Κυριακή 12 Ιουνίου 2022

Η διπλή έννοια του αρχαίου θεάτρου - Η πολιτική και η τέχνη

Το να μιλήσει κανείς για το αρχαίο θέατρο με ένα σύντομο κείμενο, όπως το παρόν, είναι ένα δύσκολο εγχείρημα. Ωστόσο αξίζει να διατυπω­θούν ορισμένες σκέψεις για τη λειτουργία του όχι μόνο στο πλαίσιο της καλλιτεχνικής ζωής, αλλά και στην πολιτική ζωή της αρχαίας πόλης και της κοινωνίας. Συγχρόνως, είναι πολύ χρήσιμο να αξιολογηθεί η σημα­σία των αρχαίων θεάτρων στο σημερινό γίγνεσθαι όχι μόνο ως μνημεί­ων, αλλά και ως γόνιμων στοιχείων της σύγχρονης πολιτιστικής και πολι­τισμικής δραστηριότητας.

Α. Έχει σημασία να ξεκινήσει κανείς από την τελευταία παρατήρηση, αυτή που αφορά τον σύγχρονο πολιτισμό. Το αρχαίο θέατρο με τα φυσικά και πνευματικά χαρακτηριστικά του είναι βέβαιο ότι κατέχει μια εμβληματική θέση στη σημερινή ζωή. Στο μεσογειακό τοπίο, και μάλιστα στο ελλη­νικό τοπίο, το κρηπιδωτό σχήμα των λειψάνων των αρχαίων θεάτρων είναι ένα από τα κύρια γνωρίσματα. Καθώς η δημιουργία του λίθινου αρχαίου θεάτρου απαιτούσε ορισμένους φυσικούς όρους, άμεσα συνδεδεμένους με το φυσικό περιβάλλον του, είναι σήμερα το «μνημείο» εκείνο που χω­ρίς άλλη μεσολάβηση εξακολουθεί έως τις ημέρες μας να διατηρεί τη φυ­σική του θέση και το τοπίο όμοιο, όπως διαγράφεται στα αρχαία χρόνια. Σήμερα το αρχαίο θέατρο μπορεί να συνεχίσει την αρχαία λειτουργία του με τον ίδιο τρόπο, όπως μόνο στις παλιές εκκλησίες συμβαίνει, όπου παρά τις ποικίλες προϋποθέσεις και τους κινδύνους χρησιμοποιούνται για τον ίδιο αρχικό σκοπό. Στην πραγματικότητα τα αρχαία θέατρα σώζουν μέσα στους αιώνες το άυλο περιεχόμενο της λειτουργίας τους, παραμένουν ζω­ντανά και δεν υφίστανται μόνο ως «μουσειακά» αντικείμενα.

Παρατηρώντας τα πράγματα με μεγαλύτερη προσοχή αναγνωρίζει κα­νείς πολλά σημαντικά: τη σπουδαιότερη πληροφορία της αρχαίας θεα­τρικής πρακτικής προσφέρουν πρωταρχικά τα αρχαία λίθινα θέατρα και υποστηρίζουν όσα προκύπτουν από τα αρχαία θεατρικά κείμενα. Όσο δυ­σερμήνευτη και αν είναι η πληροφορία αυτή, παραμένει η πλέον άμεση, ακριβώς επειδή αφορά στον τόπο και το σχήμα της θεατρικής παράστα­σης. Σχεδόν όμοια όπως και στην εκκλησία (και άλλους σύγχρονους τό­πους λατρείας) μπορεί να επαναληφθεί η θεατρική πράξη, όχι ως «μου­σειακό έκθεμα», αλλά ως πραγματικό θεατρικό δρώμενο, ως έργο της σύγχρονης σκέψης και αισθητικής.

Με βάση τις παραπάνω γενικές παρατηρήσεις αποτιμάται η αξία των λίθινων θεάτρων σήμερα ως πολύ μεγάλη. Το γεγονός ότι αποτελούν συγχρόνως μέρος του φυσικού περιβάλλοντος, αλλά και του πολιτισμι­κού, δημιουργεί μια σειρά προϋποθέσεων και όρων για τη διαχείριση και χρήση των χώρων αυτών. Απαιτούνται εξειδικευμένες μελέτες και αρχές έτσι ώστε να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα της φθοράς του χρόνου και των σύγχρονων πολλαπλών κοινωνικών απαιτήσεων.

Είναι φανερό ότι τα αρχαία θέατρα σημειοδοτούν ένα σημαντικό θέμα του σύγχρονου πολιτισμού που αφορά δημιουργούς, αλλά και το ευρύ κοινό, τους εξειδικευμένους επιστήμονες, αλλά και το κοινωνικό περιβάλ­λον. Η σχέση αυτή υποδεικνύει ένα συνεχή διάλογο και τη λεπτομερή έρευνα των πραγματικών δεδομένων για το καλύτερο αποτέλεσμα.

Β. Ο σύνθετος αυτός χαρακτήρας του αρχαίου θεάτρου είναι κύριο συ­στατικό του από αιώνες τώρα, από τη γένεση του. Βασισμένο σε παλιότερες θρησκευτικές παραδόσεις, σε μύθους και κοινωνικά δρώμενα, ανα­πτύσσεται και παγιώνει τη μορφή του στις τελευταίες δεκαετίες του 6ου αι­ώνα π.Χ. σχεδόν συγχρόνως με την αθηναϊκή Δημοκρατία.

Στον 5ο προχριστιανικό αιώνα πολλοί και σπουδαίοι ποιητές με τα θε­ατρικά έργα τους θα διατυπώσουν όλα όσα βασανίζουν τον σύγχρονό τους άνθρωπο και πολίτη. Ια έργα παίζονται σε ανοιχτούς χώρους, με ξύ­λινες κατασκευές για τις ανάγκες των θεατών και των ηθοποιών. Η πολιτεία φροντίζει με νόμους όλοι οι πολίτες να συμμετέχουν και να παρακο­λουθούν τις παραστάσεις που πραγματοποιούνται συνήθως στο πλαίσιο των εορτών του Διονύσου. Άλλωστε στην Αθήνα ένας από τους σπουδαι­ότερους τόπους των θεατρικών αυτών γεγονότων βρισκόταν κοντά στο ιερό του πολιούχου αυτού θεού στους νότιους πρόποδες του βράχου της Ακρόπολης.

Στον 4ο αιώνα π.Χ. οι ξύλινες κατασκευές για τις ανάγκες των θεατρι­κών παραστάσεων αντικαθίστανται πλέον από τις μόνιμες λίθινες εγκατα­στάσεις των θεατρικών οικοδομημάτων (επί άρχοντος Λυκούργου το 336 π.Χ.). Η μορφή του λίθινου θεάτρου ολοκληρώνεται και παγιώνεται ως τύπος έτσι ώστε με την χαρακτηριστική του μορφή αρχίζει να εμφανίζε­ται βαθμιαία στις περισσότερες ελληνικές πόλεις και τα Ιερά. Η δυνατό­τητα να συγκεντρώνεται εκεί μεγάλος αριθμός ανθρώπων, με σκοπό μά­λιστα να εκφράσουν όσα απασχολούσαν τη σκέψη και τη ζωή τους, καθι­στούσε το χώρο του θεάτρου αναπόσπαστο μέρος της πολιτικής ζωής των ελληνικών κοινωνιών. Το θέατρο αναδεικνύεται προφανώς ως μια δημόσια-πολιτική υπόθεση και έτσι θα την αναγνωρίσουν οι επόμενοι από την δημιουργία του αιώνες. Παράλληλα προς τη διονυσιακή λατρεία στον 5ο αιώνα π.Χ., με την οποία το θέατρο συνδέεται πολύ στενά, πολύ νωρίς η θέση του θεατρικού χώρου σημειοδοτεί τις έννοιες της Εκκλησίας του Δή­μου, του δημόσιου λόγου και γενικά της Δημοκρατίας. Όταν το 403 π.Χ. στην Αθήνα επιστρέφει η Δημοκρατία, μετά τις περιπέτειες των ολιγαρχι­κών στάσεων, η Εκκλησία του Δήμου πραγματοποιεί την πρώτη συγκέ­ντρωσή της στο Διονυσιακό θέατρο, σε αντίθεση προς τους αντιπάλους ολιγαρχικούς, οι οποίοι είχαν κηρύξει την στάση τους στο Ιερό του Ποσειδώνα στον Κολωνό.

Πολύ γρήγορα, στο τέλος του 4ου-αρχές του 3ου αιώνα π.Χ. τα λίθινα θέατρα γίνονται σταθερά και απαραίτητα συστατικά στοιχεία της αρχαίας πόλης, ακόμη και όταν το πολιτικό σύστημά της δεν είναι το δημοκρατικό ή ακόμη και αν αυτή ανήκει σε κάποιο ελληνιστικό βασίλειο.

Οι κοινωνικές, πολιτικές και καλλιτεχνικές ανάγκες καθιστούν την ύπαρξη ενός λίθινου θεάτρου επιτακτική για την ελληνική πόλη και πολύ γρήγορα εμφανίζονται στις ελληνικές χώρες ή στις χώρες της ελληνικής επιρροής εκατοντάδες θεατρικά οικοδομήματα. Αξίζει να σημειωθεί η σχέση των θεατρικών εγκαταστάσεων με τα Κοινά, τους πολιτικούς εκείνους σχηματισμούς των ελληνιστικών χρόνων που δημιουργούν ελληνικές πόλεις η φύλα για να μπορέσουν να επιβιώσουν πολιτικά. Στις έδρες των Κοινών ιδρύονται κατά κανόνα θέατρα, και μάλιστα συνήθως μεγά­λου μεγέθους, με σκοπό να χρησιμεύσουν ως τόποι συνάθροισης των αντιπροσώπων των μελών των Κοινών. Τα γνωστά παραδείγματα των θεάτρων της Λάρισας ή της Μεγαλόπολης δηλώνουν τη σχέση αυτή με τον πλέον εντυπωσιακό τρόπο.

Την πολιτική σημασία του θεάτρου υπογραμμίζει ένα ακόμη εντυπω­σιακό παράδειγμα, αυτό του θεάτρου της αρχαίας πρωτεύουσας των Μακεδόνων, των Αιγών (4ος αιώνας π.Χ.). Σύμφωνα με τα ιστορικά κείμε­να, στην παλιά πόλη των Μακεδόνων θα υποδεχόταν ο βασιλιάς Φίλιπ­πος τους αντιπροσώπους των ελληνικών πόλεων. Αφορμή ήταν ο γάμος της κόρης του με τον βασιλιά της Ηπείρου Αλέξανδρο, στην πραγματικό­τητα όμως ο Μακεδόνας βασιλιάς επιθυμούσε, ως αρχηγός των Ελλήνων και πριν ξεκινήσει για την εκστρατεία του εναντίον της Ασίας, να κάνει επίδειξη της δύναμής του. Για όλους αυτούς τους λόγους η πόλη των Αι­γών αποκτά ένα από τα πρώτα λίθινα θέατρα, πολύ κοντά στο εντυπωσι­ακό ανάκτορο. Εκεί ο Φίλιππος θα κάνει την εμφάνισή του, σχεδόν «θε­ϊκός», ως αρχηγός των συνασπισμένων Ελλήνων. Εκεί όμως, όπως γρά­φει ο αρχαίος συγγραφέας, θα γραφεί με τον πιο δραματικό τρόπο η τε­λευταία πράξη της βασιλείας του ισχυρού αυτού βασιλιά που δολοφονεί­ται από ανθρώπους της φρουράς του. Με αυτόν το τρόπο ανοίγει ο δρό­μος για την διαδοχή του Αλέξανδρου.

Τα παραπάνω παραδείγματα χρήσης του θεάτρου στις πολίτικες λει­τουργίες δεν αποτελούν μεμονωμένα φαινόμενα. Πολύ γρήγορα στις έδρες των Κοινών ιδρύονται μεγάλα θέατρα για να εξυπηρετήσουν τις συγκεντρώσεις των αντιπροσώπων των πόλεων.

Το λίθινο θέατρο γίνεται το αναπόσπαστο στοιχείο της δημόσιας ζωής τους και ίσως λιγότερο της αντίστοιχης θρησκευτικής. Τα βουλευτήρια δανείζονται από τα θέατρα την βασική ιδέα εγκατάστασης για την εξυπη­ρέτηση των συμμετεχόντων. Ακολουθούν τα ωδεία και αργότερα τα ρω­μαϊκά αμφιθέατρα. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ύπαρξη θεατρικών οικο­δομημάτων στις χώρες της Μεσογείου δηλώνει και τα όρια της επιρροής του ελληνικού πολιτισμού και της ελληνικής πολιτικής σκέψης. Με τις πα­ραπάνω σύντομες και γενικές παρατηρήσεις και σε συνδυασμό με το μο­ναδικό θεατρικό - ποιητικό έργο γίνεται φανερή η σημασία των αρχαίων θεάτρων για τον κόσμο μας και τη σύγχρονη σκέψη.

Γ. Η σύντομη αυτή επισκόπηση του θέματός μας επιστρέφει στο αρ­χικό σημείο του σχολιασμού μας, τους κανόνες αποκατάστασης της μορ­φής και της λειτουργίας των αρχαίων θεάτρων. Οφείλουν να διατυπώ­νονται με αλήθεια και έχοντας υπόψη ένα ξεχωριστό στοιχείο: τα μνημεία μπορούν να λειτουργούν ακόμη όπως και τα αντίστοιχα δραματουργικά έργα. Δεν είναι «μουσειακά» είδη, αλλά δοκιμασμένες εκφράσεις της ελεύθερης σκέψης των ανθρώπων και ακριβείς περιγραφές της μοί­ρας τους, με κύρος για όλες τις εποχές. Η προστασία του αρχαίου υλι­κού αλλά και του φυσικού περιβάλλοντος, αποτελεί βασική προϋπόθεση. Από το σημείο αυτό ξεκινά η ανάγκη για μια ειδική και συνεχή φροντίδα καθώς και μελέτη του θέματος.

Στο θέατρο χρειάζονται, περισσότερο από τους επισκέπτες του «μνη­μείου», κυρίως οι θεατές και οι μετέχοντες του θεατρικού γεγονότος.

ΔΕΣ


ΑΡΧΑΙΑ ΘΕΑΤΡΑ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ ΤΗΣ ΗΠΕΙΡΟΥ

ΑΡΧΑΙΑ ΘΕΑΤΡΑ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΙΑ

ΑΡΧΑΙΑ ΘΕΑΤΡΑ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου