Η μουσική παιδεία θεωρείται και δικαιούται να είναι σημαντικό τμήμα της καλλιτεχνικής διαπαιδαγώγησης, όμως η εξοικείωση των νέων με την κλασική μουσική παρίσταται σήμερα ελλειμματική και αποτελεί πλέον αίτημα γενικότερης μεν αποδοχής αλλά μειωμένης, ιδιαίτερα στα Μ.Μ.Ε., ανταπόκρισης. Γι’ αυτό και, στο βαθμό που μας παρέχεται η ευχέρεια, προωθούμε το παρόν που συνδυάζει την ανθολόγηση εκλεκτών έργων της κλασικής μουσικής με μια συνολική/αντιπροσωπευτική επισκόπηση αυτής, με την ελπίδα πως θα τύχει της ανάλογης προσοχής από τους φίλους της καλής μουσικής και όχι μόνο.
Αγαπητοί μου φίλοι και φίλες,
Σας προτείνω να απολαύσετε μερικά από τα πιο σπουδαία έργα "σοβαρής" μουσικής, πραγματικά επίλεκτα έργα της παγκόσμιας μουσικής δημιουργίας.
Σας προτείνω να απολαύσετε μερικά από τα πιο σπουδαία έργα "σοβαρής" μουσικής, πραγματικά επίλεκτα έργα της παγκόσμιας μουσικής δημιουργίας.
Είναι μια ευκαιρία να προσπαθήσετε για λίγο να ξεφύγετε από τα αισθητικά πρότυπα που επικρατούν σήμερα, ιδιαίτερα μεταξύ των περισσότερων νέων. Δεν είναι υποχρεωτικό να ακούσετε ολόκληρο το έργο – μπορείτε, αν θέλετε, για λίγο να το εξερευνήσετε - καθώς είναι μεγαλύτερης διάρκειας από αυτά της μουσικής βιομηχανίας που συνήθως κρατούν μόνο 3 λεπτά).
Να επιλέξετε (Control + κλικ), λοιπόν, τούς συνδέσμους (links) με τους οποίους βρίσκεστε σε μεγαλύτερη συνάφεια και αφεθείτε σ’ ένα ονειρικό ταξίδι με τον αγαπημένο σας ήχο.
Ξεκινάμε λοιπόν!
-------------------------------------------------------------------
Σᾶς ἀρέσει τό βιολί;
Πάρτε μιάν ἰδέα. Δύο πολύ δυνατά ἀλλά καί μελωδικά ἔργα. Εἰλικρινά δέν ἤξερα ποιό ἀπό τά δύο νά σᾶς προτείνω!
Nicolo Paganini Κονσέρτο ἀρ. 4 γιά βιολί καί ὀρχῆστρα
Nicolo Paganini Κονσέρτο ἀρ. 1 γιά βιολί καί ὀρχῆστρα
Ὄταν ἡ μουσική δεξιοτεχνία φτάνει στά οὐράνια: Paganini, 24 ΚαπρίτσιαNicolo Paganini Κονσέρτο ἀρ. 1 γιά βιολί καί ὀρχῆστρα
(Ὁ βιολιστής πού θά δεῖτε παίζει συνεχόμενα πάνω ἀπό μία ὥρα, μερικά ἀπό τά δυσκολότερα κομμάτια γιά βιολί πού ἔχουν γραφεί στήν παγκόσμια μουσική σκηνή). Θά χάσετε ἄν δέν δεῖτε τό τελευταῖο καπρίτσιο στό 1.08΄00΄΄ !!!
-------------------------------------------------------------------
Σᾶς ἀρέσει τό πιάνο;
a) Edvard Grieg κοντσέρτο γιά πιάνο καί ορχῆστρα σέ τρία μέρη. Ἕνα ἀπό τά ὀμορφότερα κοντσέρτα στήν παγκόσμια μουσική δημιουργία.
Σέ ὅσους ἄρεσε τό κοντσέρτο τοῦ Grieg παρακάτω ἕνα ἐξ ἴσου δυνατό ἔργο:
β) Σεργκέϊ Ραχμάνινοφ,Sergei Rachmaninoff, κοντσέρτο ἀρ. 2 γιά πιάνο καί ὀρχῆστρα
(ἀπό ζωντανή συναυλία)
(παρατηρῆστε στό 11. 45΄ τό ἐκκλησιαστικό ὄργανο στό κέντρο τῆς ὀθόνης)
(Ἐδῶ τό ἴδιο ἔργο, γιά πιό ἀπαιτητικά αὐτιά, μέ τόν Σβιατοσλάβ Ρίχτερ):
-------------------------------------------------------------------
3. Γνωρίζετε το ἐκκλησιαστικό ὄργανο;
Ἀκοῦστε το μέσα ἀπό ἕνα ἀπό τά πιό γνωστά καί σπουδαῖα ἔργα, τήν Toccata & fuga τοῦ J.S.Bach
Μέ τόν Sviatoslav Richter, ἔναν ἀπό τούς καλύτερους πιανίστες ὅλων τῶν ἐποχῶν. Παρατηρῆστε πῶς παίζεται τό ἐκκλησιαστικό ὄργανο: Παρατηρῆστε ὅτι παίζεται μέ χέρια καί πόδια καί πώς ἔχει δεκάδες σωλῆνες (αὐλούς) οἱὁποῖοι βγάζουν τούς ἤχους.
Ἀκοῦστε πῶς σέ μερικά σημεῖα ἔχεις τήν αἴσθηση ὅτι ἡ μία νότα κυνηγάει τήν ἄλλη!
Χαζέψτε τις, λοιπόν, παρακάτω νά "κυνηγιοῦνται" σέ αὐτό τό animation!!!
Χαζέψτε τις, λοιπόν, παρακάτω νά "κυνηγιοῦνται" σέ αὐτό τό animation!!!
-------------------------------------------------------------------
4. Adagio τοῦ Albinoni
α) Γιά ὀρχῆστρα:
β) Γιά βιολί καί ὄργανο:
(κατ' ἐμέ ἡ καλύτερη ἐκτέλεση)
γ) Γιά ὄργανο:
-------------------------------------------------------------------
5. Ἀπό κιθάρα πῶς πᾶμε;
Ioaquin Rodrigo, Concierto de Aranjuezγιά κιθάρα καί ὀρχῆστρα
-------------------------------------------------------------------
6. Ποιός εἶπε ὅτι ἡ λαϊκή μουσική ( ethnic θά τήν λέγαμε σήμερα) δέν ἐπηρεάζει τού μεγάλους συνθέτες κλασσικῆς μουσικής;
Δύο δείγματα:α) Brahms: Hungarian Dance No. 5
β) Νίκος Σκαλκῶτας Ἑπτά Ἑλληνικοί χοροί
Ἐδῶ μέ διευθυντή ὀρχήστρας τόνΔημήτρη Μητρόπουλο, διευθυντή τῆς Φιλαρμονικῆς τῆς Νέας Ὑόρκης στόν Κλέφτικο χορό, τοῦN. Σκαλκώτα
-------------------------------------------------------------------
7. Ποιός εἶπε ὅτι ἡ " σοβαρή" μουσική δέν ἔχει χιοῦμορ;
Ρίμσκι Κόρσακωφ, Rimsky Korsacov Τό πέταγμα τοῦ μπούμπουρα (The filght of bumblebee)
-------------------------------------------------------------------
Φλάουτο; Πάρτε μία γεύση.
Εἶναι σάν νά ἀκοῦτε πουλάκια νά τραγουδᾶνε!
-------------------------------------------------------------------
Ἐδῶ ἔχουμε χορωδία:
α) Χαίντελ, G.F. Handel μέ τό κορυφαῖο ἔργο "Ὀ Μεσσίας". Ἕνα τεράστιο ἔργο πού ἔγραψε ὁ συνθέτης σέ 24 μέρες! Ὅσοι εἶναι μουσικοί καταλαβαίνουν ὅτι αὐτό εἶναι τιτάνιο ἔργο.
Παρατηρῆστε ὄτι στήν χορωδία συμμετέχουν μικρά παιδιά (ἀκοῦστε τα στό 20΄40΄΄ πῶς "κελεηδᾶνε)!
(Συγκρίνετε τίς διαφορές)
β)Mότσαρτ, Mozart, Ρέκβιεμ
(Για την Μεγάλη Εβδομάδα, καθώς εἶναι πένθιμο)
( παρακολουθῆστε τήν ἔνταση πού ἔχει τό κομμάτι Dies irae (ἡμέρες ὀργῆς)
στό 8΄.23΄΄ καί Domine Jesu 25΄15΄΄
στό 8΄.23΄΄ καί Domine Jesu 25΄15΄΄
-------------------------------------------------------------------
10. Ἔχετε ἀκούσει τήν Μαρία Κάλλας (Maria Callas);
(La Wally, τοῦCatalani)
(Casta Diva, ἀπό τήν Norma τοῦBellini, 1958 Παρίσι)
-------------------------------------------------------------------
11. Ἀπό χορό πῶς πᾶμε; Ἔχετε ἀκουστά τήν Μάγια Πλισέτσκαγια;
Ἐδῶ τήν βλέπετε στά 61 της νά ἑρμηνεύει τόν θάνατο τοῦ Κύκνου ἀπό τήν λίμνη των Κύκνων, τοῦΤσαϊκόφσκι!
______
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου