Θα είσαι θεός μου... εάν και εφόσον!»
Ο Ιακώβ φεύγει για τη Χαρράν κυνηγημένος απ’ την οργή του αδελφού του Ησαύ, αλλά ευλογημένος απ’ τον Ισαάκ. Στο πρόσωπό του θα παρακολουθήσουμε την τρίτη γενιά των πατριαρχών. Πράγματι ο θεός έρχεται στον "ύπνο" του Ιακώβ και αφού πρώτα του λέγει ποιος ακριβώς θεός είναι, του ανανεώνει τις αντιπαροχές σε γη: «αυτή την γη πάνω στην οποία κοιμάσαι σε σένα θα την δώσω και στο σπέρμα σου... θα εξαπλωθείς με το σπέρμα σου δυτικά, βόρεια, νότια και ανατολικά και απ’ τους απόγονους σου θα ευλογηθούν όλα τα έθνη[1] της γης» Γέν. 28.13-14. Ο Ιακώβ ξύπνησε και είπε: τι φοβερός τόπος, κάποια «πύλη του ουρανού» (Γέν. 28.17) πρέπει να είναι εδώ!
Ο θεός των ονείρων του Ιακώβ, του έδωσε όσα και στους προπάτορες του κι ακόμα περισσότερα. Για τις υποσχέσεις του δε αυτές, ο θεός δε θέτει κανένα όρο. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο κι απ’ τη μεριά του νεοφώτιστου πατριάρχη, διότι αφού ξυπνά και σαν καλός ιδιοκτήτης μετονομάζει την γη των Χαναναίων, που ονειρεύτηκε ότι του ανήκει, απαντά στις θεϊκές προσφορές με τα εξής βαθυστόχαστα λόγια: «ΑΝ ο Κύριος είναι μαζί μου και με προστατεύσει στο ταξίδι μου και μου δίνει τροφή να τρώω και ρούχα να φορώ και με βοηθήσει να γυρίσω στο σπίτι του πατέρα μου γερός τότε (και μόνο τότε!!!) ο Κύριος θα είναι ο θεός μου». Γέν.28.20
Μη διστάζετε, ξαναδιαβάστε το. Πράγματι αξίζει να το συγκρατήσει κανείς. Δε νομίζω ότι υπάρχει σε οποιοδήποτε άλλο βιβλίο θρησκείας στον κόσμο, τίποτε αντίστοιχο!!! Πιο ξεκάθαρη τοποθέτηση όρων αποδοχής μιας θεότητας... δεν θα βρείτε πουθενά!
Όπως κι αν το διαβάσετε, το ίδιο νόημα θα βγει. Ο φόβος του θεού είναι για τους άλλους. Οι πατριάρχες δε δίνουν τίποτε πουθενά, πριν βεβαιωθούν ότι θα πάρουν πολύ περισσότερα. Μόλις ο θεός του είχε τάξει τα πάντα! Ο προφήτης όμως του απαντά... θέτοντας όρους! Πιστεύω τα παραπάνω ανατολίτικα "παζάρια" του προφήτη με τη θεότητα, να ξυπνήσουν μερικούς απ’ το λήθαργο της ευπιστίας και να δουν ότι στον ίδιο θεό, που εμείς υποκλινόμαστε άνευ όρων, οι πατριάρχες έθεταν σκληρούς όρους αποδοχής!
«Βαιθήλ» ονόμασε ο Ιακώβ το μέρος όπου ευθαρσώς είπε πως δέχεται το θεό των πατέρων του "μόνο, εάν και όταν", αυτός, αποδειχθεί ικανός για συγκεκριμένες αντιπαροχές! Για φαντάσου! Κι εμείς που τα νομίζαμε αλλιώς!
Παρατηρώντας προσεκτικότερα τις αντιδράσεις και τα λεγόμενα του Ιακώβ, έχει κανείς έντονο το αίσθημα της επανεκκίνησης της θρησκευτικής γνωριμίας των πατριαρχών με τον οικογενειακό θεό τους! διαφορετικά οι φυσιολογικές ερωτήσεις είναι: Μα, δεν γνωρίζει ο Ιακώβ ότι μιλάει με τον θεό που ξέκανε ολόκληρη την ανθρωπότητα στον κατακλυσμό των προπατόρων του Νώε και Σημ; Πώς τολμά να προτείνει τέτοιους όρους και αστείες συμφωνίες, για παροχή ρούχων και τροφής, σε έναν θεό που μόλις στην εποχή του παππού του Αβραάμ, ξέκανε τέσσαρες πολιτείες πάνω στον θυμό του και έκανε στήλη άλατος τον πρώτο δίκαιο που τόλμησε να γυρίσει σε λάθος μεριά το κεφάλι του; Ή μήπως έχουμε δίκιο υποθέτοντας ότι (ο Ιακώβ) τα σχετικά με τον κατακλυσμό δεν τα είχε ακούσει ποτέ του και για την καταστροφή των Σοδόμων, γνώριζε πολύ καλά... μόνο την αληθινή αιτία του χάμου τους;
Βέβαια, η ερμηνεία των παράξενων αυτών συμφωνιών του Ιακώβ με τον "Κύριο" έχουν εντελώς άλλο νόημα. Ο Ιακώβ άπειρος ακόμα στα οικογενειακά μυστικά της Χαλδαϊκής τέχνης, δεν ξέρει "ΑΝ" τα ιδιαίτερα αυτά "όπλα" του οικογενειακού τους "θεού", μπορούν πράγματι να του φανούν τόσο χρήσιμα στους βιοποριστικούς καημούς του. Έτσι, εντελώς ψύχραιμα αποφασίζει να υιοθετήσει την οικογενειακή αυτή νοοτροπία, (θεό) μόνο "ΑΝ" και "εφόσον" αποδειχθεί η πραγματική συνεισφορά της, σε προσωπική προστασία και εξασφάλιση καθημερινών υλικών αγαθών!
Αλήθεια! Τι καλές εκείνες οι εποχές, τότε, που ακόμα μπορούσε να κλείνει κανείς τέτοιες συμφέρουσες συμφωνίες με τους θεούς!
-------------------------
[1] Ο θεός των πατριαρχικών ονείρων, επανέλαβε για πολλοστή φορά, ότι όλα τα έθνη της γης παραμένουν στόχος της χαλδαιικής "ευλογίας". Το ''θα ευλογηθούν όλα τα έθνη της γης'' αναφέρεται πέντε συνολικά φορές: Στον Αβραάμ: Γέν.12.3.// Γέν.18.18.// Γέν.22.2. Στον Ισαάκ: Γέν.26.4. και στον Ιακώβ: Γέν.28.14.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου