Σάββατο 17 Οκτωβρίου 2015

Όλη η ιστορία του αυτοκινήτου!

Από όταν ο άνθρωπος άρχισε να αντιλαμβάνεται πως το να διανύει μεγάλες αποστάσεις με τα πόδια ήταν κουραστικό και χρονοβόρο, έψαχνε να βρει τρόπους η μεταφορά του ιδίου αλλά και αγαθών να γίνεται με κάποιο άλλο μέσο. Αρχικά και για χιλιάδες χρόνια στράφηκε στα ζώα (κυρίως το άλογο), τα οποία έγιναν το μεταφορικό μας μέσο. Από τη βιομηχανική επανάσταση όμως και την τεχνολογική έκρηξη που έφερε μαζί της τα πάντα άλλαξαν. Και κάπως έτσι γεννήθηκε το αυτοκίνητο.

Οι πρώτοι οραματιστές
Σύμφωνα με τον ορισμό, «αυτοκίνητο» ονομάζεται κάθε τροχοφόρο επιβατικό όχημα με ενσωματωμένο κινητήρα. Η αρχή για τη δημιουργία ενός τέτοιου οχήματος, έγινε το 1769 στη Γαλλία από τον Αξιωματικό του γαλλικού πυροβολικού και εφευρέτη Νικολά Κουνιό (Nicolas Jοseph Cugnot). Ο Κουνιό δημιούργησε ένα ατμοκίνητο όχημα το οποίο ονόμασε fardier (κάρο). Ήταν όμως τόσο ασταθές που στην πρώτη του βόλτα ανατράπησε προσκρούοντας σε ένα τοίχο, γεγονός που αποθάρρυνε τον κατασκευαστή του.



Έπρεπε να περάσει σχεδόν ένας αιώνας (93 χρόνια για την ακρίβεια) και να φτάσουμε στο 1862, για ξανακατασκευαστεί αυτοκίνητο. Πάλι στη Γαλλία από τον Βέλγο μηχανικό Ετιέν Λενουάρ(Jean Joseph Étienne Lenoir). Ο Λενουάρ κατασκεύασε το 1858 τον πρώτο κινητήρα εσωτερικής καύσης και το 1863 πραγματοποίησε το πρώτο ταξίδι με αυτοκίνητο στον κόσμο διανύοντας απόσταση 19,3 χιλιομέτρων με μέση ταχύτητα 6,4 χλμ/ώρα και ισχύ κινητήρα 0,5 ίππων.

Μετά από 22 χρόνια, το 1885, κατασκευάζεται στη Γερμανία το πρώτο αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης και καύσιμο τη βενζίνη. Το όχημα και ο κινητήρας του σχεδιάστηκαν από το Γερμανό μηχανικό Νικολάους Όττο (Nikolaus Otto), όμως κατασκευάστηκε από τον Καρλ Μπεντς(Karl Benz), ο οποίος και κατέθεσε τα σχέδια του αυτοκινήτου κατοχυρώνοντας την πατέντα στο όνομά του. Ο Μπεντς έμεινε στην ιστορία ως ο εφευρέτης του αυτοκινήτου, τιμή θα έπρεπε πάντως να αποδοθεί στο Λενουάρ.

Οι Otto, Benz και το όχημα τους

H παραγωγή αυτοκινήτου
Κατά τα έτη 1886 και 1887, ο Μπεντς κατασκεύασε βελτιωμένες εκδόσεις του αυτοκινήτου του, και ίδρυσε την εταιρία "Benz & Sie". Το 1888 άρχισε την παραγωγή και μέχρι το 1893 είχε κατασκευάσει 25 οχήματα. Τη χρονιά εκείνη παρουσίασε και το πρώτο 4τροχο όχημα το οποίο κινούνταν από έναν τετράχρονο κινητήρα. Μεταξύ άλλων, ο Μπεντς εφηύρε ένα σύστημα ρύθμισης της ταχύτητας γνωστό ως επιταχυντή, την ανάφλεξη, χρησιμοποιώντας σπινθήρα από μπαταρία, τον αναφλεκτήρα (μπουζί), τον συμπλέκτη, το σύστημα επιλογής ταχυτήτων και το ψυγείο νερού.

Το πρώτο τετράτροχο αυτοκίνητο

Η διάδοση του αυτοκινήτου
Την ίδια εποχή που ο Μπεντς κατασκεύαζε τα οχήματά του, είχε παραχωρήσει άδεια στο Γάλλο μηχανικό Εμίλ Ροζέ (Émile Roger), να κατασκευάζει τους κινητήρες του στη Γαλλία. Ο Ροζέ άρχισε να κατασκευάζει ολόκληρα αυτοκίνητα, τα οποία είχαν μεγαλύτερη απήχηση στη Γαλλία απ’ ότι τη Γερμανία, με αποτέλεσμα να πωληθούν περισσότερα. Στη Γαλλία, επίσης, εμφανίζονται ακόμη οι κατασκευαστές Πανάρ και Λεβασόρ (Panhard & Levassor) και Αρμάν Πεζό (Armand Peugeot).

Οι Παναρ και Λεβασόρ με τη δημιουργία τους

Οι δύο πρώτοι κατασκεύασαν το όχημά τους το 1891 σε από κοινού εγχείρημα με τον Εντουάρ Σαραζέν (Édouard Sarazin) και ακολούθησε ο Πεζό. Οι Πανάρ και Λεβασόρ ήταν οι δημιουργοί του πρώτου συστήματος μετάδοσης όπως το γνωρίζουμε σήμερα. Το τοποθέτησαν στο μοντέλο Πανάρ του 1895. Ο Αρμάν Πεζό ήταν, παράλληλα, ο κατασκευαστής που κέρδισε τον πρώτο αγώνα αυτοκινήτου στη Γαλλία το 1895.

Το πρώτο Peugeot

Χρονιά σταθμός επίσης στην ιστορία του αυτοκινήτου, θεωρείται το 1892. Τότε ο Γερμανός μηχανικός και εφευρέτης Ρούντολφ Ντίζελ, εφήυρε τον κινητήρα εσωτερικής καύσης με καύσιμο το πετρέλαιο. Αρχικά ο κινητήρας του δεν χρησιμοποιήθηκε στα αυτοκίνητα, καθώς ήταν αρκετά βαρύς, αλλά το 1898 κινητήρες ντίζελ χρησιμοποιούνταν σε εργοστάσια, για να κινούν αντλίες σε υδρευτικά και αρδευτικά δίκτυα, σε θαλάσσια οχήματα κτλ. Με τη συνεχή βελτίωσή του, ο κινητήρας ντίζελ άρχισε να χρησιμοποιείται σε φορτηγά αυτοκίνητα και, αργότερα, σε λεωφορεία.

Το αυτοκίνητο στις ΗΠΑ
Τα πρώτα αυτοκίνητα στις ΗΠΑ, κατασκευάστηκαν το 1891 από τον Τζον Λάμπερτ (John Lambert) και ήταν τρίτροχα. Η κατασκευή παρέμεινε σε επίπεδο βιοτεχνίας, όταν οι αδελφοί Τσαρλς και Φρανκ Ντάρια (Duryea), μετά την πρώτη κατασκευή και επιτυχείς δοκιμές του δικού τους οχήματος (1893), ίδρυσαν την εταιρεία "Duryea Motor Wagon Company" το 1896. Αυτή ήταν η πρώτη εταιρεία βιομηχανικής κατασκευής αυτοκινήτων στις ΗΠΑ.

Η κατασκευή αυτοκινήτων, αυξανόταν πλέον με γοργούς ρυθμούς, όμως το υψηλό κόστος κατασκευής και αγοράς τους, δεν ευνοούσε την ευρεία διάδοσή του στις λαϊκές μάζες. Αυτό το πρόβλημα ήρθε να λύσει το 1908 ο Χένρι Φόρντ (Henry Ford). Έχοντας ιδρύσει τη δική του αυτοκινητοβιομηχανία από το 1903, ο Φόρντ πήρε μια απόφαση σταθμό για την ιστορία του αυτοκινήτου. Η απόφαση του ήταν να δημιουργήσει ένα αυτοκίνητο, που ο μέσος πολίτης θα μπορούσε να αποκτήσει και να χρησιμοποιήσει σε καθημερινή βάση. Έτσι κατασκεύασε το Ford Model T, το οποίο στοίχιζε μόλις 950 δολάρια.

Ford Model T

Το όχημα έγινε ανάρπαστο, ενώ η τιμή του μειωνόταν συνεχώς. Στα 19 χρόνια που παρέμεινε στην αγορά (έως το 1927) πουλήθηκαν 15.500.000 οχήματα αυτού του τύπου, ενώ η τιμή του είχε πέσει στα 280 δολάρια. Το Model T είναι το δεύτερο σε αριθμό πωληθέντων τεμαχίων αυτοκίνητο στον κόσμο.

Το αυτοκίνητο σήμερα
Από τότε μέχρι και σήμερα, η εξέλιξη του αυτοκινήτου σε όλους τους τομείς είναι ραγδαία. Σε αυτό βοήθησαν δυστυχώς και οι δύο παγκόσμιοι πόλεμοι κατά τους οποίους εξελίχθηκαν, για πολεμικούς σκοπούς, τεχνολογίες οι οποίες αργότερα πέρασαν και στο εμπόριο. Στην εποχής μας πλέον, το αυτοκίνητο είναι το κυριότερο μέσο μεταφοράς, με δυσάρεστες όμως συνέπειες στο περιβάλλον λόγων των ρύπων. Υπολογίζεται πως αυτή τη στιγμή στον πλανήτη κυκλοφορούν 1,2 δισεκατομμύρια αυτοκίνητα (1 ανά 7 κατοίκους του πλανήτη).

Τα περισσότερα έχουν ως καύσιμο τη βενζίνη και το πετρέλαιο, ενώ έχουν αναπτυχθεί τεχνολογίες για ηλεκτροκίνηση, υβριδικά αυτοκίνητα (συνδυασμός ηλεκτροκίνησης και καυσίμου) αλλά και οχήματα τα οποία μετατρέπουν την ηλιακή ενέργεια σε ηλεκτρική και κατόπιν σε κινητική.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου