Τετάρτη, 19 Ιουλίου 2017

Οι βασανιστικές σκέψεις

Αποτέλεσμα εικόνας για διαταραχέσ πρόσληψησ τροφήσΗ διαχείριση της σκέψης αποτελεί μία εξαιρετικά δυναμική διαδικασία, ξεχωριστή για κάθε άτομο. Οι σκέψεις μας είναι μία φυσιολογική απόρροια φιλτραρίσματος των εμπειριών που βιώνουμε και κατ' επέκταση των συναισθημάτων που νιώθουμε. Πιο συγκεκριμένα, οι εμπειρίες του παρελθόντος, του παρόντος και τα υποθετικά σενάρια για τις πιθανές εκβάσεις των επιθυμιών μας, εκφράζονται και ερμηνεύονται μέσα από τη διαδικασία της σκέψης.
 

Διαχείριση Παρορμήσεων. Εξισορρόπηση Συναισθήματος και Λογικής

Το πλεονέκτημα που δίνει η διαδικασία της σκέψης είναι η διαχείριση των παρορμήσεων και φυσικά η εξισορρόπηση συναισθήματος και λογικής. Η δυναμική της σκέψης «συγκρατεί» το υπερβολικό συναίσθημα, αναλύει ή ακόμα και υπεραναλύει τις πιθανότητες εκπλήρωσης επιθυμιών θέτοντας παραμέτρους οι οποίοι δημιουργούν το φαύλο κύκλο ερωτημάτων, απαντήσεων, και στη συνέχεια άλλων ερωτημάτων, των θεμάτων που μας απασχολούν.
 
Τότε είναι που η σκέψη γίνεται αδύναμη αφού δεν μπορεί να προβλέψει τα γεγονότα και ειδικότερα στην περίπτωση που τα συναισθήματά μας είναι «απείθαρχα». Ο ανθρώπινος εγκέφαλος έχει τα κέντρα του συναισθήματος που βρίσκονται στην αμυγδαλή και τα κέντρα κριτικής σκέψης που βρίσκονται στον μετωπιαίο λοβό. Σε αυτά τα κέντρα ανάλογα και με τις εμπειρίες του κάθε ατόμου, αναπτύσσεται και η διαδικασία της σκέψης ή ακόμα και της υπέρ αναλυτικής σκέψης, με αποτέλεσμα το άτομο να βιώνει όλη αυτή τη διαδικασία ως βασανιστήριο.
 

Με ποιο τρόπο λοιπόν μπορεί ένα άτομο να διαχειρισθεί τις βασανιστικές σκέψεις του;

Μην πιστεύετε ότι σκέφτεστε
Κάθε άτομο είναι ξεχωριστό όπως και ο τρόπος που σκέφτεται. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος κρύβει ανησυχίες, φοβίες, με αποτέλεσμα η υποθετική σκέψη ότι θα συμβεί κάτι στο άμεσο μέλλον να μπλοκάρει τη διαδικασία της διαχείρισης της σκέψης. Εάν συμβεί κάποιο γεγονός στο παρόν που θα «ξυπνήσει» βιώματα του παρελθόντος, τότε άμεσα η σκέψη μας γεμίζει τα κενά των υποθέσεων που κάνουμε με αποτέλεσμα η διαδικασία να γίνεται βασανιστική χωρίς όμως η σκέψη να βασίζεται σε αποδείξεις. Στην περίπτωση αυτή η σκέψη λειτουργεί με αδύναμο τρόπο και το άτομο προβαίνει σε βιαστικά συμπεράσματα τα οποία πυροδοτούν άλλες βασανιστικές σκέψεις.
 
Μοιρασθείτε του προβληματισμούς και τις ανησυχίες σας
Όταν συμβαίνει κάποιο γεγονός που πυροδοτεί μία πληθώρα σκέψεων, συνήθως το άτομο θέλει να μείνει μόνο του. Θέλει να κάνει την ενδοσκόπηση του. Απομονώνεται και «αναμασά» τις ίδιες σκέψεις, και αυτή η διαδικασία είναι βασανιστική. Στην περίπτωση αυτή η ενδοσκόπηση πρέπει να έχει κάποιο όριο.  Η συζήτηση των σκέψεων σας με κάποιο άτομο εμπιστοσύνης, θα μπορούσε να βοηθήσει στην επίλυση κάποιων θεμάτων χωρίς να αισθάνεστε εξάντληση και χωρίς να βασανίζεστε.
 
Ξεκουραστείτε
Τη νύχτα πριν πέσουμε για ύπνο συνήθως πυροδοτούνται σκέψεις, οι οποίες μπορεί να μας κρατήσουν ξάγρυπνους και να γίνουν βασανιστικές. Σκεφτείτε ότι η διαδικασία αυτή δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα. Επωφελιθείτε από την χαλάρωση και την ξεκούραση που φέρνει ο ύπνος. Το μυαλό ξεκουράζεται και το επόμενο πρωί θα είστε σε θέση να δούμε τα πράγματα πιο ξεκάθαρα.
 
Ασχοληθείτε με πράγματα που σας ενδιαφέρουν για να μπορείτε να ξεκουράσετε τη σκέψη σας
 Η χαλαρωτική γυμναστική, η βόλτα με ένα φίλο, ή η ενασχόληση με πράγματα που σας ευχαριστούν ξεκουράζουν τη σκέψη σας και όταν ξαναμπείτε και πάλι σε αυτή τη διαδικασία συναισθηματικά θα έχετε  τη διάθεση να σκεφτείτε πιο καθαρά.
 
Η σημαντική και δυναμική διαδικασία της σκέψης
Η σκέψη μας είναι μία πολύ σημαντική και δυναμική διαδικασία. Συνυπάρχει με όλο το ατομικό, κοινωνικό και οικογενειακό πλαίσιο κάθε ατόμου. Οι παράγοντες που θα «ωριμάσουν» ακόμα περισσότερο τη σκέψη σας, κάνοντάς την λιγότερο βασανιστική είναι η συμπεριφορική αποσυμφόρηση τους, η αποστασιοποίηση σας ως πρωταγωνιστές του προβλήματος και η αποδοχή ότι ακόμα και να συμβεί αυτό που φοβάστε, θα έχετε τη δύναμη να το διαχειρισθείτε.