Διερωτηθήκατε ποτέ, πώς σας βλέπουν οι άλλοι, πώς ερμηνεύουν αυτά που λέτε ή κάνετε και ποια εντύπωση έχουν για σας;
Η απάντηση στο ερώτημα αυτό είναι πολύ πιθανόν θετική. Πράγματι οι άνθρωποι λόγω της κοινωνικότητας, που τους χαρακτηρίζει, ενδιαφέρονται άλλοι περισσότερο και άλλοι λιγότερο, για εκείνα που σκέφτονται οι συνεργάτες, οι φίλοι, τα μέλη της οικογένειας τους και διάφοροι άνθρωποι για αυτούς.
Η χρησιμότητα μιας τέτοιας πληροφόρησης είναι πολύ μεγάλη. Αποτελεί οδηγό για διορθωτικές κινήσεις και έλεγχο ως ένα σημείο, για την αποτελεσματικότητα των ενεργειών μας.
Ωστόσο, όσο ενδιαφέρον και χρήσιμο είναι να γνωρίζουμε το τι σκέφτονται οι άλλοι για μας, άλλο τόσο δύσκολο είναι να εξασφαλίζουμε με αξιοπρέπεια, διακριτικότητα και ασφάλεια, τα ειλικρινή σχόλια τα οποία να μπορούν να μας δίνουν την πραγματική εικόνα.
Η ωραιοποίηση δεν μας ωφελεί και η κολακεία βλάπτει. Η δική μας υπερβολική ευαισθησία και αμυντική στάση μπορεί στο τέλος να είναι αντιπαραγωγικές.
Η αυτοπεποίθηση μας και η κριτική αυτών που ακούμε, πρέπει να βρίσκονται σε καλό μέτρο για να αξιοποιούμε με τον καλύτερο τρόπο τις ευαίσθητες αυτές πληροφορίες.
Για να πετύχετε να πάρετε καλύτερη πληροφόρηση, για το τι σκέφτονται οι άλλοι για σας και για να αποκομίσετε περισσότερα από αυτήν είναι καλό να θυμάστε τα ακόλουθα:
1. Οι συνθήκες και ο χρόνος έχουν καθοριστική σημασία. Για να προσεγγίσετε το ζήτημα, περιμένετε τις κατάλληλες συνθήκες ηρεμίας και με αρκετό χρόνο στη διάθεση τόσο εσάς όσο και του ατόμου στο οποίο θέλετε να μιλήσετε. Προσπαθήστε να το κάνετε εύκολο για αυτό να μιλήσει ελεύθερα. Μια ευχάριστη ατμόσφαιρα σίγουρα είναι βοηθητική.
2. Προσέξετε την αμυντικότητα σας. Πολλοί άνθρωποι αντιδρούν ενστικτωδώς σε αρνητική κριτική. Αυτό μπορεί να είναι λόγος για το άλλο άτομο να σταματήσει να λέει αυτά που σκέφτεται. Επίσης πολλοί άνθρωποι αποφεύγουν να αναζητούν ή να δίνουν πληροφόρηση για το τι σκέφτονται άλλοι για το άτομο τους ή οι ίδιοι για άλλους διότι φοβούνται να πληγωθούν ή να πληγώσουν.
3. Μάθετε να ακούτε υπομονετικά, με τα μάτια και τα αυτιά. Ο προφορικός λόγος αλλά και η γλώσσα του στόματος αυτού που σας μιλά, σας προσφέρει πολύτιμη πληροφόρηση τόσο σε σχέση με τα στοιχεία που σας παρουσιάζει όσο και με την ειλικρίνεια του. Μη διακόπτετε τον άλλο και ενθαρρύνετε τον με το λόγο σας και με τις κινήσεις του σώματος σας ή του προσώπου, να μιλά ελεύθερα.
4. Συγκρατείστε την κριτική σας. Αυτά που θα ακούτε, αναπόφευκτα θα σας προκαλέσουν αισθήματα κριτικής. Μήπως ο στόχος σας είναι να αντικρούσετε την κριτική ή καλύτερα να πάρετε πληροφόρηση για το τι σκέφτονται για σας; Επειδή στην προκειμένη περίπτωση ο στόχος είναι ο πρώτος, συγκρατηθείτε, κάνετε υπομονή και αυτά που θα μάθετε θα σας εμπλουτίσουν. Αργότερα αφού τα αναλύσετε μπορείτε να αποφασίσετε για το τι θα κάνετε.
5. Ρωτάτε για να καταλαβαίνετε καλύτερα. Ο συνομιλητής σας θα έχει έτσι την ευκαιρία να παρουσιάσει καλύτερα τις σκέψεις του. Παράλληλα θα αντιληφθεί ότι τον ακούτε προσεκτικά και θα το εκτιμήσει.
6. Ανακεφαλαιώστε όσα ακούσατε. Κάνετε μια σύντομη περίληψη αυτών που σας είπε ο συνομιλητής σας, για να βεβαιωθείτε ότι λάβατε τα μηνύματα όπως ήθελε να τα μεταφέρει.
7. Αυτά που ακούτε, δεν είναι πάντοτε σωστά. Ο τρόπος με τον οποίον ερμηνεύουν οι άλλοι τις πράξεις σας, είναι διαμέσου των δικών τους φίλτρων αντίληψης και των εμπειριών που έχουν βιώσει. Εσείς, ήρεμα και ορθολογιστικά, αναλύστε αυτά που ακούσατε και πάρτε τα διδάγματα που προσφέρουν βελτίωση στον τρόπο δράσης σας.
8. Εάν είστε προσιτοί, θα έχετε περισσότερη πληροφόρηση. Οι άνθρωποι διαβάζουν τη γλώσσα του σώματος σας, τις εκφράσεις του προσώπου, τον τρόπο με τον οποίο τους καλωσορίζετε, βλέπουν το βαθμό ανοιχτοσύνης σας, εάν είστε πρόσχαροι και προσιτοί. Αποφεύγουν να λένε τις σκέψεις τους σε γκρινιάρηδες, σε άτομα που θυμώνουν εύκολα ή που είναι επιθετικοί. Σε αντίθετες περιπτώσεις, μπορούν ελεύθερα να σας φανερώνουν τις πραγματικές τους σκέψεις.
9. Ελέγξτε την κριτική ή τα θετικά σχόλια που ακούτε για σας. Εάν με διακριτικότητα διαπιστώσετε ότι δεν είναι μόνο ένα άτομο αλλά και άλλοι που πιστεύουν τα ίδια πράγματα για σας, οι πιθανότητες ότι έτσι είναι η πραγματική εικόνα που σχηματίζεται για το άτομο σας στους άλλους, είναι περισσότερες.
10. Εσείς θα αποφασίσετε το τι θα κάνετε τελικά. Αφού μαζέψετε την πληροφόρηση για το πώς σκέφτονται οι άλλοι για σας, είναι θέμα κρίσης το πώς θα τη χρησιμοποιήσετε. Είναι απόλυτο δικαίωμα σας να την αγνοήσετε ή εάν το θεωρείτε απαραίτητο να αντλήσετε διδάγματα για να τα χρησιμοποιήσετε για την ατομική σας πρόοδο και ανέλιξη.
11. Να μην ξεχνάτε, ότι είναι δύσκολο για όλους να εκφράζουν απόψεις με όλη την ειλικρίνεια για άλλους ενώπιον τους. Οι άνθρωποι φοβούνται μήπως πληγώσουν κάποιον, μήπως κάνουν λάθος ή δημιουργήσουν άσχημες εντυπώσεις και εχθρότητες. Ποτέ δεν γνωρίζουν πώς ένα άλλο άτομο θα εκλάβει μια κριτική όσο καλόπιστη και εάν είναι αυτή. Για αυτό ευχαριστείστε το άτομο που σας εκμυστηρεύτηκε με εμπιστοσύνη το τι σκέφτεται για σας, για την εικόνα που εκπέμπετε προς τα έξω.
12. Εάν αισθανθείτε θυμό, πικρία ή επιθετικότητα, μην αντιδράσετε άμεσα ή παρορμητικά. Περιμένετε να ηρεμήσετε, σκεφτείτε ψύχραιμα αυτά που ακούσατε. Προσπαθήστε να βρείτε και να διαχωρίσετε τα ορθά από αυτά που ίσως δεν είναι δικαιολογημένα. Έτσι θα μπορείτε με καλύτερο τρόπο, να επανέλθετε με διορθωτικές κινήσεις.
Συμπερασματικά, θα τονίσουμε ότι η ζωή στο κοινωνικό και επαγγελματικό περιβάλλον, απαιτεί να έχουμε μια ορθή εικόνα για το πώς μας βλέπουν και το τι σκέφτονται για μας, οι άλλοι.
Η πληροφόρηση αυτή, εφόσον τη χρησιμοποιούμε σωστά, μπορεί να μας προσφέρει πολύτιμες υπηρεσίες. Η απόκτηση της, απαιτεί λεπτούς, διακριτικούς χειρισμούς με αυτοσυγκέντρωση, αυτοσυγκράτηση και σεβασμό προς τις ιδιαιτερότητες και ευαισθησίες του κάθε ατόμου.
Η απάντηση στο ερώτημα αυτό είναι πολύ πιθανόν θετική. Πράγματι οι άνθρωποι λόγω της κοινωνικότητας, που τους χαρακτηρίζει, ενδιαφέρονται άλλοι περισσότερο και άλλοι λιγότερο, για εκείνα που σκέφτονται οι συνεργάτες, οι φίλοι, τα μέλη της οικογένειας τους και διάφοροι άνθρωποι για αυτούς.
Η χρησιμότητα μιας τέτοιας πληροφόρησης είναι πολύ μεγάλη. Αποτελεί οδηγό για διορθωτικές κινήσεις και έλεγχο ως ένα σημείο, για την αποτελεσματικότητα των ενεργειών μας.
Ωστόσο, όσο ενδιαφέρον και χρήσιμο είναι να γνωρίζουμε το τι σκέφτονται οι άλλοι για μας, άλλο τόσο δύσκολο είναι να εξασφαλίζουμε με αξιοπρέπεια, διακριτικότητα και ασφάλεια, τα ειλικρινή σχόλια τα οποία να μπορούν να μας δίνουν την πραγματική εικόνα.
Η ωραιοποίηση δεν μας ωφελεί και η κολακεία βλάπτει. Η δική μας υπερβολική ευαισθησία και αμυντική στάση μπορεί στο τέλος να είναι αντιπαραγωγικές.
Η αυτοπεποίθηση μας και η κριτική αυτών που ακούμε, πρέπει να βρίσκονται σε καλό μέτρο για να αξιοποιούμε με τον καλύτερο τρόπο τις ευαίσθητες αυτές πληροφορίες.
Για να πετύχετε να πάρετε καλύτερη πληροφόρηση, για το τι σκέφτονται οι άλλοι για σας και για να αποκομίσετε περισσότερα από αυτήν είναι καλό να θυμάστε τα ακόλουθα:
1. Οι συνθήκες και ο χρόνος έχουν καθοριστική σημασία. Για να προσεγγίσετε το ζήτημα, περιμένετε τις κατάλληλες συνθήκες ηρεμίας και με αρκετό χρόνο στη διάθεση τόσο εσάς όσο και του ατόμου στο οποίο θέλετε να μιλήσετε. Προσπαθήστε να το κάνετε εύκολο για αυτό να μιλήσει ελεύθερα. Μια ευχάριστη ατμόσφαιρα σίγουρα είναι βοηθητική.
2. Προσέξετε την αμυντικότητα σας. Πολλοί άνθρωποι αντιδρούν ενστικτωδώς σε αρνητική κριτική. Αυτό μπορεί να είναι λόγος για το άλλο άτομο να σταματήσει να λέει αυτά που σκέφτεται. Επίσης πολλοί άνθρωποι αποφεύγουν να αναζητούν ή να δίνουν πληροφόρηση για το τι σκέφτονται άλλοι για το άτομο τους ή οι ίδιοι για άλλους διότι φοβούνται να πληγωθούν ή να πληγώσουν.
3. Μάθετε να ακούτε υπομονετικά, με τα μάτια και τα αυτιά. Ο προφορικός λόγος αλλά και η γλώσσα του στόματος αυτού που σας μιλά, σας προσφέρει πολύτιμη πληροφόρηση τόσο σε σχέση με τα στοιχεία που σας παρουσιάζει όσο και με την ειλικρίνεια του. Μη διακόπτετε τον άλλο και ενθαρρύνετε τον με το λόγο σας και με τις κινήσεις του σώματος σας ή του προσώπου, να μιλά ελεύθερα.
4. Συγκρατείστε την κριτική σας. Αυτά που θα ακούτε, αναπόφευκτα θα σας προκαλέσουν αισθήματα κριτικής. Μήπως ο στόχος σας είναι να αντικρούσετε την κριτική ή καλύτερα να πάρετε πληροφόρηση για το τι σκέφτονται για σας; Επειδή στην προκειμένη περίπτωση ο στόχος είναι ο πρώτος, συγκρατηθείτε, κάνετε υπομονή και αυτά που θα μάθετε θα σας εμπλουτίσουν. Αργότερα αφού τα αναλύσετε μπορείτε να αποφασίσετε για το τι θα κάνετε.
5. Ρωτάτε για να καταλαβαίνετε καλύτερα. Ο συνομιλητής σας θα έχει έτσι την ευκαιρία να παρουσιάσει καλύτερα τις σκέψεις του. Παράλληλα θα αντιληφθεί ότι τον ακούτε προσεκτικά και θα το εκτιμήσει.
6. Ανακεφαλαιώστε όσα ακούσατε. Κάνετε μια σύντομη περίληψη αυτών που σας είπε ο συνομιλητής σας, για να βεβαιωθείτε ότι λάβατε τα μηνύματα όπως ήθελε να τα μεταφέρει.
7. Αυτά που ακούτε, δεν είναι πάντοτε σωστά. Ο τρόπος με τον οποίον ερμηνεύουν οι άλλοι τις πράξεις σας, είναι διαμέσου των δικών τους φίλτρων αντίληψης και των εμπειριών που έχουν βιώσει. Εσείς, ήρεμα και ορθολογιστικά, αναλύστε αυτά που ακούσατε και πάρτε τα διδάγματα που προσφέρουν βελτίωση στον τρόπο δράσης σας.
8. Εάν είστε προσιτοί, θα έχετε περισσότερη πληροφόρηση. Οι άνθρωποι διαβάζουν τη γλώσσα του σώματος σας, τις εκφράσεις του προσώπου, τον τρόπο με τον οποίο τους καλωσορίζετε, βλέπουν το βαθμό ανοιχτοσύνης σας, εάν είστε πρόσχαροι και προσιτοί. Αποφεύγουν να λένε τις σκέψεις τους σε γκρινιάρηδες, σε άτομα που θυμώνουν εύκολα ή που είναι επιθετικοί. Σε αντίθετες περιπτώσεις, μπορούν ελεύθερα να σας φανερώνουν τις πραγματικές τους σκέψεις.
9. Ελέγξτε την κριτική ή τα θετικά σχόλια που ακούτε για σας. Εάν με διακριτικότητα διαπιστώσετε ότι δεν είναι μόνο ένα άτομο αλλά και άλλοι που πιστεύουν τα ίδια πράγματα για σας, οι πιθανότητες ότι έτσι είναι η πραγματική εικόνα που σχηματίζεται για το άτομο σας στους άλλους, είναι περισσότερες.
10. Εσείς θα αποφασίσετε το τι θα κάνετε τελικά. Αφού μαζέψετε την πληροφόρηση για το πώς σκέφτονται οι άλλοι για σας, είναι θέμα κρίσης το πώς θα τη χρησιμοποιήσετε. Είναι απόλυτο δικαίωμα σας να την αγνοήσετε ή εάν το θεωρείτε απαραίτητο να αντλήσετε διδάγματα για να τα χρησιμοποιήσετε για την ατομική σας πρόοδο και ανέλιξη.
11. Να μην ξεχνάτε, ότι είναι δύσκολο για όλους να εκφράζουν απόψεις με όλη την ειλικρίνεια για άλλους ενώπιον τους. Οι άνθρωποι φοβούνται μήπως πληγώσουν κάποιον, μήπως κάνουν λάθος ή δημιουργήσουν άσχημες εντυπώσεις και εχθρότητες. Ποτέ δεν γνωρίζουν πώς ένα άλλο άτομο θα εκλάβει μια κριτική όσο καλόπιστη και εάν είναι αυτή. Για αυτό ευχαριστείστε το άτομο που σας εκμυστηρεύτηκε με εμπιστοσύνη το τι σκέφτεται για σας, για την εικόνα που εκπέμπετε προς τα έξω.
12. Εάν αισθανθείτε θυμό, πικρία ή επιθετικότητα, μην αντιδράσετε άμεσα ή παρορμητικά. Περιμένετε να ηρεμήσετε, σκεφτείτε ψύχραιμα αυτά που ακούσατε. Προσπαθήστε να βρείτε και να διαχωρίσετε τα ορθά από αυτά που ίσως δεν είναι δικαιολογημένα. Έτσι θα μπορείτε με καλύτερο τρόπο, να επανέλθετε με διορθωτικές κινήσεις.
Συμπερασματικά, θα τονίσουμε ότι η ζωή στο κοινωνικό και επαγγελματικό περιβάλλον, απαιτεί να έχουμε μια ορθή εικόνα για το πώς μας βλέπουν και το τι σκέφτονται για μας, οι άλλοι.
Η πληροφόρηση αυτή, εφόσον τη χρησιμοποιούμε σωστά, μπορεί να μας προσφέρει πολύτιμες υπηρεσίες. Η απόκτηση της, απαιτεί λεπτούς, διακριτικούς χειρισμούς με αυτοσυγκέντρωση, αυτοσυγκράτηση και σεβασμό προς τις ιδιαιτερότητες και ευαισθησίες του κάθε ατόμου.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου