Ένας άνθρωπος με αυξημένη αίσθηση προσωπικής ευημερίας είναι ένας άνθρωπος ικανοποιημένος με τη ζωή του και επομένως, σε καλύτερη ψυχοσωματική κατάσταση, με όλα τα οφέλη που αυτή επιφέρει. Αλλά πώς μπορούμε να αυξήσουμε αυτήν την αίσθηση; Αυξάνοντας τη συναισθηματική νοημοσύνη μας, λέει νέα έρευνα.
Οι ψυχολόγοι μετρούν την αίσθηση προσωπικής ευημερίας των ατόμων σε δύο άξονες: την ηδονική ευημερία, η οποία αφορά την ανάγκη να αναζητάμε την ευχαρίστηση και να αποφεύγουμε τον πόνο και την ευδαιμονική ευημερία, η οποία αναφέρεται στην ανάγκη για προσωπική ολοκλήρωση και αυτοπραγμάτωση.
Το κατά πόσο ένα άτομο έχει υψηλή αίσθηση προσωπικής ευημερίας είναι ενδεικτικό της ποιότητας ζωής του. Οι άνθρωποι με υψηλά σκορ και στους δύο παραπάνω άξονες, αισθάνονται ότι ευημερούν ή με άλλα λόγια, θεωρούν ότι η ζωή τους έχουν νόημα -ένα από τους σημαντικότερους δείκτες υγείας και μακροζωίας.
Με δεδομένο ότι η αίσθηση ευημερίας είναι τόσο σημαντική, η Δρ Annamaria Di Fabio του Τμήματος Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου της Φλωρεντίας και η Δρ Maureen Kenny της Παιδαγωγικής Σχολής του Κολεγίου της Βοστόνης, αναζήτησαν τρόπους ενίσχυσής της, στα πλαίσια νέας έρευνας, η οποία δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Frontiers in Psychology.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματά τους, τα άτομα μπορούν να αποκτήσουν μεγαλύτερη αίσθηση προσωπικής ευεξίας, εάν ενισχύσουν τη συναισθηματική νοημοσύνη τους. Αλλά τι είναι η συναισθηματική νοημοσύνη;
Η συναισθηματική νοημοσύνη (ή EI) περιγράφεται, σε γενικές γραμμές, ως η ικανότητα ενός ατόμου να αναγνωρίζει συναισθήματα -τα δικά του και των άλλων- και να τα διαχειρίζεται. Αν και ορισμένες ικανότητες σχετικές με την EI είναι εγγενείς, κάποια άλλα χαρακτηριστικά, όπως ο αυτοέλεγχος, η αυτογνωσία και η προσαρμοστικότητα, μπορούν να βελτιωθούν με κατάλληλη εκπαίδευση.
Ειδικότερα, στοιχεία από προηγούμενες έρευνες έδειξαν ότι η συναισθηματική νοημοσύνη βελτιώνεται με στοχευμένη εκπαίδευση και ότι η ενισχυμένη συναισθηματική νοημοσύνη οδηγεί σε θετικές αλλαγές προσωπικότητας, όπως ενίσχυση της ικανότητας διαχείρισης καταστάσεων, ανάπτυξης ισχυρότερων σχέσεων και αίσθησης ικανοποίησης από τη ζωή.
Με βάση αυτές τις παρατηρήσεις, οι δύο ερευνήτριες θέλησαν να διερευνήσουν κατά πόσο η συναισθηματική νοημοσύνη συσχετίζεται με τομείς ευημερίας και ευεξίας, πραγματοποιώντας την πρώτη μελέτη γύρω από το συγκεκριμένο θέμα.
Στη μελέτη τους, συμμετείχε μία ομάδα μαθητών λυκείου από την Ιταλία, ως παράδειγμα ενός μελλοντικού εργατικού δυναμικού. Οι ερευνήτριες εξέτασαν την ευημερία των συμμετεχόντων, μετρώντας τα επίπεδα τόσο της ηδονικής όσο και της ευδαιμονικής ευημερίας. Παράλληλα, μέτρησαν τα επίπεδα συναισθηματικής νοημοσύνης των μαθητών.
Όπως αναμενόμενα διαπίστωσαν, τα άτομα με υψηλότερη συναισθηματική νοημοσύνη είχαν μεγαλύτερη αίσθηση ηδονικής, αλλά και ευδαιμονικής ευημερίας.
Αλλά η ενδεχομένως πιο ενδιαφέρουσα παρατήρηση των ερευνητών ήταν ότι τα χαρακτηριστικά συναισθηματικής νοημοσύνης που μπορούν να ενισχυθούν με εκπαίδευση σχετίζονταν ακόμα περισσότερο με τα επίπεδα αίσθησης ευημερίας, σε σχέση με τις εγγενείς ιδιότητες συναισθηματικής νοημοσύνης.
Με άλλα λόγια, η έρευνα υποδεικνύει ότι η ενίσχυση της συναισθηματικής νοημοσύνης μέσω στοχευμένης εκπαίδευσης μπορεί να αποτελέσει πιθανή μέθοδο ενίσχυσης της αίσθησης ευεξίας και ευημερίας των ανθρώπων.
Οι ψυχολόγοι μετρούν την αίσθηση προσωπικής ευημερίας των ατόμων σε δύο άξονες: την ηδονική ευημερία, η οποία αφορά την ανάγκη να αναζητάμε την ευχαρίστηση και να αποφεύγουμε τον πόνο και την ευδαιμονική ευημερία, η οποία αναφέρεται στην ανάγκη για προσωπική ολοκλήρωση και αυτοπραγμάτωση.
Το κατά πόσο ένα άτομο έχει υψηλή αίσθηση προσωπικής ευημερίας είναι ενδεικτικό της ποιότητας ζωής του. Οι άνθρωποι με υψηλά σκορ και στους δύο παραπάνω άξονες, αισθάνονται ότι ευημερούν ή με άλλα λόγια, θεωρούν ότι η ζωή τους έχουν νόημα -ένα από τους σημαντικότερους δείκτες υγείας και μακροζωίας.
Με δεδομένο ότι η αίσθηση ευημερίας είναι τόσο σημαντική, η Δρ Annamaria Di Fabio του Τμήματος Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου της Φλωρεντίας και η Δρ Maureen Kenny της Παιδαγωγικής Σχολής του Κολεγίου της Βοστόνης, αναζήτησαν τρόπους ενίσχυσής της, στα πλαίσια νέας έρευνας, η οποία δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Frontiers in Psychology.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματά τους, τα άτομα μπορούν να αποκτήσουν μεγαλύτερη αίσθηση προσωπικής ευεξίας, εάν ενισχύσουν τη συναισθηματική νοημοσύνη τους. Αλλά τι είναι η συναισθηματική νοημοσύνη;
Η συναισθηματική νοημοσύνη (ή EI) περιγράφεται, σε γενικές γραμμές, ως η ικανότητα ενός ατόμου να αναγνωρίζει συναισθήματα -τα δικά του και των άλλων- και να τα διαχειρίζεται. Αν και ορισμένες ικανότητες σχετικές με την EI είναι εγγενείς, κάποια άλλα χαρακτηριστικά, όπως ο αυτοέλεγχος, η αυτογνωσία και η προσαρμοστικότητα, μπορούν να βελτιωθούν με κατάλληλη εκπαίδευση.
Ειδικότερα, στοιχεία από προηγούμενες έρευνες έδειξαν ότι η συναισθηματική νοημοσύνη βελτιώνεται με στοχευμένη εκπαίδευση και ότι η ενισχυμένη συναισθηματική νοημοσύνη οδηγεί σε θετικές αλλαγές προσωπικότητας, όπως ενίσχυση της ικανότητας διαχείρισης καταστάσεων, ανάπτυξης ισχυρότερων σχέσεων και αίσθησης ικανοποίησης από τη ζωή.
Με βάση αυτές τις παρατηρήσεις, οι δύο ερευνήτριες θέλησαν να διερευνήσουν κατά πόσο η συναισθηματική νοημοσύνη συσχετίζεται με τομείς ευημερίας και ευεξίας, πραγματοποιώντας την πρώτη μελέτη γύρω από το συγκεκριμένο θέμα.
Στη μελέτη τους, συμμετείχε μία ομάδα μαθητών λυκείου από την Ιταλία, ως παράδειγμα ενός μελλοντικού εργατικού δυναμικού. Οι ερευνήτριες εξέτασαν την ευημερία των συμμετεχόντων, μετρώντας τα επίπεδα τόσο της ηδονικής όσο και της ευδαιμονικής ευημερίας. Παράλληλα, μέτρησαν τα επίπεδα συναισθηματικής νοημοσύνης των μαθητών.
Όπως αναμενόμενα διαπίστωσαν, τα άτομα με υψηλότερη συναισθηματική νοημοσύνη είχαν μεγαλύτερη αίσθηση ηδονικής, αλλά και ευδαιμονικής ευημερίας.
Αλλά η ενδεχομένως πιο ενδιαφέρουσα παρατήρηση των ερευνητών ήταν ότι τα χαρακτηριστικά συναισθηματικής νοημοσύνης που μπορούν να ενισχυθούν με εκπαίδευση σχετίζονταν ακόμα περισσότερο με τα επίπεδα αίσθησης ευημερίας, σε σχέση με τις εγγενείς ιδιότητες συναισθηματικής νοημοσύνης.
Με άλλα λόγια, η έρευνα υποδεικνύει ότι η ενίσχυση της συναισθηματικής νοημοσύνης μέσω στοχευμένης εκπαίδευσης μπορεί να αποτελέσει πιθανή μέθοδο ενίσχυσης της αίσθησης ευεξίας και ευημερίας των ανθρώπων.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου