Παρασκευή, 31 Μαρτίου 2017

Τακτικές για να ακούτε καλύτερα σε κάθε μορφή διαφωνίας

arguingwithawomantherightΗ ικανότητα να μπορείς να διαφωνεί κάποιος με ηρεμία και επιχειρήματα είναι μια ‘τέχνη’ θα έλεγε κανείς δεδομένου ότι είναι δύσκολο να μην χάσει τη ψυχραιμία του όταν αδικείται ή όταν δυσκολεύεται να υποστηρίξει τις απόψεις του. «Μην υψώνετε τη φωνή σας», θα συμβούλευαν οι ψυχολόγοι και «βελτιώστε τον τρόπο που επικοινωνείτε», αλλά οι περισσότεροι καταλήγουμε να κοκκινίζουμε από τα νεύρα, να κλαίμε ή να φωνάζουμε χωρίς καν να καταλαβαίνουμε τι λέμε.
 
Για να αποφύγετε έντονες καταστάσεις και κυρίως για να καταφέρετε να λύσετε το πρόβλημα που αντιμετωπίζετε με ένα συνάδελφο, ένα φίλο ή με τον σύντροφό σας, δοκιμάστε τους παρακάτω 4 τρόπους για να τελειοποιήσετε την ‘τέχνη της διαφωνίας’:
 
1.Αποκτήστε στρατηγική: Δεν είναι λογικό να ξεκινάτε μια διαφωνία χωρίς να ξέρετε για ποιο πράγμα λογομαχείτε ή τι θέλετε να καταφέρετε από αυτή τη συζήτηση. Μπορεί αυτό να ακούγεται δεδομένο αλλά οι πιο συχνές διαφωνίες γίνονται για ανούσια πράγματα που κρύβουν από πίσω βαθύτερες αιτίες. Καλό είναι να μπαίνετε σε μια διαφωνία μόνο αν έχετε ένα ρεαλιστικό αποτέλεσμα στο μυαλό σας, διαφορετικά προσπαθήστε να την αποφύγετε.
 
2.Να ακούτε ή αλλιώς να έχετε ενεργητική ακρόαση: Πριν μιλήσετε καλό είναι να ακούσετε πρώτα τι έχει να σας πει ο άλλος και να καταλάβετε και τη δική του οπτική. Δεν χρειάζεται να συμφωνήσετε αλλά καλό είναι να δείξετε στον άλλο ότι καταλαβαίνετε όσα σας λέει. Έτσι είναι πιο πιθανό να αποφύγετε τη διαφωνία κι απλά να κάνετε μια πιο πολιτισμένη συζήτηση.
 
3. Δείξτε ενσυναίσθηση: Να καταλαβαίνετε από πού προέρχονται τα λόγια τους και πώς αισθάνονται οι άλλοι. Η ενσυναίσθηση έχει να κάνει με αυτά που αισθάνεστε εσείς, όμως πρέπει να δείξετε και συμπάθεια στους άλλους. Έτσι, αρχίζουν να σας εμπιστεύονται.
 
4. Να δείχνετε και να είστε ‘ανοιχτόμυαλοι’: Κανείς δεν μπορεί να κάνει μια εποικοδομητική συζήτηση με κάποιον που είναι απόλυτος ή πεισματάρης. Καλό είναι να δείξετε ότι υποστηρίζετε την άποψή σας αφού έχετε πάρει υπόψη σας και άλλες εναλλακτικές και απόψεις.
 
5. Εμπιστευθείτε τις προθέσεις του άλλου: Ακόμα κι αν κάποιος σας έχει στεναχωρήσει ή σας έχει πληγώσει, καλό είναι να υποθέσετε ότι το έκανε κατά λάθος ή χωρίς να το θέλει. Έτσι θα μπορέσετε να εξετάσετε με περισσότερη ψυχραιμία το πρόβλημα και να βρείτε λύσεις αντί να αναλώνεστε σε διαφωνίες.
 
6. Επιρροή: Τώρα που σας εμπιστεύονται, έχετε κερδίσει το δικαίωμα να δουλέψετε πάνω στη λύση του προβλήματος μαζί τους και να προτείνετε ένα τρόπο δράσης.

7. Αλλαγή συμπεριφοράς: Αρχίζουν να δρουν. (Και ίσως αυτό να σημαίνει ότι παραδίδονται).
 
Τι είναι αυτό που κάνετε λάθος
Το πιο πιθανό είναι ότι οι περισσότεροι παραλείπουν τα πρώτα στάδια και ξεκινούν από το έκτο, το στάδιο της επιρροής, περιμένοντας ότι αμέσως το άτομο θα περάσει στο έβδομο στάδιο και θα αλλάξει τη συμπεριφορά του.
Αυτό δε μπορεί να λειτουργήσει ποτέ.
 
Το να πει κανείς στον άλλον «εγώ έχω δίκιο κι εσύ είσαι λάθος» θα μπορούσε να έχει αποτέλεσμα αν ήμασταν όλοι ορθολογικοί.