Νωρίς το πρωί, οι πρώτες αχτίδες του ήλιου απαλύνουν την ατμόσφαιρα, η πάχνη αγκαλιάζει τη γη, φέρνοντας μαζί της μια αίσθηση μυστηρίου και προσδοκίας. Ο Arjuna στέκεται στο πεδίο της μάχης της Kukshetra, μια ανατριχίλα διατρέχει το σώμα του, είναι αγχωμένος.
Μπροστά του, λίγα μέτρα μακριά, στην απέναντι πλευρά της πλαγιάς που ήταν ακόμα καλυμμένη από πράσινο χορτάρι, ο πιο περίφημος στρατός που υπήρξε ποτέ ετοιμάζεται για μάχη. Ο Arjuna μπορεί να ακούσει τους ελέφαντες να βρυχώνται καθώς οι σάλπιγγες καλούν τους στρατιώτες· τα τύμπανα αρχίζουν να χτυπούν στο ρυθμό του πολέμου.
Η κληρονομιά του πολιορκείται από τα ξαδέρφια του. Οι δύο πλευρές δεν έφτασαν σε κάποια συμφωνία και έτσι κηρύχθηκε πόλεμος. Ο Krishna προσέφερε τη στήριξή του, θα έδινε τον στρατό του στη μία πλευρά, την καθοδήγησή του στην άλλη.
Οι Kauravas επέλεξαν τον στρατό· ο Arjuna στέκεται πίσω από το άρμα του με τον Krishna. Δεν ανησυχεί για το μέγεθος του στρατού του, είναι ένας Kshatriya, ένας πολεμιστής, και από την παιδική του ηλικία εκπαιδεύεται για να έρθει αντιμέτωπος με τον θάνατο. Είναι νευρικός επειδή οι αντίπαλοί του είναι τα ξαδέρφια του, το αίμα που θα χυθεί από το σπαθί του αργότερα εκείνο το πρωί θα είναι το ίδιο αίμα που τρέχει στις φλέβες του. Στρέφεται στον Krishna και τον ρωτά:
«Πώς να ξεκινήσω αυτό τον πόλεμο και να σκοτώσω μέλη της ίδιας μου της οικογένειας;» Με αυτή την ερώτηση, ξεκινά μια συζήτηση ανάμεσα στον Arjuna και τον Krishna. Αυτή η συζήτηση είναι το Bhagavad Gita (Μπαγκαβάτ Γκιτά), το ιερό κείμενο, αποτελείται από ένα ποίημα 700 στίχων και είναι μέρος του μεγάλου ινδικού έπους Μαχαμπαράτα. Αυτό το ποίημα είναι ένα από τα σημαντικότερα πνευματικά κείμενα του ανθρώπινου πολιτισμού μας. Γραμμένο γύρω στο 200 π.Χ. είναι σήμερα πιο επίκαιρο από ποτέ.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ο Krishna που προσωποποιείται ως η θεϊκή αγάπη, θα αποκαλύψει στον Arjuna τις αρχές της γιόγκα. Θα τον διδάξει πώς να ζήσει σε συμφωνία με το θείο. Η Γιόγκα του Bhagavad Gita είναι μια ενοποιητική γιόγκα, συνενώνει σε ένα σύστημα πλευρές του μονοπατιού που συχνά θεωρούνται ξεχωριστές. Η γιόγκα της αγάπης είναι η bhakti yoga, εκείνη της γνώσης είναι η jnana yoga και η γιόγκα της δράσης είναι η karma yoga. Αυτές παρουσιάζονται ως ένα μοναδικό μονοπάτι που οδηγεί στην ελευθερία και την ευτυχία.
Η Γιόγκα της Gita δεν είναι μια γιόγκα απάρνησης του κόσμου. Δεν πρόκειται για τη γιόγκα του ασκητή που απομονώνεται βαθιά σε ένα δάσος ή στη σπηλιά ενός βουνού με στόχο την απελευθέρωση του εαυτού. Σύμφωνα με την Gita, κάθε άτομο χρειάζεται να εκπληρώσει το πεπρωμένο του. Αυτό το πεπρωμένο είναι το dharma, η σωστή πορεία δράσης που πρέπει να ακολουθήσουμε ώστε να βρούμε το νόημα της ύπαρξης. Ο Krishna ενθαρρύνει τον Arjuna να ακολουθήσει το dharma του· αν το dharma του είναι να πολεμήσει για να εγκαθιδρύσει ξανά τη δικαιοσύνη, τότε πρέπει να παλέψει.
Η μάχη, όπως και το πεδίο της μάχης, είναι μεταφορές. Αναπαριστούν τα πολλά εμπόδια και τις προκλήσεις που ένας άνθρωπος συναντά κατά τη διάρκεια της ύπαρξής του στη γη. Το μονοπάτι του ταξιδευτή είναι μια μάχη ενάντια στις δικές του τάσεις. Κι όμως, ο ταξιδευτής έχει επίσης την ευθύνη να διορθώνει το λάθος στην κοινωνία ώστε να ευδοκιμήσει το καλό. Ένα από τα μηνύματα του Gita είναι ότι δεν πρέπει να δεχτούμε το απαράδεκτο, ανεξαρτήτως του πόσο δύσκολη μπορεί να είναι η σύγκρουση με αυτό.
Σε αυτή την ιστορική περίοδο, το μήνυμα του Bhagavad Gita είναι πιο επίκαιρο από ποτέ. Στεκόμαστε μπροστά σε προκλήσεις άνευ προηγουμένου και το Gita μάς δείχνει τον τρόπο να τις ξεπεράσουμε. Μας ζητά να αναλάβουμε την ευθύνη του δικού μας dharma, να λάβουμε δράση ώστε να φέρουμε περισσότερο φως στον κόσμο και να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να βελτιώσουμε την κοινωνία μας. Οι συνθήκες μας αναγκάζουν να μείνουμε για λίγο απομονωμένοι, αυτή η κατάσταση όμως δεν θα διαρκέσει.
Αυτός ο χρόνος στο σπίτι μπορεί να γίνει αντιληπτός ως μια περίοδος προετοιμασίας, κατά την οποία έχουμε την ευκαιρία να καταλάβουμε τις προτεραιότητές μας, να συλλογιστούμε πάνω στο είδος της κοινωνίας που θέλουμε να δημιουργήσουμε για το μέλλον της Ανθρωπότητας και να προετοιμάσουμε τον εαυτό μας. Όπως ο Arjuna, έτσι κι εμείς μπορούμε να στραφούμε στην αγάπη και να αναζητήσουμε καθοδήγηση.
Μέσα από το Bhagavad Gita, το θείο μας τραγουδά και η φωνή δεν θα μπορούσε να είναι καθαρότερη. Σε αυτό το τραγούδι, μας καλεί να ανοίξουμε την καρδιά μας στην Αγάπη και στη Δράση ώστε να εκπληρώσουμε το dharma μας. Η κοινωνία μας έχει πείσει ότι είμαστε αδύναμοι μπροστά στις κυριαρχικές δυνάμεις των δομών στις οποίες ζούμε, όπως και μπροστά στα χτυπήματα της μοίρας. Το Gita μας λέει το αντίθετο.
Μας δείχνει ότι αν χρησιμοποιήσουμε την Αγάπη, αν ζητήσουμε με ειλικρίνεια τη στήριξη και την καθοδήγηση από τη Δύναμη που ωθεί τα πάντα προς τη Δημιουργία, από τους γαλαξίες μέχρι τα κύτταρα του σώματός μας, αν ζητήσουμε τη δύναμη και την καθαρότητα του νου που χρειαζόμαστε για να εκπληρώσουμε το δικό μας πεπρωμένο στον κόσμο, αν πραγματικά θρέψουμε τις καρδιές μας την ειλικρινή επιθυμία να βελτιώσουμε την κοινωνία, τότε οι προσευχές μας θα εισακουστούν και η Αγάπη θα κάνει πραγματικότητα τα θαύματα που χρειαζόμαστε για να φτιάξουμε μια δίκαιη και ανθρώπινη κοινωνία.
Μπροστά του, λίγα μέτρα μακριά, στην απέναντι πλευρά της πλαγιάς που ήταν ακόμα καλυμμένη από πράσινο χορτάρι, ο πιο περίφημος στρατός που υπήρξε ποτέ ετοιμάζεται για μάχη. Ο Arjuna μπορεί να ακούσει τους ελέφαντες να βρυχώνται καθώς οι σάλπιγγες καλούν τους στρατιώτες· τα τύμπανα αρχίζουν να χτυπούν στο ρυθμό του πολέμου.
Η κληρονομιά του πολιορκείται από τα ξαδέρφια του. Οι δύο πλευρές δεν έφτασαν σε κάποια συμφωνία και έτσι κηρύχθηκε πόλεμος. Ο Krishna προσέφερε τη στήριξή του, θα έδινε τον στρατό του στη μία πλευρά, την καθοδήγησή του στην άλλη.
Οι Kauravas επέλεξαν τον στρατό· ο Arjuna στέκεται πίσω από το άρμα του με τον Krishna. Δεν ανησυχεί για το μέγεθος του στρατού του, είναι ένας Kshatriya, ένας πολεμιστής, και από την παιδική του ηλικία εκπαιδεύεται για να έρθει αντιμέτωπος με τον θάνατο. Είναι νευρικός επειδή οι αντίπαλοί του είναι τα ξαδέρφια του, το αίμα που θα χυθεί από το σπαθί του αργότερα εκείνο το πρωί θα είναι το ίδιο αίμα που τρέχει στις φλέβες του. Στρέφεται στον Krishna και τον ρωτά:
«Πώς να ξεκινήσω αυτό τον πόλεμο και να σκοτώσω μέλη της ίδιας μου της οικογένειας;» Με αυτή την ερώτηση, ξεκινά μια συζήτηση ανάμεσα στον Arjuna και τον Krishna. Αυτή η συζήτηση είναι το Bhagavad Gita (Μπαγκαβάτ Γκιτά), το ιερό κείμενο, αποτελείται από ένα ποίημα 700 στίχων και είναι μέρος του μεγάλου ινδικού έπους Μαχαμπαράτα. Αυτό το ποίημα είναι ένα από τα σημαντικότερα πνευματικά κείμενα του ανθρώπινου πολιτισμού μας. Γραμμένο γύρω στο 200 π.Χ. είναι σήμερα πιο επίκαιρο από ποτέ.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ο Krishna που προσωποποιείται ως η θεϊκή αγάπη, θα αποκαλύψει στον Arjuna τις αρχές της γιόγκα. Θα τον διδάξει πώς να ζήσει σε συμφωνία με το θείο. Η Γιόγκα του Bhagavad Gita είναι μια ενοποιητική γιόγκα, συνενώνει σε ένα σύστημα πλευρές του μονοπατιού που συχνά θεωρούνται ξεχωριστές. Η γιόγκα της αγάπης είναι η bhakti yoga, εκείνη της γνώσης είναι η jnana yoga και η γιόγκα της δράσης είναι η karma yoga. Αυτές παρουσιάζονται ως ένα μοναδικό μονοπάτι που οδηγεί στην ελευθερία και την ευτυχία.
Η Γιόγκα της Gita δεν είναι μια γιόγκα απάρνησης του κόσμου. Δεν πρόκειται για τη γιόγκα του ασκητή που απομονώνεται βαθιά σε ένα δάσος ή στη σπηλιά ενός βουνού με στόχο την απελευθέρωση του εαυτού. Σύμφωνα με την Gita, κάθε άτομο χρειάζεται να εκπληρώσει το πεπρωμένο του. Αυτό το πεπρωμένο είναι το dharma, η σωστή πορεία δράσης που πρέπει να ακολουθήσουμε ώστε να βρούμε το νόημα της ύπαρξης. Ο Krishna ενθαρρύνει τον Arjuna να ακολουθήσει το dharma του· αν το dharma του είναι να πολεμήσει για να εγκαθιδρύσει ξανά τη δικαιοσύνη, τότε πρέπει να παλέψει.
Η μάχη, όπως και το πεδίο της μάχης, είναι μεταφορές. Αναπαριστούν τα πολλά εμπόδια και τις προκλήσεις που ένας άνθρωπος συναντά κατά τη διάρκεια της ύπαρξής του στη γη. Το μονοπάτι του ταξιδευτή είναι μια μάχη ενάντια στις δικές του τάσεις. Κι όμως, ο ταξιδευτής έχει επίσης την ευθύνη να διορθώνει το λάθος στην κοινωνία ώστε να ευδοκιμήσει το καλό. Ένα από τα μηνύματα του Gita είναι ότι δεν πρέπει να δεχτούμε το απαράδεκτο, ανεξαρτήτως του πόσο δύσκολη μπορεί να είναι η σύγκρουση με αυτό.
Σε αυτή την ιστορική περίοδο, το μήνυμα του Bhagavad Gita είναι πιο επίκαιρο από ποτέ. Στεκόμαστε μπροστά σε προκλήσεις άνευ προηγουμένου και το Gita μάς δείχνει τον τρόπο να τις ξεπεράσουμε. Μας ζητά να αναλάβουμε την ευθύνη του δικού μας dharma, να λάβουμε δράση ώστε να φέρουμε περισσότερο φως στον κόσμο και να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να βελτιώσουμε την κοινωνία μας. Οι συνθήκες μας αναγκάζουν να μείνουμε για λίγο απομονωμένοι, αυτή η κατάσταση όμως δεν θα διαρκέσει.
Αυτός ο χρόνος στο σπίτι μπορεί να γίνει αντιληπτός ως μια περίοδος προετοιμασίας, κατά την οποία έχουμε την ευκαιρία να καταλάβουμε τις προτεραιότητές μας, να συλλογιστούμε πάνω στο είδος της κοινωνίας που θέλουμε να δημιουργήσουμε για το μέλλον της Ανθρωπότητας και να προετοιμάσουμε τον εαυτό μας. Όπως ο Arjuna, έτσι κι εμείς μπορούμε να στραφούμε στην αγάπη και να αναζητήσουμε καθοδήγηση.
Μέσα από το Bhagavad Gita, το θείο μας τραγουδά και η φωνή δεν θα μπορούσε να είναι καθαρότερη. Σε αυτό το τραγούδι, μας καλεί να ανοίξουμε την καρδιά μας στην Αγάπη και στη Δράση ώστε να εκπληρώσουμε το dharma μας. Η κοινωνία μας έχει πείσει ότι είμαστε αδύναμοι μπροστά στις κυριαρχικές δυνάμεις των δομών στις οποίες ζούμε, όπως και μπροστά στα χτυπήματα της μοίρας. Το Gita μας λέει το αντίθετο.
Μας δείχνει ότι αν χρησιμοποιήσουμε την Αγάπη, αν ζητήσουμε με ειλικρίνεια τη στήριξη και την καθοδήγηση από τη Δύναμη που ωθεί τα πάντα προς τη Δημιουργία, από τους γαλαξίες μέχρι τα κύτταρα του σώματός μας, αν ζητήσουμε τη δύναμη και την καθαρότητα του νου που χρειαζόμαστε για να εκπληρώσουμε το δικό μας πεπρωμένο στον κόσμο, αν πραγματικά θρέψουμε τις καρδιές μας την ειλικρινή επιθυμία να βελτιώσουμε την κοινωνία, τότε οι προσευχές μας θα εισακουστούν και η Αγάπη θα κάνει πραγματικότητα τα θαύματα που χρειαζόμαστε για να φτιάξουμε μια δίκαιη και ανθρώπινη κοινωνία.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου