Την αποκατάσταση – αναστήλωση του οφιόσχημου κίονα του τρίποδα των Πλαταιών στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών ολοκλήρωσε την περασμένη εβδομάδα.
Οι εργασίες πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του έργου «Ανάδειξη Αρχαιολογικού Χώρου Δελφών» Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Θεσσαλία – Στερεά Ελλάδα – Ήπειρος (2007-2013), σύμφωνα με την «Ώρα της Φωκίδας»».
Πρόκειται για το μοναδικό κοινό ανάθημα όλων των Ελλήνων στο ιερό των Δελφών, το οποίο ανατέθηκε μετά τη νίκη τους κατά των Περσών στη μάχη των Πλαταιών, το 479 π.Χ. Ο χρυσός τρίποδας στηριζόταν σε ένα χάλκινο κίονα με μορφή τρισώματου φιδιού, ο γνωστός και ως τρικάρηνος όφις, ύψους 7,50μ.
Στη βάση του τρίποδα ήταν χαραγμένα τα ονόματα των τριάντα-ενός ελληνικών πόλεων που έλαβαν μέρος στη μάχη των Πλαταιών. Τον τρίποδα έλιωσαν οι Φωκείς κατά τον Τρίτο Ιερό πόλεμο (354-343π.Χ.) ενώ τον χάλκινο κίονα μετέφερε ο Μέγας Κωνσταντίνος στην Κωνσταντινούπολη κατά την ίδρυσή της το 330μ.Χ.
Το χάλκινο αντίγραφο του τρικαρήνου όφεως, κατασκευάστηκε από το αντίγραφο του πρωτοτύπου, το οποίο παρήχθη τη δεκαετία του 1980 και μεταφέρθηκε στους Δελφούς μετά από ενέργειες του τότε Εφόρου Π. Θέμελη. Η κωδωνόσχημη βάση επίσης, χυτεύθηκε από μήτρα της αρχαίας βάσης η οποία έχει συνδεθεί από την έρευνα με τη φιδόσχημη κολώνα.
Σύμφωνα με την εγκεκριμένη, από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, αρχιτεκτονική μελέτη του Didier Laroche και του Γ. Αντωνίου, η στήλη τοποθετήθηκε στη θέση όπου θεωρείται ότι θα ήταν στημένος ο τρίποδας κατά την αρχαιότητα, παρά το γεγονός ότι η περιοχή έχει αναμοχλευθεί και οι αρχαίες επιχώσεις έχουν διαταραχθεί πλήρως λόγω παλαιότερων ανασκαφικών ερευνών.
Η επανέκθεση του αντιγράφου της φιδόσχημης κολώνας έγινε σύμφωνα με την επίσης εγκεκριμένη στατική μελέτη, ενώ ειδική μελέτη εκπονήθηκε και εφαρμόστηκε για την αντικεραυνική της προστασία.
Η οφιόσχημη στήλη στέκεται ξανά στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών και ανυψώνεται προς τον δελφικό ουρανό για να θυμίζει στον σημερινό επισκέπτη τα κατορθώματα των Ελλήνων, όταν είναι αδελφωμένοι, όπως οι πρόγονοί μας που αντιμετώπισαν με γενναιότητα τον πολυάριθμό στρατό της Περσικής Αυτοκρατορίας.
Οι εργασίες πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του έργου «Ανάδειξη Αρχαιολογικού Χώρου Δελφών» Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Θεσσαλία – Στερεά Ελλάδα – Ήπειρος (2007-2013), σύμφωνα με την «Ώρα της Φωκίδας»».
Πρόκειται για το μοναδικό κοινό ανάθημα όλων των Ελλήνων στο ιερό των Δελφών, το οποίο ανατέθηκε μετά τη νίκη τους κατά των Περσών στη μάχη των Πλαταιών, το 479 π.Χ. Ο χρυσός τρίποδας στηριζόταν σε ένα χάλκινο κίονα με μορφή τρισώματου φιδιού, ο γνωστός και ως τρικάρηνος όφις, ύψους 7,50μ.
Στη βάση του τρίποδα ήταν χαραγμένα τα ονόματα των τριάντα-ενός ελληνικών πόλεων που έλαβαν μέρος στη μάχη των Πλαταιών. Τον τρίποδα έλιωσαν οι Φωκείς κατά τον Τρίτο Ιερό πόλεμο (354-343π.Χ.) ενώ τον χάλκινο κίονα μετέφερε ο Μέγας Κωνσταντίνος στην Κωνσταντινούπολη κατά την ίδρυσή της το 330μ.Χ.
Το χάλκινο αντίγραφο του τρικαρήνου όφεως, κατασκευάστηκε από το αντίγραφο του πρωτοτύπου, το οποίο παρήχθη τη δεκαετία του 1980 και μεταφέρθηκε στους Δελφούς μετά από ενέργειες του τότε Εφόρου Π. Θέμελη. Η κωδωνόσχημη βάση επίσης, χυτεύθηκε από μήτρα της αρχαίας βάσης η οποία έχει συνδεθεί από την έρευνα με τη φιδόσχημη κολώνα.
Σύμφωνα με την εγκεκριμένη, από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, αρχιτεκτονική μελέτη του Didier Laroche και του Γ. Αντωνίου, η στήλη τοποθετήθηκε στη θέση όπου θεωρείται ότι θα ήταν στημένος ο τρίποδας κατά την αρχαιότητα, παρά το γεγονός ότι η περιοχή έχει αναμοχλευθεί και οι αρχαίες επιχώσεις έχουν διαταραχθεί πλήρως λόγω παλαιότερων ανασκαφικών ερευνών.
Η επανέκθεση του αντιγράφου της φιδόσχημης κολώνας έγινε σύμφωνα με την επίσης εγκεκριμένη στατική μελέτη, ενώ ειδική μελέτη εκπονήθηκε και εφαρμόστηκε για την αντικεραυνική της προστασία.
Η οφιόσχημη στήλη στέκεται ξανά στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών και ανυψώνεται προς τον δελφικό ουρανό για να θυμίζει στον σημερινό επισκέπτη τα κατορθώματα των Ελλήνων, όταν είναι αδελφωμένοι, όπως οι πρόγονοί μας που αντιμετώπισαν με γενναιότητα τον πολυάριθμό στρατό της Περσικής Αυτοκρατορίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου